03 06 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2023/07
Indiški motyvai „Metų traktoriaus“ konkurse
  • Gitana KEMEŽIENĖ Žurnalo „Mano ūkis“ redaktorė, „Metų traktoriaus“ rinkimų komisijos narė
  • Mano ūkis

Europoje rengiamo konkurso „Metų traktorius 2024“ kandidatų ir pretendentų į pagrindinius apdovanojimus pristatymas šiemet surengtas Indijos mieste Mumbajuje. Konkurse dalyvauja ir trys Indijos traktorių gamintojų modeliai.

Konkurso įvadinio renginio geografinės lokacijos pasirinkimui įtakos turėjo pagrindinės rėmėjos – Indijos padangų gamintojos BKT („Balkrishna Industries Ltd.“) pasiūlymas traktorių gamintojų atstovams ir tarptautinei komisijai aplankyti BKT padangų gamyklą Budže, Vakarų Indijoje.

„Mums garbė rengti šį prestižinį renginį savo šalyje ir kartu tarptautinei auditorijai pristatyti padangų verslo ir žemės ūkio pažangą. Ketvirtus metus remdami šį konkursą prisidedame prie žemės ūkio inovacijų ir technologijų plėtros“, – įvadiniame konkurso renginyje Mumbajuje sakė BKT valdybos pirmininkas ir generalinis direktorius Arvind‘as Poddar‘as (Arvindas Podaras).

Inovacijų vaidmenį šiuolaikiniame žemės ūkyje pabrėžė BKT bendrojo valdymo direktorius Rajiv‘as Poddar‘as (Radživas Podaras). „Remdami konkursą investuojame į žemės ūkio ateitį, kurioje inovacijos, technologijos eina koja kojon su tvarumo sprendimais“, – kalbėjo padangų gamyklos atstovas.

Konkurse mažiau gamintojų ir modelių

Konkurse šiemet nematysime ilgametės dalyvės ir laimėtojos „New Holland“, kurios traktoriai net 14 metų buvo tarp laimėtojų ir pelnė 19 apdovanojimų (2022 m. modelis New Holland T4.120 F išrinktas geriausiu specialiosios paskirties traktoriumi, o 2021 m. New Holland T6.180 Methane Power pelnė tvaraus traktoriaus titulą). Šių metų geriausio traktoriaus rinkimuose nėra „Case IH“, „John Deere“ ir nė vieno SDF grupės, įskaitant „Deutz-Fahr“, modelio.

Tad šiais metais konkurse dalyvauja mažiau traktorių gamintojų nei ankstesniais metais. Mumbajuje 9 kompanijos (tarp jų Indijos įmonės „Farmtrac“ ir „Solis“) pristatė 13 modelių (palyginimui: 2022 m. trylika gamintojų pristatė 16 modelių, 2021 m. vienuolika kompanijų pristatė 14 modelių). Europos gamintojams atstovauja „Antonio Carraro“, „Argo Tractors“, „Claas“, „Fendt“, „Massey Ferguson“, „Reform“ ir „Valtra“. Trys gamintojos – „Claas“, „Fendt“ ir „Solis“ – pristatė po du traktorių modelius skirtingoms kategorijoms.

Pagrindiniam apdovanojimui – „Metų traktorius 2024“ – modelius pristatė kompanijos „Claas“, „Fendt“, „Massey Ferguson“ ir „Valtra“. Visų šių gamintojų kandidatų pristatymui galioja embargas, tad negalima skelbti nei modelių pavadinimo, nei techninių duomenų. Kompanija „Claas“, atskleidusi, kad konkursui pateiktas Xerion serijos traktorius, savo kandidato modelį ir techninius parametrus paslaptyje nori išlaikyti iki liepos 18 d., „Fendt“ – iki rugsėjo 29, „Valtra“ – iki spalio 30, „Massey Ferguson“ – iki pat lapkričio 12 d., kai Hanoverio parodoje „Agritechnica 2023“ vyks laimėtojų apdovanojimo ceremonija.

„Geriausio standartinio traktoriaus 2024“ nominacijai pateikti trys modeliai: Claas Axos 240, McCormick X5.120 P3-Drive („Argo Tractors“) ir Solis S90. Claas Axos 240 – tai universalus, įvairiausiems darbams bet kokios specializacijos ūkiui tinkamas traktorius, nes rekomenduojamas su frontaliniu krautuvu. Jame įrengtas 98 AG vardinės galios (maksimali – 103 AG) 4 cilindrų dyzelinis FPT F36 variklis. Traktorius sveria 4 080 kg, maksimali masė – 6 000 kg. Stabilumą užtikrina tolygiai paskirstomas svoris, saugų darbą kalvotose vietovėse – žemas svorio centras, manevringumą – 3,79 m posūkio spindulys. Claas Axos 240 komplektuojamas su mechanine atbulinės eigos pavarų perjungimo Carraro T100EVO HD transmisija, leidžiančia maksimalų 40 km/val. greitį pasiekti esant 1 750 aps./min., o tai turi įtakos mažoms degalų (209 g/kWh) sąnaudoms.

Kompanijos „Argo Tractors“ atstovų pristatytame McCormick X5.120 P3- Drive sumontuotas 4 cilindrų, 3,6 l talpos 114 AG FPT F36 variklis, nauja savo gamybos P3-Drive transmisija su 3 dinaminėmis ir 4 sinchronizuotomis robotizuotomis pavaromis. Tarp naujų komfortą ir darbo sąlygas gerinančių ir efektyvumą didinančių savybių – priekinės ašies ir kabinos pakabos sistemos, erdvesnė ir geresnio matomumo kabina, kurioje patogu dirbti ir su frontaliniu krautuvu, taip pat pažangi vairavimo sistema ADS+ su tiksliojo valdymo PMS funkcijomis, pasitelkiant jutiklius, „McCormick“ skaitmeniniai telemetriniai sprendimai.

Kaip skelbia gamintojos atstovai, traktorius Solis S90 juo dirbančiam operatoriui suteikia daugiau komforto, kontrolės ir valdymo galimybių, taip pat daugiau erdvės visoms operacijoms atlikti. Kaip vieną iš privalumų, atstovai išskyrė tai, kad visos komplektuojamosios dalys pagamintos Indijoje. Traktoriuje sumontuotas naujas savos gamybos 90 AG, 4 cilindrų V deginių etapo reikalavimus atitinkantis dyzelinis Solis S90 Stage V variklis, taip pat naujos kartos mechaninė ITL Mutli Speed transmisija. Kaip išskirtinumus, palyginti su ankstesniais modeliais, gamintojos atstovai išskyrė geresnio efektyvumo dvigubo greičio PTO, sustiprintą priekinę ašį, erdvesnę kabiną.

Specialiosios paskirties traktoriai

Daugiausia traktorių (šeši modeliai) pateikta „Geriausio specialiosios paskirties traktoriaus 2024“ kategorijai. Nominacijai pristatytas Antonio Carraro Tony 11700 V, Farmtrac 25 GHST, Landini Rex 4-120 GT RoboShift Dynamic („Argo Tractors“), Reform Werke Metrac H70, Solis HST 26 Hyperwheel. Vieninteliam „Fendt“ kandidatui iki rugsėjo 26 d. taikomas draudimas skelbti modelio pavadinimą ir techninius duomenis.

Italijos kompanijos „Antonio Carraro“ pristatytas Tony 11700 V – kompaktiškų matmenų (plotis 980 mm, ilgis 3 461 mm, svorio centro aukštis 735 mm), 55o vairavimo kampo, keturių vairuojamųjų ratų ir 217,5 cm bazės modelis išsiskiria manevringumu ir geru judrumu bet kokio dydžio erdvėse. Jame įrengtas 4 cilindrų 105 AG (maksimali 110 AG) Deutz TCD2.9L4 HT variklis. Sumontuota nauja kabina, užtikrinanti gerą šoninių, priekinių ir galinių padargų matomumą, taip pat didesnę erdvę operatoriaus kojoms. Dirbti ergonomiškai ir patogiai leidžia virš sėdynės įrengta valdymo konsolė, galiniai žibintai ant kabinos stogo, elektriškai reguliuojami galiniai veidrodėliai, galimybė individualizuoti ekraną pagal savo poreikius, nes atmintyje lieka iki 5 skirtingų konfigūracijų.

Tarptautiniam Indijos konglomeratui „Escorts Kubota Limited“ priklausanti įmonė „Farmtrac“ pristatė elektrinį traktorių Farmtrac 25 GHST be kabinos, kuriame sumontuota 350 AH ličio jonų baterija. Su įkrauta baterija traktorius be sustojimų gali dirbti iki 6 val., o jai įkrauti reikia 2 valandų. Tarp traktoriaus privalumų gamintojos atstovai išskyrė nulines emisijas, mažesnį triukšmą ir vibracijas, aukštesnį darbo efektyvumą, mažesnes veiklos sąnaudas, laikui mažiau imlią traktoriaus priežiūrą, nes jame yra 300 dalių mažiau nei dyzeliniame analoge.

Italijos kompanija „Argo Tractors“ specialiosios paskirties kategorijai pateikė atnaujintą Landini Rex 4-120 GT RoboShift Dynamic modelį, kuriame, pasak gamintojos atstovų, įdiegta daugiau inovatyvių technologijų, pradedant robotizuota RoboShift transmisija, nauju porankiu su integruota išmania valdymo svirtimi, baigiant tiksliajam ūkininkavimui būtinais technologiniais sprendimais, kurie pirmą kartą gamykliškai įdiegti specialiosios paskirties traktoriuose. Tarp tokių technologijų – vairavimo sistema ADS, autonominė lygiagrečiojo valdymo sistema, ISOBUS funkcionalumas, realaus laiko telemetrijos sistema.

Austrijos žemės ūkio technikos gamintojos „Reform Werke“ atstovas pabrėžė, kad jų tikslas – kurti tokius traktorius, kurie būtų naudojami visus metus bet kokiems darbams atlikti tiek žemės ūkyje, tiek komunaliniame sektoriuje. Toks yra ir „Specialiosios paskirties traktoriaus“ kategorijai pristatytas Metrac H70 modelis, dėl konstrukcinių sprendimų ypač saugus dirbti kalvotose vietovėse. Atnaujinti traktoriaus važiuoklės komponentai, kabinos dizainas, įrengtas naujas 2,2 l talpos, 4 cilindrų, 75 AG Perkins 404J-E22TA variklis, didelis dėmesys skirtas operacijų valdymui ir traktoriaus priežiūrai.

Solis HST 26 Hyperwheel – keturių vairuojamųjų ratų traktorius be kabinos, skirtas darbui vynuogynuose, soduose, žemės ūkyje ar komunaliniame sektoriuje (gali būti komplektuojamas su priekiniu krautuvu ir skirtingų tipų padangomis), tačiau taip pat tinkamas ir pramogų sektoriui, pvz., aikštynų priežiūrai, nes galima po traktoriaus apačia, tarp ratų, prikabinti vejapjovę. Traktoriui manevringumo suteikia mažas 190 mm posūkio spindulys ir nedideli matmenys.

Konkursas taip pat keičiasi

Paprastai liepos pradžioje komisija iš visų dalyvių atrenka finalininkus – po penkis kiekvienos kategorijos modelius, tačiau didelė tikimybė, kad, kaip ir pernai, šiųmečiame konkurse varžysis visi pristatyti traktoriai, specialiosios paskirties kategorijai padarant išimtį ir leidžiant dėl geriausiojo vardo kovoti visiems šešiems kandidatams.

2019 m. įsteigtos nominacijos „Tvarus traktorius“ laimėtojas lig šiol rinktas iš visų finalo dalyvių, tačiau šiemet nuspręsta pretendentų sąrašą sutrumpinti iki 5 modelių. Jie taip pat paaiškės liepos pradžioje. Nominacijos kandidatus komisijos nariai atrinks, išanalizavę techninius duomenis ir tvarumo aspektus, didelį dėmesį skirdami tokioms technologijoms, kurios padeda ūkininkams kasdieniame darbe, pvz., daiktų internetas, duomenų analizė, taip pat komforto, saugumo, patikimumo, efektyvumo, jungiamumo, dirvožemio apsaugos, mažesnės taršos sprendimams, tarp kurių svarbus vaidmuo tenka ir naujo tipo elektriniams, dujiniams, hibridiniams varikliams.

Pasak konkurso koordinatoriaus ir komisijos pirmininko Fabio‘aus Zammaretti‘ čio (Fabijaus Dzamerečio), atsižvelgiant į technologijų plėtros tendencijas, jau kitais metais turėtų būti įsteigta nauja autonominės technikos arba robotų nominacija, kurią pristatyti planuojama per šių metų laimėtojų apdovanojimo ceremoniją.

Kai kurie traktorių gamintojai rudenį pakvies į lauko bandymus, per kuriuos išsamiau pristatys konkursinius modelius. Neplanuojantieji rengti bandymų iki rugsėjo 25 d. su komisijos nariais turi pasidalyti vaizdo įrašais ir plačiau pristatyti techninius ir technologinius sprendimus, kurie analizuojami renkant visų keturių nominacijų laimėtojus.

***

Paprastai įvadinis konkurso renginys „Let the challenge begin“ vykdavo Italijoje – šalyje, kurioje 1998 m. ir gimė mintis organizuoti geriausio traktoriaus Europos rinkoje rinkimus. Jų iniciatorius – italų žurnalas „Trattori“, subūręs tarptautinį profesionalių žurnalistų iš 25 Europos šalių tinklą.