Basf 2024 04 19 / 2024 04 24 A1 Basf 2024 04 19 / 2024 04 24 m1
Technika
Pirmasis biometanu varomas traktorius važiuoja Lietuvoje pagamintais degalais

Biržų r. Pirmasis pasaulyje sertifikuotas ir serijiniu būdu gaminamas biometanu varomas New Holland T6.180 Methane Power traktorius važiuoja ir dirba įvairius žemės ūkio darbus naudodamas Biržų r. įmonėje „Agaras“ iš lietuviškų žaliavų pagamintą biometaną.

Daugiau kaip tris dešimtmečius gyvuojančioje šviežios mėsos gamybos ir pardavimo įmonėje „Agaras“ biometano gamybos įranga pradėjo veikti prieš tris mėnesius, įgyvendinus Europos inovacijų partnerystės (EIP) projektą „Inovatyvių biodujų gamybos technologijų ir biometano naudojimas žemės ūkyje“. Projekto pareiškėjas ir koordinatorius – įmonė „Addeco“.

Pasak projekto vadovo ir bendrovės „Addeco“ direktoriaus Ralfo Lukoševičiaus, nors ES parama skirta beveik 20 biometano gamybos projektų, tačiau kol kas pramoninė biometano gamyba mūsų šalyje nevyksta, tad įmonėje „Agaras“ įgyvendintas projektas – pirmasis toks Lietuvoje. Tiesa, tikimasi, kad pirmieji 4 biometano gamybos projektai bus įgyvendinti jau šią vasarą.

Bioversija 2024 04 26 m7

Biometano gamybos įranga sumontuota specialiame konteineryje, ji integruota į įmonės „Agaras“ biodujų jėgainę, veikiančią nuo 2015 metų ir į biodujas perdirbančią skerdyklos atliekas, valant vandenį susidarantį dumblą ir pienininkystės krypties žemės ūkio bendrovėje „Agaro riešutas“ susidarantį gyvulių mėšlą. Beje, visos biodujų gamybos žaliavos į jėgainę patenka požeminiais vamzdžiais.

Prie biodujų jėgainės pastatytas specialus konteineris, kuriame sumontuotos biodujų valymo membranos, kompresorius, šalia konteinerio – biometano suslėgimo stotelė ir papildomi balionai biometanui kaupti

Įrangos našumas – 4 m3/val. biometano. Pagrindiniai jos mazgai – biodujų valymo membranos, kuriose anglies dvideginis atskiriamas nuo metano, kompresorius, biometano suslėgimo ir pildymo įrenginys, kuris suslegia biometaną iki 250 atmosferų ir užpildo juo žemės ūkio technikos bakus.

„Per biodujų gryninimo bandymus buvome pasiekę 98 proc. metano koncentraciją. Tai labai geri rodikliai, nes Lietuvos taisyklėse, aprašančiose biometano kokybę, nurodoma, kad metano koncentracija turi būti ne mažesnė kaip 90 procentų“, – pastebėjo R. Lukoševičius.

Šiuo projektu, kurio vertė siekia beveik 200 tūkst. Eur, siekiama diegti ir Lietuvos ūkiuose populiarinti žiedinės ekonomikos principą, kuriant biometano gamybos ir jo panaudojimo kompleksą, apimantį agrožaliavų ir atliekų tiekimo grandines, biodujų gamybos procesus, biometano išgavimo iš biodujų priemones, jų suslėgimo, žemės ūkio technikos pripildymo ir biodujų jėgainėje gauto substrato (digistato) panaudojimą laukams tręšti.

Biometano panaudojimo bandymai atliekami su realia žemės ūkio technika – biometanu varomu traktoriumi, kuris projektui išnuomotas iš bendrovės „Lytagra“, kuri jį į mūsų šalį atsivežė 2021 metais. Tai pirmasis ir kol kas vienintelis mūsų šalyje registruotas biometanu varomas traktorius.

Nesiskiria nuo dyzelinio analogo, o privalumų daugiau

Pristatydamas vienintelį sertifikuotą ir serijiniu būdu gaminamą biometanu varomą traktorių New Holland T6.180 Methane Power, bendrovės „Lytagra“ komercijos direktorius Rimas Norvilas pabrėžė, kad jis niekuo nenusileidžia analogiškos galios dyzelinius variklius turintiems traktoriams. Biometanu varomas traktorius yra 175 AG galios ir sukuria maksimalų 740 Nm sukimo momentą.

Į traktorių pilamas biometanas

Palyginti su analogiškų charakteristikų dyzelinu varomu traktoriumi, vieninteliai pastebimi išoriniai biometanu varomo traktoriaus skirtumai – ant priekinės pakabos sumontuoti papildomi dujų balionai, kad pripildymo intervalai būtų kuo didesni, taip pat šiek tiek kitokia viršutinė variklio dalis po gaubtu. Dujos įpurškiamos į kiekvieną cilindrą, taip užtikrinant pastovų, švarų ir maksimalų degimą.

Kaip svarbiausius biometanu varomo traktoriaus privalumus, palyginti su dyzeliniu analogu, R. Norvilas išskyrė net 30 proc. mažesnius eksploatacinius kaštus, 5 decibelais mažesnį triukšmo lygį, geresnį komfortą ir ergonomiką.

„O svarbiausia, kad New Holland T6.180 Methane Power išmetamų teršalų emisija yra gerokai mažesnė, nei leidžia griežti V deginių etapo reikalavimai: 75 proc. mažesnė anglies monoksido dalelių, 90 proc. angliavandenilių, 98 proc. kietųjų dalelių, 62 proc. azoto oksidų ir 11 proc. anglies monoksido emisija“, – į skaičius dėmesį atkreipė R. Norvilas, pridurdamas, kad šiame traktoriuje nereikia montuoti jokių papildomų deginių recirkuliacijos (ERG), katalitinės redukcijos sistemų (SCR), taip pat kietųjų dalelių filtrų (DPF), nes degalai švarūs ir nekenksmingi aplinkai.

„Tai reikšmingas įvykis, kai lietuviški degalai pilami į pirmąjį Lietuvoje registruotą biometanu varomą traktorių. Mūsų įmonei didžiulis iššūkis, bet kartu ir džiaugsmas būti ledlaužiu, įvedant visiškai naują konceptą į Lietuvos žemės ūkį“, – sakė bendrovės „Lytagra“ komercijos direktorius Rimas Norvilas

Ateitį sieja su biometano gamyba

Įmonėje „Agaras“ pagamintu biometanu varomas New Holland T6.180 Metahane Power šalia veikiančioje ir gyvulius auginančioje žemės ūkio bendrovėje „Agaro riešutas“ testuojamas jau daugiau kaip du mėnesius. Jis naudotas įvairiems darbams – nuo žemės arimo iki transportavimo, pvz., žolės vežimo gyvuliams šerti.

Nors deklaruojama, kad biometano pripildžius pilną traktoriaus baką (79 kg suslėgto biometano arba 451 l) galima dirbti visą dieną, tačiau dirbant žemę jo užteko iki penkių valandų.

Tiesa, šis traktorius – ne vienintelė transporto priemonė, kuri įmonėje „Agaras“ varoma čia pagamintu biometanu. Biometanas pilamas ir į dujinį krovininį automobilį, naudojamą mėsos produkcijai išvežioti, taip pat ir į šakinį krautuvą.

Bendrovės „Agaras“ atstovų Petro Vainoro ir Dainos Butėnės teigimu, biometano gamyba planuojama išplėsti įmonės veiklą

„Prieš 32 m. įkurta šeimos verslo įmonė „Agaras“ superka galvijus iš visos Lietuvos ūkininkų, tad kiekvieną dieną apie 15 automobilių važiuoja po visą šalį parvežti gyvulių į mūsų skerdyklą. Tam sunaudojame gana daug degalų. Mūsų vizija – kad visi įmonėje naudojami automobiliai, ir tie, kurie veža gyvulius, ir tie, kurie išvežioja produkciją, galėtų būti varomi metano dujomis. Žinoma, tam reikia didelių investicijų, tad reikalinga ir valstybės pagalba“, – sakė bendrovės „Agaras“ komercijos direktorė Daina Butėnė.

Pasak jos, įmonė dažniausiai įsigydavo naudotus krovininius automobilius, biometanu varomo naudoto transporto rinkoje dar nėra, tad naujų mašinų įsigijimas, atnaujinant visą parką, jos žodžiais, verslui nepakeliama našta.

Lig šiol įmonėje „Agaras“ pagamintos biodujos naudotos šilumai ir elektrai gaminti, tačiau įmonės atstovai D. Butėnė ir jos brolis Petras Vainoras, įmonėje atsakingas už inovacijas ir gamybą, prasitarė, kad elektrai gaminti planuoja diegti saulės elektrinę, o biodujų jėgainėje pagamintas biodujas skirti biometano gamybai, mat jį galima plačiai naudoti – transportui, žemės ūkio technikai, atiduoti į tinklus.

Parengta: bendradarbiaujant su „Lytagra“
Gudinas -  23 06 14 + MU 2024

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.

Apklausa
Kokio senumo traktorių turite ūkyje?
Visos apklausos