23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2021/04
Kaip pasirinkti savikrovę miško priekabą
  • Doc. dr. Remigijus ZINKEVIČIUS VDU Žemės ūkio akademija
  • Mano ūkis

Savikrovės miško priekabos naudojamos tiek profesionaliai, tiek neprofesionaliai medienos ruošai. Tai puiki alternatyva medvežiams. Kadangi dažniausiai agreguojamos su žemės ūkio traktoriais ir gali greičiau pervažiuoti į kitą darbo vietą, jos gali būti lanksčiai naudojamos ir esant nedideliems transportuojamos medienos kiekiams.

Naudota savikrovė miško priekaba su manipuliatoriumi – geras pasirinkimas pradedančiajam profesionalią miško ūkio veiklą.

Savikrovės priekabos gali būti skirtos sortimentams ir energiniams augalams transportuoti. Sortimentams iš kirtavietės iki miško kelio transportuoti skirtos savikrovės priekabos gali būti agreguojamos su žemės ūkio arba universaliais traktoriais, keturračiais motociklais ir arkliais. Energiniams augalams transportuoti skirtos savikrovės priekabos būna traktorinės. Jos gali turėti lankstomuosius ir pailginamuosius rungus arba šoninius bortus. Gaminamos savikrovės priekabos energiniams augalams su išvertimo mechanizmu.

Miško priekabų tipai

Traktorinę savikrovę priekabą, skirtą sortimentams transportuoti, sudaro grąžulas (2), rėmas (7) su šoninėmis atramomis (5), važiuoklė (8), hidraulinis manipuliatorius su griebtuvais (9), kėbulas su rungais (11) ir apsauginėmis grotelėmis (6). Savikrovių priekabų keliamoji galia būna nuo 5 iki 12 t, o hidraulinio manipuliatoriaus su griebtuvais siekis 4–6 metrai.

Traktorinės savikrovės priekabos sortimentams transportuoti būna su ratų pavara ir be jos, o kartais turi ir papildomą varantįjį ratuką. Priekabos ratų pavara gali būti sukama nuo traktoriaus galios tiekimo veleno (GTV) arba nuo hidrovariklio. Savikrovės priekabos su tandemine ašimi, t. y. viena ašis su keturiais ratais, lengviau įveikia kliūtis, mažiau slegia dirvą. Traktorinės priekabos gali turėti pailgintą kėbulą, atverčiamuosius ir pailginamuosius rungus ir hidrauliškai valdomą grąžulą. Kraunant krovinius stabilumą užtikrina šoninės atramos.

Traktorinę savikrovę priekabą, skirtą energiniams augalams transportuoti, sudaro prikabinimo įtaisas, grąžulas, pjovimo aparatas, transporteris nupjautiems energiniams augalams transportuoti, rėmas, važiuoklė, kėbulas ir iškrovimo transporteris. Savikrovės priekabos pjovimo aparatas nupjauna energinius augalus, šoniniai transporteriai tiekia juos išilginiam, o šis nuneša į kėbulą. Nupjauti energiniai augalai iškraunami lauko pakraštyje šoniniu iškrovimo transporteriu.

Motociklinių savikrovių priekabų keliamoji galia yra mažesnė negu traktorinių (apie 2 000 kg), o manipuliatoriaus siekis yra tik apie 3,5 metro.

Motociklinę savikrovę priekabą stiebams vilkti sudaro prikabinimo įtaisas, grąžulas, rėmas su rungais, ratinė važiuoklė ir rankinis lyninis suktuvas.

Motociklinę savikrovę priekabą sortimentams transportuoti sudaro prikabinimo įtaisas, grąžulas, rėmas su rungais, ratinė važiuoklė, apsauginės grotelės ir rankinis lyninis suktuvas.

Arklinės savikrovės priekabos turi grąžulą, rėmą su rungais, ratinę važiuoklę ir nuosavą hidraulinę sistemą, jos siurblį suka nedidelės galios vidaus degimo variklis. Manipuliatoriaus siekis būna apie 3 metrus.

Saugumui svarbus kiekvienas mazgas

Nors didesnėse (naudingoji apkrova daugiau kaip 12 t) savikrovėse miško priekabose dažniausiai būna apatinis prikabinimas, viršutinio prikabinimo įtaisai užtikrina didesnę prošvaisą. Kadangi savikrovės miško priekabos paprastai turi vairuojamuosius grąžulus, reikėtų patikrinti hidraulinių cilindrų sandarumą. Svarbu, kad važiuojant viešaisiais keliais grąžulą būtų galima užfiksuoti.

Ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas pagrindiniam savikrovės miško priekabos mazgui – manipuliatoriui. Manipuliatoriaus siekis turėtų būti bent šeši metrai. Dviejų metrų atstumu nuo priekabos manipuliatorius turėtų pakelti 1,2 t krovinį. Priekabos stabilumui užtikrinti naudojamos atramos. Žemyn atlenkiamų atramų sukimosi taškas yra netoli grąžulo ir jos sulankstomos šonuose. Skirtingai negu A pavidalo atramose, šiuo atveju atstumas tarp atraminių plokščių yra didesnis ir agregatas stovi stabiliau. Tačiau vietos reikia daugiau. Atraminių plokščių lankstų laisvumą patikrinti lengva.

Krovimo darbų sparta priklauso nuo manipuliatoriaus kinematikos ir hidraulinės sistemos našumo. Pageidautina, kad savikrovė miško priekaba turėtų atskirą hidraulinį siurblį. Kardaninio veleno sukamus hidraulinius siurblius valdyti yra paprasčiau. Jie turėtų būti sandarūs ir pakankamo slėgio ir našumo. Alyva turi būti aušinama. Įsitikinkite, ar tvarkingai išvedžiotos hidraulinės žarnos ir linijos.

Naudotose savikrovėse miško priekabose pataisytos ar pakeistos žarnos prie manipuliatoriaus turi būti pritvirtintos patikimai, kad medžių šakos jų nepažeistų. Jei manipuliatoriaus teleskopinės strėlės dalies kilnojimo cilindras yra išorėje, jį lengva kontroliuoti, bet tuomet jis yra pavojaus zonoje. Tas pats galioja manipuliatoriaus kėlimo cilindrui: jei jis yra „traukiantis“, tai rąstai negali susiliesti su cilindro stūmoklio kotu. Gera priekinė atrama taip pat saugo. Būtent jos būklė labai gerai parodo, kaip su savo mašina elgėsi buvęs savininkas.

Renkantis naudotą savikrovę miško priekabą, rekomenduojama patikrinti laisvumą tarp teleskopinės strėlės dalies ir pagrindinio vamzdžio, visus lankstus ir, žinoma, pasukimo mechanizmą. Jis turi pasiekti pakankamą sukimo momentą, kad rąstus būtų galima vilkti šlaitu aukštyn. Naudotose savikrovėse miško priekabose svarbu, kad nebūtų plyšimų, ir būtina patikrinti, ar varžtai, kuriais manipuliatorius tvirtinamas prie rėmo, nėra laisvi.

Manipuliatoriaus valdymas gali būti įvairus: nuo paprastų svirčių bloko, be aikštelės operatoriui, iki patogios elektrohidraulikos. Paprasčiausias – visiškai mechaninis manipuliatoriaus valdymas, kuris, toliau eksploatuojant naudotą savikrovę miško priekabą, kels mažiausiai problemų.

Dviejų stovų rėmų konstrukcija yra stabili ir suteikia galimybę trumpus sortimentus krauti skersai. Centrinio vamzdinio rėmo atveju atstumą tarp rungų arba bendrą transporto priemonės ilgį galima lengviau priderinti prie sortimentų ilgio. Savikrovių miško priekabų rungai dažniausiai būna plieniniai, tačiau yra gamintojų, naudojančių aliumininius. Paprastai pakanka keturių rungų porų.

Žinoma, renkantis naudotą savikrovę miško priekabą, svarbu, kad rėme nebūtų įtrūkimų. Todėl atkreipkite dėmesį į suvirinimo siūles ir į tiesias briaunas, ar jose nematyti susisukimų. Siekiant geriau prisitaikyti prie dirvos nelygumų, pageidautinos tandeminės ašys. Savikrovėse miško priekabose dažniausiai yra naudojamos 500/500-17 dydžio padangos. Svarbiausia, kad jos būtų tinkamos darbui miške. Darbui sunkiomis miško sąlygomis idealu stabilūs padangos šonai ir karkasas. Žinoma, ventiliai turėtų turėti tvarkingas apsaugas, kurios pagerina darbo saugumą.

Savikrovių miško priekabų kainos labai priklauso nuo komplektacijos. Nauja, profesionaliam naudojimui skirta savikrovė miško priekaba Lietuvoje gali kainuoti nuo 11 iki 40 tūkst. eurų. Daugiau kaip 20 metų naudotos savikrovės miško priekabos kainuoja nuo 4 tūkst. Eur, tačiau nerekomenduojamos. Gera naudota savikrovė miško priekaba paprastai kainuoja apie 15 tūkst. Eur. Profesionaliam naudojimui skirtos naudotos savikrovės miško priekabos gali kainuoti 25 tūkst. Eur ir daugiau.

***

Renkantis savikrovę miško priekabą, ypač atidžiai rekomenduojama apžiūrėti šiuos mazgus:

  • prikabinimo įtaisą ir grąžulą;
  • manipuliatorių ir atramas;
  • rėmą ir rungus;
  • ašis ir padangas.