23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/09
Kad su traktoriaus priekiniu krautuvu būtų patogu dirbti
  • Kastytis LAURINAITIS, ASU
  • Mano ūkis

Nors žemės ūkyje savaeigių teleskopinių ir mažųjų krautuvų naudojama vis daugiau, tačiau lyderiu išlieka traktorius su priekiniu krautuvu. Daugiausia su priekiniais krautuvais komplektuojami traktoriai, turintys ne didesnį kaip 4 cilindrų variklį. Toks komplektas gana kompaktiškas, manevringas, iš kabinos yra geras matomumas.

Techninės galimybės (maksimali kėlimo galia, kėlimo šakių horizontalumo išlaikymas ir pan.) – svarbūs kriterijai renkantis traktorių su priekiniu krautuvu, tačiau ne mažiau svarbu yra naudojimo ir valdymo patogumas, taip pat kitos detalės. Siekiant nustatyti, kas lemia krautuvo naudojimo patogumą, buvo palyginti skirtingų gamintojų traktoriai su priekiniais krautuvais. Testuotos mašinos: traktorius Claas Arion 440 su krautuvu FL 120 (gamintojas MX), Deutz Fahr 6.140.4 TTV su FZ30 („Stoll“), Fendt 312 Vario su Cargo 4X75 profi, John Deere 6120R su 643R, Massey Ferguson 5713 su krautuvu 956 („Alö“) ir Valtra N134 su krautuvu 56 („Alö“).

Matomumas

Ūkiuose kraunant ritinius svarbu, kaip gerai operatorius gali matyti, kas vyksta viršuje. Lengviausia tai daryti per traktorių Deutz Fahr, John Deere, Massey Ferguson ir Valtra stoglangius. Net ir kabinos rėmas mažai trukdo, jei vairuotojas tinkamai sėdi. Geras erdvės pojūtis ir puikus matomumas. Tačiau jei stoglangis yra stiklinis ir, žinoma, sumontuotas horizontaliai, ilgainiui ant jo susikaupia dulkės ir matomumas suprastėja. Prasidėjus lietui, matomumas tampa nebepakankamas. Tokiu atveju labai praverstų stoglangio valytuvas – jie paprastai įrengiami teleskopiniuose krautuvuose.

Nedaug purvo lieka ant Fendt stoglangio, kuris yra priekinio lango tęsinys ir nėra visai gulsčias. Matomumas į viršų pakankamas, tačiau toli gražu ne toks geras, kaip Claas. Pasiekus maksimalų aukštį, Fendt vairuotojas turės šiek tiek pasilenkti į priekį, kad galėtų tinkamai matyti. Stoglangio užteršimo problema Massey Ferguson traktoriuje sprendžiama paprastai. Stoglangis visai atsidaro nustumiant jį į stogo konstrukcijas. Virš stoglangio sumontuotos apsauginės grotos matomumo neužstoja. Svarbi detalė visuose traktoriuose – saulės uždangalas. Šie saulės skydai ne visuomet pakankamai tvirti. Stabiliausia ir tvirčiausia apsauga nuo saulės sumontuota Claas Arion traktoriuje.

Nemaža dalis traktorių su priekiniu krautuvu naudotojų pageidauja, kad traktoriaus priekinis stiklas būtų atidaromas. Atverti stiklą prireikia, kai šaltuoju metų laiku įvažiuojama į šiltą tvartą. Būtų patogu, jei stiklas atsivertų tiek, kad neužstotų krautuvo matomumo per visą jo kėlimo aukštį ir nesusidurtų su hidraulinėmis linijomis. Dėl to krautuvo konstrukciniai elementai turi būti sumontuoti gerokai labiau priekyje. Toks sprendimas keičia svorio pasiskirstymą, galinė ašis labiau apkraunama, sumažėja traktoriaus stabilumas. Iš visų testo dalyvių tik Deutz Fahr traktorius turėjo atveriamą priekinį stiklą. Kaip papildomą funkciją, tokią galimybę galima pasirinkti Fendt traktoriuje. Claas, John Deere, Massey Ferguson ir Valtra traktoriuose tokia funkcija nenumatyta.

Krautuvo tvirtinimo rėmas ir skersinis sumažina matomumą priekyje. Naujų krautuvų krovinio lygiagretumo palaikymo sistema sumontuota kompaktiškiau. Labai svarbu, kad krautuvo rėmo skersinis elementas neužstotų matomumo, kai dirbama su palečių šakėmis ir kraunama į sunkvežimį. Kai krautuvo rėmas platesnis, matomumas geresnis. Dėl nuolaidaus variklio gaubto traktorių Massey Ferguson ir Deutz Fahr matomumas priekyje puikus.

Ant Valtra traktoriaus krautuvo sumontuota vaizdo kamera gerokai palengvina darbą su krovimo šakėmis. Pripratus prie kameros vaizdo patogumas akivaizdus. Tačiau šviečiant ryškiai saulei, daiktų, esančių šešėlyje, ryškumas tampa nepakankamas. Technika turi savo galimybių ribas. Perjungus važiavimo krypties parinkimo svirtelę važiuoti atbulomis, automatiškai persijungia vaizdas iš galinės kameros.

Pavaros

Dirbti traktoriais su priekiniais krautuvais, kuriuose sumontuota automatinė pavarų dėžė, patogu. Štai Fendt traktoriuje laikant paspaustą važiavimo krypties parinkimo svirtelę, jis stovi vietoje pasiruošęs darbui. Akseleratoriaus pedalo paspaudimas tokiu atveju tik padidina variklio alkūninio veleno sūkius, padidina krautuvui tiekiamos alyvos kiekį ir leidžia vienu metu patogiai atlikti kelias krovimo operacijas, pvz., išversti ir praverti (atidaryti) griebtuvą. Atleidus Deutz Fahr traktoriaus akseleratoriaus pedalą, jis sustoja ir lieka stovėti net ir nenaudojant darbinių stabdžių.

Massey Ferguson ir Valtra traktoriuose veikia Stop and Go funkcija. Čia mechaninė pavarų dėžė yra atjungiama nuo variklio tuoj pat, kai tik paspaudžiamas stabdžių pedalas. Sankabos naudoti nereikia. Stabdžių pedalą paleidus, traktorius pradeda judėti toliau prieš tai pasirinkta važiavimo kryptimi. Valtra traktoriuose galima stabdžių pedalą spausti ir kaire koja, o dešine – akseleratoriaus pedalą, siekiant padidinti alyvos srautą, kad krautuvo darbas būtų našesnis. Tačiau dėl didelio hidraulinės sistemos siurblio našumo tokios pedalų naudojimo kombinacijos neprireikia. Kompanija „Claas“ 400-osios serijos Arion traktoriui Stop and Go funkciją siūlo nuo 2016 m. spalio.

Massey Ferguson traktoriuje su važiavimo krypties pasirinkimo svirtele galima pasirinkti ne tik norimą važiavimo kryptį, bet ir važiavimo greitį – pavarą. Valtra traktoriaus važiavimo krypties keitimo funkcija vangoka, net ir tuomet, kai nustatytas didžiausias jautrumas.

Hidraulinė sistema

Priekiniam krautuvui valdyti Fendt traktoriuje naudojamos dvi poros galinių hidraulinių jungčių. Jei pageidaujama palikti krautuvą prijungtą prie traktoriaus ir kartu naudotis galinėmis hidraulinėmis jungtimis, reikia atjungti krautuvo hidraulines linijas. Geresnį sprendimą siūlo „Claas“, „John Deere“ ir „Valtra“. Šių gamintojų traktoriuose klavišu galima pasirinkti, ką norima valdyti. Massey Ferguson traktoriuje vienu vožtuvu, sumontuotu prie greitosios krautuvo hidraulinės linijos jungties, užblokuojamas alyvos tekėjimas į krautuvą. Taip naudojant tą pačią krautuvo valdymo svirtį galima valdyti lygiagrečiai gale prijungtas hidraulines mašinas.

Gerą įspūdį palieka Valtra traktoriaus alyvos siurblys, tiekiantis 221 l/min. alyvos debitą. Žinoma, toks siurblys labiau skirtas darbui su miško mašinomis, kurioms valdyti reikia didelio alyvos kiekio. Dėl didelio siurblio našumo krautuvas juda greitai ir galima patogiai naudotis keliomis funkcijomis iš karto. Pageidaujant sumažinti greitį ir padidinti valdymo tikslumą, galima apriboti hidraulinį srautą iki 50 ar 10 proc. maksimalios reikšmės.

John Deere alyvos siurblio našumas 123 l/min., Deutz Fahr – 125 l/min., toks debitas leidžia našiai dirbti su krautuvu. Massey Ferguson, Claas ir Fendt siurblių našumas svyruoja nuo 104 iki 107 l/min., tačiau dirbant su krautuvu nekyla didesnių rūpesčių. Deutz Fahr, Fendt ir Valtra traktoriuose variklio alkūninio veleno sūkiai automatiškai padidinami, kai reikia didesnio alyvos srauto. Tai pasirenkama funkcija.

Valdymas

Krautuvą patogu valdyti kryžmiškai judančia svirtimi (angl. Joystick). Claas traktoriuje sumontuota valdymo svirtis, kuri savo darbo charakteristikomis labai panaši į ekskavatoriaus. Panašus valdymas ir Massey Ferguson traktoriuje. Abiejuose traktoriuose greta pavarų dėžės valdymo funkcijos galima keliais klavišais pasirinkti norimą funkciją. Claas traktoriuje galima programuoti tris klavišus, skirtus krautuvo darbui, važiavimo krypčiai bei ISOBUS valdyti. Massey Ferguson traktoriuje galima ant kryžmiškai judančios svirties klavišų programuoti beveik visas traktoriaus valdymo funkcijas. Pavyzdžiui, privažiavus su kaušu prie krūvos, yra įjungiama visų ratų pavara, nuvažiuojant – visų ratų pavara tuoj pat vėl išjungiama. Taip taupomos padangos, padidėja traukos galia ir traktoriaus manevringumas.

Deutz Fahr traktoriuje krautuvo valdymo svirtis sumontuota priekinio porankio dešinėje dalyje. Naudojantis krautuvu tai sunkumų nesudaro. Tačiau norint prijungti krautuvą prie traktoriaus rėmo, dėl dešinėje pusėje esančio išmetimo vamzdžio dėmesį ir žvilgsnį reikia sukoncentruoti į kairę pusę. Valdymo svirtis tampa sunkiau pasiekiama.

John Deere krautuvo valdymo svirtis turi programuojamus klavišus, tačiau jais valdyti galima tik hidraulinę sistemą ir ISOBUS terminalą. Nėra galimybės programuoti norimų padėčių ar nustatyti kėlimo aukščio apribojimų.

Tvirtinimas

Šiandien krautuvų tvirtinimas išspręstas daug geriau. Tvirtinimo konstrukcijos prisukamos prie traktoriaus pusrėmių ar kitų nešančiųjų elementų. Pagalbiniai tvirtinimo rėmai beveik nereikalingi. Dirbant laukuose ar atliekant transporto darbus, krautuvas gali likti ūkininko kieme. Balastas nereikalingas. Krautuvą atjungti ir prijungti nėra sunku, dažniausiai šiek tiek reikia patikslinti padėtį su kėlimo ar padargo pavertimo hidrauliniais cilindrais.

Su Alö krautuvais komplektuojami Massey Ferguson ir Valtra traktoriai, taip pat Fendt turi automatinio krautuvo fiksavimo funkcijas. Kaištinis Deutz Fahr krautuvo blokavimas reikalauja didesnių fizinių pastangų. Dešinės pusės kaištis labai arti išmetimo vamzdžio. John Deere krautuvą prijungti ir atjungti galima nenaudojant hidraulikos. Vadinasi, sutaupomas vienas išlipimas iš kabinos hidraulinėms žarnoms prijungti prieš mechaniškai sukabinant krautuvą su traktoriumi. Reikia tik žinoti atjungimo ir prijungimo eiliškumą. Norint krautuvą atjungti nuo traktoriaus, pirmiausia reikia išlyginti prikabintą padargą, panaikinti slėgį hidraulinėse linijose ir atlenkti atramines kojas. Prijungimas taip pat elementarus. Naudojantis krautuvais, privalu nepamiršti užlenkti atraminių kojų, kitaip jos gali kliudyti traktoriaus konstrukcijas.

Intensyviai dirbant su krautuvu, hidraulinis prikabintų padargų fiksavimas tampa vos ne standartine krautuvo dalimi. Tam dažnai naudojamas ketvirtas valdymo skirstytuvas, kuris montuojamas trečiosios hidraulinės linijos šakoje ir valdomas elektra. Saugumo sumetimais, padargo fiksavimo valdymo elementai nukelti kiek toliau nuo krautuvo valdymo svirties. Bet jei tai tinkamai sužymėta, keblumų nesudaro. Paspaudus padargo fiksavimo klavišą, spaudžiamas trečiojo hidraulinio kontūro valdymo mygtukas ir naudojama kryžmai judanti svirtis. Nuo svirties pavertimo krypties priklauso ir fiksavimo cilindro judėjimo kryptis. John Deere traktoriuje vienu metu spaudžiami netoli magnetolos esantys du klavišai. Nedidelis hidraulinis cilindras atblokuoja padargą, užkraudamas hidraulinį azoto akumuliatorių. Tokia konstrukcija leidžia ir rankiniu būdu valdyti fiksavimo kaištį, norint, pavyzdžiui, papildomai prikabinti apsauginę grandinę.

Programavimas, svėrimas, vairavimas

Fendt traktoriaus krautuvas programuojamas naudojantis terminalu. Galima suvesti kėlimo ir nuleidimo aukščio apribojimus, padargo išvertimo ir suvertimo kampus. Tai aktualu, jei dirbama riboto aukščio patalpoje arba prikabintas padargas negali būti stipriai vartomas. Taip užtikrinamas saugumas. Šios funkcijos nustatomos atskirai – užtenka rankiniu būdu nustatyti norimą poziciją ir paspaudus klavišą išsaugoti ją atmintyje. Norint, kad nustatymas būtų vykdomas, reikia spustelėti klavišą ir pajudinti svirtį. Amortizacija įjungiama automatiškai pasiekus nustatytą važiavimo greičio ribą.

Stebėtinai tiksli yra svėrimo funkcija. Ji veikia matuojant slėgį hidraulinėje sistemoje. Pakeitus prikabinamą padargą, reikia tik atlikti kalibravimą. Norint sverti, krautuvas turi būti nustatytame aukštyje, kuris, deja, monitoriuje neparodomas tiksliai. Negalima atlikti dalinio svėrimo, kai dalis krovinio iš kaušo yra išpilama.

Claas, Massey Ferguson ir Valtra traktoriuose yra greitojo vairavimo funkcija, tad manevruojant mažiau kartų tenka sukti vairą. Kompanija „Claas“ suteikia galimybę rinktis kelias vairavimo koncepcijas. Massey Ferguson traktoriuje vairo rato pasukimo kampas nustatomas naudojantis valdymo meniu, o aktyvuojamas – suprogramuotu tai funkcijai klavišu ant kryžmai judančios krautuvo valdymo svirties. Valtra traktoriuje sumontuotas potenciometras leidžia nustatyti, kad ratai nuo vienos kraštinės padėties iki kitos pasisuktų per 1,5–4 vairo rato pasukimus. Deutz Fahr, Fendt ir John Deere šios funkcijos neturi.