23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2020/11
Pasaulio pesticidų rinka atlaiko spaudimą. Pardavimai auga
  • Rasa JAGAITĖ
  • Mano ūkis

Praėjusiais metais pasaulinei pesticidų rinkai neigiamą poveikį padarė daugybė veiksnių, tačiau didžiausių agrochemijos įmonių pardavimai augo, o tarp keturių stambiausių pesticidų gamintojų įvyko rinkos pozicijų rokiruotė.

Dvidešimties didžiausių agrochemijos įmonių pardavimai pasaulyje 2019 finansiniais metais (skirtingų įmonių finansiniai metai baigiasi skirtingais mėnesiais – red. past.) siekė 50,75 mlrd. Eur ir buvo 2,67 mlrd. Eur arba 5,6 proc. didesni negu 2018 m. (48,08 mlrd. eurų).

Kinijos agrochemijos pramonės leidinio „AgroPages“ duomenimis, keturi didžiausi pesticidų gamintojai pasaulyje pernai buvo „Bayer CropScience“, „Syngenta“, BASF ir „Corteva“. Po jų eina amerikiečių kompanija FMC ir Indijos UPL. Minėtoms keturioms įmonėms tenka net 57 proc. pardavimų, skaičiuojant 20-ies pasaulyje veikiančių didžiausių agrochemijos bendrovių pardavimų apimtį. O dešimt didžiausius pardavimus 2019 finansiniais metais turėjusių įmonių užima net 90 proc. pasaulio rinkos. Pagal pardavimų augimą (net +66 proc.) praėjusiais finansiniais metais sąrašo viršuje atsidūrė indų kompanija UPL.

Remiantis verslo analizės kompanijos „IHS Markit“ statistika, pasaulinė pasėlių pesticidų rinka 2019 m. buvo verta 51,01 mlrd. Eur, t. y. 0,8 proc. mažiau nei 2018 m. (51,41 mlrd. eurų).

Analitikai pažymi, kad pernai pasaulinei pesticidų rinkai neigiamą poveikį darė daugybė veiksnių.

Pirmiausia, daugelyje planetos vietų buvo nepalankios žemės ūkiui, o kartu ir pesticidų naudojimui oro sąlygos – ypač tai pasakytina apie potvynius Šiaurės Amerikoje ir sausras Pietryčių Azijoje bei Australijoje. Antra, prekybos ginčai tarp Kinijos ir JAV turėjo įtakos pasaulinei derliaus prekybos aplinkai. Trečia, dėl Europos Sąjungos vykdomos pesticidų tvarkymo politikos buvo uždrausti kai kurie populiarūs augalų apsaugos produktai. Galiausiai, Kinija įvedė griežtesnes gamybos saugos ir aplinkosaugos taisykles. Kalbant apie regionines rinkas, Lotynų Amerika buvo vienintelė, kurioje agrochemijos pardavimai augo net 17,6 proc., ir tai atsvėrė visų kitų regionų nuosmukį.

Keturi didžiausi rinkos „žaidėjai“

Įsigijusi „Monsanto“ kompaniją „Bayer CropScience“ 2019 m. aplenkė „Syngenta“ ir su 8,86 mlrd. Eur pardavimais užėmė pirmąją vietą sąraše. Tai leido „Bayer“ tapti didžiausia pasaulyje pesticidų kompanija, kuri per metus 7,6 proc. išaugino pardavimus.

„Bayer“ pesticidų portfelyje didžiausią dalį sudaro herbicidai – 46,9 proc. 2019 m. jų parduota už 5,097 mlrd. eurų, o tai buvo 22,2 proc. daugiau nei tuo pačiu užpraėjusių metų laikotarpiu. 2019 m. „Bayer CropScience“ pardavimai Šiaurės Amerikoje – didžiausioje regioninėje kompanijos rinkoje (įskaitant pesticidus ir sėklas) – išaugo net 86,2 proc., iki 8,743 mlrd. eurų.

„Syngenta“ pagal pernykščius pesticidų pardavimus, kurie siekė 8,65 mlrd. Eur ir buvo 2,1 proc. didesni negu 2018 m., mažai nusileido „Bayer CropScience“ ir rinkoje užėmė antrą vietą. Didžiausia „Syngenta“ produktų kategorija – herbicidai. Pernai jų parduota už 3,02 mlrd. eurų.

Analitikai pažymi, kad agrochemijos milžinės „Syngenta Group“ gimimas (jėgas suvienijo Šveicarijos agrochemijos ir sėklų kompanija „Syngenta AG“, Izraelio bendrovė „Adama“ ir Kinijos „Sino- Chem“ žemės ūkio padalinys) neabejotinai buvo vienas reikšmingiausių pastarųjų metų pasaulinės agrochemijos pramonės plėtros etapų. 2019 m. „Syngenta Group“ pardavimai pasiekė 19,57 mlrd. Eur (įskaitant apie 11,91 mlrd. Eur augalų apsaugos produktų rinkoje).

„BASF Agricultural Solutions“ pesticidų pardavimai 2019 finansiniais metais išaugo 3,0 proc. – iki 6,36 mlrd. Eur. Herbicidų, kuriems tenka 41,1 proc. BASF produktų dalies, pardavimai sudarė 2,616 mlrd. eurų. Šiaurės Amerika yra didžiausia BASF regioninė rinka. 2019 m. įmonės pardavimai šiame regione pasiekė 3,108 mlrd. Eur (įskaitant pesticidus ir sėklas), o t. y. net 43,5 proc. daugiau nei tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu ir sudarė 39,8 proc. visų kompanijos pardavimų. Europai teko 27,1 proc., Pietų Amerikai, Afrikai ir Viduriniams Rytams kartu paėmus – 23,0, Azijai – 10,0 proc. pardavimų.

Po BASF pagal pardavimus pernai ėjo „Corteva“, kurios pesticidų pardavimai sudarė 5,35 mlrd. Eur ir buvo 2,9 proc. mažesni negu 2018 m. „Corteva“ pesticidų portfelio didžiausia (35,2 proc.) regioninė rinka yra Šiaurės Amerika. 2019 m. pardavimai čia siekė 1,88 mlrd. Eur, bet jie buvo 9,6 proc. mažesni nei metais anksčiau. Lotynų Amerikai teko 28,1 proc., Europai, Viduriniams Rytams ir Afrikai kartu paėmus – 21,8, Azijos ir Ramiojo vandenyno regionui – 14,9 proc. kompanijos pardavimų.

Pardavimus didino ir kiti rinkos dalyviai

Agrochemijos įmonių, pagal pardavimų apimtis pasaulyje esančių 5–9 sąrašo vietose, įskaitant FMC, UPL, „Adama“, „Sumitomo Chemical“ ir „Nufarm“, bendra apyvarta 2019 fiskaliniais metais siekė 15,18 mlrd. Eur, o tai sudarė 30 proc. visų 20-ies didžiausių šios rinkos dalyvių pardavimų.

Išskyrus „Adama“, kurios pardavimai labai nežymiai sumažėjo, kitos vidutinio lygio rinkos dalyvės pardavimus padidino. Sparčiausiai augo Indijos įmonė UPL – net 66 proc. per metus.

Amerikiečių kompanija FMC užėmė 5 vietą, 2019 m. jos pardavimai sudarė 4,61 mlrd. JAV dolerių (3,94 mlrd. Eur) ir buvo 7,6 proc. didesni negu ankstesniais metais. Tai lėmė ne tik išaugę pardavimų kiekiai, bet ir padidėjusios augalų apsaugos produktų kainos. Bendrovė pardavimus labiausiai išaugino Lotynų Amerikoje – 19 procentų.

Po sėkmingo „Arysta LifeScience“ įsigijimo kompanija UPL pesticidų (jiems tenka 88 proc. viso jos verslo) pardavimus padidino net 66 proc. – iki 3,80 mlrd. Eur. Visi UPL verslo Indijos rupijomis pardavimai, išskyrus Europą, rodė dviženklį augimą visose regioninėse rinkose. Didžiausias šuolis buvo Lotynų Amerikoje – 24 proc. Pagal pesticidų pardavimą UPL užėmė 4 vietą Brazilijoje ir 1 vietą Meksikoje bei Kolumbijoje.

„Syngenta Group“ antrinės įmonės „Adama“ pesticidų (jie sudarė 90,3 proc. visos įmonės apyvartos) pardavimai 2019 m. siekė 3,08 mlrd. Eur ir, palyginti su 2018 finansiniais metais, beveik nepakito. „Adama“ rinkoje užėmė 7 vietą tarp 20 didžiausių agrochemijos įmonių.

Tarp įvairių „Adama“ augalų apsaugos produktų herbicidai sudaro didžiausią produktų dalį (47 proc.), ir jų pardavimai pernai siekė 1,47 mlrd. Eur. Tiesa, palyginti su ankstesniais metais, Europos rinkoje įmonės pardavimai sumažėjo 2,6 proc., o Lotynų Amerikoje augo labiausiai – 9,3 procento.

Japonijos įmonės „Sumitomo Chemical“ pardavimai 2019 m. siekė 2,20 mlrd. Eur ir buvo 1,5 proc. didesni negu prieš metus, kompanija užima 8-ą sąrašo vietą. Pažymėtina, kad 2020 m. balandį „Sumitomo Chemical“ oficialiai užbaigė „Nufarm“ verslo perėmimą Pietų Amerikoje. Po šio įsigijimo „Sumitomo Chemical“ pesticidų verslas Pietų Amerikoje pralenks pesticidų verslą Šiaurės Amerikoje, o pardavimai regione viršys 100 mlrd. jenų (0,81 mlrd. eurų).

Australijos kompanijos „Nufarm“ pesticidų pardavimai augo visuose regionuose, išskyrus pačią Australiją (kur užsitęsė sausra) ir Naująją Zelandiją – su 2,15 mlrd. Eur apyvarta ji užima 9-ą vietą rinkoje. Pagal produktų kategorijas herbicidų pardavimas padidėjo 8 proc., iki 2,29 mlrd. australietiškų dolerių (1,38 mlrd. Eur). Insekticidų pardavimai išaugo 21 proc., fungicidų – 30 procentų.

Pasaulinę agrochemijos rinką ir toliau užkariauja Kinijos kompanijos. „Yangnong Chemical“ įmonė užbaigia pirmąjį didžiausiųjų dešimtuką. O aštuonios iš 10-ies antrojo dešimtuko bendrovių irgi įsikūrusios Kinijoje.

Pandemijos poveikis

Nuo 2020 m. pradžios COVID-19 protrūkis turėjo beprecedentį poveikį pasaulinei agrochemijos pramonei. Remiantis 2020 m. antrojo ketvirčio finansiniais rezultatais, kuriuos paskelbė 5 agrochemijos gigantai – „Bayer“, BASF, „Corteva“, FMC ir „Adama“, keturių iš penkių bendrovių antrojo ketvirčio rezultatai sumažėjo skirtingai, išskyrus „Adama“, kurios pardavimai saikingai augo.

Be to, COVID-19 skatina įmones pertvarkyti ir modernizuoti visus savo vertės grandinės elementus ir paspartinti inovacijas šioje pramonėje. Nepaisant įvairių pasaulio agrochemijos rinkos spaudimų, gyventojų skaičiui didėjant reikia vis daugiau žemės ūkio produktų, tad agrochemijos pramonės perspektyvos atrodo optimistiškos.