Zurnalui - A1-Bioversija +  II pusm 2025 06 04 25 01 09 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2024/01
Alternatyvūs varikliai ir sprendimai tikslumui didinti
  • Gitana KEMEŽIENĖ, Vokietija
  • Mano ūkis

Žaliasis kursas skatina technikos gamintojus kurti alternatyvas dyzelinu varomoms mašinoms, plėtoti ir bandyti naujas technologijas, kurios supaprastintų atsinaujinančių degalų integravimą į vidaus degimo variklių sistemas, taip pat ieškoti vis naujų sprendimų tikslumui didinti. Tai atsispindėjo ir parodoje „Agritechnica 2023“.

Žemės ūkio technikos gamintoja „John Deere“ parodoje pirmą kartą pristatė etanoliu varomą 9 l darbinio tūrio koncepcinį variklį, kurio uždegimo sistema skiriasi nuo naudojamų John Deere 7R ir 8R serijų traktoriuose. Kompanija įsitikinusi, kad alkoholio pagrindu pagaminti degalai iš kukurūzų, kviečių ar cukranendrių, didelio oktaninio skaičiaus etanolis gali būti patrauklūs didelio našumo kibirkštinio uždegimo varikliams.

Kita „John Deere“ naujiena – elektrinės bepakopės eAutoPowr transmisijos (2019 m. pelnė aukso medalį) masinė gamyba. Tai reikšmingas žingsnis į elektrifikaciją ir tvarių sprendimų įgyvendinimą technikoje, viršijančioje 400 AG pajėgumą. Pasak įmonės „DOJUS agro“ produktų grupės vadovo Manto Liepuoniaus, jau pavasarį John Deere 8R traktorių su hibridine bepakope eAutoPowr transmisija bus galima pamatyti ir mūsų laukuose.

Naujojoje transmisijoje pakeisti hidrauliniai komponentai, t. y. vietoj kintamo kampo hidraulinių siurblių, kurie bepakopiu būdu keisdavo transmisijos perdavimo dažnį, įrengti du elektriniai varikliai, kurie leidžia padidinti efektyvumą dėl mažesnių mechaninių nuostolių. Toks sprendimas padėjo supaprastinti transmisijos mechanizmą, padidinti jo patvarumą.

Papildomai užsisakius išorinės elektros galios tiekimo sistemą, kuri sugeneruoja iki 100 kW, galima „maitinti“ įvairius padargus. Tai unikali funkcija, bendradarbiaujant su „Joskin“ sukurtas vienas panaudojimo modelis – kai papildoma galia perduodama į srutvežį, kurio ašys yra papildomai varomos elektra. Taip sumažėja traukos galios poreikis traktoriui.

Parodoje pristatytas ir vikšrinis John Deere 8RX traktorius su autonominėmis funkcijomis, leidžiančiomis dirbti be operatoriaus. Jis aprūpintas specialiu apšvietimo paketu, greita sąsaja ir dvylika vaizdo kamerų, leidžiančių stebėti aplinką 360° kampu ir įvertinti atstumus, fiksuoti kliūtis. Be to, traktorius savarankiškai nuolat patikrina, ar tikrai dirba jam skirtoje vietovėje. Mašina prižiūrima ir valdoma išmaniuoju telefonu. Pasak M. Liepuoniaus, autonominės funkcijos įmanomos visuose nuo 2021 m. gaminamuose naujo dizaino John Deere 8R ir 8RX traktoriuose.

Tikslumui didinti kompanija siūlo ir specialias antenas, montuojamas ant padargų. Anksčiau tokia sistema buvo skirta tik eilutėmis sodinamiems augalams, nuo šių metų ji bus pritaikyta ir grūdinėms kultūroms, vadinasi, bus galima tiksliai išsisaugoti technologines vėžes, o tai ypač aktualu naudojant automatinio vairavimo sistemą purškiant. Tokios antenos seka ne traktorių, bet padargą, todėl visos operacijos atliekamos atsižvelgiant į pirmąsias linijas.

Naujos kartos traktorius ir išmaniosios sistemos

Traktorių gamintoja „Valtra“ pristatė šeštos kartos S serijos traktorius, kurie nuo šiol gaminami ne AGCO gamykloje Prancūzijoje, bet vėl Suomijoje. Traktoriuose montuojami atnaujinti ir emisijų reikalavimus atitinkantys varikliai, kuriuose nėra ERG sistemos, todėl gerėja traktorių aušinimas ir našumas. Galingiausio serijos traktoriaus galia nuo 376 AG padidinta iki 400 AG. Naujos serijos traktoriai komplektuojami su bepakope transmisija, atnaujinta hidrauline 370 l/min. sistema, kad galima būtų dirbti su padargais, kuriems reikia didelio našumo.

Valtra traktorių naujovė – centrinė tepimo sistema, kuri atlaisvina operatorių nuo kasdienių traktoriaus tepimo taškų priežiūros darbų, nes viskas vyksta automatiškai pagal nustatytą motovalandų skaičių, taip pat oro slėgio reguliavimo padangose sistema, automatiškai sumažinanti oro slėgį įvažiavus į lauką (tai lemia mažesnį dirvos suspaudimą ir geresnį sukibimą) ir padidinanti išvažiavus iš jo. Centrinė tepimo sistema gali būti diegiama bet kurios serijos traktoriuose, slėgio reguliavimo – nuo 170 AG suomiškose mašinose.

Kompanija išplėtė ir išmaniųjų sistemų pasiūlą. Parodoje ji pristatė išmaniąją centrinę traukę. Pasak įmonės „Rovaltra“ technologijų produkto specialisto Justo Žalio, ši parinktis pritaikyta traktoriams, dirbantiems su pakabinamais trąšų barstytuvais, ant kurių montuojami du davikliai, kurie fiksuoja barstytuvo aukštį realiu laiku. „Atsižvelgus į tai, išilginama arba sutraukiama centrinė traukė, kad barstytuvas būtų reikalingame horizontaliame aukštyje ir trąšos paskleistos tolygiai. Gamyklos skaičiavimais, 200 ha ūkyje ši sistema turėtų atsipirkti per dvejus metus“, – sakė J. Žalys, pridurdamas, kad visas išmaniąsias sistemas galima papildomai užsisakyti nuo N iki S serijos traktoriuose.

Teleskopinių krautuvų naujovės

Teleskopinių krautuvų gamintoja „Merlo“ parodoje dėmesį skyrė didesnės galios elektrinių mašinų prototipams. Vienas iš jų – elektrinis Merlo TFe43.7. Šio krautuvo keliamoji galia 4,3 t, strėlės siekis – 7 metrai, o tai atitinka žemės ūkyje dažniausiai naudojamų dyzeliniais varikliais varomų krautuvų parametrus.

„Merlo“ atnaujino ir mažųjų krautuvų gamą. Jų bazė, kabina ir valdymas išliko tokie patys, pakeista strėlės konstrukcija ir cilindrų keliamoji galia. Dabar mažieji Merlo krautuvai vietoj 2,7 t ir 6 m turės 3 t keliamąją galią ir 7 m ilgio strėlę.

Kompanija JCB pristatė du naujus teleskopinius krautuvus – 542-100 Agri Pro ir 530-60 Agri Super. Pirmoji mašina yra 4,2 t keliamosios galios, o teleskopinė strėlė 9,8 m ilgio, todėl bus paprasčiau krauti sunkius daiktus dideliame aukštyje. Bendrovės „Lytagra“ grupės vadovo Domanto Jarušausko pastebėjimu, naująjį krautuvą galima įsigyti tik su kombinuota automatine DualTech VT transmisija, vadinasi, jis bus prieinamas tik su Premium komplektacija, o 536-95 Agri ir toliau bus galima rinktis iš kelių skirtingų komplektacijų, t. y. Agri Super su PowerShift pavarų dėže arba Agri Xtra su DualTech VT pavarų dėže. JCB 542-100 Agri krautuvo gamyba prasidės antrą 2024 metų pusmetį.

Kompaktiškas 3 t keliamosios galios ir 6 m strėlės 530-60 Agri Super krautuvas ypač tiks dirbant mažose erdvėse, į kurias standartiniai krautuvai įvažiuoti negali. Jame įrengtas 130 AG JCB DieselMax 4,8 l darbinio tūrio variklis, kuris montuojamas ir standartiniuose JCB Agri Super specifikacijos krautuvuose. Lig šiol JCB galėjo pasiūlyti tik 2,5 t keliamosios galios, 6 m strėlės teleskopinį krautuvą, kurio variklio galia siekė iki 74 AG.

Kompanija „Case IH“ taip pat atnaujino teleskopinių krautuvų modelius. Vienas iš jų – Case IH Farmlit 742. Kad būtų lengviau dirbti uždarose patalpose ir siekiant padidinti matomumą, pažemintas dešinės pusės kapotas. Krautuve įrengtas spalvotas monitorius, kuris leis operatoriui patogiau, greičiau ir paprasčiau valdyti mašiną, o įdiegtos papildomos funkcijos leis nustatyti teleskopinės strėlės padėtį mygtuko paspaudimu.

Naujos koncepcijos kombainas ir švarios energijos traktoriai

Viena didžiausių kompanijos „New Holland“ naujienų – naujos kartos New Holland CR11 kombainas, kuris gerokai viršija rinkoje esančių kombainų galimybes ir parametrus. Pavyzdžiui, kombainą varo 775 AG variklis, komplektuojamas jis su didesnio kaip 18 m darbinio pločio lanksčia MacDon pjaunamąja su juostiniu transporteriu, o kombaino bunkerio talpa siekia 20 tūkst. litrų. Ši mašina vienintelė apdovanota parodos „Agritechnica 2023“ aukso medaliu.

Pasak bendrovės „Lytagra“ grupės vadovo Rolando Chositašvilio, CR11 tai ne CR10 serijos evoliucija, o nauja mašinų platforma, turinti keletą unikalių technologinių sprendimų. Pirmiausia tai dvigubas valytuvas su dviem viršutinių ir apatinių sietų rinkiniais, kurie išmaniai tarpusavyje sąveikauja, nes specialūs davikliai matuoja nukultos masės sietų apkrovą. Didelis žingsnis į priekį – ir jau pasiteisinusi dviejų rotorių kūlimo sistema, tik naujajame kombaine montuojami didesnio skersmens ir apie 50 proc. ilgesni rotoriai, turintys atbulinės eigos sistemą.

„Gamyklos atlikti 3–4 metų bandymai rodo vidutiniškai apie 15–20 proc. geresnius CR11 rodiklius kuliant kviečius, o nuimant kukurūzus našumas, palyginti su lig šiol našiausiu CR10 serijos kombainu, kuriam 2014 m. priklausė kūlimo našumo rekordas, dar didesnis“, – pastebi R. Chositašvili, pridurdamas, kad mašinoje ypač didelis dėmesys skirtas automatizavimui, o kombainas sukonstruotas taip, kad operatorius visus procesus galėtų valdyti iš kabinos.

Viena tokių maksimaliai išnaudoti kombaino galimybes padedančių sistemų – New Holland IntelliSense su daugybe daviklių, įskaitant ir optines kameras, kurios vertina grūdų kokybinius parametrus, skaldymą, šiukšlingumą ir pagal tai automatiškai reguliuoja kombainą, optimizuoja visas sistemas pagal esamas sąlygas. Naujos koncepcijos kombainų serijinė gamyba planuojama 2025 m., tačiau prekybos atstovai tikisi šiais metais surengti New Holland CR11 kombaino demonstracinį turą Lietuvoje.

„New Holland“ siūlo bene daugiausia alternatyviais degalais varomų traktorių modelių, tarp kurių pirmasis pasaulyje suslėgtomis biometano dujomis varomas T6.180 ir T7.270 modelis, kurio energijos šaltinis – suskystintos gamtinės dujos, taip pat elektrinis T4 Electric Power serijos modelis. Elektrinis traktorius gali išvystyti didžiausią 120 AG galią, pasiekti 440 Nm maksimalų sukimo momentą ir 40 km/val. greitį – visa tai užtikrina beveik visą dieną atlaikantis akumuliatorius, kuriam 100 proc. įkrauti naudojant greitojo įkrovimo stotelę reikia vos vienos valandos. Elektrinis sprendimas užtikrina nulinį išmetamųjų teršalų kiekį. Elektrinį 75 AG traktorių pristatė ir tam pačiam „CNH Industrial“ koncernui priklausanti kompanija „Case IH“. Elektrinis Case IH Farmall gali būti naudojamas ne tik ūkio darbams, bet ir kaip darbų, kuriems atlikti reikia elektros energijos, generatorius. Elektrinio traktoriaus gamybą „Case IH“ planuoja pradėti šių metų antroje pusėje.

Teigiama, kad dėl geresnės traukos kontrolės, sklandesnio pavarų perjungimo ir paprastesnės techninės priežiūros elektrinio traktoriaus eksploatavimo išlaidos iki 90 proc. mažesnės, palyginti su dyzeline mašina. Be to, elektrinis traktorius dirba itin tyliai, todėl triukšmo lygis sumažėja iki 90 proc., mažesnė ir vibracija.