23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2020/07
Geležinės selekcijos ypatumai
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Komfortas, prabanga ir kokybė – trys banginiai, ant kurių nuo seno laikėsi „Mercedes-Benz“ pasaulis. Prasidėjus didžiajam krosoverių potvyniui, vokiečiai lygiai taip pat konstravo didelio pravažumo modelius, kiekvienam sedanui sukurdami versijas su didesne prošvaisa ir svarbiausiais visureigiškais bruožais. Vienas naujausių šios serijos kūrinių – Mercedes-Benz GLB – turi šį tą daugiau.

Prieš surengiant oficialias naujo ratuočio sutiktuves, per visus automobilininkams skirtus kanalus nuvilnijo kamufliažiniais raštais išmargino naujoko nuotraukų banga. GLB visureigiukas jose atrodė tarsi sumažinta bekelių ikonos Gelandewagen kopija. Vis dėlto, pravėrus dureles ir panaršius po visus salono užkaborius, sąsajos su pūstažandžiu B klasės hečbeku tampa kiek aiškesnės: šis automobilis stebėtinai praktiškas.

Kad toks pirmasis įspūdis teisingas, liudija skaičiai. Sukonstruotas naudojant tą pačią platformą, ant kurios surinktas ir mažiausias „Mercedes-Benz“ krosoveris GLA, šis egzempliorius net 224 mm ilgesnis (bendras automobilio ilgis 4 634 mm arba toks pat, kaip pirmosios kartos M klasės visureigio) ir viso labo 35 mm trumpesnis nei aukštesnės klasės brolis GLC. Be to, GLB turi skersai kėbulo montuojamą variklį, o tai suteikė papildomų galimybių interjero erdves planavusiems inžinieriams. Tai iš tiesų erdviausias A klasės modelis, siūlomas su trečiąja sėdynių eile. Joje, gamintojų teigimu, per vietinės reikšmės žygius galėtų įsitaisyti du paaugliai, išstypę iki maždaug 169 cm. Tam tereikia maksimaliai į priekį nuslinkti antrąją sėdynių eilę ir susitaikyti su šiokiais tokiais nepatogumais. Žinoma, per atostogų odisėją skersai Europos ten tūnoti niekas nesutiktų, net viliojamas įrengtomis USB jungtimis ir gėrimų laikikliais, tačiau faktas, kad kiti gamintojai apskritai nieko panašaus nesiūlo.

Bandymams Lietuvoje atgabenta penkiavietė versija, todėl atlikti atitinkamo eksperimento su 7 keleiviais nebuvo galimybės, bet kad tokiame automobilyje lieka netikėtai daug vietos antroje eilėje, net prie vairo įsitaisius atletiško sudėjimo pilotui – tikra tiesa. Antros sėdynių eilės nugarėlės gali būti nulenkiamos santykiu 40:20:40, tai leidžia siūlyti didelį sėdimų vietų skaičių ir tuo pat metu planuoti nestandartinių matmenų krovinių gabenimą. Šios sėdynių eilės nugarinės dalies atlošo kampas taip pat reguliuojamas – galima arba padidinti bagažinės talpą, arba keleivių komfortą. Ją taip pat galima paslinkti 14 cm pirmyn ar atgal (santykiu 40:60). Priekinės keleivio sėdynės nugaros atrama gali būti nulenkiama, tai leidžia į automobilį sutalpinti itin didelius daiktus. SUV bagažinės talpa yra nuo 570 iki 1 805 l (penkiaviečio modelio), o nustūmus antrosios eilės sėdynes maksimaliai į priekį, bagažo skyriaus talpa padidėja 190 litrų. Pridėkime tai, kad ši mašina turi siaurus slenksčius, dideles ir aukštas durelių arkas, milžiniškus langus ir GLB be sąžinės graužaties galima kabinti medalį už pasiekimus funkcionalumo srityje.

Priekabiauti prie visureigio galima nebent dėl asketiško krėslų standumo ir kai kurių apdailos detalių. Centrinis statramstis, apatinė durelių dalis apgaubta plastiku, atrodančiu tarsi jis būtų atkeliavęs iš ekonominio segmento automobilių. Kita vertus, GLB kaina taip pat nedaug skiriasi nuo panašaus dydžio VW Tiguan ar Seat Tarraco. Pigiausią Mercedes-Benz krosoverio versiją galima įsigyti mažiau negu už 40 000 eurų.

Tiesa, pakloję tokią sumą gaunate gana kuklų automobiliuką su 1 334 cm3 darbinio tūrio benzininiu varikliuku, generuojančiu 163 AG, ir viena varančiąja ašimi. Toks automobilis, sveriantis per dvi tonas, iki 100 km/h įsibėgėja per 9,1 s, bet gali pasigirti itin mažu apetitu degalams: vidutinės sąnaudos siekia viso labo 6–6,2 l/100 km. Viena tokios ekonomijos paslapčių – išmanus variklio valdymo algoritmas, kai judant ne visu apkrovimu dalis cilindrų yra išjungiami.

Dyzeliniai dvilitriai varikliai, montuojami į GLB 200 d ir GLB 220 d modelius su 8 laipsnių automatine pavarų dėže, atitinka RDE (angl. Real Driving Emissions) ekologiškumo ir „Euro 6d“ reikalavimus. Šių automobilių degalų sąnaudos – 4,9–5 l/100 km, o CO2 emisija – 129–133 g/km.

Iš viso Mercedes-Benz GLB gali būti komplektuojamas su 6 atnaujintų ir modernizuotų variklių ir transmisijų modifikacijomis: dviem benzininiais ir keturiais dyzeliniais, pasiekiančiais nuo 116 iki 224 AG. Galingiausios versijos turi ir keturių varančiųjų ratų transmisiją 4MATIC. Visos automobilio modifikacijos atitinka griežčiausius aplinkosauginius reikalavimus „Euro 6d“. Patiems didžiausiems vairavimo entuziastams siūloma Mercedes-Benz GLB 35 4MATIC AMG versija su 306 AG bei 400 Nm pasiekiančiu 2 l darbinio tūrio varikliu bei AMG Speedshift DCT 8G 8 laipsnių automatine pavarų dėže, padedančia 100 km/h pasiekti vos per 5,2 sekundės.

Mūsų su fotografu Vytautu Pilkausku komandai teko trečdaliu brangesnė (58 000 eurų) versija GLB 250 4MATIC, maloniai nustebinusi važiavimo savybėmis. Dvilitrio benzininio jėgos agregato sukuriama 224 AG jėga teoriškai ir nėra tai, dėl ko paprastai pametamos galvos. Praktiškai visureigis vos prisilietus prie akseleratoriaus šoka į priekį tarsi grobį užuodęs skalikas. Pirmąją 100 km/h dinamikos žymą jis pasiekia greičiau nei per 7 sekundes, tempą augindamas pavydėtinai tolygiai ir švelniai. Šio agregato cilindrai yra šlifuoti specialiu būdu, vadinamu trumpet-honing, kuris mažina cilindro sienelių ir stūmoklio trintį bei degalų sąnaudas. 8 laipsnių automatinė transmisija su dviguba sankaba, kaip ir visus kelio paviršiaus nelygumus sugerianti reguliuojama adaptyvi pakaba, veikia dieviškai. Maksimalus krosoverio greitis 236 km/h, o vidutinės degalų sąnaudos – 8,1 l/100 km.

Į keturiais ratais varomus modelius standartiškai montuojamas praktiškumą dar padidinantis Off-Road Engineering paketas, kuriame yra nusileidimo nuokalne sistema Downhill Speed Regulation (DSR) bei papildomas vairavimo režimas, pritaikantis galios perdavimą kelionėms itin prastais keliais ar bekele. Renkantis įvairius važiavimo režimus, keičiasi galios perdavimo santykis tarp priekinių ir galinių ratų – Eco bei Comfort režimais priekiniai ašiai skiriama 80 proc., o galinei – 20 proc. pajėgumo. Režimu Sport santykis pakeičiamas į 70:30, o bekelės – 50:50.

Keturių varančių ratų pavarą 4MATIC turinčiuose modeliuose papildomai gali būti pasirenkamas sistemų Off-Road Engineering Package rinkinys su Multibeam LED žibintais, turinčiais specialų bekelės apšvietimo režimą, leidžiantį lengviau pamatyti kliūtis tamsoje. Šiame rinkinyje taip pat yra įvairių prastuose keliuose praverčiančių asistentų, pavyzdžiui, sistema Downhill Speed Regulation (DSR) užtikrina saugų ir efektyvų nusileidimą nuokalne vairuotojo pasirinktu nuo 2 iki 18 km/h greičiu.

Kalbant apie GLB išmanumą, turbūt pakanka pastebėti, kad intelektualių vairavimo asistentų gama prilygsta S klasės modeliui. Dalis jau yra standartinėje kiekvieno SUV įrangoje, pavyzdžiui, eismo juostos išlaikymo sistema ir aktyvus stabdžių asistentas, susidūrimo prevencijos sistema, elektroninė stabilumo ir ratų praslydimo kontrolės sistemos, mieguistumo sekimo kontrolė, šoninio vėjo stabilizavimo sistema, kintamos galios vairo stiprintuvas, aktyvus linijos palaikymo asistentas ir t. t.

Tiesiai iš S klasės atkeliavo eismo stebėjimo sistema Active Distance Assist DISTRONICGLB radarai ir kameros fiksuoja kelią iki 500 m į priekį ir kai kuriose situacijose gali važiuoti autonomiškai. Jis išlaiko trajektoriją eismo juostoje, o artėjant prie staigaus posūkio, geležinkelio pervažos ar žiedinės sankryžos sumažina greitį.

Naujasis SUV, vairuotojui palenkus posūkio svirtelę, gali autonomiškai keisti eismo juostas (su Active Lane Change Assist sistema) ir išlaikyti automobilį juostos viduryje (su Active Steering Assist). Tiesa, prie šių vairuotojo pagalbininkų reikia priprasti, nes mašinos smegenys į tam tikras grėsmes, pavyzdžiui, „pabučiuoti“ į iš šono išsukančio automobilio galą ar nuslysti į kelkraštį, reaguoja griežtai, kaip chemijos mokytojas, matydamas sprogias medžiagas maišančius dvejetukininkus. Pernelyg priartėjus prie kokio nors atitvaro, automobilis vienu metu spaudžia saugos diržais prie sėdynės, sukelia numirėlius prikelti galintį triukšmą ir imasi darbuotis stabdžiais taip, kad ant kėbulo neliktų jokių vairuotojo išsiblaškymo pėdsakų. Jei apie tai nieko nežinote – pirma rizikinga situacija greičiausiai išgąsdins kaip tarantulas nuo arachnofobijos kenčiantį varguolį.

Visų panašių siurprizų galima išvengti atidžiau panagrinėjus automobilio savininkui skirtą atmintinę ir ramioje aplinkoje išsiaiškinus, kas yra kas. Faktas, kad Štutgarto inžinierių sukurta multimedijos sistema Mercedes-Benz User Experience (MBUX) yra bene labiausiai ištobulinta, todėl galima paversti kelionę tikru malonumu. Papildomai siūloma užsisakyti dalinio autonominio vairavimo sistemą Active Distance Assist DISTRONIC, į greičio apribojimus reaguojančią Active Speed Limit Assist sistemą, 360 laipsnių kameras parkavimui, galimybę kai kurias funkcijas valdyti ne tik ryškiame ir kokybiškame lietimui jautriame ekrane, bet ir balsu, pasakius „Hey, Mercedes“.

Sistemų rinkinys Energizing comfort control parenka apšvietimo, muzikinio fono bei masažo paketus ir vairuotojui belieka tik išsirinkti labiausiai atitinkantį jo nuotaiką. Jei vairuotojas segi Mercedes-Benz vivoactive 3 ar kitą Garmin išmanųjį laikrodį, automobilis geba parinkti itin tikslią atpalaidavimo programą pagal stresą, pulsą ir miego kokybę.

Papildomoje GLB įrangoje yra dviejų tipų šviesos diodų žibintai: LED High Performance ir Multibeam LED. Pastarieji pritaiko žibintų ryškumą prie esamos eismo situacijos, tad vairuotojas gali beveik visą laiką važiuoti tarsi su įjungtomis tolimosiomis šviesomis.

Ar tikrai tiek visko reikia kasdienėms kelionėms? Galima ginčytis, kiek kam išleisti pinigų racionalu, kas yra pervertinta, o ką užsisakyti būtina. Faktas, kad tapusios kasdienybe ilgainiui liaujasi stebinti net pačios įmantriausios inovacijos. Tačiau, kaip sako klasikai: gyventi yra gerai, bet gerai gyventi yra geriau.