Basf A1 2024 11 19 Basf m1 2024 11 19
Technika
Pirmieji lietuviški hibridiniai traktoriai paruošti vykti į laukus

Vilnius. „AUGA group“ oficialiai pristatė pirmosios gamybos partijos hibridinį biometanu ir elektros pavaromis varomą traktorių AUGA M1, galintį nepertraukiamai dirbti iki 12 valandų. Trys šiek tiek skirtingos komplektacijos traktoriai jau kovo pabaigoje išriedės į laukus. 

Serijinei gamybai bus naudojamas tas technologinių sprendimų derinys, kuris šiais metais atliekamų gamybinių bandymų metu duos geriausią rezultatą.

Hibridinio traktoriaus koncepcinis modelis pirmą kartą pristatytas 2021 m. rudenį. Pasak „AUGA group“ generalinio direktoriaus Kęstučio Juščiaus, prototipas sulaukė ypač didelio susidomėjimo, gauta pasiūlymų pirmąją traktorių partiją gaminti užsienyje, tačiau Lietuvoje sukurtai mašinai ir technologijai plėtoti bendrovė pasirinko ilgametę žemės ūkio technikos gamybos patirtį turinčią Rokiškio mašinų gamyklą. 

Bioversija m7 2024 11 19

„Žemės ūkis atsakingas už 20 proc. pasaulinių emisijų, o realių sprendimų, kaip sumažinti sektoriaus sukuriamą taršą, iki šiol nebuvo. „AUGA group“ jau prieš keletą metų ėmėsi iniciatyvos ir pradėjo vystyti technologijas, galinčias šioje srityje sukurti proveržį ir galimybes ūkininkams dirbti tvariau, o vartotojams rinktis maistą be kainos gamtai“, – sakė K. Juščius.

Anot jo, vienas toks hibridinis traktorius, palyginti su dyzelinu varomais analogais, sumažina anglies dioksido emisijas iki 100 t per metus.

Hibridinį traktorių kartu su „AUGA group“ generaliniu direktoriumi Kęstučiu Juščiumi (kairėje) apžiūrėjo ir mūsų Vyriausybės atstovai: (nuotraukoje iš dešinės) aplinkos ministras Simonas Gentvilas, ekonomikos ir inovacijų – Aušrinė Armonaitė, žemės ūkio – Kęstutis Navickas 

Inovacijos – ateities kelias

Hibridinio netaršaus traktoriaus pristatymo renginyje „Litexpo“ salėje Vilniuje tardamas sveikinimo žodį aplinkos ministras Simonas Gentvilas priminė, kad šiuo metu Briuselyje kaip tik pristatoma šalies pozicija ir balsuojama už taršos mokesčius, kurie bus įvedami nuo 2026 m., derinama aplinkos taršos leidimų sistemos pertvarka. 

„Svarbiausias klausimas, kokiu keliu eisime: draudimų, mokesčių didinimo ar inovacijų. Inovacijų vis dar diegiama per mažai, kyla daug diskusijų, kaip gaminsime maistą ir gebėsime jį paruošti be iškastinio kuro, be metano emisijų, kaip tai padarysime augindami mūsų žmonių pajamas. Tad labai smagu, kad Lietuvoje sukurtas ir pasiūlytas inovatyvus sprendimas, kaip gyventi tvariau“, – sakė aplinkos ministras, išreikšdamas viltį, kad Lietuva gali tapti ne vien grūdus, bet ir technologijas eksportuojančia šalimi.

Žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas dėkojo „AUGA group“ už rodomą tvarios žemdirbystės kryptį ir pabrėžė, kad žaliasis kursas nėra tik problemos, jis teikia ir daugybę galimybių. „Įrodėte, kad neįmanomų dalykų nėra, o tai verčia visus pasitempti“, – kalbėjo žemės ūkio ministras.

Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė sveikino visus atvykus į žemės ūkio ateitį. „Ypač džiugu, kad ne už jūrų marių, o Lietuvoje pamatysime pirmąjį tokį traktorių pasaulyje, kuris panaudoja karvučių metaną kurui. Tai išradimas, o inovacija jis taps, kai prasidės masinė gamyba ir prekyba. Taip padės saugoti mūsų žemę“, – pabrėžė ministrė.

Kuo pirmosios partijos traktoriai skiriasi nuo prototipo?

Kalbėdamas apie naujojo traktoriaus ir prototipo skirtumus, „AUGA group“ direktorius pirmiausia atkreipė dėmesį į tai, kad atliekant daugybę bandymų, bendradarbiaujant su mokslininkais pavyko rasti būdų, kaip sumažinti patiriamus energijos nuostolius ir padidinti bendrą elektrinės pavaros efektyvumą. 

Antras patobulintas dalykas – išlengvinta traktoriaus konstrukcijs, kuri leis patirti mažesnes energijos sąnaudas, dirbant bus mažiau slegiama dirva. Pokyčių sulaukė ir traktoriaus dizainas, taip pat jo spalva.

„Kurdami prototipą, koncentravomės į technologijos vystymą, neskyrėme daug dėmesio dizainui. Dabar jau pristatome būsimo serijinės gamybos modelio išvaizdą. Naujojo traktoriaus spalva – rusvai ruda kaip anglies (angl. anthracite brown) – pasirinkta neatsitiktinai. Anthracite – seniausia pasaulio anglis, o brown – natūraliai derlingos žemės spalva. Visos mūsų kuriamos technologijos padės kaupti dirvožemyje anglį tam, kad jos sumažėtų atmosferoje. O žemė, dirbant tvariai, taps derlingesnė“, – teigė „AUGA group“ generalinis direktorius, pabrėždamas, kad ši traktoriaus dizaino versija taps tolesnės gamybos pagrindu.

Unikalūs sprendimai

Pasak K. Juščiaus, Lietuvos inžinierių sukurtas hibridinis traktorius AUGA M1 išsiskiria unikaliais sprendimais, kurių iki šiol didieji pasaulio žemės ūkio technikos gamintojai neišsprendė – tai galimybė dirbti ilgas darbo valandas ir patogus kuro papildymas.

„Iki šiol pasaulyje sukurti dujomis varomi traktoriai laukuose pajėgė dirbti tik iki 4 val., nes dujų balionai fiziškai netilpdavo į traktoriaus konstrukciją. Mūsų inžinierių sukurta konstrukcija leidžia traktoriuje sutalpinti didesnius biometano dujų balionus. Neišvystyta biometano degalinių infrastruktūra – antroji kliūtis, kuri neleido biometanu varomiems traktoriams išpopuliarėti. Mes šią problemą išsprendėme – pasiūlėme greitai ir patogiai pakeičiamą dujų kasetę, kuri pripildoma ne traktoriuje, o biometano gamykloje ir pristatoma į kiekvieną ūkį. Todėl biometano degalinių ūkiuose nereikės įrengti“, – pabrėžė K. Juščius.

AUGA M1 traktorius naudoja hibridinę biometano-elektros kuro sistemą. Traktoriui dirbant, vidaus degimo variklis, varomas biometanu, generuoja energiją ir tiesiogiai perduoda ją į elektros variklius, kurie suka ratus.

Dirbant įprastomis sąlygomis, kurios nereikalauja didelės galios, traktorius kaupia sugeneruotą energijos rezervą baterijose. Tokia sistema nešvaisto energijos mažo apkrovimo sąlygomis, naudoja gana nedidelį, bet efektyvų variklį ir geba išgauti didžiulę galią, kai jos prireikia.

Investicija viršijo 3 mln. eurų

Bendra investicijų suma, iki šiol skirta sukurti traktoriaus AUGA M1 koncepcinį modelį ir pagaminti pirmąją partiją, viršijo 3 mln. eurų. Nuo prototipo pristatymo bendrovė du kartus padidino savo inžinierių komandą ir turi planų pasamdyti dar daugiau inžinerinę kvalifikaciją turinčių darbuotojų.

Pasak bendrovės generalinio direktoriaus, bus siekiama, kad naujųjų traktorių eksploatacijos sąnaudos būtų tokios pačios, kaip ir dyzelinu varomų analogų. Planuojama, kad traktorius galės įsigyti ir jais dirbti ne tik Lietuvos, bet ir kitų šalių ūkininkai. 

Atlikusi technologinius bandymus laukuose, „AUGA group“ tikisi dar šiemet pradėti masinę hibridinių traktorių gamybą.

Autorius: Gitana Kemežienė
    Gudinas -  23 06 14 + prenumerata 2025
    Setupad-desktop-po tekstu

    (0)

    Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

    Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

    Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.

    Apklausa
    Kiek sumokėjote žemės mokesčio už 2024 metus?
    Visos apklausos