Zurnalui - A1-Bioversija +  II pusm 2025 06 04 25 01 09 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2024/05
Tituluotas banginis su baterija
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Dvidešimtą kartą vykusio „Pasaulio metų automobilio“ konkurso svarbiausioje nominacijoje triumfavo Kia EV9 – didžiausias ir prabrangiausias kada nors nuo konvejerio nuriedėjęs korėjietiškas elektromobilis. Nugalėtojas paskelbtas Niujorko automobilių parodoje, suskaičiavus 100 automobilizmo temomis rašančių ir rodančių žurnalistų iš 29 šalių balsus.

Ir tai dar ne viskas. Prieš leidžiantis į bandymų trasą su šiuo dičkiu buvo aišku, kad reikalą turime su automobilininkų publikai išskirtinį įspūdį darančia transporto priemone. Kovo pradžioje Kia EV9 buvo paskelbtas geriausiu pasaulyje 2024 m. moterų automobiliu (angl. Women‘s Worldwide Car of the Year, WWCOTY). Tai vienintelis pasaulyje konkursas, kuriame savo verdiktą skelbia vien tik automobilių apžvalgininkės moterys. Jį 2009 m. sumanė Naujosios Zelandijos žurnalistė Sandy Myhre (Sandi Myrė). Prieš balsuodamos 75 žurnalistės iš 52 šalių kruopščiai išbando daugybę modelių, nuodugniai įvertina kiekvieną jų aspektą ir tik tada balsuoja.

WWCOTY prezidentės Marta’os Garcia’os (Martos Garsijos) teigimu, šių metų rinkimai buvo kiek sudėtingi tik todėl, kad iš tiesų visi kandidatai stiprūs, o modeliai, patekę į finalinį etapą, turėjo pakankamai kozirių, dėl kurių galėjo iškovoti pagrindinį trofėjų.

Kia EV9 įveikė savo varžovus, nes šis automobilis gali patenkinti daugybę vartotojų poreikių. Įspūdingu talpumu pasižymintis septynvietis elektromobilis yra pirmas toks savo segmente. Nepaisant 5 m ilgio, automobilis išsaugojo gerus aerodinaminius rodiklius, o tai prisideda prie didesnio jo našumo. EV9 ne tik demonstruoja pažangiausią šiuolaikinį dizainą, bet ir kupinas modernių technologijų. Jo bateriją galima itin sparčiai įkrauti, o iš jos – įkrauti kitus išorinius prietaisus“, – vardijo M. Garcia.

Kitos komisijos narės, argumentuodamos savo verdiktą, pabrėžė išskirtinai didelę jo erdvę ir universalumą. Pasak komisijos narės iš Estijos, žurnalistės Ylle’ės Rajasaar (Ylės Rajasar) – elektrinė keturių ratų pavara su skirtingais vairavimo režimais EV9 paverčia puikia transporto priemone šiaurietiškos žiemos sąlygomis, kai tenka brautis per sniego pusnis. „Išbandžiau automobilį spaudžiant daugiau nei 25 laipsnių šalčiui ir apsidžiaugiau, kad EV9 šaltu žiemos oru elgėsi kaip įprastas prabangus automobilis: greitai įšilo, o nuvažiuotam atstumui minusiniai laipsniai didelės įtakos neturėjo“, – pažymėjo Y. Rajasaar.

Visos panašios įžvalgos liudija, kad reikalą turime su lyderio marškinėliais vilkinčiu automobiliu ir kartu su titulais atkeliavusiu spaudimu. Juk jei nepastebi, dėl ko svaigsta kolegos, galbūt pats esi žioplas? Ačiū Dievui, šįkart saviplaka užsiimti neprireikė, nes per pusdienį sukorus beveik 400 km, nebuvo progos patikrinti vos poros viešai liaupsinamų dalykų: susigrumti su sniego iššūkiais ir išbandyti EV9 galimybių itin greitai įkrauti bateriją. Pastarojo eksperimento neatlikome tik todėl, kad suplanuotos kelionės pabaigoje baterijos likutis dar leido važiuoti beveik 90 kilometrų. O išskirtinio galingumo įkrovimo Ionity stotelės būtų tekę specialiai ieškoti ir beprasmiškai gaišti laiką. Be to, visi elektromobilių gamintojai vienbalsiai tvirtina, kad būtent greitasis elektros atsargų papildymo būdas baterijos degradacijai daro didžiausią neigiamą įtaką, todėl rekomenduoja juo naudotis tik tada, kai tolimoje kelionėje nesinori daryti pernelyg ilgų pertraukų. Visais kitais atvejais pirmenybė teiktina lėtam įkrovimui, užpildant iki 80 proc. akumuliatoriaus talpos.

Pasitikėti EV9 konstruktorių ir jį sertifikavusių institucijų teiginiais apie elektrinio mobilumo galimybes leidžia ir tai, kad čia esančios 800 voltų technologijos jau sėkmingai išlaikė praktinius egzaminus kituose „Hyundai-Kia“ modeliuose. Tai yra 250 kWh įkrovimo galią turintys korėjiečiai per 15 min. gauna energijos injekciją beveik 240 kilometrų. Vadinasi, tolimoje kelionėje į Senąjį žemyną, kur greta pagrindinių transporto arterijų jau veikia tikrai neprasta elektromobiliams skirta infrastruktūra, sugaištumėte beveik tiek pat laiko, kiek vairuodamas įprastinių degalų dietos besilaikantį automobilį.

Šioje vietoje pacituosiu bičiulį Gintarą, kalnų slidinėjimo entuziastą, kuris vienu pirmųjų į Lietuvą atkeliavusių Kia EV9 atsisveikinti su žiemos smagybėmis buvo nusitrenkęs į Prancūzijos Alpes. „Iš viso kelionėje pirmyn ir atgal sukorėme beveik 4 500 kilometrų. Pernai į tame pat regione esantį ir tik 100 km nutolusį kurortą važiavome dyzeliniu analogu. Kadangi žmona skrupulingai fiksavo abiejų žygių išlaidas, šiandien labai paprasta palyginti: pernai išleidome 596 Eur dyzeliui, šiais metais – 610 Eur elektrai. Tačiau reikėtų atkreipti dėmesį, kad pernai litras dyzelino kainavo apie 1,5 euro arba maždaug 30 centų mažiau nei šiais metais, todėl kelionė tradiciniu automobiliu šįkart būtų buvusi brangesnė“, – vardijo Gintaras.

Kitas jų skaičiuotas dalykas – sugaištas laikas. „Kadangi nesitrankome per naktis ir visuomet pusiaukelėje stojame poilsio nakvynei, tai judėdami elektromobiliu tą patį viešbutį pasiekėme apytikriai dvi valandas vėliau. Baterijos įkrovimo procedūras atlikome vidutiniškai kas 320–360 kilometrų. Panašiais intervalais 20–25 minutėms stojome ir važiuodami dyzeliniu automobiliu, nes atostogauti keliaujame drauge su keturkoju šeimos nariu. Tiesa, Vokietijos greitkeliuose judėjome kreiseriniu 120–125 km/val. greičiu ir nesinaudojome galimybe legaliai spausti gazą iki pat dugno“, – pasakojo bičiulis.

Jo teigimu, vienintelė realiomis sąlygomis užfiksuota kelionių teorijos ir praktikos korekcija – šiek tiek mažesnis didžiausias įkrovimo greitis. Galingiausiose pakelėje aplankytose stotelėse Kia EV9 priimdavo 210–214 kWh, bet ne anonsuojamus 250 kWh.

Svarbu tai, kad jei iki Varšuvos įkrovimo sustojimus reikia planuoti kiek atidžiau, tai anapus Lenkijos sostinės, o juo labiau Vokietijoje, tai nekelia jokių rūpesčių. Instaliavus į telefoną „Green Way“ aplikaciją, galima naudotis beveik visų tinklų paslaugomis be papildomų rūpesčių. Lekiant palyginti dideliu greičiu, Gintaro ekipažo energijos sąnaudos buvo 26,9 kWh/100 km.

Su identišku visais ratais varomu elektromobiliu (bendra variklių galia siekia 283 kW ir 700 Nm maksimalus sukimo momentas) mūsiškės bandymų sesijos Lietuvos keliais rezultatas buvo netgi geresnis nei deklaruoja gamintoja (22,8 kWh/100 km) – 21,6 kWh/100 km. Teoriškai 105 kWh talpos ličio jonų polimerų baterija leidžia viena įkrova nuvažiuoti 500 km (pagal WLTP metodiką) ar net 660 km, jei judama miesto sąlygomis ir stabdant efektyviai išnaudojama kinetinė energija. Praktiškai šis rezultatas visuomet labai priklauso nuo aplinkos sąlygų, reljefo, oro temperatūros ir vairavimo manieros.

Be to, EV9 turi dviejų krypčių įkrovimo funkciją, padedančią išplėsti tvaraus gyvenimo ribas. Ši funkcija leidžia elektromobilio baterijose sukauptą energiją panaudoti atvirkštiniu būdu ir įkrauti kitus elektrinius įrenginius. Pavyzdžiui, juo galima tiekti elektrą daliai namų buities prietaisų, kai energijos kainos yra pašokusios, o elektromobilio baterija įkrauta naudojant pigesnę elektrą.

Vienas maloniausių akistatos su Kia EV9 atradimų – dinaminės charakteristikos ir valdymas. Monstrinio dydžio (visureigio ilgis net 5 015 mm, aukštis – 1 788 mm, plotis – 1 980 mm, ratų bazė – 3 100 mm, prošvaisa 1 177 mm) elektromobilis sveria 2 500 kg, tačiau atrodo lyg neturėtų nė gramo „lašinių“ ir spurtuoja tarsi „karštas“ hečbekas: nuo 0 iki 100 km/val. per 5,3 sekundės. Maksimalus galimas greitis – 200 km/val. Tiek pakaba, tiek stabdžių sistema apskaičiuoti ir suderinti taip, kad nė akimirkai nekyla abejonių dėl automobilio kontrolės. Nors gigantiškas elektromobilis neturi jokių pretenzijų į sportiškumą, grįžtamasis vairo mechanizmo ryšys beveik pavyzdingas.

Komplimentų nusipelno ir dizaineriai. Uždengus visureigio kilmę išduodančius firminius atributus ir paklausus atsitiktinių praeivių, kokio koncerno tai kūrinys, greičiausiai išgirstume spėlionių, kad čia koncepcinis Cadillac Escalade ar Range Rover. Eksterjeras drąsus, originalus ir tuo pat metu funkcionalus. Oro pasipriešinimo koeficientas Cx 0,28 – tai yra toks pat, kaip Porsche 911 Carrera ir geresnis nei daugumos šeiminių universalų.

Konstruktoriai ir dizaineriai visai savęs nevaržė projektuodami Kia EV9 interjerą. Čia gali būti įrengtos trys sėdimųjų vietų eilės su 6 arba 7 krėslais, turinčiais išskirtines salono transformacijos galimybes. Antros eilės sėdynes galima pasukti ir atlošti važiavimo krypčiai atbuline eiga ir bendrauti su trečioje eilėje sėdinčiais keleiviais ar 90o kampu į durelių pusę. Dėl šių dalykų ir visai lygių grindų įlipimas ir išlipimas iš trečiosios eilės sėdynių netikėtai paprastas. Ergonomiškos sėdynės gali būti šildomos ir vėsinamos, visose vietose yra atskiri USB-C įkrovimo lizdai, o multimedijos sistema turi atskiras garso zonas. Trečia sėdynių eilė gali būti nulenkta, prireikus padidinti bagažinės erdvę. Pokytis – nuo 333 iki 2 393 litrų.

Kaip ir pridera elektromobiliui, „Kia“ flagmanas pavyzdingai tylus. Ir tai pasiekta ne triukšmą slopinančiomis garso bangomis (kaip ausinėse), o puikiai nuo aplinkos izoliuotu salonu – mažinti nepageidaujamus garsus ir vibracijas padeda tarp salono korpuso ir išorinio kėbulo esanti papildoma izoliacija. Interjero apdaila skandinaviškai santūri. Čia panaudota daugybė „tvarių“ medžiagų: iš biopoliuretano pagaminta odos alternatyva, kurios vienas iš komponentų yra kukurūzai, o prietaisų skydelio, durelių apdailai naudojamas perdirbtas PET plastikas ir termoplastinis olefinas. Nežinodamas, kas yra kas, tiesiog džiaugiesi maloniais liesti paviršiais.

Priekiniame skydelyje įmontuotas didžiulis ekranas, sukonstruotas iš dviejų 12,3 colio monitorių. Nors virš jo nėra jokio „stogelio“, įžiūrėti kelionei svarbią informaciją, navigacijos duomenis ar virtualius valdymo jungiklius nekilo problemų. Tas pats pasakytina apie dalį jutiklinių mygtukų, paslėptų apatinėje skydelio plokštumoje. Yra čia ir keletas fizinių jungiklių, skirtų klimato kontrolei ir multimedijos sistemai valdyti. Sėdynių šildymo ir ventiliacijos valdymo įrankiai įkurdinti durelėse.

Nesiplėsiu kalbomis apie novatoriškus sprendimus diegiant autonominio vairavimo ir pagalbos sistemų paketą, nes tai užimtų pernelyg daug vietos ir vis vien nebūtų pakankamai aišku, kol patys neatsisėsite prie EV9 vairo. Faktas, kad šis modelis laikomas svarbia tarpine stotele pereinant prie visiškai savivaldžių automobilių. Todėl jame sunkiai suskaičiuojama gausybė įvairių jutiklių, vaizdo kamerų ir radarų teikiamą informaciją apdorojančių sistemų, kurios gali savarankiškai kontroliuoti automobilio vairo mechanizmą, stabdžius, akceleratorių ir atsižvelgti į supančią aplinką.

Ir pabaigai bene svarbiausia dėlionės „verta ar neverta“ detalė – kaina. Už galingiausią ir prabangiausiai sukomplektuotą elektrinį gigantą prašoma beveik 90 tūkst. eurų. Tai atrodo „daug“, kol nepradedi ieškoti alternatyvų. Tada paaiškėja, kad bene vienintelis dydžiu, prabangos ir išmanumo lygiu prilygstantis ratuotis yra „Mercedes EQ“ šeimos modelis EQS SUV. Deja, už vokietį tektų pakloti daugiau nei 126 tūkst. eurų.