23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2021/08
Prancūziškos gudrybės
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

„Renault“ nuo seno garsėja kaip bene drąsiausiai su kėbulo forma ir vidaus erdvėmis eksperimentuojanti automobilių kompanija. Naujausias „Renault“ viliotinis – Arkana, skirtas ieškantiems alternatyvų įprastoms kasdienėms mašinoms ir subtilesnių formų.

Rusijoje veikiančioje prancūzų gamykloje 2019-aisiais Arkanos vardu pakrikštytas kupė stiliaus visureigis buvo sukonstruotas naudojant Dacia/Renault Duster BO platformą, o praėjusių metų pabaigoje vizualiai identiškas ratuotis nuriedėjo ir nuo Pietų Korėjos Busano gamyklos konvejerio. Tačiau šių automobilių tapatumas labiau simbolinis, nes visiškai vienodos eksterjero detalės yra tik dvi, o po kėbulo skardomis identiškų agregatų maždaug 5 procentai.

Korėjietiškoji Renault Arkana versija pagaminta ant „Alliance“ sukurtos CMF-B modulinės platformos, kuri taip pat buvo pritaikyta naujausioms Clio ir Captur kartoms. Tai gera žinia, nes abu pastarieji modeliai dėl važiavimo ir valdymo savybių gali būti laikomi ekonominės klasės mašinų etalonu.

Kaip tik čia prasideda įdomioji dalis. Pigiausia Arkana versija kainuoja mažiau nei 20 tūkst. Eur (brangiausia – apie 32 tūkst. Eur), tačiau atrodo panašiai, kaip SUV-kupė segmento pradininkas BMW X6. Ekstravagantiškasis bavaras yra iš visai kitos automobilių pasaulio dimensijos ir pigiau kaip už 80 tūkst. Eur naujo vokiško visureigio-kupė mišrūno įsigyti nepavyks. Didelė pastarojo modelio, taip pat keleto panašia dvasia ir verslo logika sukurtų konkurentų (Audi e-tron Sportback ar Mercedes GLE Coupe), kaina automatiškai lemia palyginti nedidelį tokių mašinų tiražą ir atvirkščiai jam proporcingą dėmesio kiekį kelyje. Kadangi iš toliau žvelgiant šiuos automobilius tikrai lengva supainioti, Arkana yra beveik idealus įvaizdžio kūrimo įrankis.

Tačiau net kai bandymas apsimesti prabangiu SUV-kupė bus demaskuotas, šio prancūzo savininko niekas nepasmerks, nes Arkana iš tiesų atrodo elegantiškai, dinamiškai ir nuosaikiai agresyviai. Firminiai „Renault“ stiliaus atributai – masyvus, chromu tviskantis logotipas, C formos LED žibintai priekyje ir gale, per visą bagažinės durelių plotį besitęsianti šviesų instaliacija, ekspresyvi priekinio buferio trapecija, didžiulė (20 cm yra pasiutusiai daug) prošvaisa dera tarpusavyje ir kuria proporcingo bei sportiško automobilio įspūdį.

Apžiūrėjus iš arčiau ir porą dienų pasivažinėjus, Arkana charakteristiką galima papildyti dar keliomis svarbiomis pastabomis. Būdamas kompaktinės klasės atstovu (ilgis 4 568 mm, aukštis – 1 571 mm, plotis – 1 820 mm, atstumas tarp ašių – 2 720 mm) šis SUV-kupė siūlo stebėtinai erdvų saloną. Priekyje sėdintiems vairuotojui ir keleiviui skirta bene daugiausia vietos tarp šio segmento mašinų. Gale dėl nuožulnaus stogo reikalai kiek prastesni (įlipant ar išlipant reikia labiau saugoti galvą), tačiau dievaž ne komplikuoti. Atstumas tarp priekinių ir galinių sėdynių kelių aukštyje yra 211 mm ‒ didžiausias šiame segmente.

Bagažinė 513 l , nulenkus galinių sėdynių atlošus – 1 296 l; 480 l – E-Tech Hybrid versijoje, nes dalį erdvės užima akumuliatorius) taip pat labai solidi. Jos funkcionalumą šiek tiek riboja tik aukštas (767 mm) slenkstis ir jau minėta į galą smailėjanti kupė forma. Bagažinėje taip pat yra pakeliamas pagrindas, kuris gali būti užfiksuotas apatinėje padėtyje kraunamajai daliai padidinti arba viršutinėje padėtyje – sunkesniam bagažui sutalpinti. Konfigūracija leidžia sulankstyti trečdalį arba du trečdalius galinės sėdynės bagažinės kraunamajai daliai padidinti.

Salone nėra didelių įmantrybių – viskas sudėliota aiškiai ir patogiai. Kiek neįprastas tik porankis virš transmisijos tunelio, nes į jį atrėmus dešinę alkūnę, o kairę – į vairuotojo durelėse esančią plokštumą, susidaro įspūdis, kad jos nevienodo aukščio. Tačiau tai tikrai smulkmena, į kurią netrukus liaujiesi kreipęs dėmesį. Visi kiti dalykai sugalvoti ir realizuoti pagirtinai. Apdailos medžiagos atrodo net geresnės nei būtų galima tikėtis, žinant šio SUV-kupė kainą.

Skaitmeniniame prietaisų skydelyje pateikiama informacija lengvai suvokiama, grafika jauki ir nepretenzinga. Tas pats ir su centrinę konsolę vainikuojančiu 9,3 colių (jis vienas didžiausių šiame automobilių segmente) ekranu – multimedijos sistemos meniu aiškus, čia perkeltomis valdymo funkcijomis patogu naudotis.

Priekiniame skydelyje daug vietos daiktams, belaidis išmaniųjų telefonų kroviklis, keturi USB prievadai (du priekyje ir du gale) elektroniniams prietaisams įjungti ir įkrauti. Durų dėtuvėse galima sutalpinti po 1,5 l gėrimų butelį, o keleivio pusėje dar yra ir tinklelinė dėtuvė. Jau paprasčiausios komplektacijos Arkana durų rankenos ir ortakiai yra chromuoti, o pavarų svirtis – odinė. Antrojo komplektacijos lygio visureigyje yra odinis vairas, prietaisų skydelis ir puodelio laikiklis papuošti chromuotais elementais, o viršutinės durelių dalys apdailintos putplasčiu.

Vairuotojo sėdynės ir vairaračio reguliavimo amplitudė leidžia mėgstamą poziciją pasirinkti gana greitai. Atsižvelgiant į komplektaciją, gale sėdintys keleiviai gali naudotis atlenkiamais plačiais vidurio porankiais ir reguliuojamais ortakiais galinės konsolės centre. Salonas, atsižvelgiant į pasirinktą versiją, papuoštas medžiaginiais arba odos pakaitalo apmušalais. R.S. Line versija gaminama su odos ir zomšos pakaitalų apmušalais ir atrodo tikrai neprastai. Užsisakyti galima ir stoglangį.

Įkvėpta sėkmingos Clio, Captur ir Megane hibridizacijos patirties, „Renault“ tokią pat strategiją pritaikė ir naujajame Arkana, kuriame įdiegė savo inovatyvią E-Tech hibridinę technologiją. Ji pagrįsta originaliu technologiniu sprendimu, jau spėjusiu gauti bene 150 patentų ir naudojamu netgi „Renault“ komandos „Formulės- 1“ lenktynėse. E-Tech Hybrid variklis pagrįstas hibridine sandara, vadinamąja „lygiagrečios serijos“ sąveikos schema, suteikiančia daug privalumų: maksimalų vidaus degimo variklio ir elektros variklio veikimo derinių skaičių ir minimalų išmetamą CO2 kiekį. Sistemą sudaro naujos kartos keturių cilindrų 1,6 l benzininis vidaus degimo motoras ir du elektriniai varikliai: 36 kW elektrinis variklis (e-engine) ir 15 kW aukštos įtampos starterio generatorius (HSG).

Dar viena svarbi E-Tech Hybrid dalis – inovatyvi kelių režimų pavarų dėžė su tiesiakrumplių transmisija be sankabos. Šis derinys dirba pavydėtinai tyliai, optimizuoja pavarų perjungimą, padaro jį sklandesnį ir leidžia sunaudoti mažiau degalų. Automobilis iš vietos visuomet pajuda naudodamas tik elektros energiją, tiekiamą iš bagažinėje esančio 1,2 kWh (230 V) ličio jonų akumuliatoriaus. Jis kraunamas kiekvieną akimirką, kai tik akceleratoriaus pedalas nėra spaudžiamas, o pavarų svirtis yra D padėtyje – tada pagrindinis elektrinis variklis veikia kaip srovės generatorius ir lėtėjančio automobilio sukuriamą kinetinę energiją paverčia elektra, kuri grąžinama į akumuliatorių.

Gamintojų teigimu, net 80 proc. nuotolio mieste nuvažiuojama elektriniu režimu. Lenkijoje surengtų bandymų trasa daugiausia driekėsi provincijos keliukais ir autostradomis, tačiau net tokiu režimu važiuojant degalų sąnaudos svyravo tarp 4,7 ir 4,9 l/100 km. Vadinasi, buvo maždaug 40 proc. mažesnės, palyginti su analogiško darbinio tūrio ir galios tradiciniu vidaus degimo variklio apetitu.

Važiuodamas vien elektriniu režimu naujasis prancūzų SUV-kupė gali pasiekti iki 75 km/val. greitį. Arkana E-Tech Hybrid į aplinką išmeta 111 g/km CO2 (WLTP vertės), todėl pagal šiuo metu skelbiamą taršos mokesčio projektą nepatenka į apmokestinamų automobilių kategoriją.

Tiesa, nors Arkana atrodo sportiškas, padaryti kam nors įspūdį dinamišku važiavimu tikrai nepavyks. 260 Nm maksimalų sukimo momentą, pasiekiamą maždaug 1 700 aps./min. diapazone, turintis hibridinis SUV-kupė iki 100 km/val. įsibėgėja per 10,8 sek. Aštru tai gali pasirodyti nebent jūsų močiutei. Ieškantiesiems daugiau dinamikos, reikėtų sulaukti Arkana versijos su 160 AG mikrohibridiniu 1.3 TCe varikliu, kuri „Renault“ atstovybėse pasirodys ketvirtąjį šių metų ketvirtį.

O štai elektroniniai vairuotojo pagalbininkai jau dabar veikia nepriekaištingai. Vairavimo greitkelyje ir kamščiuose sistemoje yra prisitaikantis pastovaus greičio valdymas (su Stop-Go funkcija) ir važiavimo juostos laikymosi asistentas, kuris iki tam tikro lygio veikia net ir vingiuotame kelyje. Jis valdo automobilio greitį, važiuojant nuo 0 iki 160 km/val., išlaiko saugų atstumą tarp automobilių ir padeda likti eismo juostoje. Sistema labai praverčia vairuojant sunkiomis eismo sąlygomis: ji automatiškai užgesina ir iš naujo užveda automobilio variklį, jei vairuotojas per tris sekundes nesiima jokių veiksmų.

Aktyvaus avarinio stabdymo sistema įspėja vairuotoją apie pavojingą situaciją, kai artėjama prie dviratininkų ar pėsčiųjų ir gali pradėti autonomiškai stabdyti, jei vairuotojas nesureaguoja. Sistema veikia visada: tiek dieną, tiek naktį. SUV-kupė turi naują radarinių jutiklių technologiją ir bet kokiomis oro sąlygomis tiksliai nustato visas transporto priemones, kurių vairuotojas nemato, automobilio šonuose ar gale. Vairuotojas perspėjamas apie susidūrimo tikimybę, persirikiuojant į kitą eismo juostą ar tuomet, kai automobilį bando aplenkti kita, greičiau važiuojanti transporto priemonė.

Arkana turi priekinio stebėjimo vaizdo kamerą, kuri leidžia automatiškai perjungti tolimųjų šviesų priekinius žibintus į artimųjų šviesų, atsižvelgiant į išorės apšvietimą ir eismą tam, kad vairuoti naktį būtų lengviau, net ir esant prastam apšvietimui išorėje. Ta pati kamera padeda atpažinti kelio ženklus ir informuoti vairuotoją apie esančius greičio apribojimus.

Automobilio parkavimą gerokai palengvina keleto vaizdo kamerų į centrinėje konsolėje esantį ekraną transliuojamas vaizdas, padedantis suvokti mašinos padėtį, tarsi žiūrėtum iš viršaus, ir tiksliai įvertinti aplink esančias kliūtis. Itin naudinga įspėjimo apie skersinį eismą gale sistema, naudojanti radarų jutiklius ir padedanti išvengti nemalonumų atbuline eiga judant iš stovėjimo aikštelės.

Neatsitiktinai „Euro NCAP“ testuose Renault Arkana gavo maksimalų 5 žvaigždučių įvertinimą ir buvo oficialiai priskirta saugiausių transporto priemonių kategorijai.

***

Egzotika alsuojančius koncepcinius modelius demonstruojanti tik specializuotose parodose „Renault“ ant konvejerio užkėlė tokius antakius kilstelėti priverčiančius egzempliorius, kaip dvivietis Twizy, kupė-kabrioletas Wind, didžiulius vienatūris Avantime ar Vel Satis. Ne visus šiuos sprendimus benzingalvė publika priėmė vienodai palankiai, todėl kai kurie projektai atnešė vien nuostolių ir greitai buvo pamiršti.

***

Pietų Korėjos rinkoje siūlomas technologinis automobilio Arkana dvynys pakrikštytas Samsung XM3 vardu.