Basf A1 2024 11 19 Basf m1 2024 11 19
Pasaulyje
Grūdų logistikos skaitmeniniai sprendimai prieš nesąžiningumą ir korupciją

Kyjivas / Kaunas. „Skaitmeninė ir Europos Sąjungos lygiu pripažinta ukrainietiškų grūdų eksporto ir tranzito apskaitos sistema užkirstų kelią nesąžiningumui ir savanaudiškumui“, – sako Ukrainos verslininkas Yury’us SHCHUKLIN’AS (nuotr.).

Verslininkas kreipėsi į ES institucijas, siūlydamas priimti jo sukurtą sistemą kaip dovaną, o pats su bendraminčiais lanko ES šalis ir pristato skaitmeninių sprendimų naudą, pranašumus. Birželio antroje pusėje Yury’us Shchuklin’as (Jurijus Ščiuklinas) planuoja atvykti į Lietuvą.

Siūlome skaitytojams mūsų talkininko Kyjive Oleksiy'aus Ryzhkov'o (Oleksijaus Ryžkovo) publikaciją apie grūdų eksporto ir tranzito apskaitos sistemos idėją ir jos įgyvendinimą.

Bioversija m7 2024 11 19

***

Dirbtinis intelektas prieš biurokratinę savivalę!

Ko daugiau lenkų ir kitų Ukrainos kaimyninių šalių ūkininkų protestuose prieš Ukrainos grūdų ekspansiją (eksportą, tranzitą): emocijų, noro daryti politinį spaudimą savo valdžiai, racionalaus išskaičiavimo ar apraiškų, jog Rusija sumaniai kursto šią situaciją? Neatmetu nė vieno iš išvardytų elementų. Tačiau vis tiek dominuoja emocijos.

Tačiau ar sudarydami didelius sandorius turėtumėte vadovautis emocijomis? Atsakymas – ne. Europos verslo asociacijos Logistikos komiteto narys Jurijus Ščiuklinas (turi ketvirčio amžiaus patirtį žemės ūkio pervežimų rinkoje) išrado skaitmeninio pasipriešinimo emocijoms metodą, sukūrė sistemą, kuri vizualiai fiksuoja visų eksporto proceso dalyvių veiksmus ir atsakomybę už įsipareigojimų nevykdymą.

Elektronikos priemonėmis ir būdais sujungti visus grūdų eksporto dalyvius į vieną grandinę – tai kelias, kuris šioje rinkoje neįmanomus padarys net menkiausią sukčiavimą ir neatsakingumą.

„Įsivaizduokime Ukrainos eksportuotoją ir importuotoją Lietuvoje ar kitoje šalyje, kuris pristato krovinius už Europos Sąjungos ribų, – sako Y. Shchuklin’as. – Sudarant atitinkamą sutartį patalpoje, kurioje vyksta ši procedūra, yra visi sutarties dalyviai: vežėjai, krovėjai, muitinės pareigūnai, vagonų savininkai, Europos Komisijos nariai, Europos institucijos, kurios suteikia leidimus, licencijas ir kt.

Visi jie pasirašo su sutarties įgyvendinimu susijusius įsipareigojimus, t. y. kad prekės (žemės ūkio produktai) niekur nesustos, keliaus sutartu laiku, neužims kitos sutartyje nenurodytos infrastruktūros, nebus kur nors brangiai parduodamos ar nusės vienoje ar kitoje šalyje. Todėl net ir transporto planavimo etape fiksuojama visų dalyvių atsakomybė, kad viskas bus atlikta tiksliai taip, kaip sutarta.

Žinoma, neįmanoma įsivaizduoti, kad jie visi susitiks fiziškai. Bet internetu – įmanoma. Ir visa tai numatyta mūsų sukurtoje sistemoje. Tokioje virtualioje patalpoje visi veiksmai, seka, prastovos laikas bus derinami elektroniniu būdu. Paskui susitarimas pradės veikti.

Sistema apskaitys srautus, įvažiuojančius ir išvažiuojančius iš bet kurios šalies. Ir tai matys priežiūros institucija Briuselyje. Atitinkamai nebus įmanoma nuslėpti jokio pažeidimo, nukrypimo nuo susitarimo. Bus aiškiai matyti, tarkime, kurios Europos Sąjungos įmonės ir kiek uždirbo iš grūdų tranzito ir perkrovimo.

Europos šalių ūkininkai nepatenkinti tuo, kad Ukrainos grūdai pateko ir užėmė jų infrastruktūros pajėgumus, skirtus saugoti, perdirbti ir transportuoti grūdus. Ir tam tikra prasme jie teisūs. Tačiau veikiant mūsų sistemai bus aiškiai matyti, kuris infrastruktūros objektas, pavyzdžiui, Lenkijoje, galėtų papildomai uždirbti (pavyzdžiui, kažkas turės 50 proc. laisvų pajėgumų) iš Ukrainos grūdų. Arba, pavyzdžiui, Rumunijos uosto talpa yra 22 mln. t, o rumuniškų grūdų jame – 12 mln. tonų. Šiuo atveju rumunai turi galimybę uždirbti iš 10 mln. t ukrainietiškų grūdų.

Sistema leidžia parodyti, į kokią infrastruktūros apkrovos dalį gali pretenduoti Ukrainos grūdai. Tie, kurie prieštarauja, turėtų pateikti argumentus. O mano sistema iš tikrųjų ir yra argumentai, skaičiais pagrįsti abipusės naudos įrodymai. Pabrėžiu – numatyti kliūtis, dėl kurių, pavyzdžiui, Lenkijos ūkininkai taip susirūpinę, galima atlikus išankstinius skaičiavimus. Tai bus skaitmeninis įrodymas, ar ūkininkai teisūs, ar ne, ir atsakomybės už susitarimo nevykdymą mechanizmas.

Atsitinka, kad Ukrainos grūdai neva tranzitu keliauja per Lenkiją, o iš tikrųjų ten parduodami. Mūsų sistemos įdiegimas leis išvengti tokių situacijų. Tačiau jai įgyvendinti reikalinga politinė Europos Sąjungos valia ir noras tų, kuriems reikia grūdų.

Ir dar vienas svarbus momentas: sistema leidžia matyti kiekvienos eksporto grandies apkrovas. Dėl šios priežasties eilės (o tai nemaža problema!) išnyks. Pavyzdžiui, sistema rodo, kad tam tikro mėnesio 20–21 dienomis viskas užimta, o eksporto operacija turėtų būti planuojama 22 dieną. Ar tai atokvėpis agrarininkams, kuriems neteks mokėti už prastovas?

Sistema nepritaikyta konkrečiam krovinio tipui ar transporto rūšiai. Tai išsamus planavimas nuo pradžios iki galo. Žmogiškasis faktorius eliminuojams ir korupcija tampa neįmanoma. Griežta atsakomybė už terminų nesilaikymą gali išgąsdinti? Sutartyje galima įrašyti ne konkrečią datą, o laikotarpį, pavyzdžiui, nuo 19 iki 21 dienos. Ne visi prisijungs prie sistemos? Ne bėda. Joje gali atsispindėti dalis išankstinių sandorių. Tačiau ji taptų ryškiu padorumo pavyzdžiu ir priverstų kitus prie jos prisijungti tiek kainų, tiek atsakomybės prasme.

Žinoma, ten nebūtų juodųjų grūdų ir vežėjų. Tačiau punktualūs ir padoriems juridiniams asmenims ten būtų plačiai atstovaujama. Pavyzdžiui, šiuolaikinė aukštųjų technologijų Ukrainos įmonė žino, jog ji nuims derlių, kad ir kas atsitiktų... Kodėl ji negali parduoti lietuviams, pavyzdžiui, 40 proc. produkcijos? Bet negali, nes nėra žinomi jokie rinkoje esančių produktų parametrai (ypač logistiniai). Viskas – biurokratijos galioje! O kai kaina ​​fiksuota, jokios įtampos rinkoje.

Viešai žadu padovanoti sistemą Europos Sąjungai ir ją pakoreguoti, pritaikyti. Man nerūpi uždirbti iš pačios sistemos. Kai ji bus įdiegta, rinka atitinkamai vystysis, o aš, kaip sąžiningas rinkos dalyvis, kartu su kolegomis – kitais sąžiningais rinkos dalyviais – iš to sąžiningai uždirbsiu.

Šiam savo projektui sugalvojau šūkį – „Įvykių harmonija erdvėje, laike ir kitose dimensijose“, nes sistema leidžia sukurti harmoniją. Siūlau iš esmės kitokią pervežimų organizavimo technologiją. Jis sujungia tai, kas vis dar derinama ekspeditoriaus galvoje.

Suprantu smulkaus lenkų ūkininko, neturinčio daug žemės ir modernios technikos, nuogąstavimus, kai jis mato didžiulį ukrainietiškų grūdų potencialą. Tačiau yra sprendimas, kuris tiks ir jam. Esu pasiruošęs tai padovanoti Europai.

Mes žinome, kaip uždirbti pinigų, bet nenorime atimti iš Europos ūkininkų pajamų. Mūsų eksporto ir tranzito apskaitos sistema – jūsų paslaugoms!

Nuoširdus ačiū Europai už paramą Ukrainai Rusijos agresijos metu. Esu įsitikinęs, kad kartu nugalėsime priešą. Tačiau mūsų pergalė bus ne tik pergalė mūšio lauke, bet ir tai, kad Ukraina ir Europa taps lygiavertėmis partnerėmis, plėtojančiomis abipusiai naudingus verslo santykius.“

***

Įvairiose šalyse imamasi priemonių pažaboti valdininkijos korupciją ir įtaką verslo procesams. Tačiau tik nedaugelis gali pasiūlyti konkretų problemos sprendimą. Yury’aus Shchuklin’o pasiūlyta sistema – tai dirbtinio intelekto iššūkis valdininkams. Kalbant apie žmonijos istorinę pažangą, šio žaidimo nugalėtojas akivaizdus (žmogus sulėtėja, nespėja galvoti, neatsižvelgia į visus veiksnius ir sąlygas, priima neteisingus sprendimus remdamasis emocijomis ir kt.).

Visą 2023 m. pavasarį Y. Shchuklin’as ir jo bendraminčiai aktyviai darbuojasi, pristatydami savo pasiūlymą. Laiškai išsiųsti Europos Komisijos pirmininkei Ursulai von der Leyen ir laikinai einančiai Europos Komisijos Mobilumo ir transporto generalinio direktorato (MOVE) generalinio direktoriaus pareigas Majai Bakran Marcich, kuri prižiūri vadinamuosius Ukrainos žemės ūkio eksporto grūdų koridorius.

Siekiant viešinti projektą, lankomos Europos sostinės, Lietuvą planuojama aplankyti birželio antroje dekadoje. „Stengsiuosi panaudoti visus svertus ir vis tiek patekti į Briuselį“, – pabrėžia Y. Shchuklin’as. Ir šis tikslas pasiekiamas! Anksčiau ar vėliau logistika tarp Ukrainos ir Europos vis tiek bus suskaitmeninta, nepaisant net beviltiškiausio biurokratinio pasipriešinimo. Modernumas ir sąžiningumas nugalės globaliai mąstyti negebančių žmonių inerciją ir jų kišeninius interesus!

Autorius: Oleksiy RYZHKOV
Gudinas -  23 06 14 + prenumerata 2025

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.