Vilnius. Latvių ūkininkams, norintiems įsigyti žemės ūkio technikos ar įrangos su ES parama, nereikia prie paraiškos pateikti trijų komercinių pasiūlymų, skelbti pirkimų. To išvengti ir procedūrą palengvinti padeda viešas Technikos ir įrangos kainų katalogas. Kodėl tokia praktika netaikoma mūsų šalyje?
Latvijoje veikiantį Technikos ir įrangos kainų katalogą, kurį parengė Žemės ūkio ministerija kartu su Latvijos kaimo konsultacijų ir švietimo centru bei Latvijos kaimo paramos tarnyba, galima rasti kaip elektroninį įrankį Latvijos kaimo paramos tarnybos svetainėje. Be to, jis susietas ir su Elektronine paraiškų teikimo sistema.
Lietuvos žemės ūkio technikos asociacijos (LŽŪTA) vadovas Erikas Bėrontas įsitikinęs, kad toks katalogas – labai gera praktika ir pavyzdys, kaip galima palengvinti paraiškų teikimo ir paramos gavimo procedūras, gerokai sumažinant darbo ūkininkams, agentūros darbuotojams, taip pat ir komercinius pasiūlymus rengiantiems įmonių vadybininkams.
„Latvių ūkininkas išsirenka iš katalogo techniką, kurią nori pirkti su ES parama, ir prisega prie paraiškos. Investuoja ir nemažą dalį savo pinigų, todėl labai svarbu turėti galimybę pasirinkti tokią techniką, kokios nori, kuria įpratęs naudoti arba kuri tinka prie parko, o ne primesta viešųjų pirkimų būdu“, – įsitikinęs E. Bėrontas.
Patogu tai, kad kataloge visa technika pagal komplektaciją ir technines galimybes, taip pat ir kainą suskirstyta į 3 lygius – bazinį, vidutinį ir aukščiausią, tad ūkininkas, įvertinęs savo poreikius ir finansines galimybes, gali rinktis tai, kas tinka ir ko reikia.
Kam agentūrai reikalingi pirkimai? Tam, kad patikrintų, ar perkama rinkos kainomis, ar jos nėra padidintos. „Agentūrai svarbiausias dalykas turi būti patikrinti kainas, o ne imituoti konkursus“, – sako pašnekovas.
Jo teigimu, Latvijoje nuo netikrų kainų kataloge saugo tai, kad jį prižiūri ir reguliariai peržiūri ekspertai, kilus klausimų, prašoma gamintojo arba importuotojo sąskaitos.
Kainas NMA teikia technikos pardavėjai
Nors latvių sukurtas katalogas technikos pardavėjams, LŽŪTA nariams labai imponuoja, Lietuvoje iki šiol veikia kitokia praktika. Pasak E. Bėronto, technikos kainas Nacionalinei mokėjimo agentūrai (NMA) teikia arba bent anksčiau teikdavo žemės ūkio technikos pardavėjai.
„Dar 2015 m. Nacionalinė mokėjimo agentūra ir Lietuvos žemės ūkio technikos asociacija sudarė sąžiningo verslo memorandumą. Jo tikslas – apsaugoti Europos Sąjungos finansinius interesus, užtikrinant sąžiningą duomenų apie žemės ūkio technikos kainas teikimą agentūrai, kontroliuojant įsigytų investicijų kainų pagrįstumą“, – pastebi E. Bėrontas, tais metais, kai pasirašytas memorandumas, pats vadovavęs NMA.
Prie memorandumo Asociacijos nariai jungėsi savanoriškai – pasirašė bendradarbiavimo ir duomenų teikimo sutartis, pagal kurias įsipareigojo NMA teikti sąžiningus duomenis apie žemės ūkio technikos kainas ir laikytis memorandumo nuostatų.
„Tokiu būdu gaudavome tokią pat informaciją, kokia dabar skelbiama latvių kataloge. Turint tiekėjų pateiktas kainas buvo lengviau vertinti ir paraiškas: jei ūkininko norima įsigyti technika neviršija įmonių pateiktų kainų, vadinasi, yra tinkama ir klausimų nekildavo.
Manau, ir dabar NMA gauna tą informaciją, tik ji tai viešai neskelbiama. Be to, per visą tą laiką šis reikalas išsigimė, nes vis dažniau NMA ūkininko paprašo pagrįsti, kodėl perkama už tokią kainą. Dabar, ko gero, žmonės net neprisimena dėl ko tas memorandumas pasirašytas“, – svarsto pašnekovas.
Įmonėms pateikti technikos ir įrangos kainas NMA – didžiulis darbas, nes kai kas per metus turi pateikti net kelis tūstančius įkainių. Be to, tam reikia skirti laiko ir papildomų žmogiškųjų išteklių.
„O kai matai, kad sistema neveikia, baigi teikti informaciją arba pradedi teikti ją nereguliariai“, – sako LŽŪTA vadovas.
Siūlymą kurti katalogą pateikė NMA
E. Bėrontas pasakoja, kad panašaus pobūdžio katalogo kūrimo mintį LŽŪTA nariai labai palaiko, apie tai prieš pusmetį diskutuota ir su NMA vadovu – jam ši mintis patiko, tad pažadėta teikti siūlymą Žemės ūkio ministerijai.
„Jei padarytume tokį viešą katalogą, į kurį įmonės galėtų suvesti savo technikos kainas, visi procesai labai palengvėtų ir pagreitėtų. Ūkininkams nereikėtų rinktis komercinių pasiūlymų, organizuoti pirkimų, įmonėms – rengti tų pasiūlymų, nes jie jau visus varo iš proto.
Šiuo metu net susidomėjimas parama nukritęs ir nemažai kvietimų nesurenka paraiškų. Buvo ne vienas atvejis, kai ūkininkas neteikia paraiškos, nes nespėja surinkti komercinių pasiūlymų“, – pastebi pašnekovas.
Jo teigimu, tokiam katalogui prižiūrėti nereikėtų net ekspertų, nes jais taptų konkurentai, gerai žinantys aplinką, kurioje dirba. Jei jiems kiltų įtarimų, kad per brangu, paprasčiausiai apskųstų ir būtų patikrinta, ar nurodyta reali kaina. Pagrindinė paskata įmonėms teikti kainas ir jas atnaujinti – galimybė dalyvauti paramos projektuose.
Jis svarsto, kad tokį katalogą, kuris būtų integruotas į NMA, galėtų sukurti ir valdyti Lietuvos žemės ūkio technikos asociacija, tam žmogų pasamdytų ir taip visiems sutaupytų begalę laiko.
Nuolat ieško palengvinimo galimybių
NMA Komunikacijos skyriaus vedėja Vaiva Kovaliūnienė patvirtina, kad prieš keletą mėnesių per darbinį susitikimą įstaiga pateikė Žemės ūkio ministerijai siūlymą apsvarstyti galimybę pareiškėjams, ketinantiems su parama įsigyti žemės ūkio techniką, sudaryti galimos įsigyti tokios technikos sąrašą su kainomis ir skelbti jį viešai kaip galimų investicijų sąrašą, taip pašalinant 3 komercinių pasiūlymų privalomumą, klientui palengvinant dokumentacijos teikimą, užtikrinant skaidrumą ir didinant paraiškų vertinimo greitį.
„Šiuo metu ieškoma administravimo supaprastinimo galimybių tiek pareiškėjams, tiek NMA. Analizuojama galimybė nustatyti išplėstinį supaprastintų išlaidų taikymą“, – rašo NMA atstovė ir priduria, kad NMA administruodama paraiškas ir aktyviai bendradarbiaudama su socialiniais partneriais, pastebėjusi procesų tobulinimo galimybes, siekdama mažinti administracinę naštą klientams, spartinti paramos skyrimo procesą, didinti jo skaidrumą ir kt., nuolat teikia siūlymus dėl teisės aktų keitimo.
Žemės ūkio ministerijos atsakymas į klausimą, ar pateiktas pasiūlymas kurti katalogą, koks sprendimas priimtas, kur kas lakoniškesnis. „ŽŪM nuolat ieško paramos supaprastinimo galimybių. Šiuo metu analizuojama galimybė išplėsti supaprastintų išlaidų taikymą“, – rašo ŽŪM Ryšių su visuomene ir bendradarbiavimo skyrius.
Taip pat šia tema skaitykite
-
Traktorių pardavimai krenta į istorinį dugną: kas laukia toliau?
2024-12-02 -
Ledai pajudėjo – valdžia ieško sprendimų technikos pravažumui keliais užtikrinti
2024-11-29 -
„Metų traktorius 2025“: nuo galingiausio masinės gamybos traktoriaus iki elektrinio
2024-11-11
Skaitomiausios naujienos
-
Nustatyti tiesioginių išmokų dydžiai už 2024 metus
2024-11-15 -
Pradedama mokėti likusi išmokų dalis
2024-12-02 -
Mažins finansinę naštą žemės ūkyje naudojamo transporto valdytojams
2024-12-04
(0)