Basf A1 2024 10 11 Basf m1 2024 10 11
Spaudos centras
Šeimos verslo perdavimo išbandymų kyla visuose sektoriuose
Asociatyvi Freepik nuotr.

Vilnius. Baltijos šalių šeimos įmonių savininkai nori perduoti verslą kitai kartai, tačiau dauguma neturi perdavimo plano, rodo Baltijos šalyse atlikta šeimos įmonių apklausa. 

Net devyni iš dešimties apklausoje dalyvavusių lietuvių, beveik tiek pat latvių ir aštuoni iš dešimties estų norėtų perduoti savo verslą kitos kartos šeimos nariams.

Bioversija m7 2024 10 17

Nors tyrimas parodė akivaizdų norą perduoti verslą jaunesniems šeimos nariams, pasirengimas tai padaryti Baltijos šalyse skiriasi.

Į klausimą, ar verslas turi įpėdinį, žmogų, kuris yra ugdomas perimti įmonės valdymą, 69 proc. latvių, pusė estų ir tik 37 proc. lietuvių atsakė teigiamai, o pasirinkti įpėdiniai beveik išimtinai yra šeimos narys.

Vis dėlto, nors dauguma respondentų yra identifikavę įpėdinį, didžioji dalis jų dar neturi verslo perdavimo plano, šeimos konstitucijos ar sistemingo požiūrio į įpėdinių mokymą: tik 25 proc. Lietuvos, 44 proc. Latvijos ir 27 proc. Estijos respondentų teigė turintys oficialų arba neoficialų įpėdinystės planą.

Lietuvos ir Estijos įmonės skatina įpėdinius įgyti patirties už šeimos verslo ribų, tačiau dauguma latvių to daryti nelinkę.

„Nors matyti tendencija, kad net 85 proc. Baltijos šalių šeimos įmonių savininkų nori perduoti verslą kitai kartai, tik maža dalis jų suplanavo perdavimą.

Tarptautiniai tyrimai rodo, kad tik 25–30 proc. šeimos verslų pasiekia antrąją kartą, o likusieji žlunga arba yra parduodami anksčiau, nei antroji karta turi galimybę perimti verslą“, – tikina Laimonas Skibarka, „Sorainen“ partneris.

Apklausa taip pat atskleidė, kad maždaug pusė šeimos įmonių, 57 proc. Latvijoje, 54 proc. Lietuvoje ir 43 proc. Estijoje, save pristato kaip šeimos verslus. Todėl nenuostabu, kad daugumoje apklausoje dalyvavusių įmonių šeimos nariai daro įtaką strateginių sprendimų priėmimui: 78 proc. Estijoje, 75 proc. Lietuvoje ir 57 proc. Latvijoje.

Šeimos verslai gerai jaučiasi inovacijų atžvilgiu: dauguma respondentų pasidalijo nuomone, kad jaunoji karta į įmonę atnešė novatoriškų sprendimų (78 proc. Estijoje, 77 proc. Latvijoje ir 64 proc. Lietuvoje).

***

Šią pirmąją Baltijos šalyse šeimos įmonių apklausą atliko „Sorainen“ ir BFFI, bendradarbiaudamos su ISM Vadybos ir ekonomikos universitetu, Tartu universitetu bei Latvijos universitetu (tyrėja Jelena Luca).

Iš viso apklausoje dalyvavo 302 respondentai (114 iš Latvijos, 99 iš Estijos ir 89 iš Lietuvos). Respondentais parinkti sprendimus šeimos įmonėse priimantys asmenys, daugiausia jas įsteigusių šeimų atstovai.

Parengta: pagal UAB „INK agency“pranešimą spaudai
Gudinas -  23 06 14
Setupad-desktop-po tekstu

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.

Apklausa
Kaip vertinate dabartines žemės ūkio paskolų palūkanas?
Visos apklausos