- Doc. dr. Antanas JUOSTAS, prof. dr. Eglė JOTAUTIENĖ VDU Žemės ūkio akademija
- Mano ūkis
Nuožulnusis transporteris yra tarp javų kombaino pjaunamosios ir kūlimo būgno. Nuimant derlių jam tenka sunkiausia užduotis: tiekti skirtingai susisluoksniavusius javus kūlimo mechanizmui. Transporterio darbą palengvina sumaniosios sistemos.
Pjaunamoji ir nuožulnusis transporteris javų derliaus nuėmimo kombainuose yra pirmieji įrenginiai, nupjaunantys ir perkeliantys augalų masę tolesniam apdorojimui. Nuimant smulkias sėklas ir sojų pupeles, šis mechanizmų duetas turi ypač derėti. Nuožulnusis transporteris yra daugiau nei vien augalų masės tarp pjaunamosios ir kombaino kūlimo mechanizmo tiekimo konvejeris. Jo būgnai ir grandinės išlygina pjaunamosios patiektą augalų masę ir paruošia ją sklandžiam padavimui į kūlimo mechanizmą. Pjaunamosios patiekta augalų masė turi būti paruošta nuožulniojo transporterio paėmimui, t. y. tolygiai paskirstyta per visą jo plotį. Netolygus augalų masės padavimas mažina kombaino darbo efektyvumą, didina derliaus nuostolius. Tinkamai sureguliuoto nuožulniojo transporterio grandinės per sezoną nusidėvi tolygiai.
Nuožulnusis transporteris padeda kombaino kūlimo mechanizmą apsaugoti ir nuo akmenų. Tam skirtos akmenų gaudytuvės. Nuožulniuoju transporteriu javų masė, kurioje pasitaiko ir akmenų, stumiama apatine jo dalimi, o pasiekę nuožulniojo transporterio galą akmenys krenta žemyn į akmenų gaudyklę. Kombainuose su įrengtais masės greitintuvais akmenys atsitrenkia į greitintuvo briauną ir nusviedžiami žemyn nepasiekę kūlimo mechanizmo.
◉ ◉ ◉
„Massey Ferguson“ MF Activa kombainų serijoje naudojama galinga nuožulnioji kamera su plačiausiu 1 340 mm nuožulniuoju transporteriu, kuris užtikrina tolygų masės tiekimą kūlimo mechanizmui. Tai leidžia maksimaliai išnaudoti kombaino našumą ir kokybiškai separuoti bei išvalyti grūdus. Naujoji WWHP nuožulnioji kamera yra pailginta, kad būtų geriau matoma iš operatoriaus kabinos. Reguliuojamo aukščio amortizuojantis priekinis transporterio būgnas leidžia išlyginti pjaunamosios patiektą augalų masę ir tolygiai paduoti kūlimo būgnui. Patogiai matomas nuožulniosios kameros priekis, o pjaunamoji lengvai prijungiama greito fiksavimo kardanine pavara ir daugiafunkce elektrohidrauline mova. Šie funkcionalumai leidžia operatoriui mėgautis kūlimo procesu, taip pat greitai pervažiuoti iš lauko į lauką, nesumažinant dienos produktyvumo.
◉ ◉ ◉
„Claas“ universalus nuožulniojo transporterio korpusas yra pritaikytas įvairių augalų derliui nuimti, todėl negaištama darbo laiko neproduktyviems mechanizmams perreguliuoti. Mažas augalų masės tiekimo kampas palengvina jos patekimą iki kūlimo mechanizmo. Tvirtos transporterio grandinės ir tiekimo juostos užtikrina aukštą veikimo stabilumą, o keičiamos dėvėjimosi plokštės nuožulniojo transporterio apačioje garantuoja ilgesnį naudojimo laiką.
„Claas“ HP tipo nuožulniojo transporterio korpusas yra su pjaunamosios išilginiu pakreipimu, todėl rankomis arba hidrauliškai galima reguliuoti pjaunamosios pjovimo kampą, taip pritaikant ją prie įvairių lauko sąlygų. Naudojant kabinoje esančią daugiafunkcę svirtį, nestabdant derliaus nuėmimo proceso, galima sklandžiai hidrauliškai reguliuoti HP tiektuvo korpuso pjovimo kampą nuo -8° iki +11°. Claas CEBIS terminale nustatomi skirtingi pjaunamosios pjovimo kampai kiekvienam iš keturių nustatytų pjovimo aukščių. Taip greitai ir patogiai prisitaikoma prie nuolat besikeičiančių nuimamų augalų pasėlių ypatumų ir lauko reljefo sąlygų.
„Claas“ V tipo nuožulniojo transporterio korpusas dėl lanksčios pjaunamosios laikiklio padėties leidžia greitai ir lengvai reguliuoti pjovimo kampą.
Nuožulniojo transporterio korpuse gali būti įrengtas papildomas vidurinis atraminis volas. Tai suteikia didesnę transporterio tiekimo juostų atramą kreipiamajame volelyje, padidina sistemos veikimo stabilumą ir optimizuoja grandinės valdymą. Esant skirtingoms lauko sąlygoms, gali būti montuojamas uždaras kreipiamasis volas. Jis skirtas naudoti esant sausoms sąlygoms ir trumpiems augalų stiebams. Užsakovui pageidaujant ant nuožulniojo transporterio gali būti montuojamas dulkių nusiurbimo mechanizmas. Ši sistema, esant labai sausoms sąlygoms, neleidžia nuožulniajame transporteryje besikaupiančioms dulkėms kilti priešais operatoriaus kabinos langą. Dulkių nusiurbimo mechanizmas nuožulniajame transporteryje susikaupusias dulkes nuolat nusiurbia ir per sumontuotą atvamzdį išpučia po kombaino apačia.
Claas kombainuose gali būti įrengta ir automatinė važiavimo greičio palaikymo sistema Cruise Pilot. Nuimant derlių nuožulniojo transporterio viduje sumontuota laisvos vertikalios eigos ašis pakeliama, transporteriui tiekiant didesnį augalų masės kiekį, ir savo svoriu nuleidžiama, kai transporteriu tiekiamas mažesnis augalų masės kiekis. Taip javų kombainas atitinkamai lėtina važiavimo greitį, kai javų masės daugiau, ir didina – kai mažiau.
Šios funkcijos tikslas – užtikrinti tolygų kombaino apkrovimą. Vadinasi, sklandžiau vykdomas kūlimo procesas, užtikrinamas tolygus sietų ir ventiliatoriaus darbas, nebūtina dažnai perreguliuoti kombaino darbo parametrų. Dirbant automatiniu optimalaus kombaino važiavimo greičio valdymo režimu, jutikliai kontroliuoja ir valdo šiuos parametrus: variklio apkrovą, grūdų nuostolių dydį ir augalų masės kiekį nuožulniajame transporteryje.
Dar viena pasirenkama „Claas“ kombainų funkcija – automatinė šiaudų smulkinimo kokybės valdymo sistema. Smulkintuvo skleidimo, smulkinimo peilių rotoriaus sukimosi dažnio, priešpeilių atakos kampas nustatomas, atsižvelgiant į tuo metu smulkintuvui tiekiamų augalų stiebų drėgnį.
Augalų stiebų drėgnio matavimo jutiklis sumontuotas nuožulniojo transporterio kameros sienelėje. Imant derlių, nuožulnusis transporteris traukia javų stiebus pro transporterio apačią. Stiebai liečia jutiklio (a) paviršių, kuris nepertraukiamai matuoja jų drėgnumą. Pagal algoritmą išvestas drėgnio vidurkio signalas siunčiamas į kombaino procesorius, kad būtų pakeisti šiaudų smulkinimo mechanizmo (b) parametrai.
Atsižvelgdama į gautų šiaudų drėgnumo rodmenis, sumani valdymo sistema automatiškai pagal užduotą algoritmą nustato priešpeilių (1) atakos kampą, taip didindama arba mažindama smulkinimo intensyvumą, jei šiaudai sausi ir gerai smulkinami. Jei šiaudai drėgnesni, padidinamas jų smulkinimo intesyvumas nuleidžiant smulkinimo deką (2) ir taip padarant papildomą slenkstį už smulkintuvo priešpeilių.Ties dirbtinai padarytu slenksčiu šiaudų masė pristabdoma ir atskrieję smulkinimo peiliai pakartotinai perjauna šiaudų masę.
◉ ◉ ◉
Korporacija AGCO pristatė AutoDock sistemą – pirmąjį pramonėje automatinį kombainų pjaunamųjų prijungimo ir atjungimo įrenginį. Tai laiką taupantis patogus pasirinkimas, siūlomas DynaFlex 9300 serijos su transporteriniu pjaunamosios stalu ir 3300 Command serijos kukurūzų pjaunamosiomis, skirtomis AGCO Fendt Ideal kombainams.
AGCO kombainų linijai Fendt Ideal pristatyta AutoDock funkcija leidžia kombaino pjaunamąją prikabinti ir atjungti vos per kelias sekundes. Taip taupomas laikas derliui nuimti. Naudojant AutoDock, operatoriui nereikia lipti iš kabinos, kad papildomai prijungtų pjaunamosios hidrauliką, elektrą ar mechanines jungtis. Viskas, ką operatorius turi padaryti, tai kombaine sumontuotais nuožulniojo transporterio hidrocilindrais pakelti pjaunamąją nuo žemės ar pjaunamosios vežimėlio ir kabinos valdymo skydelyje spustelėti pjaunamosios sujungimo piktogramą. AutoDock sistema automatiškai užfiksuoja kreipiančiuosius kaiščius ir prijungia hidraulines jungtis ir pavaras abiejose pjaunamosios pusėse. Bendru pajungimo bloku sujungiamos visos mechaninės, elektrinės ir hidraulinės sistemos. Atvirkštinis procesas vyksta norint atjungti pjaunamąją. Iš pradžių kombaino kompiuteryje operatorius pasirenka konkrečią pjaunamąją ir kombainas automatiškai sukonfigūruoja naudojimui tinkamus nustatymus.
◉ ◉ ◉
„Case“ 7240, 8240 ir 9240 kombainų modeliuose galima pasirinkti patentuotą, automatiškai prisiderinančio nuožulniojo transporterio sukimosi dažnio, atsižvelgiant į kombaino važiavimo greitį, funkcionalumą. Kabinoje sumontuotu elektroniniu kintamo nuožulniojo transporterio sukimosi dažnio valdikliu galima automatiškai suderinti pjaunamosios ir nuožulniojo transporterio mazgų sukimosi dažnį, atsižvelgiant į kombaino važiavimo greitį. Taip suderintas kombaino veikimas optimizuoja grūdų ir burbuolių nuostolius nuimant derlių. Pasėliui retėjant, kombaino važiavimo greitis didėja, o pjovimo ir masės tiekimo greitis prisitaiko automatiškai. Nuožulniojo transporterio sukimosi dažnis šio tipo kombainuose siekia 460–690 aps./min. Taigi, prieš pradedant derliaus nuėmimo darbus, kombaino ekrane pasirenkamas maksimalus ir minimalus kombaino važiavimo greičiai.
Pasirinkus kombaino važiavimo greičio diapazonus, operatoriaus kabinos konsolėje paspaudžiamas automatinio pjaunamosios ir nuožulniojo transporterio mazgų sureguliavimo, atsižvelgiant į kombaino važiavimo greitį, mygtukas.
Pasirinkus minimalų ir maksimalų kombaino važiavimo greičius lauke, pjaunamosios ir nuožulniojo transporterio mazgų sukimosi dažnis keisis nuo 460 aps./min., kol kombainas pasieks minimalų važiavimo greitį, ir sinchronizuotai didins pjaunamosios ir nuožulniojo transporterio mazgų sukimosi dažnį iki 690 aps./min., kol pasieks maksimalų kombaino važiavimo greitį.
◉ ◉ ◉
„New Holland“ CR Revelation kombainų modeliuose galima užsisakyti pažangią apsaugos nuo akmenų sistemą. Automatinėje apsaugos nuo akmenų sistemoje naudojami akmenų aptikimo jutikliai, sumontuoti po uždaru apatiniu nuožulniojo transporterio būgnu.
Jutikliui nustačius akmenį, automatiškai atsidaro viso pločio pasukamos durelės ir akmuo išstumiamas lauk. Šis sprendimas reikalauja minimalių operatoriaus pastangų ir užtikrina vidinių mašinos komponentų apsaugą.