Vilnius / Briuselis. Europos Komisija (EK) ragina Bendrijos nares padėti Ukrainai išgabenti grūdus, tačiau, pasak Lietuvos deleguoto eurokomisaro Virginijaus Sinkevičiaus, nesvarstoma, kad grūdai į Klaipėdos uostą galėtų būti vežami per Baltarusiją.
EK ragina spartinti muitinės procedūras, atlaisvinti sandėlius, kurti logistikos koridorius, o jūrų uostuose suteikti didesnius krovos pajėgumus.
„Tai reiškia, kad visų pirma traukiniams, judantiems iš perkrovimo stočių į ES jūrų uostus, turi būti teikiamas prioritetas – sudaromi logistiniai koridoriai, o jūrų uostuose turi būti užtikrinami kuo didesni pajėgumai Ukrainos derliaus išplukdymui į pardavimo rinkas“, BNS ketvirtadienį sakė V. Sinkevičius, komentuodamas naujus EK pasiūlymus dėl priemonių, palengvinančių krovinių gabenimą iš Ukrainos.
EK trečiadienį patvirtino planą, kaip Bendrijos narės gali padėti Ukrainai iki liepos išgabenti maždaug 20 mln. tonų grūdų.
EK nario teigimu, toks Komisijos siūlymas visų pirma skirtas Baltijos šalims, Lenkijai, Rumunijai, nes jos yra artimiausios Ukrainai. Anot eurokomisaro, EK nesvarsto humanitarinio krovinių gabenimo koridoriaus per Baltarusiją sukūrimo.
„Politiškai tai yra neįmanoma: kaip garantuoti, kad iš Ukrainos važiuojantys grūdai atsidurs Klaipėdoje, o ne kokiam nors Rusijos uoste. Jau dabar Rusija vagia grūdus iš Ukrainos saugyklų ir šiandien laivas su tokiais grūdais švartuojasi Sirijoje“, – sakė V. Sinkevičius.
„Jei Lukašenkai atrodo normalu prievarta nutupdyti lėktuvą ten, kur jis nori, tai pakreipti traukinio kryptį jam problemų tikrai nebūtų“, – pridūrė jis.
Pasak eurokomisaro, naujoms priemonėms neplanuojama skirti papildomo finansavimo, o Komisija būtų savotiška šio proceso koordinatorė.
„Komisija veiktų kaip koordinatorius tarp ES šalių ir Ukrainos, kad logistinės operacijos būtų kuo efektyvesnės, o kiekvienoje šalyje turėtų atsirasti vieno langelio principas, kur galėtų kreiptis Ukrainos derlių eksportuojančios įmonės“, – teigė V. Sinkevičius.
Pasak už transportą atsakingos EK narės Adinos Valean (Adinos Velean), Komisija dirbs, kad didėtų naujų eksporto koridorių infrastruktūros pajėgumai ir būtų kuriamos naujos jungtys.
„Per kitą Europos infrastruktūros tinklų priemonės kvietimų raundą bus leidžiama remti projektus, kuriais yra gerinamos transporto jungtys su Ukraina, įskaitant geležinkelių jungtis, kelių ir geležinkelių terminalus“, – ketvirtadienį spaudos konferencijoje sakė eurokomisarė.
Jos teigimu, siekdama paskatinti ES vežėjus leisti savo transporto priemonėms įvažiuoti į Ukrainą, Komisija išnagrinės papildomų finansinių garantijų galimybes.
Susisiekimo ministras Marius Skuodis šią savaitę teigė, kad yra tik du realūs būdai iš karo apimtos Ukrainos išvežti grūdus – su tarptautinių institucijų pagalba atblokuoti Ukrainos uostus arba sukurti humanitarinį koridorių per Baltarusiją.
M. Skuodžio teigimu, pagrindinė problema gabenti ukrainietiškus grūdus iki Lietuvos aplenkiant Baltarusiją yra Vakarų kryptimi neišplėtota geležinkelių infrastruktūra – dabar per Lenkiją į Lietuvą gali važiuoti tik 2-3 traukiniai per parą. Skaičiuojama, kad Klaipėdos uostas be papildomų investicijų galėtų perkrauti per 8 mln. tonų, tuo metu per Lenkiją dėl infrastruktūros ribojimų šiuo metu įmanoma per metus į Lietuvą atvežti tik iki 1,5 mln. tonų Ukrainos grūdų.
Taip pat šia tema skaitykite
-
Augo Klaipėdos uosto krova
2024-11-21 -
Pieno kaina spalį ūgtelėjo
2024-11-20 -
Ekologiški grūdai: avižų kaina kilo labiausiai
2024-11-18
Skaitomiausios naujienos
-
Nustatyti tiesioginių išmokų dydžiai už 2024 metus
2024-11-15 -
Žemdirbiai galės įsigyti besiribojančią žemės ūkio paskirties žemę
2024-11-13 -
Skelbiami nauji pelkių ir natūralių pievų žemėlapiai
2024-11-08
(0)