Kaunas. Pastaraisiais metais žemės ūkio pramonė daug dėmesio skiria tvariam vystymuisi ir aplinkos apsaugai. Vienas iš šio pokyčio elementų – elektriniai traktoriai, kurie pamažu populiarėja tarp kai kurių pasaulio šalių, ypač Šiaurės Amerikos, ūkininkų.
Elektrinius traktorius gaminti imasi ne tik specializuotos kompanijos, pavyzdžiui, „Monarch Tractor“, ar tokie startuoliai, zkaip amerikiečių „Solectrac“ ar prancūzų „Seederal“, bet ir didelę dyzelinių traktorių gamybos patirtį turinčios kompanijos: „Fendt“, „John Deere“, „New Holand“, „Case IH“.
Elektrifikacijos sprendimus diegia ir specialiosios paskirties traktorių gamintojai, pavyzdžiui, „Landini“, „Antonio Carraro“, „Rigitrac“, BCS ir daugelis kitų, jie siūlo hibridinių ar vien elektrinių technologijų traktorius.
Tiesa, šiuo metu gaminamų ir siūlomų elektrinių traktorių didžiausia galia neviršija 100–120 AG, todėl juos sunku laikyti konkurencinga įranga klasikinėms žemės ūkio mašinoms.
Beje, ambicijų sukurti elektrinį traktorių, kuris pranoks rinkoje esančius konkurentus galia ir apims 150–200 AG diapazoną, neslepia ir lietuviška įmonė „AUGA Tech“.
Prieš kelerius metus pristačiusi hibridinio, biometanu ir elektra varomo AUGA M1 prototipą, o vėliau ir pirmosios gamybos partijos traktorius, neseniai „AUGA Tech“ pranešė sukonstravusi AUGA E1 elektrinį traktorių-daugiafunkcę platformą, kuri jau šiemet turėjo būti pradėta bandyti laukuose. Įmonė planuoja iki 2026 m. pabaigos pagaminti 60 elektrinių traktorių.
Taip turėtų atrodyti Lietuvoje sukonstruotas elektrinis traktorius-daugiafunkcė platforma AUGA E1
Pateikiame kai kurių perspektyviausių rinkoje esančių elektrinių traktorių modelių trumpą apžvalgą.
Fendt e100 Vario
Tai pirmasis serijinės gamybos Europos rinkoje parduodamas elektra varomas 55 kW nuolatinės galios, 347 Nm sukimo momento traktorius, dirbantis be išmetamųjų teršalų.
Jame sumontuota 100 kWh talpos ličio jonų baterija, leidžianti vienu įkrovimu dirbti maždaug 5 valandas. Dėl energijos rekuperacijos technologijos traktorius gali atgauti energiją važiuodamas nuokalne arba stabdydamas, o tai pailgina veikimo laiką.
Fendt e100 Vario elektrinis traktorius
Fendt e100 Vario – ne tik ekologiškas ir draugiškas aplinkai, bet ir galingas, kompaktiškas traktorius. Dėl DynamicPlus režimo galimas optimalus našumas net ir sunkiomis sąlygomis, Start-Stop funkcijataupo energiją ir dėl mažėjančio eksploatacinių valandų skaičiaus prailgina techninės priežiūros intervalus.
Galinga hidraulika užtikrina tikslų valdymą ir greitus darbo procesus. Dėl FendtONE koncepcijos traktoriaus valdymas lengvas ir intuityvus, taip pat galima naudoti jau turimus traktoriaus priedus.
Dėl mažo triukšmo ir darbo be išmetamųjų dujų Fendt E100 V Vario tinka naudoti miestuose žaliosioms erdvėms prižiūrėti. Tačiau gali būti naudojamas ir žemės ūkyje, auginant vynuoges, vaisius, daržoves ir kitus specifinius augalus.
John Deere SESAM
Kompanija „John Deere“ taip pat įsitraukė į lenktynes dėl žemės ūkio technikos elektrifikavimo, pirmą kartą 2016 m. pristatė SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery) modelį, kuriame dyzelinis variklis pakeistas 130 kWh akumuliatoriumi ir dviem elektros varikliais, kurie kartu pagamino 300 kW (400 AG) galią.
Prieš porą metų pristatyta antroji šio elektrinio traktoriaus versija, sukurta greičiausiai ant John Deere 6R rėmo, o baterijos, kurių galia siekia 1 000 kW, įrengtos per visą ilgį. Elektrinei pavarai skirta 500 kW galia.
John Deere SESAM elektrinis traktorius su autonominėmis funkcijomis
Beje, pats traktorius skirtas veikti autonomiškai, nors ant priekinės pakabos galima sumontuoti kabiną, kurią lauke galima atkabinti ir naudoti kaip biurą roboto ar jų spiečiaus darbui stebėti.
John Deere SESAM buvo suprojektuotas įgyvendinant vokišką GridCON 2 projektą, kuriuo siekiama nulinių žemės ūkio technikos emisijų. Kol kas tai tik prototipas ir amerikiečių kompanijos galimybių demonstravimas.
Solectrac eUtility
Amerikiečių startuolio „Solectrac“ elektrinis eUtility modelis skirtas mažiems ir vidutiniams gyvulininkystės, vynuogininkystės ūkiams. Šis elektrinis 40 AG traktorius pasižymi paprasta konstrukcija ir mažomis eksploatavimo sąnaudomis.
Su įkrauta 28 kWh baterija, kuri iki 80 proc. įkraunama maždaug per tris valandas, elektrinis traktorius gali veikti nuo keturių iki aštuonių valandų.
MonarchTractor MK-V
JAV kompanijos „Monarch Tractor“ sukurtas traktorius MK-V yra ne tik visiškai elektrinis, bet ir autonominis, valdomas ne žmogaus, o dirbtinio intelekto. Su jame įrengta visai įkrauta 70 kWh baterija galima dirbti visą dieną. Beje, gamintoja siūlo kelių modelių traktorius, kurių didžiausia galia siekia 70 AG.
JAV kompanijos „Monarch Tractor“ sukurtas elektrinis traktorius MK-V
Be to, šiame traktoriuje įdiegtos pažangios pasėlių stebėjimo ir duomenų valdymo sistemos, leidžiančios ūkininkauti tiksliai.
Nuo premjeros 2022 m. gruodį jau parduota per 400 vienetų Monarch traktorių, o tai, gamintojos teigimu, per 42 tūkst. darbo valandų jau leido daugiau nei 850 tonų sumažinti CO2 emisiją.
Case IH Farmall 75C Electric ir New Holland T4 Electric Power
Beje, „Monarch Tractor“, vykdydama pasaulinę plėtrą, bendradarbiauja su „CNH Industrial“, o šio bendradarbiavimo rezultatas – sukurti universalūs, vidutinio dydžio elektrinių traktorių modeliai Case IH ir New Holland prekių ženklams.
Case IH Farmall 75C Electric elektrinio variklio galia artima 75 AG, New Holland T4 Electric Power gali išvystyti didžiausią 120 AG galią, pasiekti 440 Nm maksimalų sukimo momentą ir 40 km/val. greitį – visa tai užtikrina beveik visą dieną atlaikantis akumuliatorius, kuriam 100 proc. įkrauti naudojant greitojo įkrovimo stotelę reikia vos vienos valandos.
Elektrinis sprendimas užtikrina nulinį išmetamųjų teršalų kiekį. Be to, sumažėja iki 90 proc. ir eksploatacinės elektrinio traktoriaus išlaidos, nes nereikia leisti pinigų dyzelinui ir šio tipo variklio priežiūrai.
Per bandymus, palyginti su įprastu dyzeliniu traktoriumi, T4 Electric Power išsiskyrė našumu, efektyvumu ir gera traukos kontrole. Atsižvelgiant į darbo krūvį, traktorius puikiai tinka mišriuose ir gyvulininkystės ūkiuose, soduose ir specialiose srityse. Teigiama, kad akumuliatorių galima naudoti visą dieną, o kraunant su greitojo įkrovimo sistema įkrauti per vieną valandą.
Elektrinis New Holland T4 Electric Power gali išvystyti didžiausią 120 AG galią
Didelis privalumas – tylus traktoriaus darbas. Triukšmas kabinoje sumažėjo iki 90 proc., neliko ir vibracijos. Visa tai atitinka griežtus triukšmo reglamentus, leidžia patogiai dirbti naktį, taip pat gerina gyvulių gerovę, ypač dirbant uždarose patalpose, pavyzdžiui, tvartuose.
Rigitrac SKE 50 ir SKE 40
Šveicarijos įmonė „Rigitrac“ pristatė du elektrinių traktorių modelius: SKE 50 ir SKE 40. Abu modeliai išsiskiria novatoriška konstrukcija ir pažangia elektros pavaros technologija.
Šveicarų kompanija „Rigitrac“ sukūrė du elektrinių traktorių modelius, bendradarbiaudama su italų „Keestrack“
SKE 50 galia yra maždaug 50 kW, o SKE 40 yra šiek tiek mažesnis modelis, idealiai tinkantis mažesniems ūkiams. Šie traktoriai taip pat bus parduodami su Keestrack prekės ženklu ir jį gamins „Goldoni“.
Sabi Agri ALPO Electric
Prancūzų kompanija „Sabi Agri“ yra elektrinių traktorių novatorė, pristačiusi ALPO Electric modelį – lengvos modulinės konstrukcijos traktorių, pritaikomą įvairioms žemės ūkio užduotims.
Sabi Agri ALPO Electric
Dėl modernios energijos valdymo sistemos ir efektyvaus elektros variklio ALPO Electric yra idealus pasirinkimas ūkininkams, vertinantiems ekologiją ir modernumą.
Kubota LXe-261
Japonijos traktorių gamintoja „Kubota“, pirmoji savo šalyje pradėjusi kurti elektrinius traktorius, nuo praėjusių metų ribotą kiekį elektrinių LXe-261 siūlo ir tam tikrose Europos šalyse, daugiausia nuomai. Tikslinis klientas – savivaldybės, viešosios įstaigos, nes traktorius ypač tinka viešųjų erdvių priežiūros darbams.
Ribotas kiekis jaboniškų Kubota LXe-261 nuo praėjusių metų tiekiamas Europos rinkai
Tai kompaktiškas 26 AG galios traktorius su ličio jonų baterija. Vienas iš pagrindinių iššūkių, kuriant elektrinį traktorių, yra nuvažiuojamas atstumas ir veikimo laikas. „Kubota“ mano, kad aprūpinus LXe-261 didelės talpos akumuliatoriumi, kuris gali būti greitai įkrautas per vieną valandą ir veikti nepertraukiamai nuo trijų iki keturių valandų, užtikrinamas pakankamas važiavimo atstumas. Tai leidžia operatoriams per pietų metą įkrauti baterijas ir tęsti darbą po pietų.
Rinkai prognozuojamas augimas
Tyrimų agentūros „Markets and Market Analysis“ atliktas tyrimas rodo, kad elektrinių traktorių rinka nuo 0,7 mlrd. JAV dolerių (0,63 mlrd. Eur) 2024 m. išaugs iki 3,4 mlrd. JAV dolerių (3,08 mlrd. Eur) 2030 m., o prognozuojamas metinis augimo tempas sieks net 28 proc. Pagrindiniai veiksniai, skatinantys elektrinių traktorių plėtrą, yra baterijų pažanga, griežti išmetamųjų teršalų standartai, tikslusis ūkininkavimas ir tvarių priemonių įsigijimo skatinimas kai kuriose šalyse.
Viena iš elektrinių traktorių spartesnės plėtros kliūčių – didesnė jų kaina, palyginti su dyzeliniais analogais, kurią ypač didina akumuliatoriai ir specializuotos pavarų sistemos.
Skaičiuojama, kad šiuo metu elektriniai traktoriai yra 40–50 proc. brangesni nei dyzeliniai analogai. Tiesa, pramonės ekspertai prognozuoja, kad iki 2026 m. akumuliatorių kaina galėtų sumažėti 30–45 procentais.
Taip pat šia tema skaitykite
-
Sodybose traktorius vis dažniau keičia keturračiai
2024-10-29 -
Lenkiškų traktorių gamyklą įsigijo ukrainiečių valdomas verslas
2024-10-28 -
Nuo pirmos klasės išsaugota draugystė bendrame versle
2024-10-25
Skaitomiausios naujienos
-
Kada ir kokios išmokos bus mokamos
2024-10-08 -
Kyla grūdų supirkimo kainos
2024-10-18 -
Lenkiškų traktorių gamyklą įsigijo ukrainiečių valdomas verslas
2024-10-28
(0)