23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2019/09
Ratuotas širdžių ėdikas
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Kad ir kokius kvapą gniaužiančius koncepcinių modelių eskizus kurtų automobilių pramonėje dirbantys dizaineriai, 9 atvejais iš 10 už gamybą atsakingi inžinieriai savaisiais darbo įnagiais taip nugeni savo kolegų fantazijos medžio ūglius, kad aikčioti specializuotų parodų lankytojus vertęs ratuotis virsta kažkuo panašiu į „dvidešimt aštuntą gulbę“ iš garsiojo Piotro Čaikovskio baleto. Tai yra transporto priemone, kuri gatvės sraute ištirpsta ir tampa visai nepastebima. Su Range Rover Evoque viskas buvo kitaip.

Iš tiesų, 2011-aisiais nuo konvejerio nuriedėjęs mažiausias koncerno „Jaguar Land Rover“ miesto visureigiukas tapo gyvu priekaištu visiems pramoniniams bambekliams, nuolat aiškinantiems esą gaminti toookius automobilius „neįmanoma ir labai brangu“. Jis atrodė visiškai taip pat, kaip ir trejetą metų iki didžiosios premjeros konkurentus erzinęs Land Rover LRX. Sportinio kupė ir kompaktinio visureigio mišrūnas laimėjo kovą prieš koncerno pragmatikus ir išvengė visko, kas automobilį daro prėską, tarsi penkiskart šildyti barščiai. Evoque patiektas šviežutėlaitis ir toks skanus, kad jo paklausa visus septynerius gyvavimo metus iki pat 2019-ųjų, kai prasidėjo sosto perdavimo ceremonija antrosios kartos modeliui, viršijo optimistiškiausias prognozes, o „Jaguar Land Rover“ strategai turėjo sukti galvas, kaip padidinti gamybos apimtis.

Puikiai suvokdami, kad hipnotizuojantis dizainas yra vienas svarbiausių dalykų, lėmusių Evoque sėkmę, britai beveik nepakeitė visureigio eksterjero – tokios pat proporcijos, galinės dalies link žemėjantis stogas ir aukštai pakeltos „palangės“, dinamiško automobilio įspūdį itin sėkmingai kurianti šoninių kėbulo linijų dėlionė. Vienintelis dalykas, padedantis akimirksniu identifikuoti skirtingų kartų mašinas, yra nauji priekinių ir galinių LED žibintų blokai ir durelėse paslėptos rankenėlės. Kaip ir pirmtakas, šis Evoque yra unisekso stiliaus, vienodai tinkantis abiejų lyčių vairuotojams, bet vis dėlto tikėtina, kad ir ateityje 9 iš 10 atvejų prie jo vairo sėdės damos.

„Jaguar Land Rover“ atstovai pabrėžia, kad patys svarbiausi dalykai nėra matomi plika akimi. Šiuo atveju kalbama apie visai naują platformą PTA (Premium Transverse Architecture), kuriai sukurti ir parengti gamybai koncernas investavo 1 mlrd. svarų sterlingų. Palyginimui, galima pasakyti, kad maždaug tiek (skaičiuojant dar prieš „Brexito“ sukeltos britų valiutos nuvertėjimo bangą) kainavo aukščiausio pasaulyje pastato „Burj Khalifa“ dangoraižio statybos 2004–2009 metais.

Ką britai, išleidę tokią krūvą pinigų, nuveikė? Pradėkime nuo to, kad geležinės permainos leido šiek tiek pailginti ratų bazę ir racionaliau išnaudoti vidaus erdves. Nors automobilio ilgis išliko beveik nepakitęs (4,37 m), taip pavyko laimėti daugiau erdvės gale sėdintiems keleiviams, padidinti daiktadėžių tūrį ir dešimtadaliu padidinti bagažinę: pirštinių dėtuvėje dabar lengvai telpa planšetinis kompiuteris, o vietos kroviniams tūris dabar siekia 591 litrą. Tiesa, įsiropštus ant galinių sėdynių vis dar jautiesi lyg tūnodamas šarvuotyje su siaurutėmis šaudymo angomis langų vietoje. Galinis langas veidrodėlyje panašus į spingsulę tunelio gale. Keista, tačiau šios smulkmenos ne tik neerzina, bet ir suteikia papildomo pasitikėjimo savo jėgomis. Jautiesi kietas lyg įsispraudęs į supermeno kostiumą.

Tačiau koncerno atstovai pabrėžia, kad kai kurie technologijų sprendimai apskritai iki šiol nebuvo naudoti „Jaguar Land Rover“ automobiliuose. Pavyzdžiui, galinio vaizdo veidrodėlis su ClearSight sistema, transliuojančia plataus kampo vaizdą iš gale įtaisytų vaizdo kamerų, arba ClearSight Ground View, leidžianti matyti kelią, esantį po automobilio varikliu ir priekine dalimi. Pastaroji sistema itin praverčia kopiant į stačią įkalnę, kai pro priekinį langą matai tik dangų ir medžių viršūnes, tačiau esi priverstas spėlioti, kas laukia pasiekus viršūnę – akmuo, staigus posūkis ar kokia kita kliūtis. Į salone esantį ekraną transliuojamas vaizdas gali labai praversti ir kasdienėse situacijose, kai matomumas yra itin prastas, tenka manevruoti ankštoje erdvėje, įveikti gilias duobes ar pan.

Kaip ir pirmosios kartos Evoque, naujasis visureigis galės būti varomas tiek priekiniais, tiek visais ratais. Pastarojoje modifikacijoje bus montuojama naujos kartos išmanioji visų varančiųjų ratų valdymo sistema Terrain Response 2, prisitaikanti prie kelio sąlygų ir parenkanti optimalų važiavimo režimą. Ambicingai kalbėti apie žygius į bekelę leidžia didelė (212 mm) Evoque prošvaisa. Gamintojų teigimu, dabar automobiliukas gali įveikti net 60 cm gylio brastas.

Evoque gali būti komplektuojamas su vienu iš 6 skirtingų variklių: 200, 250 ir 300 AG benzininiais arba 150, 180 ir 240 AG dyzeliniais. Kompanijos inžinieriai skrupulingai paisė naujausių tvarumo tendencijų, todėl naujasis Evoque yra pirmasis „Land Rover“ automobilis su daline hibridine technologija, padedančia apčiuopiamai sumažinti degalų sąnaudas ir CO2 emisiją. Kaip ir įprasta, klasikinis vidaus degimo variklis čia poruojamas su starteriu-generatoriumi, kuris „gaudo“ stabdant išsiskiriančią kinetinę energiją ir kaupia ją didelės talpos akumuliatoriuje. Važiuojant mažesniu nei 17 km/val. greičiu, Evoque apskritai nenaudoja vidaus degimo variklio. Ypač efektyviai elektrinė pavara talkina įsibėgėjant, kai reikia išjudinti beveik dvi tonas sveriantį visureigį. Be to, vidaus degimo variklis išsijungia paspaudus stabdžio pedalą. Šios modifikacijos degalų suvartojimas neturėtų viršyti 5,6 l/100 km, o anglies dvideginio emisija – 149 g/km. Nemalonioji modernybės pusė – kaina. Jei paprasčiausią Evoque versiją galima įsigyti už 41 850 eurų, tai už hibridą su 249 AG jėgaine teks pakloti 68 904 eurus.

Iš pirmosios kartos modelio šis Range Rover Evoque paveldėjo 9 laipsnių automatinę pavarų dėžę ZF 9HP (beje, tai buvo pirmasis pasaulyje serijiniu būdu gaminamas lengvasis automobilis su tokia kieta transmisija), drastiškai pakoregavusią miesto visureigio degalų sąnaudų ir CO2 emisijos rodiklius. Antai versijos su 150 AG turbodyzeliniu varikliu gali 100 km kelią įveikti vidutiniškai naudodamos 11 proc. mažiau dyzelino, o į aplinką išmesdamos iki 9,5 proc. mažiau teršalų.

Dabar šiek tiek išsamiau apie tai, kas laukia pravėrus suaugėlišku visureigiu virtusio Evoque dureles. Dėl naujos modelio architektūros salone atsirado ne tik daugiau erdvės. Dabar salone itin gausiai užderėjo prabangos simboliais laikomų medžiagų, tačiau sumažėjo valdymo prietaisų. Vaizdas beveik identiškas kaip ir vyresniojo brolio Velar – priekinis skydelis ir centrinė konsolė atrodo itin moderniai ir skoningai, visos plokštumos „švarios“ ir malonios liesti.

Interjere dabar sumažėjo valdymo prietaisų. Dviejų liečiamųjų ekranų valdymo blokas Touch Pro Duo gavo kur kas sparčiau veikiančią operacinę sistemą. Visi braukiamieji-liečiamieji mygtukai veikia tiksliai taip, kaip tikiesi, todėl nėra pavojaus nepataikyti ar kažkaip ne taip paspausti ir dėl to nukreipti dėmesį nuo kelio.

Pagrindinis 12,3 colio monitorius prašosi vadinamas optimaliu, juolab kad yra ir kitas puikiai dubliuojantis ekranas (važiavimo režimų nustatymai, salono temperatūra ir pan.). Kai pripranti „tapšnoti“ šiuos liečiamuosius paviršius, viskas veikia puikiai, intuityviai. Grafika aiškiai suvokiama, pačių „televizorių“ automobilyje nėra per daug.

Beje, pristatydami naująjį Evoque kompanijos strategai gyrėsi įsigudrinę derinti perdirbtas ir natūralias medžiagas, kurios naudojamos tiek atskiroms dalims gaminti, tiek salono apdailai. Pavyzdžiui, bus galima užsisakyti vienos Danijos tekstilės bendrovės sukurtą sėdynių apmušalų medžiagą, kurioje dera patvarus vilnos audinys ir zomšą primenantis sintetinis audinys Dinamica, pagamintas iš perdirbtų plastiko butelių. Vieno automobilio sėdynių apvalkalams pagaminti reikia 53 tokių butelių.

Kitas dalykas, kuriuo gali pasigirti dailusis krosoveris, yra pasyvusis saugumas. Evoque aukščiausiais balais išlaikė nepriklausomos Europos automobilių saugumo organizacijos „Euro NCAP“ egzaminą pagal atnaujintą metodiką ir gavo maksimalų penkių žvaigždučių įvertį. Automobilio suaugusiųjų keleivių saugumas įvertintas net 94 proc. – tai aukščiausias iki šiol bet kurio „Jaguar“ ar „Land Rover“ modelio pelnytas šios kategorijos reitingas. Visiškai saugūs gali jaustis ir mažieji Evoque keleiviai, įsitaisę galinėje sėdynėje – vaikų saugumą „Euro NCAP“ įvertino 87 procentais.

Tokį aukštą įvertinimą lėmė tiek naujoji platforma, geriau apsauganti žmones nutikus incidentui, tiek solidus pagalbos vairuotojui technologijų rinkinys, kurį Evoque gauna jau su standartiniu įrangos paketu. Greta įprastų mašinų gebėjimų perspėti apie artėjančias transporto priemones, kliūtis, kurios gali apkartinti kasdienybę važiuojant atbuline eiga, laikytis eismo juostų, atpažinti kelio ženklus ir pan. dalykų, britas gali būti aprūpintas Park Pack rinkiniu, į kurį įtraukiama 360 laipsnių aprėpties automobilio statymo sistema, galinio eismo monitorius ir galinių keleivio durelių stebėjimo sistema Clear Exit, adaptyvi greičio palaikymo sistema, aklosios zonos asistentas ir avarinio stabdymo judant dideliu greičiu sistema. Vienas rečiausiai sutinkamų sprendimų – pėsčiuosius apsauganti išorinė saugos oro pagalvė. Jau pirmosios kartos krosoveris turėjo Park Exit ir Perpendicular Park sistemas. Pirmoji automatiškai išvairuoja automobilį iš paralelinės stovėjimo vietos, o antroji automatiškai centruoja automobilį laisvoje parkavimo vietoje.

Bent dvejomis Evoque elektroninėmis gudrybėmis linkiu niekam ir niekada nepasinaudoti. Viena jų – InControlTM Remote sistema, kuri automatiškai aktyvuoja skubios pagalbos skambutį, kuriuo spec. tarnyboms pranešamos automobilio avarijos vietos koordinatės. InControlTM Secure leidžia sekti automobilį, jei jis buvo pavogtas. Vagystės atveju aktyvuojama tylioji signalizacija, kuri informuoja saugos centrą. Pastarasis perduoda reikiamą informaciją apie automobilį vietinėms saugos tarnyboms.