Pandemija keičia pasaulinę prekybą visiems laikams?
2021-09-09
Pixabay.com nuotr.

Kaunas. Tarptautinės prekybos kompanijos kalba apie dideles logistikos problemas, kurias sukėlė pandemijos suvaržymai. Ši situacija aktuali visai prekybai, neišskiriant ir žemės ūkio produkcijos bei kitų su agroverslu susijusių pramonės šakų.

Pasaulinėje transporto rinkoje vyksta pasaulinės svarbos įvykiai ir su jais susiję padariniai. Koronaviruso pandemija sukėlė šoką transporto magistralėse, ypač jūrų ir geležinkelių – ir šis šokas iki šiol ne tik nepraėjo, bet netgi sustiprėjo. Visos pramonės šakos patiria didžiulės žalos, o to, kas vyksta, aukomis tapo vartotojai iš viso pasaulio, rašoma įvairiuose pasaulio žiniasklaidos šaltiniuose.

„Tikimės, kad situacija rinkoje pagerės ne anksčiau kaip 2022 metų pirmąjį ketvirtį. Jei prieš metus tikimybė, kad jūsų laivas atplauks laiku, buvo 80 proc., tai dabar tik apie 40 proc.“, – tokio turinio kreipimąsi neseniai savo klientams parašė vienos didžiausių pasaulyje konteinerių vežėjų Vokietijos transporto bendrovės „Hapag-Lloyd“ vadovybė.

Linas agro mob 21 08 02+ bioversija 21 08 02

Pasaulinę logistiką, be to, sukrėtė staigus paslaugų kainų kilimas. Didžiosios Britanijos bendrovės „Drewry Shipping“ duomenimis, standartinio 40 pėdų konteinerio gabenimo aštuoniais pagrindiniais maršrutais Rytų–Vakarų koridoriumi kaina per pastaruosius metus šoktelėjo 360 proc., iki beveik 10 tūkst. dolerių. O tokioje populiarioje kryptyje kaip Šanchajus–Roterdamas konteinerių pristatymo kaina padidėjo 659 proc., iki 13,7 tūkst. dolerių.

„Dabartinius istoriškai aukštus krovinių vežimo tarifus lemia sumažėjusi paklausa. Paprasčiausiai nepakanka pajėgumų“, – neseniai paskelbtoje ataskaitoje rašė kita konteinerių gabenimo milžinė – Danijos bendrovė „Maersk“. Šis pranešimas buvo paskelbtas netrukus po to, kai Kinijoje naujas koronaviruso protrūkis sukėlė tolesnius pasaulinės logistikos sutrikimus.

Dėl vieno žmogaus gali sustoti viso terminalo darbas

Rugpjūčio viduryje didelis konteinerių terminalas Ningbo-Zhoushan uoste, į pietus nuo Šanchajaus, buvo uždarytas, kai vienam iš jo darbuotojų buvo diagnozuotas koronavirusas, o pagrindinėms laivybos kompanijoms teko skubiai koreguoti pristatymo grafikus.

Birželį dėl panašios priežasties buvo uždarytas į šiaurę nuo Honkongo esantis Yantian uostas, ir nors jo veikla buvo atnaujinta per kelias dienas, normalų logistikos operatorių darbą teko atstatinėti visą vasarą.

Nuolatinės jūrų logistikos problemos privertė daugelį transporto paslaugų klientų ieškoti naujų maršrutų – geležinkelio, kelių ar aviacijos. Tačiau net ir čia iš karto susiduriama su įvairiomis kliūtimis. Pavyzdžiui, geležinkelio sąstatų trūkumu, įvairiais suvaržymais ir patikromis kertant valstybių sienas. Kelių transporte – sava specifika: trūksta vairuotojų, išaugo paslaugų tarifai, pabrango kuras.

Trūkumas tampa norma

Nuolatinės pristatymo problemos daugelyje pasaulinių rinkų neleidžia įmonėms apsirūpinti gamybai reikalingu komponentų kiekiu, o tai lemia nuolatinį galutinių produktų kainų kilimą.

Remiantis naujausia šešių pramonės sektorių logistikos vadovų apklausa, kurią atliko viena seniausių Didžiosios Britanijos ekspertų grupių „Economist Intelligence Unit“, tiekimo problemos labiausiai paveikė pasaulinę automobilių pramonę. Priežastys yra gerai žinomos: dėl puslaidininkinių lustų trūkumo daugelis automobilių gamintojų sustabdė konvejerius, o automobilių paklausa viršijo pasiūlą ir dėl to pakilo jų kainos.

Be to, minėtos apklausos dalyviai pastebėjo ir didelių tiekimo problemų drabužių bei avalynės rinkoje.

Specialistai mano, kad puslaidininkių, kurie naudojami daugelyje sferų, pradedant kompiuteriais ir baigiant buities prietaisais, tiekimas į įprastą ritmą gali sugrįžti tik po 2-3 metų.

Todėl gamintojai kalba apie didžiulius patiriamus nuostolius. Pavyzdžiui, vos 2 proc. sumažėjus automobilių komponentų eksportui iš Kinijos, gamintojų nuostoliai siekė 7 mlrd. dolerių. Vien „Toyota“ dėl puslaidininkių trūkumo rugsėjį planuoja 40–60 proc. sumažinti gamybą Japonijoje ir Šiaurės Amerikoje.

Nereikia tikėtis, kad situacija grįš į sąlyginius 2019 metus, net jei pandemija baigsis artimiausioje ateityje. Daugelis įmonių jau pritaikė savo verslą prie naujos realybės ir yra pasirengusios mokėti už prekių pristatymą dabartinėmis kainomis, įtraukdamos jų augimą į savo finansinius planus. Tokia naujoji realybė.

Kaip teigia logistikos įmonių atstovai, gaisras tęsiasi, ir niekas nėra suinteresuotas jo gesinti. Mat dabar vežėjai gauna didžiulius pelnus, o kai krovinių vežimo įkainiai anksčiau ar vėliau kris, greičiausiai jie stengsis kurti sąlygas, padėsiančias dirbtinai išlaikyti dabartinę padėtį.

MŪ inf.

Naujienų prenumerata

Aktualus klausimas
Į ką dažniausiai investuojate ūkio uždirbtą pelną?
Orai