Basf A1 2024 12 20 Basf m1 2024 12 20
Mokslas
Augintojų ir pirkėjų lūkesčiai - labai skirtingi

Nunhemas (Nyderlandai). Pirkėjams reikia skanių, gražiai atrodančių, patogiai valgomų vaisių ir daržovių, o augintojams svarbu, kad jų pasirinktų veislių daržovės būtų atsparios ligoms ir duotų gausų derlių. Kaip suderinti šiuos lūkesčius, tenka sukti galvas veislių kūrėjams.

Nunheme, nedideliame Limburgo provincijos miestelyje, veikia daržovių selekcijos centras, kuris nuo 2018 m. priklauso kompanijai BASF. Čia dirba 650 darbuotojų, bendras bandymų plotas užima 67 ha, šiltnamiai – 55 tūkst. kvadratinių metrų.

Nunheme atliekamų tyrinėjimų specifika labai plati – nuo ląstelių biologijos, genų žymenų, genomikos, bioinformatikos, fitopatologijos iki auginimo technologijų tobulinimo. Šiame centre kuriamos agurkų, pomidorų, špinatų, morkų, porų, salierų, šparagų, melionų veislės, didžioji dalis iš jų – hibridai.

Bioversija m7 2024 11 19

Per centro gyvavimo laikotarpį jau yra sukurta apie 1 200 komercinių daržovių veislių. Veislių tyrimai atliekami 16 bandymų stočių ir tik po išsamių tyrinėjimų veislė siūloma (arba ne) komercinei registracijai.

„Mūsų ambicijos – tiekti sveiką ir skanų maistą, kurį su džiaugsmu pirktų ir valgytų visų kartų pirkėjai. Galutinis selekcininkų tikslas – patenkintas daržovių valgytojas “, – sako Nunhemo selekcijos centro vadovas Vincentas Navaras (Vincente Navarro).

Nunhemo selekcijos centro vadovas Vincentas Navaras patikino, kad svarbiausia dirbti pirkėjams ir koncentruotis į sveiko maisto gamybą

Morkų selekcininkas Robertas Ostvynas (Robert Oostveen), kalbėdamas apie tai, kokios morkų savybės svarbiausios kuriant naujas veisles, akcentavo ne tik skonį, lygią odelę, gražią formą ir spalvą, bet ir laikymąsi sandėliuose. Labai svarbu ir tai, kiek laiko po nuplovimo šakniavaisiai išlaiko reikiamą kokybę, nes dabar visos morkos realizuojamos jau nuplautos.

Šiuo metu rinkoje prekiaujama maždaug 45 Nunhemo selekcijos centre sukurtomis morkų veislėmis, o iš viso jų yra sukurta apie 300. „Kitais metais ES rinką pasieks skaniausios mūsų sukurtos morkos, bet kol kas negaliu išduoti tos veislės pavadinimo“, – intrigavo R. Ostvynas.

„Kitais metais ES rinką pasieks skaniausios mūsų centre sukurtos morkos“, – sakė Nunhemo centre dirbantis morkų selekcininkas Robertas Ostvynas

Klientų poreikius tyrinėjanti BASF ekspertė Karina Stroeken (Carin Stroeken) pabrėžė, kad kasdien 500 mln. žmonių valgo daržoves, išaugintas iš BASF sukurtų sėklų, todėl žinoti, kas patinka pirkėjams, veislių kūrėjams yra būtina. Kitaip tariant, santykis tarp augintojo ir pirkėjo yra sudėtingas dalykas, kurį privalu gerai išstudijuoti.

„Kuriant veisles, mintyse visada reikia turėti pirkėją. Kaip jis renkasi? Pirmas ir pats svarbiausias dalykas – skonis. Net ir gražiausios formos daržovė bus nupirkta tik vieną vienintelį kartą, jei ji pasirodys neskani. Antras svarbus kriterijus – patogumas. Šiais laikais jau niekas nenori praleisti kelių valandų virtuvėje, todėl daržovės turi būti paruoštos taip, kad tiktų greitai pasigaminti maistą. Trečias dalykas – sveikumas. Tai ne tik vidinė produkto kokybė, jo išauginimas neteršiant aplinkos, bet ir įtaka valgančiojo sveikatai“, – vardijo K. Stroeken.

Ekspertė Karina Stroeken sakė, kad skonis buvo ir yra svarbiausias pirkėjų pasirinkimo kriterijus, o antrąją poziciją užima vartojimo patogumas

Beje, ji pastebėjo, kad jaunuoliai, gimę po 1995 metų, yra visiškai kitokie pirkėjai. Tai užkandžiautojų karta, todėl jiems labai svarbu, kad nusipirktas daržoves iš karto būtų galima valgyti, o jų dydis būtų tarsi vieno kąsnio – kad patogiai tilptų į burną. Štai kodėl pastaraisiais metais labai ryškus mažų daržovių – agurkėlių, pomidoriukų, morkyčių ir t. t. – populiarėjimas.

Kokie skirtingi pirkėjų ir augintojų lūkesčiai, iliustruoti galima tokiu pavyzdžiu: rinkdamiesi arbūzus, pirkėjai pageidautų saujoje telpančių, lengvai nusilupančių, besėklių saldžių arbūziukų, o štai augintojų vizija – didžiuliai, tvirta žieve (kad saugiai transportuotųsi) arbūzai, duodantys didelį derlių iš palyginti nedidelio ploto vieneto. Veislių kūrėjų užduotis – rasti kompromisą tarp šių dviejų stovyklų ir pasiūlyti tokias veisles, kurios tenkintų abi puses.

MŪ inf.

    Gudinas -  23 06 14 + prenumerata 2025
    Setupad-desktop-po tekstu

    (0)

    Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

    Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

    Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.

    Apklausa
    Ar domitės galimybėmis uždirbti iš anglies kreditų?
    Visos apklausos