Bioversija A1 2025 01 01 Basf m1 2025 01 15
Technika
Nesusipratimų kyla dėl skirtingo sąvokų suvokimo?
Asociatyvi Freepik (gpointstudio) nuotr.

Vilnius. Traktorių registras, žemės ūkio technikos registravimas ir jos techninė priežiūra – ne vienus metus daug aistrų ir diskusijų keliančios temos. Žibalo į ugnį įpylė registravimo taisyklių pakeitimai, kurie įsigaliojo nuo 2024 m. rugpjūčio 1 dienos, o dabar, kaip informavo Žemės ūkio ministerija, taisyklės vėl keičiamos ir šiuo metu derinamos.

Pasak Lietuvos žemės ūkio technikos asociacijos (LŽŪTA) vadovo Eriko Bėronto, jau galiojantys pakeitimai nebuvo derinti ir yra tiesiog nesąmonė registruojant žemės ūkio techniką rašyti didžiausią, o ne vardinę (nominalią) galią.

„Vadinasi, visi traktoriai, kurie lig šiol buvo registruojami, pvz., 100 kW, dabar registruojami kaip 115 kW, nors tie 15 kW panaudojami ne darbui, o visai kitiems dalykams, tokiems kaip kondicionieriui, radijui, Adblue sistemai palaikyti ir pan. Taigi apie 10–15 proc. galios reikia traktoriaus vidinei daliai, o vardinė rodo, kokiu pajėgumu geba technika dirbti“, – argumentus dėsto E. Bėrontas, pabrėždamas, kad tokia registravimo tvarka ir Lietuvos emisijas padidins 10–15 proc.

Bioversija m7 2025 01 01

Jo  teigimu, šio pokyčio paaiškinimas, kurį vadina kvailu, buvo tas, kad vienų savivaldybių darbuotojai, registruodami techniką, vesdavo vardinę, kiti – didžiausią, todėl siekta suvienodinti ir supaprastinti registravimą.

„Tokiu atveju jau reikia kalbėti apie savivaldybėse dirbančių ir žemės ūkio techniką registruojančių žmonių kompetenciją, jei nežino į kurią sertifikato eilutę žiūrėti ir neskiria vardinės nuo didžiausios galios“, – pasipiktinimo neslėpė LŽŪTA vadovas, negailėdamas kritikos tiek, jo žodžiais, technikos lavonų prigrūstam Traktorių registrui, tiek ir techninės priežiūros, už kurią taip pat atsakingi savivaldybių darbuotojai, sistemai.

Taisyklių papildymas apie transporto priemonės galią naikinamas

Atsakydamas į portalo manoūkis.lt pateiktus klausimus, Žemės ūkio ministerijos Ryšių su visuomene ir bendradarbiavimo skyrius informavo, kad 2006 m. žemės ūkio ministro įsakymu patvirtintose Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registravimo taisyklėse, kurių nauja redakcija įsigaliojo nuo 2024 m. rugpjūčio 1 d., atskiru papunkčiu įtvirtinta sąvoka „Transporto priemonės galia – gamintojo deklaruota didžiausioji naudingoji galia (kW), kurią gali pasiekti transporto priemonė“. Tačiau iš karto pabrėžiama, kad šiuo metu jau derinamas naujas taisyklių projektas, kuriuo šis papunktis yra naikinamas.

„Taisyklių projektu yra siūloma panaikinti perteklinę sąvoką „Transporto priemonės galia“ atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybės 2006 m. kovo 14 d. nutarime Nr. 247 nustatyta, kad vienas iš Lietuvos Respublikos traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registro objekto atpažinties ir registravimo duomenų yra variklio didžiausia galia, kW.

Šiuo pakeitimu siekiama vadovautis aukštesnio lygmens teisės aktu nustatytu ir patvirtintu reglamentavimu, kurio pagrindu yra patvirtintos taisyklės. Atlikus šį pakeitimą bus išlaikyta nuosekli ir aiški teisės aktų hierarchija, užtikrintas teisinis aiškumas“, – rašo ŽŪM atstovai.

Kartu pabrėžiama, kad teisinio reglamentavimo išgryninimas žalos arba taršos prasme įtakos žemės ūkiui neturi ir primenama, kad taršos mokesčio pareiga kyla iš Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo nuostatų, o šios pareigos vengimas yra ne tik neatsakinga, nepilietiška, bet ir neteisėta veika.

Tiesa, pripažįstama, kad sąvoka „Transporto priemonės galia“ pakeistose taisyklėse buvo įvesta, siekiant išvengti nevienodo teisės aktų traktavimo savivaldybėse, mat registratoriai registruodavo techniką (dažnu atveju perkamą su ES parama) nurodydami ne tik didžiausią, bet ir vardinę variklio galią.

Vadinasi, didžiausia galia registruojant žemės ūkio techniką turėjo būti rašoma nuo pat Registro sukūrimo ir registravimo taisyklių patvirtinimo, nes tai įtvirtinta 2006 m. Vyriausybės nutarimu? ŽŪM atstovai patvirtino, kad taip. 

Tačiau ar atnaujintose technikos registravimo taisyklėse papunkčio panaikinimas tikrai padės išvengti nevienodo teisės aktų traktavimo ir visi technikos registratoriai savivaldybėse įves teisingą variklio galią?

Variklio ir vardinės galios skirtumai

Žemės ūkio ministerijos Ryšių su visuomene ir bendradarbiavimo skyrius supažindino ir su sąvokų „variklio galia“ ir „variklio vardinė galia“ apibrėžimais ir skirtumais.

Pasak ministerijos specialistų, gamintojas visada nurodo technikos (ne tik žemės ūkio) didžiausią, t. y. maksimalią galią.  Tačiau, siekdamas išsamiau supažindinti vartotoją su gaminio techninėmis savybėmis, gamintojas dažnai nurodo ir išvestinį mato vienetą – variklio vardinę galią. Todėl variklio galia ir variklio vardinė galia yra tarpusavyje susijusios, tačiau techniniuose kontekstuose jos reiškia skirtingus dalykus.

Paaiškinama, kad variklio galia – tai didžiausia variklio galia, kurią variklis gali pasiekti esant optimalioms sąlygoms. Paprastai ji išreiškiama kilovatais (kW) arba arklio galiomis (AG). Tai maksimalus variklio pajėgumas trumpais intervalais, pavyzdžiui, važiuojant didžiausiu greičiu arba esant maksimaliai apkrovai. Ši galia yra dažnai reklamuojama ir nurodoma automobilių techninėse charakteristikose. Ji parodo, ką variklis gali pasiekti trumpalaikėje perspektyvoje.

O vardinė galia apibrėžia pastovų pajėgumo lygį, kuriuo variklis gali veikti ilgą laiką be perkaitimo ar nusidėvėjimo. Tai yra ilgaamžis darbo režimas, kuris užtikrina efektyvumą ir saugumą. Ji dažnai naudojama, kai kalbama apie variklius pramoniniuose ar gamybos kontekstuose, kur svarbu išlaikyti ilgalaikį darbo pajėgumą. Vardinė galia paprastai yra mažesnė už maksimalų variklio pajėgumą.

„Apibendrinant, variklio galia yra didžiausias įmanomas pajėgumas trumpuoju laikotarpiu, o vardinė galia nurodo ilgalaikę, saugią ir efektyvią darbo galią“, – pabrėžiama ŽŪM atsakyme. 

Autorius: Gitana Kemežienė
Gudinas -  23 06 14

(1)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.

  • Andrius Abelkis

    Laba diena, tikrai registruojant nekyla jokių nesusipratimų, nes taisyklėse aiškiai parašyta naudingoji galia. (Reikia suprasti, kas įstatyme svarbus kiekvienas žodis) Pagal taisykles: „4.9. Transporto priemonės galia – gamintojo deklaruota didžiausioji naudingoji galia (kW), kurią gali pasiekti transporto priemonė.“ Pakeitimas buvo įtrauktas papunkčiu: Nr. 3D-276, 2024-04-04, paskelbta TAR 2024-04-04, i. k. 2024-06415 Dėl išsamios informacijos galite pasinaudoti šia nuoroda: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.284388/asr.

    Netinkamas komentaras
    Ačiū, pranešimas išsiųstas
Apklausa
Kaip vertinate žemės ūkio produktų supirkimo kainas?
Visos apklausos