


Kaunas. Karo akivaizdoje būtų neišvengiama transporto priemonių „mobilizacija“, o kartais jos gali prireikti ir taikos metu.
Laikinas tansporto priemonių paėmimas arba jų rekvizicija nėra tik dabar atsiradęs reiškinys, jis egzistuoja seniai ir visose šalyse. Dabar tvarką mūsų šalyje reglamentuoja oficialiai priimti teisės aktai, iš kurių svarbiausieji – Lietuvos Respublikos karo padėties įstatymas ir 2022 m. sausio 5 d. patvirtintas Laikinojo turto paėmimo ir turto rekvizicijos organizavimo ir vykdymo, laikinai paimto išlikusio turto grąžinimo, atlyginimo už rekvizuotą ir laikinai paimtą turtą tvarkos aprašas.
Pasak Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos direktoriaus Virginijaus Vitalijaus Vilkelio, valstybėje yra sukurta registro sistema, registruojanti visas transporto priemones ir dabar, reikalui esant, kariuomenė nesunkiai identifikuoja tas, kurių tuo metu prireikia.
„Be to, mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatyme yra įvardytas valstybės mobilizacijos išteklių katalogas, kurį administruoja mūsų departamentas. Šiandien galiu konstatuoti, kad transporto priemonės, kurių pati kariuomenė neturi, bet kurių jai gali prireikti, yra matomos, žinomos, valdomos ir būtų labai greitai surastos reikiamoms situacijoms spręsti – kariuomenė šia informacija disponuoja“, – užtikrina V. Vilkelis.
Savininkams, tarp jų ir ūkininkams, verta žinoti, kokia jų technika, esant poreikiui, gali būti rekvizuota ar laikinai paimta, ypač prasidėjus realiems karo veiksmams. Pasirodo, šis klausimas nėra vienareikšmis, mat technikos poreikį, ypač karo metu, diktuos situacijos ir pasakyti, ko reikės dabar arba dar daugiau – siųsti technikos gavėjams išankstinius pranešimus, kokios jų technikos gali prireikti, būtų beprasmis darbas.
Išsamiau tokio poreikio nebuvimą paaiškina Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento Mobilizacijos skyriaus vedėjas Arūnas Pudžemis: „Kariuomenė negali išlaikyti taikos metu tiek priemonių, kiek gali prireikti kilus karui, tai ekonomiškai nenaudinga, be to, tai vis dėlto visų mūsų pinigai. O civilinis sektorius visada prisideda karo atveju. Todėl, kai kalbame apie laikiną paėmimą ar rekviziciją, kai turtas sunaudojamas ir negrąžinamas, tai kalbame ne tik apie transporto priemones – turėkime tai galvoje. Bet transporto priemonių turbūt labiausiai prireiktų, tad apie tai aktualiausia kalbėti.“
Atkreiptinas dėmesys, kad paėmus transporto priemonę kariuomenė turi turėti operatorių jai valdyti, todėl laikinas paėmimas ir rekvizicija yra tik viena iš priemonių, kurią numato teisės aktai, ir ši priemonė labiau taikoma, kai kitomis priemonėmis (pavyzdžiui, sutartimis) nepavyksta įveikti iškilusių iššūkių.
Mobilizacijos metu, jei karo veiksmų dar nėra, transporto priemonės paprastai yra paimamos tik laikinai ir darbus atlikus grąžinamos, nes taip pigiau ir greičiau. Tokią rekviziciją vykdo savivaldybės administracijos direktorius, gavęs kariuomenės prašymą.
Vykstant karui – kitaip. Rekviziciją jau gali vykdyti ir dalinio vadas tam tikroje teritorijoje. Žinoma, reikšmingos yra visos gyvybiškai svarbios valstybės funkcijos (gyventojų poreikių tenkinimas, kritinės infrastruktūros veikimas, viešas saugumas, valstybės valdymas, tarptautinė veikla), bet gynyba laikoma esminiu dalyku. Tad dalinio vadas rekvizuoja ar laikinai paima tai, ko gali prireikti per operaciją.
„Be abejo, kariuomenė ir taikos metu turi sudariusi įvairias paslaugų ir prekių įsigijimo sutartis, kurios galios ir nenutrūks paskelbus mobilizaciją ar įvedus karo padėtį. Tai matome ir Ukrainoje vykstančio karo akivaizdoje, kur veikia visa ūkio sistema (išskyrus civilinę aviaciją, nes jai uždaryta oro erdvė)“, – aiškina A. Pudžemis.
Mobilizacijos ir pilietinio pasipriešinimo departamento direktorius V. Vilkelis priduria, kad mūsų valstybės mobilizacinė sistema sukurta ir testuojama, vyksta reguliarūs mokymai ir pratybos savivaldybių, ministerijų, tarpinstituciniame lygmenyje, veikia Valstybės mobilizacijos operacijų centras.
Atrodytų, karo atveju kalbėti apie pinigus nėra prasmės, bet kompensacijos mechanizmas už paimtą privačią nuosavybę ir šiuo atveju išlieka.
Visą straipsnį apie žemės ūkio technikos, bei kitų transporto priemonių, mobilizaciją skaitykite žurnalo „Mano ūkis“ archyve.
Taip pat šia tema skaitykite
-
Pernai daugiausia registruota mažos galios naudotų traktorių
2025-02-05 -
Nesusipratimų kyla dėl skirtingo sąvokų suvokimo?
2025-01-29 -
Traktorių registrą užvaldė keturračiai
2025-01-23
Skaitomiausios naujienos
-
Patvirtintos 2025 m. tiesioginių išmokų taisyklės
2025-03-19 -
Gazolio naudojimas ūkyje: nusižengimų beveik nerasta
2025-03-31 -
Žemės kainos Lenkijoje pasiekė naujas aukštumas
2025-03-20
(0)