23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2022/08
Kainų pokerio čempionas
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Beveik su visų naujų automobilių įsigijimu nutinka dvi bjaurastys. Pirma, išsirinkus tinkamą ratuotį, reikia klaikiai ilgai laukti, kol jį pagamins chroniško žaliavų ir komplektuojančių agregatų nepritekliaus kamuojamos gamyklos. Antra – mašina kainuoja krūvą pinigų, tad, net pardavęs uošvės sodybą ir sudaužęs vaiko taupyklę, vis vien turėsi lįsti į skolas. Tačiau yra išimčių.

Turiu bičiulį, kuris šio žurnalo puslapiuose permetęs akimis straipsnius apie technikos premjeras, kaskart trukteli mane per dantį už perteklinę komplimentų gausą. Kai susitariau su „Dacia“ atstovais dėl bandomųjų važiavimų su neseniai rinkoje pasirodžiusiu universalu Jogger, buvau tikras, kad šįkart nieko panašaus nenutiks ir kad turėsiu progos pasirodyti tarsi XIX amžiaus luditas (red. past. – darbininkų judėjimo, nukreipto prieš mašinų diegimą įmonėse, dalyvis). Juk negali būti, kad mažiau nei 14 tūkst. eurų kainuojantis automobilis būtų „geras“.

Ir iš tiesų, vieną pigiausių naujų automobilių, koks tik apskritai egzistuoja rinkoje, statyti greta Premium segmento lyderių būtų nesąžininga. Jis net teoriškai negali turėti tiek kelionės komfortą ir saugumą sukuriančių dalykų, kokius turi 50 ar 80 tūkst. eurų kainuojantis Audi, Mercedes-Benz, Jaguar, Volvo, BMW ir kt. Tačiau per savaitgalį prasukęs beveik 700 km ir pats sau davęs žodį „obuolius lyginti su obuoliais“, jokių rimtų priekaištų Jogger neturėjau. Taip – interjero apdailoje dominuoja kietas ir greičiausiai nedaug kainuojantis plastikas, o multimedijos sistemos grafika atrodo tarsi atkeliavusi iš gūdžios senovės. Čia taip pat nerasime daugelio elektroninių pagalbininkų, tapusių įprastais brangesniuose modeliuose, bet to neturi absoliuti dauguma vidutinių statistinių lietuviškų automobilių, nuo konvejerių nuriedėjusių prieš 15 ar net 20 metų. „Dacia“ strategai tiesiog elgiasi labai sąžiningai ir konstatuoja, kad kainoms augant daug greičiau, nei kyla didžiosios dalies gyventojų atlyginimai, jie viso labo stengiasi išlikti kompanija, siūlančia įperkamus automobilius. Kitaip tariant, antrinė „Renault“ koncerno įmonė yra priversta leistis į kompromisus, susijusius su variklių gama, jų galingumu, komforto įranga ir daugybe panašių dalykų.

Po tokios lūkesčių inventorizacijos į Jogger pradedi žiūrėti kiek kitomis akimis ir netrunki atrasti smagių jo privalumų. Pradėkime nuo to, kad universalas labai neprastai atrodo. Kiek pašlifuoti firminiai „Dacia“ stiliaus elementai – tos pačios radiatoriaus grotelės, toks pat briaunotas kapotas, tokie pat Y formos dieninių LED inkliuzai priekiniuose žibintuose, čia labai sėkmingai kuria modernaus, tvirto ir dinamiško automobiliuko įspūdį. Svarbu tai, kad nepiktnaudžiaujant pseudo visureigiškomis dizaino detalėmis (yra tik papildomos plastiko apsaugos ant ratų arkų), Jogger turi solidžią 200 mm prošvaisą ir atitinkamai gerokai daugiau galimybių sėkmingai įveikti prasto kelio ruožus. Žinoma, perlenkti su eksperimentais bekelėje nereikėtų, nes jokia šio universalo versija neturi ir neturės visų varančiųjų ratų pavaros, todėl, užsimojus pernelyg plačiai, gali tekti toli eiti ieškoti išvaduoti galinčio traktoriaus.

Vizualiai Jogger atrodo visai nedidukas ir tik įvairavęs į garažą supranti, kad jis viso labo per sprindį trumpesnis nei Volkswagen Passat. Ilgas (4,55 m) kėbulas leidžia mėgautis didele ratų baze (2,9 m), o tai automatiškai išsprendžia nemažai problemų, susijusių su kelionės komfortu ir funkcionalumu: salonas erdvus, o bagažinė milžiniška. Penkių vietų modelyje kroviniams numatyti 708 litrai. Palyginimui – Škoda Superb universalo bagažinė yra 660 litrų. Tiesa, septynių vietų Jogger versijoje su trečiąja sėdynių eile tėra tik 160 l, todėl prireikus vežti daugiau krovinių ją reikia išmontuoti. Tokiu atveju maksimalus bagažinės dydis siekia įspūdingus 1 819 litrų.

Dėl didelio bagažinės pločio (661 mm) ir ilgo bagažinės dugno (1 150 mm) čia be vargo galima sutalpinti neišardytą vaikišką vežimėlį ar stumiamą triratuką. Konstruktoriai pasirūpino tokiomis maloniomis smulkmenomis, kaip elastingi diržai ir keturi tvirtinimo žiedai kroviniams fiksuoti. Bagažinėje yra 12 V elektros lizdas, todėl nesunku į kelionę pasiimti nešiojamą šaldytuvą ar kokį kitą elektravalgį buities prietaisą.

Kai kuriose Dacia Jogger versijose montuojami moduliniai stogo bėgiai, ant kurių galima vežti daiktus iki 80 kg. Be to, turi 24 l talpą sudarančias daiktadėžes, išdėstytas visame automobilyje, todėl niekam netrūksta vietos. Pagrindiniai skyriai: 7 l talpos uždara priekinė daiktadėžė, priekinių ir galinių durelių „kišenės“, kuriose telpa po 1 l butelį, 1,3 l talpos uždara centrinė daiktadėžė. Kai kuriose versijose taip pat įtraukti atlenkiami staliukai ir puodelių laikikliai antrosios eilės keleiviams. Staliukus galima pailginti 70 mm, kad tiktų visų formų, ūgių ir poreikių keleiviams. Antrojoje eilėje taip pat yra du ISOFIX šoniniai tvirtinimo įtaisai vaikiškoms kėdutėms. Kiekviena eilė turi po atskirą lubų šviestuvą, 7 vietų versijoje jų yra trys.

Bandymams skirtas modelis kaip sykis buvo septynvietis su trečiąja sėdynių eile. „Dacia“ atstovai tikina, kad tiek antrosios, tiek trečiosios eilės keleiviai keliauja taip pat komfortiškai, kaip ir priekyje. Praktiškai patikrinti tokius teiginius man pritrūko pilietinės drąsos: net naudojant sėdynės nulenkimo mechanizmą antroje eilėje ir taip reikšmingai padidinant kanalo angą, rizika įstrigti pusiaukelėje ar bent jau patirti sąžinės priekaištų priepuolį dėl nuosavo viršsvorio atrodė pernelyg didelė. Kita vertus, trumpam žygiui ten neabejotinai tilptų du suaugę žmonės. Turint galvoje automobilio kainą, tampa akivaizdu, kad nieko panašaus rinkoje nėra.

Nors Jogger iš tiesų negali pasigirti elektroninių vairuotojo pagalbininkų gausa, vis dėlto bazinės aktyvios saugos sistemos čia yra arba gali būti sumontuotos už papildomus pinigus. Tarkime, primokėti reikėtų už šildomas priekines sėdynes, automatinį oro kondicionierių su skaitmeniniu ekranu, beraktę sistemą su nuotolinio bagažinės atrakinimo funkcija ar automatinę šviesos įjungimo sistemą, padedančią rasti automobilį naktį. Papildomos įrangos sąraše yra ir automatiniai valytuvai, elektrinis stovėjimo stabdys, galinio vaizdo kamera, priekinė arba galinė parkavimo sistema. Aklosios zonos stebėjimo sistema (keturi ultragarso jutikliai) čia veikia judant nuo 30 iki 140 km/val. greičiu ir informuoja vairuotoją apie galimą susidūrimą su kita transporto priemone iš šono ar iš galo. Tiesa, kai aklojoje zonoje aptinkamas kitas automobilis ar motociklas, šoniniame veidrodėlyje užsidega tokia maža LED lemputė, kad kalbėti apie efektyvų perspėjimą galima tik smarkiai įsikarščiavus.

„Dacia“ inžinieriai siūlo pagalbos išvengiant susidūrimo su priekyje esančia kliūtimi sistemą, kuri veikia važiuojant nuo 7 iki 170 km/val. greičiu. Naudodama priekyje sumontuotą radarą, sistema matuoja atstumą, o apskaičiavusi gresiančios kaktomušos tikimybę, įspėja vaizdiniu ir garsiniu signalu ir padidina stabdymo jėgą ar (jei vairuotojas nereaguoja) stabo automatiškai. Galima užsisakyti ir pajudėjimo įkalnėje pagalbininką, kuris 2 sekundes priešinasi fizikos dėsniams ir neleidžia universalui ristis atbulomis.

Beje, net užsisakius visus įmanomus dalykus iš papildomos įrangos sąrašo, Jogger kaina išaugtų iki 17 890 eurų. Brangesnių versijų tiesiog nėra.

Automobiliukas turi tris multimedijos parinktis, kad kiekvienas galėtų pasirinkti sau tinkamiausią komplektaciją: išmanioji Media Control, kurią galima naudoti su išmaniuoju telefonu arba be jo, Media Display su 8 colių jutikliniu ekranu ir Media Nav su išmaniojo telefono navigacija ir Wi-Fi belaidžiu ryšiu. Įdomu, kad minimalistinė Media Control nieko papildomai nekainuoja, bet atlieka visas funkcijas viso labo atsisiuntus programėlę į išmanųjį telefoną. Žinoma, ji nėra skirta muzikos gurmanams, nes turi tik du garsiakalbius.

Gana įdomiai atrodo tiesiogiai į prietaisų skydelį integruota išmaniojo telefono prijungimo stotelė. Ji leidžia telefonui atstoti liečiamą ekraną. Telefoną galima jungti per Bluetooth, USB jungtis, valdymo įtaisai ant vairo, radijo informacija rodoma 3,5 colių TFT skaitmeniniame sistemos kompiuterio ekrane. Sistema suteikia daugiau galimybių, kai ji susiejama su išmaniuoju telefonu ir nemokama Dacia Media Control programėle. Programėlė naudoja telefono GPS programas navigacijai ir suteikia daug lengvesnę prieigą prie radijo, muzikos, telefono skambučių, žinučių ir t. t.

Ieškantiesiems aukštesnio lygio multimedijos ir geresnės kokybės gamintoja siūlo Media Display arba Media Nav sistemas. Jose rasite keturis garsiakalbius, USB jungtį ir 8 colių jutiklinį ekraną, įmontuotą aukštai prietaisų skydelyje ir šiek tiek pasuktą į vairuotojo pusę, kad būtų geresnis matomumas ir ergonomiškesnis dizainas. Intuityvi sąsaja turi Bluetooth ir yra suderinama su Android Auto bei Apple CarPlay. Visiškai naujame skirtuke Car (liet. automobilis) galima pasiekti tam tikrus ADAS (pažangiosios pagalbos vairuotojui sistemos) nustatymus. Media Nav sistema turi integruotą navigaciją ir Wi-Fi belaidį ryšį Apple CarPlay ir Android Auto sistemoms, garso sistema turi šešis garsiakalbius ir dvi USB jungtis.

Apie jėgos agregatus kol kas galima kalbėti vienaskaita. Jogger siūlomas su vieninteliu 1 litro darbinio tūrio, trijų cilindrų, 110 AG ir 200 Nm benzininiu motoru, deginančiu apie 6 l/100 km. Dar galima to paties varikliuko versija su dujine įranga. Dinaminės charakteristikos nieko nenustebins: per 10,5 sekundžių nuo 0 iki 100 km/val. Kita vertus, tai visai neprastai 1 158 kg sveriančiam ratuotam darbininkui.