23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2022/07
Hibridinis siurprizas
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Lietuvos rinkoje pasirodęs iš tinklo įkraunamas hibridas Lexus NX 450h+ neabejotinai privertė kilstelėti antakius ir suraukti kaktas vokiškų Premium segmento krosoverių pardavėjus. Neseniai galėjęs pasigirti hipnotizuojančiu kėbulo dizainu, dabar japonas kloja ant stalo visai naujus kozirius.

Japonų kalba omotenashi reiškia svetingumą. Suprask, kai atklydėlis apipilamas visomis įmanomomis malonėmis nieko nesitikint mainais. Tai patyriau savo kailiu. Žygis iš sostinės į geografinį Lietuvos centrą išvengiant magistralinių kelių, tarp geltonuojančių rapsų ir pamiškėse stypčiojančių gervių, atrodė tarsi būčiau patekęs į alternatyvią realybę: visureigis sklendė virš raukšlėtos asfalto juostos, uoliai saugodamas nuo bet kokio triukšmo ir vibracijų – lyg žiūrint „Travel Channel“ ir siurbčiojant vaisinį ledų kokteilį. Nepriekaištingos ergonomikos odinis krėslas, malonūs liesti vairaratis ir porankiai, puiki garso aparatūra įprastos darbinės išvykos komfortą kilstelėjo iki 5 žvaigždučių lygio. Paleidus vairą automobilis nepanikavo, savarankiškai laikėsi dešinės eismo juostos net posūkiuose ir apsiribojo mandagiais signalais prietaisų skydelyje, paprašydamas neužmiršti vairuotojiškų pareigų. Visiškas omotenashi.

Kita vertus, būtent tokių lūkesčių ir turėjau sėsdamas į antros kartos Lexus NX. Japonai savo krosoverius dedikavo rafinuotos kokybės mėgėjams, kuriems reikia romaus solidžiai kelyje besielgiančio automobilio. Todėl ankstesnio modelio išorės dizainas, išsaugojęs prieš gerą dešimtmetį specializuotose parodose demonstruoto koncepcinio modelio bruožus, atrodė šiek tiek nederantis su mašinos charakteriu: pernelyg ryškus ir aštrus ratuotam džentelmenui. Tarsi Johannes‘o Brahms‘o kūrinius violončele grotų skiauterėtas ir auskarų į nosį prisivėręs pankas.

Tačiau Lexus NX 450h+ šį stereotipą sumala į šipulius, vos tik įsijungi Sport+ važiavimo režimą ir išleidi iš butelio nuotykių išalkusį džiną: 306 AG yra pakankamai daug net tada, kai automobilio masė viršija dvi tonas. Krosoveris stebėtinai dinamiškas ir be vargo iki 100 km/val. įsibėgėja per 6,3 sekundės. „Sportiškomis“ tokias charakteristikas vadinti gal ir per skambu, bet kad jos maloniai stebina – tiesa. Spėju, kad jei tik 2,5 l darbinio tūrio vidaus degimo variklio ir drauge su juo dirbančio elektrinio motoro-generatoriaus galia ratams būtų perduodama ne per CVT bepakopį variatorių (gavęs komandą dešine pėda „visu greičiu pirmyn“ krosoveris viską pradeda nuo gana didelio triukšmo), o naudojant klasikinę automatinę transmisiją, efektas būtų visai kitoks. Kita vertus, „Lexus“ jau seniai pripratino savo gerbėjus būtent prie racionalios elgsenos, todėl vargu ar kas nors stebisi kompanijos inžinierių sprendimais. Pastarųjų nebent galima klausti, kam reikėjo prie vairaračio montuoti mechaninį pavarų perjungimą imituojančias svirteles, jei jos niekaip nepakeičia automobilio elgsenos.

Ir kad jau pradėjau stebėtis japoniškomis keistenybėmis – dar pora neįprastų dalykų. Lexus NX turi itin originalias durelių atidarymo rankenėles. Norint išlipti, reikia spustelėti ranktūryje įmontuotą mygtuką ir akimirką luktelėti, kol elektronika atblokuos užraktą. Galėčiau lažintis, kad pirmuoju bandymu tai padaryti sklandžiai nepavyks. Toks sprendimas nėra nei patogus, nei pigus. Tas pats pasakytina apie salono palubėje pritvirtintą galinio vaizdo veidrodėlį. Jo funkcijos patikėtos monitoriui, transliuojančiam automobilio gale esančios kameros fiksuojamus vaizdus. Teoriškai viskas gerai, nes skaitmeninės „akys“ leidžia apdoroti vaizdą ir gauti daugiau informacijos, esant prietemai ar prireikus vaizdą koreguoti. Vis dėlto praktiškai suvokti, kas vyksta mašinos užnugaryje, yra kiek sunkiau, fokusuoti žvilgsnį užtrunka ilgiau nei naudojantis įprastu veidrodėliu.

Visi kiti potyriai vairuojant Lexus NX generuoja giedrą nuotaiką. Iš tinklo įkraunama hibridinė sistema jau išbandyta Toyota RAV4 PHEV modelyje ir po prabangiojo giminaičio kapotu perkelta su keletu atnaujinimų ir patobulinimų. Baterijos talpa čia siekia 18,1 kWh, todėl vien elektra Lexus NX 450h+ gali įveikti apie 70 km, o važiuojant miesto sąlygomis, dažniau stabdant ir regeneruojant energiją – net iki 90 km. Visiškai įkrauti hibridą galima per maždaug 2,5 val., naudojant 32A stotelę ir integruotą 6,6 kW galios įkroviklį. Šis aparatas pirmuosius 100 km gali nukeliauti vidutiniškai naudodamas vos 0,9–1,1 l benzino, o į aplinką išmesdamas tik 21–25 g/km CO. Be to, didžiausias vien tik elektra išvystomas greitis siekia nekuklius 135 km/val. Tokiais rezultatais kol kas negali pasigirti nė vieni japonų konkurentai.

Iš tinklo įkraunamos Lexus NX versijos elektros atsargoms išsekus, automobilis veikia kaip įprastas hibridas. Tuomet degalų sąnaudos ir CO₂ emisija šokteli, tačiau, „Lexus“ atstovų teigimu, net ir tada NX 450h+ yra 23–30 proc. efektyvesnis nei tiesioginiai konkurentai.

Japonas pasivijo ar netgi aplenkė varžovus dar vienoje srityje. Brangesnėse Lexus Link Pro versijose sumontuota visiškai nauja multimedijos sistema su įspūdingu 14 colių skersmens dydžio liečiamuoju ekranu. Dėl didelės jo raiškos vaizdas būna ryškus ir gerai matomas nepriklausomai nuo apšvietimo sąlygų. Centrinio procesoriaus greitis – 3,6 karto didesnis nei iki šiol naudotose „Lexus“ multimedijos sistemose. Viskas iš tiesų veikia gerokai našiau ir sklandžiau, todėl į virtualią erdvę perkeltais valdymo įrankiais naudotis paprasta, kaip planšetiniu kompiuteriu. Įprastais sukamaisiais ratukais reguliuojama tik temperatūra salone.

Taip pat išliko daugiafunkciai mygtukai ant vairaračio, kuriais galima pagal savo pageidavimus konfigūruoti priešais vairuotoją esančio prietaisų skydelio informaciją. Vadinamoji Tazuna koncepcija turėtų leisti automobilį valdyti intuityviai, tačiau faktas, kad nors visa informacija rodoma projekciniame ekrane ant priekinio stiklo ir vairuotojui nereikia nuleisti akių, šią sistemą prisijaukinti reikia laiko. Tas pat pasakytina apie multimedijos valdymą naudojantis visai nauju Hey Lexus balso asistentu, kuris reaguoja į vairuotojo balso komandas taip, tarsi kalbėtumeisi su automobiliu.

Viskas paprasčiau su NX modelyje įdiegta trečiosios kartos Lexus Safety System+ saugumo sistema, apimančia standartinį aktyvių saugumo sistemų ir vairavimo asistentų paketą bei nustatanti naują avarijų rizikos vertinimo ir prevencijos etaloną. Krosoverio elektroninės smegenys dar efektyviau rūpinasi, kaip išvengti galimų susidūrimų. Sistema gali aptikti automobilio kelyje esančius motociklus ir kai kuriuos kitus objektus, pavyzdžiui, medžius, sienas ir atitvarus. Be to, įdiegtos ir naujos funkcijos, leidžiančios įvertinti susidūrimo su priešpriešiniu eismu ar kelią kertančiu pėsčiuoju pavojų tada, kai sankryžoje daromas posūkis. Manoma, jog dėl pažangių funkcijų ir patobulinimų naujoji susidūrimo išvengimo sistema gali atpažinti ir padėti išvengti 36 proc. daugiau pavojingų įvykių kelyje nei ankstesnioji.

„Lexus“ atstovai pabrėžia, kad antros kartos NX modelis buvo „sukurtas iš naujo“, t. y. 95 proc. visų automobilio dalių yra naujos. Nors krosoverio kėbulo linijos ir proporcijos tokios pat žvilgsnį kaustančios, automobilio ilgis išaugo 20 mm, atstumas tarp ratų ašių – 30 mm, plotis – dar 20 mm, o aukštis – 5 mm. Šie matmenys užtikrina optimalų erdvės suplanavimą salone, įskaitant ir daugiau vietos tiems, kurie sėdės ant galinės sėdynės. Beje, didesnė iš tinklo įkraunamos automobilio versijos baterija sumontuota taip sėkmingai, kad bagažinės erdvė susitraukė viso labo 5 l – iki 545 arba iki 1 436 l, nulenkus galinių sėdynių atlošus.

Pabaigai apie pinigus. Kukliausias Lexus NX modelis kainuoja nuo 50 500 eurų. Už tiek galima gauti priekiniais ratais varomą krosoverio versiją NX 300h. Jis savo pirmtaką pranoksta efektyvesne jėgaine, siūlančia 24 proc. daugiau galios (bendras hibridinės sistemos pajėgumas 244 AG) ir geresnes dinamines savybes. Nuo 0 iki 100 km/val. toks aparatas šauna per 7,7 sek. arba 15 proc. energingiau nei lig šiol. Svarbu tai, kad net po tokio galios prieaugio degalų sąnaudos ir teršalų emisija sumažėjo. Oficialių bandymų rezultatai rodo, jog CO emisija sumenko apie 20 proc. Remiantis WLTP ciklo bandymais, visus varančiuosius ratus turintis modelis važiuodamas mišriu ciklu išmeta 135 g/km CO, tik priekine ašimi varomas automobilis į aplinką paskleidžia dar mažiau – 129 g/km CO, o degalų sąnaudos siekia 5,7 l/100 km.

Dar vienas įdomus dalykas. Jau kuris laikas 50 tūkst. Eur suma, kalbant apie ratuotus Premium klubo narius, paprastai tėra pradinis statymas, kaip ant mielių išaugantis užsisakant daugiau prabangos ar komforto atributų. Tad pasirinkus dosniausią NX 300h Luxury komplektaciją mokėti tektų beveik 68 tūkst. eurų. O neginčijamai smagiau ir pigiau keliauti leidžiančio Lexus NX 450h+ turtingiausios versijos kaina 73 tūkst. eurų. Dievaži, jei man pritrūktų tų penkių gabalų – pusmetį sutikčiau valgyti vien grikius ar keptas bulves, bet imčiau įkraunamą hibridą.