

- Andrius GURKLYS
- Mano ūkis
Vis didesnę žemės ūkio darbų dalį Lietuvoje atlieka samdomi agrarinių paslaugų teikėjai. Kokie pagrindiniai agrarinių paslaugų teikėjų veiklos ypatumai ir iššūkiai? Publikacijoje pateikiama sėjos technikos eksploatacijos ir remonto išlaidų apžvalga.
Žemės ūkio paslaugų kooperatyvas „Agro rangovai“ dirba su Horsch Focus ir Horsch Pronto sėjamosiomis ir Claas traktoriais. Per dvejus metus 9 m darbinio pločio Horsch Pronto sėjamosiomis pasėta apie 6 000 ha, 6 m Horsch Focus – po 4 000 ha. Traktoriais Claas Axion 960 dirbta po maždaug 2 000 motovalandų. Paslaugų teikėjo veiklos specifika – keliaujant iš vieno kliento pas kitą sava eiga nuvažiuota tūkstančiai kilometrų. Labai dažnai ūkininkai nustemba, kad nesinaudojame specialaus žemagrindžio transporto paslaugomis. Vis dėlto, net ir įvertinus padangų dilimą ir papildomas motovalandas, važiuoti sava eiga yra apie 3 kartus pigiau. Be to, tai leidžia išvengti papildomų prastovų, laukiant transporto.
Jau ne vienus metus įprasta pirkti kūlimo, mėšlo kratymo, kukurūzų smulkinimo paslaugas, pastaruoju metu auga sėjos, pašarų ruošimo paslaugų apimtys.
Sėjamųjų eksploatacijos niuansai
Išlaidų suvestinė rodo, kad Horsch Pronto detalėms ir remonto paslaugoms per dvejus metus vidutiniškai išleista 3,8 Eur/ha, įskaitant ir technologinių vėžių keitimą 3 kartus. Atitinkamai Horsch Focus detalėms ir remonto paslaugoms skirta 5,4 Eur/ha. 95 proc. detalių pirkta originalių iš oficialaus atstovo. Neoriginalius Horsch Pronto dirbimo diskus (70 vnt.) įsigijome iš kitos įmonės. Guoliams, diskams keisti pirkome paslaugą, tai irgi priskirta prie remonto išlaidų.
Teikiant sėjos paslaugas, būtina prisitaikyti prie užsakovo naudojamo purkštuvo parametrų. Tiesa, dalis ūkininkų nepageidauja, kad būtų paliekamos technologinės vėžės, tačiau daliai jų tai yra ypatingos svarbos klausimas. Pastebėjome, kad dažniausiai reikalingos 24 m pločio technologinės vėžės, tačiau pasitaiko ir 27, 30, 36 m pločio purkštuvų. Deja, Horsch Pronto 9 DC nėra galimybės pakeisti šių parametrų „mygtuko paspaudimu“. Tad tenka kviesti specialistus reguliuoti varikliukus, hidrauliką, pakeisti technologinių kojų vietas. Tai – gana brangus ir nepatogus procesas.
Dar vienas Horsch Pronto ypatumas – mažos važiuoklės padangos, kurios transportuojant stipriai įkaista, todėl pirmais veiklos metais net du kartus dalis jų sprogo. Ir gaila ne vien pačių padangų, bet ir visos paros, sugaištos atitinkamiems mazgams išardyti ir surinkti. Išmokę šią pamoką, kitais metais karštą rugpjūtį iš vieno kliento pas kitą važiavome tik naktimis ir daugiau tokių problemų nepasikartojo.
Paskutiniu erzinančiu Horsch Pronto trūkumu laikytume sėjimo diskų liežuvėlių, prispaudžiančių sėklą, keitimo specifiką. Problema ta, kad, nudilus sėjimo disko liežuvėliui, jo pakeisti atsukant varžtą dažniausiai neįmanoma dėl prasisukimo. Tuomet turime pirkti naują korpusą, ardyti visą sėjos diską ir galų gale vienam liežuvėliui pakeisti skirti visą valandą ir 20 eurų vietoje kelių minučių ir 5 eurų.
Iš Horsch Focus išskirtinumų gerai prisimename technologinių vėžių cilindrų problemą pirmaisiais metais. Cilindrai ne kartą lūžo. Visi jie buvo pakeisti pagal garantinį aptarnavimą, vis dėlto prarasto laiko ir išbėgusio hidraulinio tepalo pamiršti kol kas nepavyko. Šiais metais prieš sezoną cilindrus sustiprinome metalo apdirbimo įmonėje ir daugiau ši problema neiškilo.
Kol kas didžiausią nerimą kelia antrojo sezono pabaigoje trūkusios sėjamosios galų sijos. Dėl to sėjome mažiausiai 3 paromis trumpiau, nei planuota. Laimei, „Horsch“ gamykla geranoriškai sutiko neatlygintinai sijas pakeisti naujomis. Deja, neapleidžia jausmas, kad problema anksčiau ar vėliau pasikartos ir teks už sijas mokėti.
Taip pat tris kartus lūžo priekinių Horsch Focus ratų, palaikančių sėjos gylį, laikikliai. Negana to, du iš šių kartų vienas priekinis ratas trenkėsi į noragus ir prakiuro. Kol kas efektyvaus problemos sprendimo neradome. Guodžia tai, kad tokio pobūdžio gedimas leidžia tęsti darbą, remontą nukeliant „iki pirmo lietaus“.
Vis dėlto visus išvardytus niuansus atperka gera sėjos paslaugų kokybė ir dėl to labai palankus ūkininkų požiūris į Horsch sėjamąsias. Dėl didelio Horsch mašinų užimtumo pasiūlius pasėti kitų gamintojų sėjamosiomis kyla klausimų, abejonių. Ypač tai aktualu, kai pasiūlome sėti ne Horsch Focus, o kitų gamintojų juostinėmis (strip-till) sėjamosiomis. Tokiu atveju ūkininkai dažnai reikalauja nuolaidos arba atsisako paslaugų apskritai.
Kuro filtrų fenomenas
Kalbant apie traktorių eksploataciją, dažniausia mūsų perkama prekė – kuro filtrai. Juokaujame, kad kompiuteriui parodžius bet kokią klaidą, galima ją išspręsti pakeitus kuro filtrus. Tai negali nestebinti, nes kanistrų laikai seniai praėjo, degalus pilame tik iš ūkininkų kolonėlių. Matyt, jau daugelyje degalų talpyklų yra prisikaupę vandens ir nuosėdų, todėl mums, paslaugų teikėjams, tenka pasirūpinti turėti daugiau atsarginių filtrų.
Kur kas rimtesnė bėda – traktorių AdBlue sistemos netobulumas. Dėl matuoklės gedimo ne kartą buvo apribota traktoriaus galia, teko stabdyti darbą. Servisui problema žinoma, pakeitimai atlikti greitai, apsieita be ilgų prastovų. Vis dėlto, pasibaigus garantiniam laikui ir gedimui kartojantis, svarstome galimybę šią sistemą išprogramuoti. Sprendžiant iš šias paslaugas teikiančių specialistų užimtumo ir skaičiaus, akivaizdu, kad AdBlue sistemos turi rimtų trūkumų. Žvelgiant pilietiškai, vis dėlto apmaudu. Užuot buvusi aplinkos apsaugos dalimi, AdBlue lieka tuo dalyku, kurį „reikia kuo greičiau pašalinti, kai tik baigsis garantinis“.
Kitas dalykas – traktoriaus galios didinimas. Tenka pripažinti, kad 442 AG traktorius labai sunkiai traukia 6 m darbinio pločio Horsch Focus sėjamąją. Padidinus galią 10 proc., visos problemos išsisprendė, greitis sunkioje dirvoje padidėjo nuo 5 iki 10 km/val., neprarandant noragų gylio.
Per dvejus metus Claas Axion 960 techninei priežiūrai išleidome 2,9 Eur/motovalandai. Dar 0,65 Eur/motovalandai skyrėme detalėms ir remontui. Priešingai nei sėjamųjų atveju, klientams visiškai nesvarbu, kokiu traktoriumi mes atvažiuosime teikti paslaugų. Nepaisant to, džiaugiamės pasirinkę šiuos traktorius – turime tą pačią galią, kaip ir kitų Premium segmento traktorių, nors investavome 20–40 proc. mažiau, eksploatacijos išlaidos palyginti mažos, o ilgiausia prastova truko 1 dieną.