- Renaldas GABARTAS
- Mano ūkis
Populiariausio visų laikų automobilio Toyota Corolla tiražas jau senokai perkopė 50 mln. egzempliorių ir akivaizdu, kad ties tuo neketina sustoti. Įspūdingą rezultatą japonai pasiekė pardavinėdami įprastus hečbekus, universalus, sedanus ir kompaktinės klasės vienatūrius, o dabar jie traukia naują kozirį – versiją krosoverio kėbulu Corolla Cross.
Tiesa, ar šis ratuotis tikrai turėtų būti priskiriamas „Corolla“ šeimai, automobilių rinkos apžvalgininkai laikosi skirtingų pozicijų. Liežuvis neapsiverčia sakyti, kad tai viso labo kiek išstypęs (prošvaisa siekia 160 mm) universalas, nes vizualiai rinkos debiutantas kur kas labiau primena jaunesnįjį miesto visureigio Toyota RAV4 brolį. Corolla Cross yra 4 460 mm ilgio (140 mm mažiau nei RAV4), 1 825 mm pločio (30 mm mažiau), 1 620 mm aukščio (65 mm mažiau) ir turi 2 640 mm ratų bazę (50 mm mažiau). Šie skaičiai dar labiau nepanašūs į konvencinės Corolla matmenis ir sufleruoja, kad reikalą turime su savarankiško modelio ambicijų neslepiančiu automobiliuku, dėl potencialių pirkėjų simpatijų kovosiančiu su tokiais varžovais kaip KIA Sportage ar Hyundai Tucson.
Kita vertus, kad ir kaip naująjį krosoverį pozicionuotume, svarbiausia, kaip jis elgiasi kelyje, kokias emocijas generuoja ir kiek efektyviai tvarkosi su tomis problemomis, kurių prispirti žmonės atsuka nugarą viešajam transportui ir renkasi nuosavą automobilį. Šia prasme susitikimo su Corolla Cross laukiau kiek įsitempęs, nes prieš metus japonai susimovė visureigizuodami vieną geriausių savo kūrinių. Turiu galvoje Toyota Yaris Cross, kuris iš bazinio modelio pasiskolino tik simpatišką išvaizdą, tačiau neperėmė nieko, kas „supermini“ klasės madų diktatoriui padėjo pelnyti „Europos metų automobilio 2021“ titulą.
Dėkui Dievui, su Corolla Cross istorija nepasikartojo. Nors įsėdus į jo vidų rasti kritikuotinų smulkmenų nėra sunku, tačiau faktas, kad naujasis krosoveris pateko į konkurso „Lietuvos metų automobilis 2023“ finalininkų septynetą. Šis modelis įkūnija visas geriausias „Toyota“ savybes, yra maloniai ir tiksliai valdomas, pavyzdingai ekonomiškas, gana gerai įrengtas, todėl iš esmės tinka visiems gyvenimo atvejams. Vertinimo komisijos nariai japoną vadino „racionalumo etalonu“, turinčiu pavyzdingai subalansuotą pakabą ir bene geriausią rinkoje hibridinę sistemą. Taip, ji vis dar turi firminę ydą – daugiau nei norėtųsi triukšmo keliančią bepakopę transmisiją, kuri staiga spustelėjus akseleratorių erzina negudriomis skriemulių sutartinėmis, tačiau elektros ir vidaus degimo varikliai dirba pavydėtinai sklandžiai ir efektyviai. Važiuojant ramiai atspėti, kokia energijos rūšis kuriuo metu naudojama, įmanoma tik paprašius apie tai raportuoti borto kompiuterį – perėjimai iš elektros prie benzino ir priešingai yra suderinti idealiai.
Tas pats pasakytina apie krosoverio pakabą. Ji subalansuota taip, kad reikėtų rodyti pavyzdžiu daugybei kitų gamintojų – puikiai tinka visų tipų dangą turintiems keliams, užtikrina ir nepriekaištingą komfortą, ir gerą valdymą.
Corolla Cross vizitinėje kortelėje nurodoma, kad bendras 1 987 cm3 darbo tūrio vidaus degimo motoro ir elektros varikliuko pajėgumas 197 AG ir 190 Nm maksimalus sukimo momentas. Benzininė jėgainė suka priekinius ratus, o galinius – tik elektrinė 41 AG/84 Nm. Per bandymus judant visais įmanomais režimais, įskaitant kalnus ir greitkelius, automobiliukas naudojo mažiau nei 6 l/100 km, o tai leidžia gana drąsiai planuoti žygius tokiose vietose, kurių su vieną varančiąją ašį turinčia technika greičiausiai niekada nepasiektum. Net jei taškyti purvų bekelėje neketinate, tokia visų varančiųjų ratų sistema leis gerokai saugiau įveikti ruožus su slidžia kelio danga.
„Toyota“ atstovai pabrėžia, kad svarbiausi penktosios kartos hibridinės pavaros koziriai yra 20–30 proc. mažesnės detalės ir net 18 kg lengvesnė (t. y. net 40 proc.) nei anksčiau ličio jonų baterija. Tai lemia didesnį našumą ir geresnę dinamiką: 100 km/val. greitį pusantros tonos sveriantis krosoveris pasiekia per 7,6 sek. po starto ir nesiraukydamas juda 180 km/val. tempu.
Priekaištauti japonams galima nebent dėl ne iki galo išspręstų garso izoliacijos klausimų. Kadangi bepakopė transmisija CVT iš prigimties yra triukšmingesnė nei klasikinis automatas, todėl salone esančiųjų susierzinimo bangą malšinti tenka arba investuojant į storesnį sluoksnį mechanizmų gaudesį slopinančių medžiagų (taip padaryta Lexus modeliuose), arba pasigarsinti muziką. Corolla Cross atveju tenka rinktis šį variantą, nes prireikus sparčiau įsibėgėti ir kur nors Justiniškių mikrorajone vairuotojui spustelėjus akceleratorių CVT variatorius pasirūpins, kad apie tai žinotų bent pusė Pašilaičių. Šiame fronte pastarųjų kelerių metų „Toyota“ pasiekta pažanga tėra simbolinė.
Tas pats pasakytina apie visą interjerą ir apdailos medžiagas. Vaizdas pravėrus dureles niekuo nesiskiria nuo to, kurį matome 2018-aisiais pristatytame klasikiniame šios gamintojos hečbeke. Savaime tai nėra blogai, tačiau turint galvoje, kad Corolla Cross iš esmės naujas modelis, per tiek metų nesubrandinti jokios naujos stiliaus idėjos yra apsileidimas. Salone dominuoja biudžetinės klasės kietokas plastikas, ne pačios aukščiausios kokybės dirbtinė oda, o matomiausioje centrinės konsolės vietoje pūpso vintažiniai sėdynių ir vairaračio šildymo įjungimo mygtukai. Pasiguosti galima nebent tuo, kad ergonomikos požiūriu su šiuo „Toyota“ šeimos nariu yra viskas gerai – valdymo įrankiais paprasta naudotis ir tikėtina, kad jie patikimai tarnaus bent šimtmetį. Pastarieji dalykai kaip tik ir lemia, kad milijonai žmonių renkasi (t. y. ne pasiduoda emocijoms, o racionaliai apsisprendžia, „pliusus“ ir „minusus“ susirašę į ekselio lentelę) būtent šios gamintojos automobilius.
Pagaliau ne viskas Corolla Cross yra perimta iš vyresniųjų modelių. Tarkime, krosoveris gavo naują skaitmeninį prietaisų skydelį, naujausios kartos multimedijos sistemą su kur kas greitesniu procesoriumi ir HD raiškos 12,3 colių įstrižainės centriniu jutikliniu ekranu, galimybe belaidžiu būdu naudotis Apple CarPlay ir (su laidine jungtimi) Android Auto bei Toyota Smart Connect paketu. Automobilio vairuotojams siūloma skaitmeninio debesies pagrindu veikianti ir nuolat duomenis apie kelią atnaujinanti navigacijos sistema, balso komandų asistento paslaugos, automatiškai atsisiunčiami programinės įrangos naujiniai. Programėlės MyT App junglumo paslaugų rinkinys suteikia galimybę analizuoti vairavimo įpročius, rasti savo automobilį ir naudotis įvairiomis nuotolinio valdymo funkcijomis, pavyzdžiui, klimato parinkčių laikmačio programavimu ar durų užrakinimu.
Naujajame Corolla Cross įdiegta T-Mate sistema, kuri sujungia naujausios kartos Toyota Safety Sense saugumo funkcijų paketą su kitomis aktyviojo vairavimo ir parkavimo pagalbos sistemomis. Eismo juostos palaikymo sistema veikia tiksliai ir negąsdina užsisvajojusio vairuotojo staigiomis vairaračio padėties korekcijomis. Pirmą kartą Pre-Collision System saugos pakete įdiegta pagreičio slopinimo funkcija važiuojant mažu greičiu ir pagalbos sankryžoje sistema, apimanti patobulintas priešpriešinio eismo ir pavojingo posūkio aptikimo funkcijas ir perspėjimus apie kitų eismo dalyvių trajektorijos užkirtimą.
Svarbu ir tai, kad naujasis krosoveris, užimsiantis tarpinę vietą tarp Toyota C-HR ir RAV4 automobilių, vizualiai atrodo labai patraukliai: kėbulas nėra perkrautas butaforinių visureigio atributų ar išraižytas sunkiai nusakomos formos briaunomis, bet palieka tvirto, talpaus ir universalaus automobilio įspūdį. Visi – tiek priekyje, tiek gale sėdintys keleiviai – gali mėgautis puikiu matomumu ir erdve galvai bei kojoms. Dėl didelės galinės durų angos į automobilį lengviau įlipti, o pro panoraminį stoglangį į saloną plūstanti šviesa sustiprina erdvumo pojūtį. Dėl žemo pakrovimo aukščio ir plačiai atsidarančio dangčio į bagažinę patogiau krauti didelius daiktus, pavyzdžiui, vaikų vežimėlį ar dviratį. Krovinių skyriuje numatyta 425 l (13 37 l nulenkus galinių sėdynių atlošus) kelionės rakandams, todėl Corolla Cross turėtų visiškai patenkinti standartinius šeimų su mažais vaikais poreikius.
Apie šią galimų pirkėjų grupę patys „Toyota“ atstovai kalba neatsitiktinai, nes už krosoverį prašomi pinigai (pigiausias modelis kainuoja nuo 32 800 Eur) leidžia kalbėti apie logišką kainos ir kokybės santykį. O turintys šiek tiek solidesnį biudžetą (hibridinė versija atsieis mažiausiai 37 400 Eur), gauna iš tiesų nebrangiai ir patogiai keliauti leidžiančią transporto priemonę. Sklandus elektros ir vidaus degimo variklių darbas padeda išsiversti su tokiomis degalų sąnaudomis, kokias paprastai demonstruoja dyzeliniai jėgos agregatai.
Pastaraisiais degalais varomo modelio „Toyota“ nežada siūlyti, tačiau garsiai kalba apie pasiekimus serijinei gamybai ruošiant krosoverius su vandenilio degalų elementais ir iš tinklo įkraunamais hibridais. Vandeniliu varomi „Toyota“ automobiliai šiais metais buvo testuojami įvairiose lenktynėse ir bendrojo naudojimo keliuose. Japonai džiūgauja, kad kurdami vandenilio technologijas gali panaudoti jau turimus vidaus degimo variklius. Koncepciniame Corolla Cross H2 modelyje montuojamas 1,6 l trijų cilindrų turbininis variklis su aukšto slėgio vandenilio įpurškimo sistema. Taip pat svarbiais koziriais laikomas greitas bako užpildymas ir pastebimai mažesnis ličio ir nikelio poreikis. Kompanijos atstovai teigia, kad šiuo metu yra atlikta apie 40 proc. darbų, ruošiantis konvejerinei vandenilinių Corolla Cross H2 gamybai.