23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2020/08
Ratuoto dinozauro prisikėlimas
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Ar pamenate kultinį sovietmečio animacinį filmuką „Kapitono Vrungelio nuotykiai“? Pagrindiniai jo herojai pasišovė dalyvauti regatoje aplink pasaulį, tačiau startuodami sugebėjo pakrikštyti savo jachtą „Bėda“ ir atitinkamai „užprogramavo“ visą žygį. „Ford“ rinkodaros strategai greičiausiai tokiais prietarais netiki. Antraip nebūtų brutaliausiai Europos rinkoje atrodantį pikapą pavadinę Raptor – taip pat, kaip prieš 70 mln. metų išnykusius dinozaurus. Kita vertus, šis vardas yra gana taiklus.

Fosilijas tyrinėjantys mokslininkai teigia, kad dinozaurai buvo didžiausi visų laikų Žemės gyvūnai. Tarkime, vieno šios rūšies gyvio – brachiozauro – ūgis siekė 12 m, o svoris – apie 70 tonų. Ilgiausias žinomas dinozauras diplodokas, spėjama, buvo maždaug 27 metrų. Dalis išmirusių plėšriųjų roplių galėjo pasigirti ne atstumu nuo nosies iki uodegos galiuko, o judrumu. Antai velociraptorius svėrė viso labo 15–20 kg, buvo pusmetrio ūgio ir vos poros metrų ilgio, tačiau, sprendžiant pagal kojų kaulus ir pjautuvo formos nagus, po pirmykštes džiungles lakstė kaip britva.

Panašiai yra su Ford Raptor. Populiariausio visų laikų JAV automobilio Ford F-150 platformoje sukurtas Raptor yra kiek mažesnis (nes visų pirma skirtas Australijos ir Europos rinkoms, kuriose „gero pikapo“ sąvokos turinys kiek kitoks), tačiau, palyginti su Senajame žemyne įprastais visureigiais, vis vien atrodo dinozauriškai. Jis įkūnija visišką XXI a. pradžios inžinerinių ir aplinkosauginių kanonų, kurie pavertė visureigius ištežusiais šokėjais ant parketo, priešingybę. Vien tik Raptor išvaizda yra pakankamas pagrindas klimato kaitos aktyvistės Gretos Thunberg sekėjams spjauti į mokyklą ir su plakatais „Nustokite žudyti arklius dėl didesnio automobilio galingumo!“ rankose rinktis protestuoti prie „Ford“ atstovybės.

Žinoma, šiek tiek šaržuoju, tačiau tai, kad Raptor kėbulo eksterjeras beveik idealiai atspindi jo charakterį ir galimybes – neginčijamas faktas. Pikapas atrodo tarsi prisirijęs anabolinių steroidų. Už Lietuvos visureigių gerbėjams neblogai žinomą Ford Ranger modelį dinozauras net 30 cm platesnis: atstumas nuo vieno šoninio veidrodėlio iki kito – 218 cm arba beveik visas Arvydas Sabonis. Priekinė ir galinė tarpvėžė padidėjo 15 cm, todėl kai vienas kolega pabandė prasisprausti senu Virintos upelio tiltuku, jungiančiu Alantos miestelį su Naujasodžiu, padangų pėdsakai liko ant apgriuvusių bortelių abiejose pusėse.

Prošvaisa taip pat ūgtelėjo 5 cm iki civilių automobilių pasaulyje itin retai sutinkamų 28 cm. Tiems, kurie nešioja aptemptus džinsus, ropštis į šio pikapo vidų gali būti sunku, o kai tai bando padaryti damos su mini sijonais – džentelmenai turėtų nusukti akis į šalį. Bet kokiu atveju komplektuojant Raptor reikėtų nepamiršti užsisakyti išorinių slenksčių, gerokai palengvinančių gyvenimą. Visi išvardyti skaičiai liudija, kad, pasukus į bekelę ir pabandžius įveikti kokią nors paprastiems visureigiams neįveikiamą trasą, teks gerokai pavargti tokios ieškant. Kad ir kas tai būtų – miškovežių provėžos, kelmai ar brastos (šio „Ford“ modelio vaterlinija nubrėžta 85 cm nuo kelio paviršiaus). Ne bėda, net jei kurios nors kliūties nepastebėtumėte – pikapo dugną saugo 2,3 mm storio plieno skydas.

Tačiau ir tai tik viena iš daugybės detalių, kurios leidžia Raptor puikuotis, esant kitoje lygoje nei 99 proc. kitų visureigių. Svarbiausias neįtikėtiną pravažumą ir galimybę lėkti bekele iš tiesų dideliu greičiu lemiantis dalykas yra šio amerikono važiuoklė. Nepriklausoma pakaba su sportiniais Fox Racing Shox amortizatoriais, turinčiais keičiamą pasipriešinimo ir eigos lygį (pastarasis padidintas 32 proc. priekinėje ašyje ir 18 proc. gale), priklausomai nuo važiavimo sąlygų, „suvalgo“ viską – duobes, akmenis ar medžių šaknis – nesvarbu, kas pasipainiotų po ratais. Pastarieji apauti specialiai Raptor sukurtomis BF Goodrich padangomis su papildomai sustiprintais šonais.

Ratų arkos išpūstos iš kompozitinių medžiagų pagamintais apsauginiais sparnais, tačiau dar įspūdingesni yra stabdžiai. Rūpindamiesi efektyviu greičio pertekliaus atsikratymo mechanizmu, „Ford“ inžinieriai pikapą aprūpino milžiniškais 332 mm skersmens ir 24 mm pločio stabdžių diskais ir galingomis apkabomis.

Be konstrukcinių sprendimų, iš esmės suteikiančių galimybę važiuoti kur tik akys mato, Raptor turi elektroninių pagalbininkų, kontroliuojančių visų varančiųjų ratų sistemos darbą, paketą Terrain Managament System. Įprastas Normal režimas leidžia komfortiškai riedėti įprastais keliais. Sport skirtas greitam važiavimui asfaltu, gerokai sparčiau perjungia pavaras esant dideliems variklio sūkiams. Grass / Gravel / Snow režimas leidžia itin švelniai važiuoti žole, žvyru ar sniegu, nes startuojama su antra pavara ir apsaugoma nuo buksavimo. Dar yra „Smėlis ir purvas“ režimas, kurį pasirinkus automobilis ropoja naudodamas žemas pavaras, užtikrinančias maksimalų sukimo momentą. „Uolos“ režimas numatytas akmenuotiems keliams išskirtinai sunkioms sąlygoms, kai reikia švelnių akseleratoriaus reakcijų judant lėtai. Bekelės sporto disciplinoms skirta Baja mode programa, padedanti iš tiesų labai greitai važiuoti bekele, kai elektronika minimaliai kišasi į piloto sprendimus ir leidžia patirti visus įmanomus nuotykius ant ratų.

Per „Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimus surengtą bandymų stovyklą Raptor išbandęs vienas ralio reidų čempionato lyderių Merkys Saukevičius vėliau pateiktoje ataskaitoje patikino, kad sumontavus saugos lankus į mūsų šalyje rengiamas varžybas su šiuo modeliu galima važiuoti beveik be jokių papildomų patobulinimų ir pretenduoti į nugalėtojo titulą. Kolegos, pastaraisiais metais darbavęsi Dakaro maratone ir nuvažiavę po kelis tūkstančius kilometrų tiek Pietų Amerikos, tiek Saudo Arabijos dykumose, po pažinties su šiuo pikapu pradėjo svajoti apie rokiruotes savo pačių transporto parke.

„Kroatijos uolynuose ir smėlynuose, kur buvo surengta europinė Raptor premjera, per kupstus ir akmenis lėkėme didesniu nei 100 km/val. greičiu. Suvokimas, kiek daug jis gali, iš tikro rauna stogą. Šis pikapas tikrai galėtų būti Dakaro žurnalistų automobiliu: erdvus, gana patogus ir nokautuojantis konkurentus pravažumu“, – įspūdžiais dalijasi portalo 15min.lt redaktorius Žilvinas Pekarskas.

„Užmirškite viską, ką žinojote apie pikapus, nes Ranger Raptor yra kita rūšis. Dykumų lenktynininkas ir ekstremalių bekelės nuotykių dalyvis – štai kas yra Raptor, – pristatydamas šį pikapą emocijomis tryško „Ford Performance Europe“ direktorius Leo Roeksas.

Beje, amerikonu vadinti Raptor pikapą galima su tam tikromis išlygomis, nes sukonstruotas jis buvo Australijoje, pagamintas Pietų Afrikos Respublikoje, o leidimas eksploatuoti išduotas Vokietijoje, kur įsikūrusi „Ford“ atstovybė Europos rinkoms.

Europietišku galima vadinti ir po briaunotu kapotu sumontuotą variklį. Palyginti su kultinio Ford F-150 Raptor, turinčiu V6 tipo, 3,5 l darbinio tūrio, 450 AG jėgainę, mūsų rinkoje siūlomas dyzelinis dvilitris EcoBlue motoras atrodo kukliai. Jo galia viso labo 213 AG ir, turint galvoje visureigio masę (2,6 t), teoriškai norėtųsi šio to daugiau. Praktiškai tokios galios visiškai pakanka tokiems šėliojimams trasoje, kuriems pasiryžus tenka peržengti tradicinio įsivaizdavimo „ką gali automobilis“ riboženklius. Maksimalus jo sukimo momentas – net 500 Nm, o didžiausias pasiekiamas greitis – 170 km/ val. Šis motoras turi dvi turbinas – viena jų dirba esant mažiems sūkiams, kita – aukštesniems, todėl maksimalios galios diapazonas išskirtinai platus. Bandydami variklio galimybių ribas „Ford“ inžinieriai vertė iki raudonumo įkaitusį jėgos agregatą be pertraukos dirbti 200 valandų.

Išnaudoti motoro privalumus puikiai padeda 10 laipsnių automatinė transmisija, perkelta iš minėto F-150 Raptor be jokių didesnių pakeitimų. Šis agregatas pagamintas iš itin tvirto plieno, aliuminio lydinių ir kompozitinių medžiagų, todėl, be visų kitų privalumą, dar ir nedaug sveria. Didelis dantračių porų skaičius leidžia ir optimaliai įsibėgėti, ir deginti iš dalies nedaug naftos produktų judant kreiseriniu greičiu. Vidutinės degalų sąnaudos telpa į 9 l/100 km rėmus, o СО2 emisija siekia 233 g/km. Transmisija turi adaptyvinio pavarų perjungimo algoritmą Live in Drive, reaguojantį į tai, kokias apkrovas variklis patiria važiuojant realiu laiku, tačiau visuomet jį galima koreguoti mechaniškai perjungiant norimas pavaras.

Ranger Raptor salone vairuotojas ir keleiviai ras įprastą komfortiškai kelionei reikalingą rinkinį – didelį liečiamąjį ekraną, balsu valdomą komunikacijos sistemą SYNC3, kuri veikia Apple CarPlay ir Android Auto platformoje. Taip pat ypatingą navigacijos sistemą, kuri leidžia barstyti „duonos trupinius“ – t. y. palieka tam tikrus elektroninius žymenis, suteikiančius galimybę atsekti automobilio maršrutą kitam automobiliui su panašia sistema. Priekinio skydelio centre sumontuotas 8 colių lietimui jautrus ekranas, o kai kurias komandas automobiliui galima duoti gestais.

Saugos sistemų meniu yra tokie vairuotojo pagalbininkai kaip Ford Stability Control, padedantys judėti sudėtingos ir nepažįstamos bekelės sąlygomis. Pikapas turi Electronic Stability Control, Trailer Sway Control, Hill Start Assist, Hill Descent Control ir Load Adaptive Control elektroninius paketus, talkinančius slidžiame kelyje, kylant ar leidžiantis nuo kalno, traukiant priekabą. Beje, Raptor gali tempti beveik tokią pat sunkią (2,5 t) priekabą – kiek sveria pats. Pikapo krovinių kėbulas yra 1,56 × 1,74 m ploto, jame nesunkiai telpa kroso ar vandens motociklas.

Raptor prašoma 53 820 eurų. Tai didelė ir įvairių abejonių galvoje pasėjanti suma, tačiau prieš darant toli siekiančias išvadas, su šiuo dinozauru būtina pavažinėti. Tada suma neatrodys nelogiška.