23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2022/03
Agrosektorius neįsivaizduojamas be šiuolaikiškų krautuvų
  • Prof. dr. Egidijus ŠARAUSKIS VDU Žemės ūkio akademija
  • Mano ūkis

Sunku įsivaizduoti modernų ūkį be krautuvo. Ši mašina palengvina fizinį darbą įvairiuose žemės ūkio ir kitų gamybos sričių technologiniuose procesuose. Krautuvai dirba ne tik augalininkystės ir gyvulininkystės ūkiuose, bet ir produktų laikymo, perdirbimo, bioenergetikos gamybos ir komunalinio ūkio srityse.

Šios technikos gama labai plati – nuo mažų iki didelės galios ir aukštai krovinį galinčių kelti teleskopinių krautuvų. Apžvelgsime keletą rinkoje pasirodžiusių ar artimiausiu laiku planuojančių pasirodyti naujovių.

Teleskopiniai krautuvai su vandenilio varikliu

JCB pristatė vandeniliu varomą teleskopinį krautuvą. Tai jau antroji šio gamintojo mašina su alternatyvia pavara. Pirmiausia pasirodė ekskavatorinio krautuvo prototipas. JCB ir toliau investuoja į efektyvių vandenilio variklių gamybos projektą. Šioje srityje dirba 100 inžinierių komanda ir, pasak gamintojos, ketinama pasamdyti dar iki pusės tiek inžinierių. JCB planuoja, kad pirmuosius vandeniliu varomus krautuvus klientai galės įsigyti dar iki 2022 m. pabaigos.

Studentų darbas nenugulė į stalčių

Viena Vokietijos žemės ūkio paslaugų teikimo įmonė ieškojo griebtuvų dideliems stačiakampiams ryšuliams krauti. Ji pageidavo, kad griebtuvai galėtų saugiai ir kokybiškai atlikti didelių ryšulių krovimo ir transportavimo darbus. Šį sumanymą įgyvendino du Vokietijos žemės ūkio inžinerijos studentai, kurių baigiamojo darbo tema kaip tik ir buvo tokio įrenginio kūrimas ir gamyba.

Baigę mokslus ir pasinaudoję savo baigiamuoju darbu bei įvertinę užsakovo pageidavimus, jie sukūrė ir pagamino įmonei reikalingą įrenginį.

Aukštojoje mokykloje įgytos žinios buvo pritaikytos, o studentų parengtas baigiamasis darbas nenugulė į stalčių.

Krautuvas žemoms patalpoms

Naujojo „Weidemann“ krautuvo 1240LP bendrasis aukštis nedidelis, o mašinos svorio centras yra žemai. Tad jis gali lengvai įvažiuoti į žemesnes nei 2 m aukščio patalpas be papildomų viršutinių apsaugų nuleidimo. Šis 25 AG krautuvas atitinka V emisijų standarto lygį. Palyginti su ankstesniuoju modeliu, apkrova, susijusi su apvirtimu, padidinta 18 proc. Atsižvelgiant į prie krautuvo kabinamą įrangą, jis gali sverti nuo 800 iki 1 100 kg. Weidemann 1260LP pasirinkta tiesioginės pavaros koncepcija, pagal kurią visų keturių ratų varikliai montuojami tiesiai ant ratų, o juos varo hidraulinis siurblys.

Naujas mini teleskopinio krautuvo modelis

„Kramer“ savo krautuvų pasiūlą išplėtė nauju kompaktišku žemės ūkio teleskopiniu krautuvu KT144. Šis modelis yra mažesnio nei 2 m aukščio, maždaug 1,60 m pločio ir sveria 3 000 kg. KT144 yra mažiausias „Kramer“ teleskopinių krautuvų modelis. Gamintoja teigia, kad padėklų šakėmis galima krauti iki 1 450 kg krovinius ir kelti juos iki 4,5 m aukščio. Mini krautuvas gali būti komplektuojamas su dviejų tipų varikliais: 25 AG Yanmar, kuris atitinka V pakopos išmetamųjų teršalų kiekį be papildomo apdorojimo, ir su 45 AG Yanmar, turinčiu katalizatorių ir dalelių filtrą. Maksimalus hidraulinės sistemos darbinis našumas būna 36,4 arba 42 l/min.

Kita šio gamintojo naujiena – teleskopinis krautuvas KT3610, kurio krovimo aukštis yra iki 9,5 m, o maksimali kėlimo masė – iki 3 600 kilogramų.

Teleskopinių krautuvų TH serija

Vienas žinomiausių žemės ūkio technikos gamintojų „Massey Ferguson“ pristato naujus TH serijos teleskopinius krautuvas su visiškai nauja kabina. Į rinką išleidžiami šeši krautuvų modeliai – nuo kompaktiško TH 6030, kuris gali kelti iki 3 000 kg krovinius į 6,0 m aukštį, iki didžiausio šios serijos krautuvo TH 8043, kurio maksimali keliamoji galia yra iki 4 300 kg, kėlimo aukštis – iki 7,5 m. Hidrostatinės transmisijos patobulinimai, įskaitant ir naująjį dinaminio važiavimo režimą, turėtų užtikrinti sklandesnį krautuvų darbinį procesą.

Pakeitus kabiną, krautuvo operatorius turi galimybę dirbti šiuolaikiškoje, ramioje ir patogioje darbo vietoje. PowerControl svirtis, žinoma iš „Massey Ferguson“ traktorių, yra standartinė naujojo teleskopinio krautuvo dalis, leidžianti jį valdyti viena ranka. Papildomai sumontuota nauja sėdynė ir nauja valdymo svirtis, skirta hidraulinei sistemai ir transmisijai valdyti. Naujas spalvotas ekranas suteikia išsamią informaciją apie krautuvo darbą. Gamintojos teigimu, mašinos valdymą palengvina papildoma teleskopinės svirties pakabos automatika, stovėjimo stabdys, strėlės kėlimo aukščio ribotuvas ir hidraulinių funkcijų automatizavimas. Visi modeliai varomi moderniais V emisijų standarto lygio 4 cilindrų varikliais. Didesnių modelių variklio galia padidėjo iki 135 AG, o kitų modelių galia išliko nepakitusi – 100 AG.

Didesnės kėlimo galimybės

„Weidemann“ krautuvai, kurie kompaktiškųjų klasėje yra vieni populiariausių tarp Vokietijos ūkininkų, žengia naują žingsnį ir su naujaisiais teleskopiniais krautuvais stoja į galinčiųjų kelti į 7 m aukštį klubą. Weidemann T7035 ir T7042 teleskopiniai krautuvai turi keletą išskirtinumų. Vienas jų – puikus matomumas į visas puses. Šią galimybę suteikia vadinamoji „Geriausio vaizdo kabina“. Gerą matomumą užtikrina didelis lenktas priekinis stiklas su geru vaizdu į viršų, šildomi šoniniai langai ir nuožulnus variklio dangtis, neužstojantis vaizdo. Puikų matomumą važiuojant atgal suteikia 4 kolonų kabinos dizainas su panoraminiu galiniu stiklu. Be to, optimaliam galiniam matomumui krautuvo gale sumontuota papildoma įranga, leidžianti matyti dešiniojo galinio rato vaizdą.

„Weidemann“ teleskopiniai krautuvai aprūpinti galingais 75, 90 ir 100 kW Perkins varikliais, kurie atitinka V emisijų standarto lygį. Galimi greičio pasirinkimai iki 40 km/val. Visų krautuvo komponentų veikimas paremtas tuo, jog svarbiausias yra operatorius. Todėl mašinos konstrukciniai komponentai turi būti subalansuoti, siekiant užtikrinti darbo ergonomiką, saugumą ir vairuotojo patogumą. Šiame kontekste verta paminėti, kad smūgius sugerianti konsolė, vairasvirtė, didelis 7 colių ekranas ir kiti komponentai išdėstyti ergonomiškai, spalvomis sužymėtos lengvai suprantamos valdymo sistemos, sumontuotas geras apšvietimas, patogus įlipimas su neslystančiais laipteliais ir kt.

Trys vairavimo režimai užtikrina optimalų šių krautuvų valdymą: galimi visų ratų vairavimo, priekinių ratų vairavimo ir krabinio vairavimo nustatymai įvairioms darbo situacijoms. Mašinose įdiegta vairuotojo pagalbos sistema VLS (Vertical Lift System), patentuota „Weidemann“ ir sukurta pagerinti mašinos stabilumą. Tai leidžia dirbti sklandžiai, o pusiau automatizuotas teleskopinis judėjimas palaiko darbą sudėtingoje darbo aplinkoje. Vairuotojai gali rinktis tokius VLS režimus: kaušo režimas, skirtas birioms medžiagoms krauti, krovimo režimas dideliame aukštyje ir rankinis režimas be sistemos palaikymo.

Operatoriaus patogumui įrengtos efektyviai veikiančios šildymo ir vėdinimo sistemos su ventiliatoriais, švaraus oro padavimu ir su tinkamai išdėstytais oro purkštukais. Reversinis ventiliatorius leidžia vairuotojui lengvai pašalinti bet kokias dulkes, neišlipant iš kabinos.

Mažas, bet turintis didelį potencialą

Nesvarbu, siauros ar žemos tvarto durys, maži sodo vartai ar siauri posūkiai – dėl mažų matmenų Thaler 1220 gali įvažiuoti beveik visur. Tai naujasis mažiausio „Thaler“ krautuvo modelis, kurį bus galima įsigyti 2022 m. Ankstesnis 120Z modelis buvo nuolat tobulinamas. Šis modelis greitesnis, manevringesnis ir stabilesnis, geriau valdomas ir plačiau panaudojamas. Daugybė priedų leidžia atlikti įvairias užduotis ir taupyti laiką. Kompaktiški išoriniai krautuvo matmenys užtikrina geriausią manevringumą ir pasiekiamumą net ir siauriausioje aplinkoje.

Šis mažasis krautuvas, kurio 14,6 kW variklis yra 3 cilindrų, bendras aukštis 2,0 m, plotis 0,88 m, masė 1 010 kg, turi visas tas pačias funkcijas, prie kurių yra įpratę „Thaler“ krautuvų naudotojai, pavyzdžiui, greitą prikabinimą, lygiagretų važiavimą, standartinius darbinius žibintus, lengvai pasiekiamus tepimo taškus, reguliuojamo aukščio sėdynę, stabilų vairavimą, užtikrinantį nuolatinį visų ratų kontaktą su žeme ir kt.

Patvorių žoliapjovė

Ši žoliapjovė yra puikus „Avant“ krautuvų priedas žolei apie tvoras, krūmus ir t. t. pjauti. Šiuo įrenginiu piktžolės gali būti pašalintos ir apie takų ar kelių bortelius. Kai pjovimo galvutė paliečia kliūtį, ji automatiškai sukasi aplink ją. Reguliuojama spyruoklės jėga leidžia saugiai atlikti net sudėtingus darbus. Pagrindinę padėtį galima nustatyti į 4 skirtingas pozicijas. Pjovimo galvutėje yra 2 peiliai ir krašto apsauga. Pasukama įrenginio rankena leidžia dirbti tiek kairėje, tiek ir dešinėje pusėje. Reguliuojamas atraminis ratukas saugo nuo per didelio krautuvo apkrovimo.

Galingiausias kompanijos krautuvas

Kompanija „Manitou“ savo NewAg XL serijoje pristatė galingiausią iki šiol teleskopinį krautuvą – naująjį MLT 961- 160 V+L. Krautuvas išsiskiria maksimalia 6 t keliamąja galia ir 9 m kėlimo aukščiu. Gamintoja teigia, kad šis krautuvas turi vieną tyliausių salonų, kurio triukšmo lygis siekia vos 69 dBA. Kompanija taip pat pabrėžia, kad sumažėjusios teleskopinio krautuvo degalų sąnaudos ir supaprastinta priežiūra gali gerokai sumažinti bendrąsias eksploatavimo išlaidas. Per metus galima sutaupyti iki 500 Eur, palyginti su MLT 961 modeliu.

MLT 961-160 V+L yra dviejų versijų, jos abi gali būti klasikinės Premium, Elite arba Platinum komplektacijos. Europos ir Amerikos rinkoms skirtoje MLT versijoje yra montuojami V emisijų standarto lygio varikliai, generuojantys 156 AG (116 kW) ir 805 Nm sukimo momentą, esant 1 350 aps./min. Likusiam pasauliui skirta MLT-X versija, turinti 156 AG IIIA variklį. Abi versijos puikiai tinka dideliems ūkiams, kooperatyvams ir atliekų šalinimo įmonėms.

Gamintojos teigimu, naujasis variklis užtikrina apie 10 proc. daugiau galios nei ankstesnės versijos agregatas ir apie 50 proc. padidina sukimo momentą. Avant krautuvas su patvorių žoliapjove Naujasis „Manitou“ teleskopinis krautuvas MLT 961-160 V+L Krautuvą kombinuojant su didelės talpos kaušu (4 500 l) užtikrinamas labai didelis darbo našumas, atliekant intensyviausius krovos darbus.

Teleskopinis krautuvas MLT 961- 160 V+L taip pat pasižymi 30 proc. didesne tempimo trauka, palyginti su ankstesniu modeliu. Jis komplektuojamas su CVT M-Vario Plus transmisija, kuri veikia komforto arba dinaminiu režimu. Komforto režimas užtikrina sklandų važiavimą ir didesnį tikslumą, o dinaminis – didesnį našumą dėl greitesnio įsibėgėjimo. Darbo kokybei pagerinti ant strėlės galvutės gali būti papildomai montuojama vaizdo kamera. Ji suteikia operatoriui aiškų vaizdą kraunant krovinius į priekabą.

Platinum komplektacijos mašinoje standartiškai montuojama (kitų komplektacijų gali būti pasirenkama) savaime prisitaikanti pneumatinė sėdynė, kuri vibraciją gali sumažinti daugiau nei 50 procentų.

Tobulinimų pabaigos nematyti

Žemės ūkiui skirtų krautuvų gamintojai kiekvienais metais stengiasi rinkai pateikti vis naujesnių, našesnių ir patogesnių krautuvų modelių. Kai kurie krautuvų tobulinimai yra susiję su privalomais aplinkosauginiais reikalavimais, kiti – daugiau su naudotojų norais, jų atsiliepimais, pastebėjimais. Todėl nereikėtų stebėtis, kad krautuvų tobulinimai yra nuolatinis gamintojų darbas, kuriuo siekiama gerąsias savybes dar labiau sustiprinti, o atsirandančius trūkumus – pašalinti.