23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2019/05
Medaliais įvertintos techninės inovacijos
  • Gitana KEMEŽIENĖ
  • Mano ūkis

Dvidešimt ketvirtą kartą vykusi paroda „Ką pasėsi...2019“ – šiemet pirmoji, kurią rengė Vytauto Didžiojo universitetas. Nors organizatoriai – VDU Žemės ūkio akademija – pakeitė vardą, tačiau parodos pobūdis liko nepakitęs – pristatyti žemės ūkio naujoves ir tendencijas. Tradiciškai gausiausios ir didžiausios buvo žemės ūkio technikos įmonių ekspozicijos, tad technikai atiteko ir daugiausia parodos medalių.

Parodoje užsienio gamintojų techniką, įrangą ar savos gamybos produkciją pristatė 300 įmonių bei organizacijų ir apie 200 smulkiųjų gamintojų (tautodailininkų, kaimo amatininkų, sodininkų, gėlininkų, maisto produktų prekiautojų). Dalyvavo 26 užsienio kompanijos iš 8 pasaulio šalių (Vokietijos, Estijos, Latvijos, Ukrainos, Danijos, Lenkijos, Suomijos ir Rusijos). Šių metų parodos generalinis rėmėjas – veiklos 20-metį švenčianti bendrovė „Specagra“.

Tad kokiomis inovacijomis išskirtinė žemės ūkio technika ir įranga, šiemet įvertinta parodos „Ką pasėsi“ medaliais?

Parodos medaliais apdovanoti

  • Biologinis stimuliatorius Ferbanat, UAB „Aljara“
  • Biologinis preparatas Bacto-K, UAB „Bioenergy LT“
  • Juostinis grėblys Kuhn MergeMaxx 950, UAB „DOJUS agro“
  • Javų kombainas Case IH Axial-Flow 8250 AFS Harvest Command TM, UAB „Dotnuva Baltic“
  • Prikabinamas purkštuvas Fendt Rogator 344, UAB „Ivabaltė“
  • Puspriekabė silosui vežti PTL-50, UAB „Laumetris“
  • Automatinė melžimo sistema Lely Astronaut A5, AB „Lytagra“
  • Universalus ratinis traktorius Valtra A114 HiTech4, UAB „Rovaltra“
  • Automatizuota galvijų šėrimo įranga – diržinis pašarų transporteris, UAB „Specagra“
  • Purkštuvas Amazone UX 01, UAB „SV technika“

Juostinis grėblys Kuhn MergeMaxx950

Bendrovės „DOJUS agro“ KUHN produktų grupės vadovo Evaldo Badausko teigimu, juostinio grėblio transporteriai pašarą surenka ne tik našiai, bet ir kokybiškai: neužteršiama renkama masė žemėmis, nesusukama ir nesuveliama, nenudaužomos maistingiausios augalų dalys (lapeliai, žiedeliai). Grėblys suformuoja minkštas, purias sangrėbas, iš kurių rinkti biomasę gerokai lengviau ir kitoms technologinio proceso mašinoms (rinktuvams, presams ar smulkintuvams). Mažiau apkraunamas ir traktoriaus variklis, todėl mašinos gali žaliąją masę rinkti nuo 2 iki 3 km/val. didesniu greičiu. Padidinus greitį, padidėja ir pašarų ruošimo našumas. Be to, renkant žaliąją masę iš purių sangrėbų tausojamos ir dylančiosios mašinų dalys.

Našumą užtikrina ir tai, kad dirbant su juostiniu grėbliu galima važiuoti iki 20 km/val. greičiu (tradicinio grėblio važiavimo greitis apie 12 km/val.). Rėminės konstrukcijos mašinai universalumo suteikia 8 skirtingi grėbimo būdai pagal pasirinktą transporterio sukimosi kryptį – jis gali suktis į atskiras puses ir daryti dvi sangrėbas, vieną pasirinktame šone ar centre. Darbinis plotis – 7,5 arba 9,5 m – priklauso nuo sangrėbos formavimo vietos. Norima sangrėbos formavimo ir transporterio sukimosi kryptis pasirenkama traktoriaus kabinoje esančiame valdymo pulte.

„Tradicinis grėblys bus šoninio arba centrinio grėbimo, MergeMaxx mašina gali sangrėbas formuoti pasirinktinai viename ar abiejuose šonuose, taip pat centre. Svarbu ir tai, kad jam traukti nereikia galingo traktoriaus, nes grėblys turi atskirą hidraulinę sistemą“, – juostinio grėblio privalumus pabrėžia E. Badauskas. Parodoje pristatyta mašina agreguota su 120 AG traktoriumi. Didelio darbinio pločio transportinės padėties grėblys neviršija 3 m: jo aukštis ir plotis yra 3 m, ilgis – 7 metrai.

Pirmasis šio grėblio pirkėjas – Plungės r. žemės ūkio bendrovė „Minija“, kur šį pavasarį „DOJUS agro“ planuoja rengti lauko dieną ir pristatyti visą įmonės siūlomos pašarų ruošimo technikos asortimentą. „Iš viso šiais metais Lietuvos laukuose turėtų pradėti dirbti trys šio tipo grėbliai. Daugiau pristatyti negalėsime, nes jų paklausa Europoje didžiulė ir gamykla nespėja gaminti“, – pastebi E. Badauskas.

Javų kombainas Case IH Axial-Flow 8250 AFS Harvest CommandTM

Pasak bendrovės „Dotnuva Baltic“ produktų vadybininko Pauliaus Račiūno, išskirtiniu šį rotorinį kombainą daro naujoji Harvest Command sistema, kuri visiškai automatizuoja kombaino kūlimo ir separavimo procesą. Nuo šiol ši sistema 8250 serijos kombainuose bus standartinė įranga.

„Operatoriui nebereikia rūpintis parametrų nustatymu, siekiant maksimalaus našumo arba geriausios grūdų kokybės bunkeryje. Pagal nustatytus prioritetus kombainas pats parenka kombaino greitį, reguliuoja sietus, rotoriaus ir ventiliatoriaus greitį, stebi grūdų barstymą, žalojimą ir į tai atsižvelgdamas siekia didžiausio našumo“, – sako P. Račiūnas ir priduria, kad nuo šiol pagrindinis kombainininko darbas bus pjaunamosios stebėjimas ir grūdų išpylimas.

Jo pastebėjimu, daugiau kaip 40 metų „Case IH“ gamina tik rotorinius kombainus, nes tai mažiausiai grūdus žalojanti ir plačiausiai pritaikoma technologija. „Tai universalios kūlimo sistemos kombainas, kuris gali dirbti bet kokiomis, įskaitant ir drėgnas, sąlygomis, gali kulti bet kokias kultūras – ne tik kviečius, bet ir miežius, kuriems labai aktualu akuotų nudaužymas, taip pat žolių sėklas, kanapes. Tad neatsitiktinai šie kombainai yra labai mėgstami ekologinių ūkių“, – tikina vadybininkas.

Mažiausias „Case IH“ kombainas komplektuojamas su 300 AG varikliu ir 6 m darbinio pločio pjaunamąja, didžiausias – su 634 AG varikliu ir 11 arba 12 m pjaunamosiomis. Mūsų šalyje populiariausi mažiausio modelio rotoriniai kombainai, kurie savo galimybėmis prilygsta galingiausiems kratikliniams javų kombainams.

Prikabinamas purkštuvas Fendt Rogator 344

Įmonės „Ivabaltė“ vadybininkas Marius Kartavičius sako, kad maždaug 60 proc. prikabinamo Fendt Rogator 344 purkštuvo sudaro ūkininkams gerai žinomo savaeigio Challenger, 2016 m. Europos rinkai tapusio Fendt, purkštuvo mazgai ir dalys, o valdymas Fendt mašinų operatoriams puikiai pažįstamas iš šio gamintojo traktorių, kombainų ar savaeigių purkštuvų.

Purkštuvas unikalus tuo, kad standartinėje komplektacijoje turi kiekvieno purkštuko valdymą, o tai padeda taupyti laiką, sąnaudas, tausoti gamtą. Atidarant ir uždarant purkštukus pastovų lašelių dydį užtikrina slėginė recirkuliacinė sistema. Sijų posvyrio kampą ir purškimo aukštį kontroliuoja nauja greitaveikė sistema su optiniais ir ultragarsiniais OptiSonic jutikliais. Įdiegta originalios konstrukcijos patentuota vairavimo sistema OptiSteer seka traktoriaus važiavimo greitį ir galinių ratų trajektoriją ir iš anksto žino, kokiu kampu reikia pasukti purkštuvo ratus.

„Papildoma įranga – LED purkštukų apšvietimas, 5 purkštukų prasukamas laikiklis, dviejų arba keturių purkštukų laikiklis, valdomas iš kabinos. Siekiant išvengti smulkių lašelių nunešimo ir šoninio vėjo daromos žalos, greitu metu bus pristatyta automatinė nuo važiavimo greičio purkštukų perjungimo sistema“, – sako vadybininkas.

Gaminami keturių modelių Fendt Rogator prikabinami purkštuvai, kurie komplektuojami su skirtingos talpos (3,3, 4,5, 5,5 ir 6,6 m3) rezervuarais. Purškimo sijų plotis gali būti nuo 24 iki 30 m. Pasak M. Kartavičiaus, rudenį parodoje „Agritechnica“ Hanoveryje gamintojas žada pristatyti dar didesnės talpos ir darbinio pločio patobulintus purkštuvus.

Puspriekabė silosui vežti PTL-50

Lietuvos žemės ūkio technikos gamintojas „Laumetris“ gamina trijų modelių didelio našumo traktorines puspriekabes silosui vežti, kurios gali būti 40 ir 60 m3 talpos. Parodoje eksponuota didžiausia šio tipo puspriekabė, kuri, bendrovės vadybininko Artūro Gotceito pastebėjimu, yra viena didžiausių rinkoje.

Puspriekabės silosui vežti gali būti 3 arba 4 ašių, pastarosiomis galima vežti ne tik silosą, bet ir cukrinius runkelius. Speciali dviejų transporterių iškrovimo sistema užtikrina itin greitą, tolygų ir saugų žalios masės iškrovimą per kelias minutes. Kad mažiau būtų spaudžiama dirva, mašinos komplektuojamos su plačiais ratais.

Puspriekabė sukurta ir išbandyta praėjusių metų rudenį, ji jau pristatyta ir Latvijos rinkai. Pirmosios mašinos darbuojasi „Lygumų“ ir „Kubilių“ žemės ūkio bendrovėse. „Puspriekabė skirta dideliems gyvulininkystės ūkiams ir bendrovėms, auginančioms daug kukurūzų, kuriems nuimti ir išvežti reikalinga didelė ir galinga technika“, – sako vadybininkas.

Automatinė melžimo sistema Lely Astronaut A5

Tai penktos kartos olandų gamintojo „Lely“ automatinė melžimo sistema. Bendrovės „Lytagra“ gyvulininkystės skyriaus vadovo Rimgaudo Pocevičiaus pastebėjimu, laisvo gyvulių judėjimo koncepciją atspindinti melžimo sistema vis tobulinama, siekiant, kad ji būtų patikima ir patogi naudoti. Kompanija „Lely“ savo veiklą pradėjo 1992 m. nuo melžimo robotų gamybos (negamino nei melžimo aikštelių, nei pieno linijų ar kitos įrangos), neabejodama, kad ilgainiui karvių melžimas bus patikėtas automatinėms sistemoms.

Palyginti su populiariausiais visame pasaulyje Astronaut A3 robotais, penktosios kartos sistema (kaip ir ketvirtosios) labai skiriasi ir išoriškai – einančiai melžtis karvei nereikia lįsti į dėžę ir po melžimo iš jos išlįsti. Šiuolaikinio roboto melžimo gardas sukonstruotas taip, kad karvė galėtų eiti tiesiai per jį.

„Tokia konstrukcija labai taupo laiką ir leidžia per parą pamelžti keliomis karvėmis daugiau. Patobulinta ir melžimo ranka, kuri tapo gerokai greitesnė ir tylesnė – ji valdoma elektriniais varikliais vietoj anksčiau buvusių pneumatinių cilindrų ir vožtuvų, kurie skleisdavo šnypštimo garsą ir gąsdindavo karves. Pakeistas ir pieno siurblys, atnaujinti ir kiti mazgai. Taip pat didelis dėmesys skirtas serviso darbui supaprastinti, kad planinės patikros ir detalių keitimas atimtų kuo mažiau laiko, o robotas kuo trumpiau stovėtų be darbo“, – penktosios kartos automatinės melžimo sistemos pokyčius vardija specialistas.

Visi atnaujinimai atlikti, atsižvelgiant į centrinį gamyklos kompiuterį gaunamų gedimų ar problemų dažnumą iš visame pasaulyje dirbančių melžimo robotų. Pasak R. Pocevičiaus, „Lely“ automatinės melžimo sistemos užima daugiau kaip 50 proc. pasaulio, taip pat ir Lietuvos rinkos. Mūsų šalyje šiuo metu karves melžia 54 šio gamintojo robotai, bendrovės šių metų planai – įdiegti ne mažiau kaip dešimtį naujos kartos automatinio melžimo sistemų Lietuvos pieno ūkiuose.

Universalus ratinis traktorius Valtra A114 HiTech4

Ketvirtos kartos Valtra A114 HiTech4 traktorius apdovanotas ne tik šių metų „Ką pasėsi“ medaliu, bet ir pripažintas „Metų mašina 2019“ iki 150 AG traktorių kategorijoje tarptautinėje žemės ūkio mašinų ir technologijų parodoje SIMA Paryžiuje.

Įmonės pardavimų vadovas Justas Lukštas pabrėžia, kad apdovanojimai skiriami už visumą, kurią sudaro ne viena patobulinta smulkmena ar detalė, didinanti darbo patogumą ir operatoriaus komfortą. „Ar žinote, kur patiriama daugiausia traumų dirbant su traktoriumi? Ogi įlipant į patį traktorių. Suomių gamintojas bendradarbiauja su ūkininkais, atlieka daugybę bandymų, tyrimų ir kurdamas traktorius į tai atsižvelgia, skirdamas dėmesį daugybei detalių, pradedant patogesniu ir saugesniu įlipimu, didesniu komfortu kabinoje, geresniu matomumu, patogesne kasdiene priežiūra“, – sako J. Lukštas, kaip vieną iš patogumo dalykų rodydamas lengvai prieinamoje vietoje esančią tepalo lygio matuoklę.

Jo teigimu, komfortą didina ir pusiau automatinė 16F/16R pavarų transmisija (mažos galios serijos traktoriuose lig šiol ji nebuvo galima), kabinos amortizacija, didelė ir erdvi kabina, elektrinis priekinio krautuvo valdymas, priekinė pakaba. „A serija vainikuoja Valtra traktorių atnaujinimą. Kompanija atnaujinimus pradėjo nuo didžiausios 400 AG S serijos traktorių, tada atnaujintos N ir T serijos ir galiausiai – mažiausia A serija, kuri taip pat buvo pastebėta ir įvertinta tarptautinėje arenoje“, – pasakoja J. Lukštas.

Automatizuota galvijų šėrimo įranga – diržinis pašarų transporteris

Automatizuotos galvijų šėrimo įrangos, kurios pagrindą sudaro diržinis pašarų transporteris, gamintojas – Prancūzijos kompanija „CK-Industries“. Diržinis pašarų transporteris gali būti viengubas arba dvigubas. Parodoje pristatytas dvigubas 1,5 m pločio transporteris (viengubo plotis – 0,9 m) su fiksuojančiomis šėrimo tako grotomis. Maksimalus galimas transporterio ilgis 60 metrų.

Kadangi transporteris nedidelio pločio, tai, pasak bendrovės „Specagra“ gyvulininkystės skyriaus koordinatorės Tomos Valiulytės, labai taupo vietą esamoje arba naujai įrengiamoje fermoje ir ypač tai geras sprendimas senos statybos fermose, į kurias su dalytuvu ar kita technika sunku įvažiuoti. Gyvuliams šerti sumontavus diržinį šėrimo transporterį taupomi ir pašarai, nes jais šėrimo takas padengiamas tolygiai, gyvuliai neturi galimybės jų išstumdyti – šėrimui pasibaigus pašarai su transporteriu grįžta atgal.

Visi procesai – šėrimo dažnumas, porcijos, greitis – yra programuojami valdymo pulte. „Darbo rankų trūkumas – dažna ūkių problema, stabdanti jų plėtrą. Ši sistema veikia automatiškai, be to, diržiniu transporteriu nustatytu dažnumu patiekiamas šviežias pašaras, jam pristumti nereikia nei pristūmimo roboto, nei žmogaus“, – automatinės šėrimo sistemos privalumus pabrėžia T. Valiulytė.

Su Prancūzijos gamintoja „CK-Industries“ lietuvių įmonė „Specagra“ pradėjo bendradarbiauti prieš dvejus metus, mūsų rinkai siūlydama smulkesnius gaminius, tokius kaip tvoros, šėryklos ir pan. „Nors įrangą gyvulininkystės ūkiams kompanija kuria ir tobulina daugiau kaip 40 m., bet šią automatinę šėrimo sistemą mes pirmą kartą pamatėme parodoje „EuroTier“. Sprendimas gaminį pristatyti ir mūsų šalies ūkininkams pasiteisino, nes susidomėjimas didžiulis“, – sako T. Valiulytė, pridurdama, kad ekonomiškai naudinga šią sistemą diegti ūkiuose, auginančiuose 100 ir daugiau gyvulių.

Purkštuvas Amazone UX 01

Bendrovė „SV Technika“ šiemet pristato naujos kartos prikabinamą purkštuvą Amazone UX 01, kuris keičia UX 00 modelį. Pastarasis, produktų grupės vadybininko Sigito Kliaugos teigimu, lig šiol mūsų šalyje buvo vienas iš populiariausių. Nuo ankstesnio modelio naujasis purkštuvas skiriasi dar tobulesne sijų švytavimų stabilizavimo sistema Swing Stop, kurios pagrindą sudaro hidrauliniai cilindrai. „Sukantis ar dėl duobės tarpuvėžiuose purkštuvui kryptelėjus, jutikliai tai užfiksuoja ir automatiškai įsijungia hidraulinė sistema, kuri sustabdo sijų šokinėjimą ir švytavimą galinėse jų dalyse. Sistema seka kiekvieno purkštuko judėjimo greitį, nustato jo santykį su važiavimo greičiu ir pagal tai itin tiksliai reguliuoja išpurškimo normą“, – sako S. Kliauga.

Naujovė – Contour Control sistema, išlaikanti pastovų purškimo aukštį kalvotose vietovėse ir leidžianti tolygiai paskleisti purškiamąjį skystį, nepriklausomai nuo sijų padėties. Pasak S. Kliaugos, važiuojant ši sistema sijas gali pakelti V formos kampu aukštyn, taip pat ir nuleisti kampu žemyn.

Tobulindamas purkštuvą, gamintojas dėmesį skyrė ne tik techniniams sprendimams, užtikrinantiems tikslesnį ir tolygesnį išpurškimą, bet ir dizainui – abiejose purkštuvo pusėse sukonstruoti pilki plastikiniai dangčiai ir racionaliai išnaudotos jais uždengtos erdvės. Vienoje pusėje įrengta daiktadėžė cheminių preparatų bakeliams susidėti, kitoje – integruotas išmanus valdymo ir nustatymų centras, prie kurio atsistojęs operatorius greitai ir patogiai gali atlikti visus nustatymus vienoje vietoje. Purkštuvas valdomas automatine sistema Comfort-Pack plus.

Naujuosiuose purkštuvuose įrengtas ergonomiškas chemikalų bakelis su specialiu dangčiu, kuris atlenktas tampa stabiliu stalviršiu, atlaikančiu iki 40 kg svorį (patogu pasidėti maišą ar chemikalų bakelį). Dangtyje išlieti ir specialūs cheminių preparatų indų laikikliai, taip pat matavimo indo laikiklis. „Ant laikiklių sudedami praplauti indai, iš kurių nuvarvėję likučiai subėga į chemikalų bakelį – taip išvengiama papildomos aplinkos taršos. Tai, atrodytų, paprasta, bet labai svarbi detalė“, – pabrėžia vadybininkas.

Naujos kartos prikabinamų Amazone UX 01 purkštuvų rezervuaro talpa gali būti nuo 4 200 iki 6 200 l. Sijos gaminamos nuo 21 iki 40 m darbinio pločio.