Vilnius. Grūdų prekyba neneša tokio didelio pelno kaip kadaise, todėl tarptautinės kompanijos, perkančios ir parduodančios kviečius, kukurūzus, sojas, kartais nukreipia žvilgsnius į ligtol nepatrauklias rinkas, pavyzdžiui, imasi auginti dykumų regionuose pomidorus, avinžirnius, kuriuos vėliau pelningai realizuoja.
Teigiama, kad, išaugus pasaulinei grūdų gamybai, ateinančius ketverius metus prekybininkai nesitiki didelių maržų. Todėl tokios kompanijos kaip Vokietijos „BayWa AG" ieško naujų nišų, kuriose galėtų uždirbti daugiau, pavyzdžiui, augindamos pomidorus ar ekologiškus grūdus. Kitos įmonės renkasi perdirbimą - gamina didesnės pridėtinės vertės maisto ingredientus ar produktus be gliuteno. Pasak rinkos ekspertų, dabartinė žemės ūkio produktų prekybos aplinka gana sudėtinga ir nenaudinga prekybininkams, kurie pastarąjį dešimtmetį turtėjo iš augančių kainų.
Nors didžiųjų grūdų prekybos kompanijų uždarbis iš veiklos nišinėse rinkose nedidelis, mažieji ir vidutiniai prekybininkai gali gauti palyginti daug naudos. Kai kurie jų jau perėjo prie mažiau žinomų produktų, pavyzdžiui, bolivinių balandų ar ekologiškų augalų, kurių realizacijos marža yra didesnė, ir kurių paklausą augina sveikata besirūpinantys vartotojai.
Emilijos Redže, Italijoje, įsikūrusi finansinių maklerių įmonė „Grain Services Srl" gauna apie 30 proc. pajamų iš begliuteninės produkcijos, ekologiškų ir nišinių produktų, įskaitant bolivines balandas, ryžius, burnočius ir lęšius, nors jie sudaro tik 7 proc. bendro 1,5 mln. tonų derliaus, kurį realizuoja bendrovė.
Produkcija be gliuteno
Ekologiškų produktų ir produktų be gliuteno (gliutenas - tai apibendrintas kviečių, miežių, avižų ir rugių kruopų baltymų pavadinimas; sudedamoji glitimo dalis. Dalis žmonių netoleruoja gliuteno panašiai kaip ir laktozės) paklausa yra viena sparčiausiai augančių pasaulyje. Tai pabrėžta Juodosios jūros regiono grūdų konferencijoje „Black Sea Grain 2017" Kijeve. Manoma, kad produktų be gliuteno pramonė plėsis kasmet maždaug po 10 proc., o metiniai pardavimai pasaulyje 2020 m. pasieks 7 mlrd. JAV dolerių.
Anot italų bendrovės „Grain Services Srl" atstovo, tradicinėse grūdų rinkose maržos yra labai mažos arba net neigiamos, kaip antai JAV atveju.
Vokietijos agroverslo bendrovė „BayWa", patyrusi nuostolių iš grūdų prekybos, pereina prie ekologinės ir šiltnamių produkcijos. Įmonės rizika auginti pomidorus Jungtiniuose Arabų Emyratuose pasiteisino.
Didžiausia privataus kapitalo grūdų pirkėja Europoje prancūzų kompanija „Groupe Soufflet" plečia veiklą, investuodama į paruoštų valgyti lęšių gamybą. Net pramonės gigantai, pavyzdžiui, „Glencore Plc" ir „Bunge Ltd." per pastaruosius dvejus metus išplėtojo veiklą naujose srityse. „Bunge", kuri prekiauja jau 200 metų, įsigijo turkų alyvuogių aliejaus įmonę, o „Glencore" savo veiklą šioje srityje patikėjo Madrido biurui.
Vaizdžiai tariant, ši veikla didelėms įmonėms - tai net ne garnyras, o tik pagrindinio patiekalo (prekybos grūdais) pagardas. Jungtinių Tautų maisto ir žemės ūkio organizacijos duomenimis, pasaulio ankštinių augalų importas 2013 m. (įskaitant pupeles, lęšius ir avinžirnius) sudarė apie 6 proc. visų pasaulio kviečių importo.
„Amsterdam Commodities NV" kompanijos, prekiaujančios riešutais ir prieskoniais, atstovo teigimu, nišinės rinkos vis dar per mažos, kad sudomintų dideles kompanijas, nes jos nėra likvidžios.
Planai kituose regionuose
Geresnė strategija didžiosioms bendrovėms - plėstis į didesnės pridėtinės vertės perdirbtų produktų pardavimą. „Bunge" baigia statyti sojų perdirbimo gamyklą JAV, kad galėtų pasiūlyti daugiau ir įvairesnių sojų produktų ir aliejaus. „Cargill Inc." išplėtė gyvūnų mitybos verslą ir įsigijo „Archer-Daniels-Midland Co" šokolado verslą.
Prancūzijos grūdų kooperatyvas „Axereal", atsižvelgdamas į augančią alaus paklausą, surizikavo ir nori savo miežių salyklo gamyklą Antverpene padaryti didžiausia pasaulyje.
Kitos kompanijos lieka ištikimos grūdų prekybai, ypač tose vietose, kur mato augimo galimybių. „ED & F Man Holdings Ltd." plečia grūdų prekybą Juodosios jūros regione ir Kinijoje, „Glencore" nusitaikė į JAV, o „Bunge" plečia veiklą Kanadoje. O štai kinų maisto pramonės milžinė „Cofco Corp." pažabojo savo ambicijas.
Net „BayWa" pomidorų projektas, planuojant pastatyti maždaug 15 ha šiltnamių dykumoje, siekia tapti paklausiu Viduriniuosiuose Rytuose.
Anot Varšuvoje įsikūrusios „InfoGrain" kompanijos atstovų, stambiosios korporacijos aktyviau skverbsis į besivystančias rinkas, kuriose dar yra vietos generuoti pelną ar išnaudoti konkurencinį pranašumą.
MŪ inf.
Taip pat šia tema skaitykite
-
Augo Klaipėdos uosto krova
2024-11-21 -
Pieno kaina spalį ūgtelėjo
2024-11-20 -
Ekologiški grūdai: avižų kaina kilo labiausiai
2024-11-18
Skaitomiausios naujienos
-
Nustatyti tiesioginių išmokų dydžiai už 2024 metus
2024-11-15 -
Žemdirbiai galės įsigyti besiribojančią žemės ūkio paskirties žemę
2024-11-13 -
Skelbiami nauji pelkių ir natūralių pievų žemėlapiai
2024-11-08
(0)