23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/08
Kombainai su klavišiniais kratikliais
  • Prof. em. Liudas ŠPOKAS, ASU
  • Mano ūkis

Esant palankioms sąlygoms, našiausiai dirba kombainai su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu (rotoriniai). 2016 m. vasara buvo labai lietinga: liepą iškrito 164 mm, o rugpjūtį – 115 mm kritulių. Dirbant tokiomis sąlygomis, išryškėjo kombainų su klavišiniais kratikliais privalumai.

Kombainus su klavišiniais kratikliais gamina kompanijos „Claas“, „New Holland“, „John Deere“, „Laverda“, „Deutz Fahr“, „Sampo“ ir kitos. Ilgą laiką Lietuvoje populiariausi kombainai su klavišiniais kratikliais buvo Claas Lexion 670 (a) ir New Holland CX 8080 (c). Gamybininkai labai palankiai vertina ir John Deere T (b) grupės kombainus. Per 2007 m. javapjūtę bendrovėje „Grūduva“ derlius dorotas keturių būgnų kombainu John Deere T 660i. Nuimant vietomis piktžolėtus ir drėgnokus žieminius kviečius Harnesk (derlius 7,2 t ha-1, grūdų drėgnumas 15,5, šiaudų – 28,9 proc., važiuota 5 km h-1 greičiu), kombainas per valandą prikūlė 21,54 ± 3,08 t grūdų.

Kombaino konstrukcija buvo vis tobulinama ir 2016 m. javapjūtei pristatytas naujausios kartos kombainas John Deere T 670. Nuimant žieminius kviečius Skagen (derlius 7,5 t ha-1, grūdų drėgnumas 16 proc.), per valandą vidutiniškai prikulta 34,1 ± 2,82 t grūdų. Laidaus kombaino pasirodymas rinkoje privers ir kitus gamintojus tobulinti kombainų konstrukciją.

Darbo kokybę lemia konstrukciniai sprendimai

Kombainų našumas ir darbo kokybė labiausiai priklauso nuo kūlimo-separavimo sistemos konstrukcijos, techninių duomenų ir veikimo ypatumų. Variklis, važiuoklė, pjaunamoji, nuožulnusis transporteris, šiaudų smulkintuvas ir kitos kombaino dalys tik užtikrina sklandų nupjautų javų tiekimą kūlimo aparatui ir šiaudų pjaustinio tolygų paskleidimą ražienoje.

Dauguma kompanijų gamina kelių modifikacijų, skirtingų modelių kombainus. Skiriasi jų kūlimo būgno plotis, separacijos sistemų plotas, variklio galia ir kaina. Naujausi kombainai John Deere T gaminami dviejų modifikacijų ir dviejų modelių. Kombainuose John Deere T550 ir T560 yra 1,4 m pločio kūlimo būgnas ir penki klavišiniai kratikliai, o John Deere T660 ir T670 – 1,67 m pločio būgnas ir šeši klavišiniai kratikliai. Laidesnių kombainų didesnė variklio galia, talpesnis grūdų bunkeris, platesnės automatinių valdymo sistemų galimybės ir kt.

Prie kiekvieno kombaino gali būti pritvirtinta skirtingo pločio pjaunamoji. Pjaunamosios plotis yra tampriai susietas su variklio galia. Nustatėme, kad laidžiausių kombainų su klavišiniais kratikliais racionalus pjaunamosios plotis, kai jos vienam pločio metrui tenka variklio 50 AG. Prie mažo laidumo kombainų tvirtinama 6,1 ar 6,7 m pločio pjaunamoji, jos vienam pločio metrui pakanka variklio 45 AG. Nuimant derlingus javus (apie 9 t ha-1.), kai pjaunamoji 6,7 m, racionalus kombaino važiavimo greitis apie 5 km h-1 Kai ūkyje javų derliai mažesni, reikia naudoti kombainus su platesne pjaunamąja. Kombaino našumo reikia siekti nedidinant važiavimo greičio (daugiau kaip 6 km h-1).

Kombaino John Deere T pjaunamosios. Prie kombainų gali būti pritvirtintos įvairios pjaunamosios: įprastinė, su juostiniu transporteriu, Vario, su skersiniais juostiniais transporteriais, su lanksčiu pjaunamosios dugnu. Be to, galima įsigyti augalų pradalgių rinktuvą ir skirtingo pločio kukurūzų skabykles. Gaminamos nuo 4,9 iki 12,2 m pločio pjaunamosios. Įprastinėje pjaunamojoje (600R) atstumą tarp dalgio ir sraigės cilindrinės dalies rankiniu būdu galima nustatyti 0,4; 0,46 arba 0,57 m (a). Tai imlus ir nepatogus darbas. Šios pjaunamosios tinka miežiams, trumpastiebiams kviečiams ar sėklažolėms nuimti. Žieminių rapsų aukštis kartais siekia net 1,9 m. Juos nuimant, tarp sraigės cilindrinės dalies ir dalgio turi būti > 1,0 m atstumas. Ant pjaunamosios (600R) dugno tenka tvirtinti rapsų stalą. Tam gaištamas laikas, tą pačią dieną negalima nuimti skirtingų augalų.

Universali pjaunamoji yra PremiumFlow su juostiniu transporteriu (b). Pjaunamosios plotis nuo 5,5 iki 12,2 m. Ant pjaunamosios dugno yra uždėtas sekcinis 1,0 m pločio juostinis transporteris. Jis nupjautus javus ar rapsus tolygiai tiekia 0,75 m skersmens sraigei. Nuimant rapsus, tereikia abiejuose pjaunamosios šonuose pritvirtinti aktyviuosius rapsų skyriklius.

Kuo platesnė pjaunamoji, tuo didesnė jos masė. Darbo metu švytuoja sraigė ir lenktuvai. Todėl plačių pjaunamųjų (> 9,1 m), sraigės ir lenktuvų viduryje yra atrama, sujungta su mašinos korpusu.

Užsienio šalyse vis dažniau prie John Deere kombainų tvirtinamos pjaunamosios su skersiniais 1,01 m pločio juostiniais transporteriais (c). Jų slinkimo greitis ir pasvirimo kampas keičiamas iš kabinos. Nupjauti aukšti javai tolygiai tiekiami nuožulniajam transporteriui. Pjaunamojoje nėra skersinės sraigės, todėl jos masė mažesnė. Paliekant 38 mm aukščio ražieną, sėkmingai nupjaunami labai sugulę javai ir sėklažolės.

Dažniausiai jau prieš pjūtį žirniai ir pupos būna visiškai sugulę. Jiems nuimti naudojamos specialios pjaunamosios (600F) su lanksčiu pjaunamosios dugnu. Dalgių peiliukų ašmenyse yra mažiau dantukų.

Vario pjaunamoji 600X. Daugiamečiais tyrimais nustatėme, kad Lietuvos sąlygomis universaliausia yra Vario pjaunamoji, nes per dieną, kintant darbo sąlygoms, tenka pjauti stačius ir sugulusius javus arba rapsus. Prie John Deere T kombainų tvirtinamos nuo 6,7 iki 12,2 m pločio 600X modelio Vario pjaunamosios. Mažiausias atstumas tarp dalgio ir sraigės yra 0,4, o didžiausias – 1,2 m (a). Pjovimo aparatą su keičiamo pločio dugnu stumdo hidrauliniai cilindrai (b – 3), jo tiesų judesį palaiko kreipikliai (b – 4). Dugno (a – 1) gale yra sandarinimo juosta (2). Ji sujungta su traukle (c – 5). Nustūmus pjovimo aparatą į kraštinę padėtį, sandarinimo juosta prispaudžiama prie dugno. Dugnas sandarus – neprabyra nė viena rapsų sėkla. Tai labai originalus techninis sprendimas.

Pjovimo aparatas plaukiojantis (a), nes gretimų peiliukų (1 ir 2) ašmenys nukreipti priešingomis kryptimis. Todėl pjovimo metu vienas peiliukas yra spaudžiamas žemyn prie piršto plokštumos su aštriomis briaunomis, o gretimas peiliukas stumiamas aukštyn prie viršutinės piršto plokštumos. Dalgiui stumdyti reikia mažiau jėgos. Todėl galima prie dalgio stumdymo reduktoriaus prijungti rapsų aktyviojo dvidalgio skyriklio mechaninę pavarą. Dalgį stumdo planetinis reduktorius (d – 9). Dalgio eiga 89 mm, todėl augalų atplaišos nestringa tarp peiliukų ir pirštų plokštumų. Peiliukai prie dalgio juostelės pritvirtinti varžteliais. Juos galima greitai pakeisti.

Rapsų dvidalgio skyriklio pavara mechaninė. Skyriklio kablį (7) užkabinus už pjaunamosios korpuso, o užrakto svirties (6) galo kablį už skirtuvo korpuso ataugos, artinant svirtį (6) prie pjaunamosios šono, skyriklio pavaros diskas (8) priglaudžiamas prie disko (3). Darbo metu skyriklio padėtis stabili, nes jo viršuje nėra masyvaus elektros ar hidraulinio variklio, elektros laidų ar žarnų. Skyriklio bendra masė vos 15 kg. Jį pritvirtinti be pagalbininko sugeba pats kombaino operatorius. Nuimant javus, rapsų aktyvieji skyrikliai nuimami ir pritvirtinami prie pjaunamosios vertikalios sienelės išorinės pusės. Greta yra ir stiebų kėlikliai, kurie, nuimant sugulusius javus, tvirtinami ant kas ketvirtojo pjovimo aparato piršto.

Nuimant nesugulusius rapsus, reikia palikti bent 0,3 m aukščio ražieną. Nustatėme, kad žieminių rapsų Sunday (sėklų drėgnumas 17,25, stiebų – 80,43 proc.) 0,2 m aukščio ražiena sudarė 47,3 ± 1,59 proc. visos stiebų masės. Padidinus ražienos aukštį iki 0,3 m, į kombainą buvo tiekiama 2,44 proc. punkto mažesnio drėgnumo ir 13,61 ± 0,61 proc. punkto mažiau stiebų masės. Kuo drėgnesni nuimami rapsai, tuo ražienos masės dalis bendroje stiebų masėje yra didesnė.

Sraigė. Ji nupjautus augalus iš pjaunamosios kraštų sustumia į vidurį ir perduoda nuožulniajam transporteriui. Sraigės skersmuo 0,66 m, vijų aukštis – 130 mm. Tarpuose tarp sraigės vijų (0,6 m) yra pirštai, jie sumažina stumiamos masės slidinėjimą. Vidurinėje sraigės dalyje yra keturios eilės pirštų (a). Tarp jų yra skirtingi tarpai. Pirštai išlygina sraigės vijų tiekiamą augalų sluoksnį, jį šiek tiek paskleidžia ir stumia nuožulniajam transporteriui. Nulūžęs pirštas nepatenka ant pjaunamosios dugno, o įkrenta į sraigės vidų. Kad masė nuožulniajam transporteriui būtų perduota sklandžiai, turi būti galimai mažesnis tarpas tarp sraigės pirštų ir nuožulniojo transporterio grandiklių. Abiejose pjaunamosios pusėse sraigtais (b – 1) galima sraigę šiek tiek pastumti link grandiklių.

Prie pjaunamosios galinės vertikalios sienelės yra pritvirtinta juostelė. Ji neleidžia augalams apsivynioti aplink sraigę. Darbo metu dyla juostelė ir sraigės vijos, didėja tarpas tarp vijų ir juostelės. Jis sumažinamas sienelės išorinėje pusėje esančiais sraigtais (2), pastumiant juostelę (c). Kuo mažesnis tarpas tarp sraigės vijų ir juostelės, tuo rečiau sraigė apsivynios piktžolėtais javais.

Nuimant skirtingo derliaus ir biometrinių rodiklių augalus (javus, rapsus, ankštinius), keičiamas kombaino važiavimo greitis. Kinta po sraige patenkančių augalų sluoksnio storis ir sraigės apkrova. Todėl bent prieš rapsų ar pupų nuėmimą reikia padidinti tarpą tarp pjaunamosios dugno ir sraigės vijų bei dugno ir sraigės vidurinėje dalyje esančių pirštų galų. Dauguma operatorių to nedaro, nes variklio galios pakanka sraigei sukti ir jai deformuoti. Pjaunamojoje 600X sraigė stumdoma aukštyn ar žemyn abiejose pjaunamosios šonuose esančiais masyviais sraigtais (d – 3). Įvertinus pjaunamosios plotį, nuimamų augalų rūšį ir derlių, nustatomas 12–16 mm tarpas tarp dugno ir sraigės vijų. Tada patikslinamas tarpas tarp pjaunamosios dugno ir pirštų galų. Jis gali būti apie 2 mm mažesnis, palyginti su tarpu tarp dugno ir sraigės vijų. Tarpas keičiamas, atlaisvinant disko (d – 4) padėtį fiksuojančius varžtus ir pasukant veleną (5). Sraigę nuo perkrovų apsaugo pirštinė mova.

Nuožulnusis transporteris (a) atviras, keturių grandinių. Slenkanti augalų masė gali priekinį būgną pastumti aukštyn. Varantysis būgnas viršutinis. Jo pavaroje yra apsauginė mova. Apatinis būgnas (2) originalios konstrukcijos. Grandinės uždėtos ant didesnio skersmens, palyginti su būgno skersmeniu, diskų (1). Į tarpus tarp gretimų diskų ir grandiklių telpa daugiau masės, palyginti su esančiais po grandikliais, ji puresnė – didesnis transporterio našumas. Transporterio grandiklių slinkimo greitis padidintas nuo 2,8 iki 3,6 m s-1. Kūlimo būgnui tiekiamas plonesnis ir tolygiau paskleistas augalų sluoksnis.

Dirbant dėvisi grandinės, jos ilgėja, grandikliai gali pradėti siekti ant dugno pritvirtintas juostas. Todėl periodiškai reikia tikrinti grandinių įtempimą. Atjungus pjaunamąją, iš priekio stebima, ar nuožulniojo transporterio vidurinysis trečiasis grandiklis nesiekia juostų. Tarp jų ir grandiklio turi būti minimalus tarpelis. Nuožulnusis transpoteris įtempiamas taip: abiejose transporterio korpuso pusėse pakaičiui sukant sraigtų (b – 4) veržles (6), stumiamas pirmyn apatinis būgnas ir tempiamos grandinės. Tarpas tarp kraštinių grandiklių ir dugno turi būti vienodas, o tarp trečiojo grandiklio ir dugno minimalus. Užveržiamos antveržlės (5).

Nuimant rapsus ir kukurūzų burbuoles, transporterio priekinis būgnas pakeliamas aukštyn. Tam svirtis (c – 7) pasukama prieš laikrodžio rodyklę ir jos fiksatorius (8) įstatomas į korpuso angą (9). Be to, sumažinamas grandiklinio transporterio slinkimo greitis, pavaros grandinė uždedama ant gretimų laisvų žvaigždučių.

Lenktuvai. Pjaunamąja (600R) nupjauti aukšti augalai gula ant pjaunamosios sraigės. Kad jie nebūtų nublokšti pirmyn, lenktuvų pirštai juos turi stumti link sraigės. Pjaunant labai sugulusius augalus, operatorius svirtele (1) pakreipia lenktuvų pirštus link kombaino, hidrauliniais cilindrais (2) lenktuvus nustumia pirmyn, cilindrais (4) nuleidžia žemyn, hidrauliniu varikliu (3) padidina lenktuvų sukimosi dažnį (pirštų judėjimo greitį). Pirštai nuo dirvos šiek tiek pakelia augalus, dalgis juos nupjauna ir pirštai juos nustumia sraigei. Neišvengiama grūdų nuostolių. Keičiant Vario pjaunamosios (600X) dugno plotį, procesas vyksta sklandžiau – grūdų nuostoliai mažesni. Jeigu augalai statūs, lenktuvai turi būti pakelti aukštyn ir patraukti link kombaino, kad pirštai nesiektų varpų. Jeigu pirštai siekia varpas, jie neturi jų šukuoti. Neteisinga lenktuvų padėtis ar per didelis jų sukimosi dažnis – svarbiausioji grūdų nuostolių priežastis.

Naujuose kombainuose yra suderintas lenktuvų sukimosi dažnis su kombaino važiavimo greičiu, nes lenktuvus suka hidraulinis variklis (3). Padidinus važiavimo greitį, padidėja ir lenktuvų sukimosi dažnis. Operatorius gali nustatyti, kad, nuimant sugulusius augalus, lenktuvų pirštų judėjimo greitis būtų šiek tiek didesnis už kombaino važiavimo greitį.

Pervežant ant vežimėlio uždėtą pjaunamąją iš vieno lauko į kitą arba važiuojant labai nelygiu keliu, lenktuvus reikia nuleisti žemyn. Prieš keičiant dalgio peiliuką, lenktuvus reikia pakelti aukštyn, apsaugomis (5) apgaubti hidraulinių cilindrų (4) kotus. Lenktuvus reikia nuleisti tiek, kad apsaugos remtųsi į hidraulinių cilindrų viršų. Nuimant aukštus augalus, lenktuvus reikia pakelti aukščiau, kad pirštai nešukuotų varpų. Tam, sukant hidraulinių cilindrų stūmoklių kotų antgalius (6), padidinamas kotų ilgis.

Kūlimo-separavimo sistema

Svarbiausios kombaino technologinio proceso dalys: kūlimo aparatas (a – 1), šiaudų separatorius (4) ir pobūgniai (12 ir 9). Atmušimo būgnas (2), tarpinis (3) ir nukreipiamasis būgnas (5) su pobūgniu (8) užtikrina sklandų masės judėjimą link klavišinių kratiklių (7). Kūlimo-separavimo sistemos dalys turi iškulti iš augalų grūdus, jų nesužaloti, nesutrupinti šiaudų, iš jų atskirti iškultus grūdus, šiaudus nukreipti ant klavišinių kratiklių, o nuokulas – į valytuvą.

Kūlimo aparatas. Jį sudaro 0,66 m skersmens ir 1,67 m pločio atviras būgnas su 10 spragilų. Jį 124º kampu gaubia ardelinis 1,36 m2 bendrojo ploto pobūgnis (gamintojo duomenys). Pobūgnyje yra 13 skersinių juostų, kurios sumažina augalų slinkimo greitį. Kukurūzų burbuolėms kulti tarpai tarp spragilų uždengiami specialiais dangalais. Universalusis pobūgnis nekeičiamas. Technologiniai parametrai keičiami.

Kuliant svarbiausia nesutrupinti šiaudų. Varpas kulia skirtingu intensyvumu keturi būgnai (1, 3, 4, 5), o iškulti grūdai byra pro pobūgnius (8, 9, 12), todėl kūlimo būgną galima sukti lėčiau, o tarpą tarp būgno ir pobūgnio palikti didesnį, palyginti su kitų gamintojų kombainuose nustatomais parametrais. Kombainuose John Deere T nuožulniojo transporterio stumiama augalų masė patenka į tarpą tarp būgno ir pobūgnio tik nežymiai keisdama slinkimo kryptį. Todėl varpų kūlimas yra nuoseklus, o spragilų poveikis šiaudams švelnus. Nuimant labai drėgnus ar piktžolėtus javus, akuotuotus miežius ir net kviečius, jeigu neužtenka pobūgnio pradžioje tris tarpus tarp skersinių juostų uždengti dangalais (trauklė 11), varžtais (b – 14) rievėta skersinė juostelė (13) pastumiama aukštyn – pirmasis būgno spragilo smūgis augalų masei bus stipresnis. Jeigu augalai normalaus drėgnumo, kad netrupintų šiaudų ir nežalotų grūdų, varžtais (14) juostelė (13) nuleidžiama žemyn, pobūgnio priekinė dalis turi būti nepridengta.

Kūlimo būgno sukimosi dažnį nuo 470 iki 950 min-1 keičia iš kabinos valdomas variatorius. Įsigijus kombainą su ant būgno veleno uždėtame skriemulyje įtaisytu reduktoriumi, būgno sukimosi dažnį variatorius keis nuo 250 iki 470 min-1. Tarpas tarp būgno ir pobūgnio keičiamas iš kabinos elektromechanine pavara nuo 0 iki 54 mm. Operatorius iš kabinos gali keisti atskirai kiekvieną kūlimo aparato ir valytuvo technologinį parametrą. Nurodžius darbo sąlygas, automatinė valdymo sistema pakeis užprogramuotus visus technologinius parametrus.

Šiaudų separatorius. 1970 m. pirmą kartą kombainuose (New Holland) už kūlimo būgno buvo įrengtas rotorinis šiaudų separatorius. Dabar New Holland kombainuose 0,75 m skersmens kūlimo būgnas meta šiaudus ir nuokulas 0,72 m skersmens šiaudų separatoriui. Šiaudai du kartus keičia judėjimo kryptį. Tarpinio būgno ir separatoriaus menčių poveikis šiaudų masei yra agresyvus. John Deere T kombainuose rotoriniam šiaudų separatoriui (a – 4) šiaudus tiekia tarpinis 0,5 m skersmens mentinis būgnas (3), sukamas laikrodžio rodyklės kryptimi. Šiaudai į tarpą tarp separatoriaus menčių ir pobūgnio patenka nekeisdami judėjimo krypties.

Separatoriaus būgno skersmuo 0,8 m. Prie jo pritvirtinta 10 eilių mentelių. Būgną 168º kampu gaubia pobūgnis. Pobūgnyje yra 8 skersinės juostos ir išilginiai virbalai. Tarp juostų didesni tarpai, palyginti su pagrindiniu pobūgniu. Pobūgnio gale yra trys eilės pirštinių ardelių. Bendras pobūgnio plotas 2,1 m2.

Nuimant rapsus, kukurūzų burbuoles, pupas, šiaudų rotorinio separatoriaus pobūgnis nuleidžiamas žemyn. Tarpas tarp būgno mentelių ir pobūgnio siekia 35 mm. Dešinėje kuliamosios pusėje esanti svirtis (a – 1) pasukama laikrodžio rodyklės kryptimi į kitą kraštinę padėtį. Svirtimi (3) sumažinus pavaros diržo (b – 2) įtempimą ir jį perkėlus ant greta esančių laisvų skriemulių, šiaudų separatoriaus rotoriaus sukimosi dažnis sumažinamas nuo 760 iki 380.

Nukreipiamasis būgnas. Jis mentinis, 0,4 m skersmens. Jo ir šiaudų separatoriaus būgno sukimosi dažnis susijęs. Po būgnu esančio pobūgnio bendras plotas 0,55 m2. Nuimant rapsus, pobūgnis nuleidžiamas žemyn, pasukus svirtį (c – 4) prieš laikrodžio rodyklę ir užfiksavus jos padėtį.

Kratikliai. Kombainuose yra 5 arba 6 klavišiniai 3,31 m ilgio kratikliai. Jų bendras plotas 4,8 arba 5,8 m2. Klavišai uždėti ant dviejų alkūninių velenų. Jie sukami 540 min-1 dažniu. Velenų guoliai mediniai, impregnuoti. Nukreipiamojo būgno (5) metamus šiaudus ant kratiklių klavišų pradžios nukreipia užlaida (6). Grūdų separaciją, pro klavišų paviršiumi slenkantį šiaudų sluoksnį aktyvina laipteliai. Nebėra virš klavišų būgninio-pirštinio šiaudų purentuvo. Šoninių klavišų galuose yra jutikliai šiaudų kratymo grūdų nuostoliams nustatyti. Darbo metu periodiškai reikia valyti jutiklių ir klavišų dangalų paviršių.

Valytuvas. Pro kūlimo-separavimo sistemos pobūgnius ir klavišų dangalus prabirusios nuokulos krenta ant septynių sraigių (a – 1), ant trumposios kratomosios lentos (3) ir trumpojo sieto (4). Kraštinės sraigės sukamos priešinga kryptimi kitoms sraigėms. Pro sietą (4) prabirusios nuokulos krenta ant viršutinio sieto pradžios, o neprabirusios – ant pirštinių ardelių ir viršutiniojo sieto. Mentinis ventiliatorius (2) mažesniuoju ortakiu tiekia oro srautą po trumpuoju sietu (4), o didesniuoju – po viršutiniu (6) ir apatiniu sietais. Viršutinis ir apatinis sietai švytuoja priešinga kryptimi. Valytuvo vibracija priklauso nuo priešpriešais švytuojančių masių skirtumo. Naujausiuose kombainuose abiejų sietinių rėmai pagaminti iš aliuminio detalių. Todėl mažesnė vibracija. Valytuvo sietų bendras plotas 6,3 m2. Sietai plokšteliniai, jie laidesni už žvyninius. Tarpai tarp plokštelių keičiami iš kabinos elektromechanine pavara. Tarpai tarp trumpojo sieto žvynų pakeičiami rankiniu būdu. Paliekamas pusiau pridarytas sietas. Viršutinio sieto gale yra du plokšti jutikliai. Jie fiksuoja grūdų impulsus. Kompiuterio ekrane matomas grūdų nuostolius atspindinčių diagramų kitimas. Darbo pradžioje kiekviename lauke reikia nustatyti faktinus grūdų nuostolius. Jeigu jie viršija 1,0 proc., būtina patikslinti valytuvo technologinius parametrus ir pakartotinai nustatyti grūdų nuostolius. Jeigu reikia, koreguojami kompiuterio rodmenys.

Ventiliatoriaus (b) sukimosi dažnis nuo 550 iki 1 350 min-1 keičiamas elekromechanine pavara, valdoma iš kabinos. Sukimosi dažnis matomas kompiuterio ekrane. Nuimant sėklažoles, ventiliatoriaus pavaros diržą perkėlus ant greta esančių laisvų skriemulių, sukimosi dažnis keičiamas nuo 300 iki 600 min-1. Ventiliatorius pučia tolygų oro srautą, nes jis orą siurbia ne tik pro šonines angas, bet ir pro korpuso viršuje esančias tris angas (9). Periodiškai jas reikia išvalyti.

Grūdai surenkami į 1 100 l talpos bunkerį. Grūdų iškrovimo sraigės našumas 125 l s-1. Galima įsigyti kombainą su augalų derliaus nustatymo ir grūdų drėgnumo matavimo prietaisais.

Šiaudų smulkintuvas

Jį sudaro būgnas su lanksčiai pritvirtintais lygių ar dantytų ašmenų peiliukais (a – 1), priešpeiliai, dugnas. Prie dalies peiliukų gali būti pritvirtintos mentelės (2), jos sukuria stipresnį oro srautą – šiaudų pjaustinys tolygiau paskleidžiamas plačios pjaunamosios paliktame ražienos ruože.

Prie būgno keturiomis eilėmis yra pritvirtinti 52 arba aštuoniomis eilėmis 96 peiliukai. Kuo daugiau peiliukų, tuo trumpesnis šiaudų pjaustinys. Prie rėmo yra pritvirtinta 50 keičiamos padėties priešpeilių. Pastūmus aukštyn dugno skersinę juostą, peiliai labiau susmulkina šiaudus.

Nuimant grūdinius augalus, smulkintuvo būgnas sukamas 3 400 min-1 dažniu. Pavaros diržas yra uždėtas ant skriemulio (b – 3). Nuimant rapsus ar kukurūzų burbuoles, pavaros diržas perkeliamas ant skriemulio (4), smulkinimo būgnas sukamas dvigubai lėčiau. Nuimant rapsus, ne visada reikia sumažinti būgno sukimosi dažnį. Sukimosi dažnis priklauso nuo paliktos ražienos aukščio, rapsų drėgnumo, piktžolėtumo ir kitų veiksnių. Šiaudų paskleidimo plotį galima keisti iš kabinos, elektromechanine pavara pasukant skleistuvo kreipiamąsias.

Šiaudus klojant į pradalges, išjungiama smulkintuvo pavara. Operatorius turi pavaros skriemulio diską (c – 5) patraukti į save. Pasukus svirtį, nuo kratiklių klavišų krentantys šiaudai slysta dangalu ir krenta ant ražienos. Iškulos nuo viršutinio sieto krenta į du diskinius mentinius skleistuvus. Jų pavarą suka hidrauliniai varikliai.

Važiuoklė ir variklis

Gaminami kombainai su ratine (a) ir pusiau vikšrine važiuokle (b). Vikšrų plotis 0,66 m. Ratinės važiuoklės priekinis tiltas varantysis, gali būti varantysis ir vairavimo ratų tiltas. Vairavimo tilto pavara hidraulinė. Priekinio tilto dėžė trijų pavarų. Jos pirminį velenėlį suka hidraulinis variklis. Maksimalus važiavimo greitis 35 km h-1 Galima įsigyti kombainą su automatine pavarų perjungimo ir važiavimo greičio valdymo sistema Pro Drive. Nepriklausomai nuo važiuoklės tipo, lauke kombaino važiavimo greitis iki 20 km h-1, o kelyje – 40 km h-1. Priekiniame tilte yra diferencialo užraktas. Priekinių ratų padangos 900/60 R32, vairavimo – 600/65 R28. Kombainui važiuojant keliu, automatinė valdymo sistema sumažina variklio sukimosi dažnį nuo 2 200 iki 1 600 min-1, o jam stovint – iki 1 200 min-1, taip taupomi degalai. Sustabdžius kombainą, automatinė valdymo sistema įjungia pagrindinį stabdį. Darbui kalvotuose laukuose skirtame kombaine (Hillmaster) yra keičiama priekinio tilto ratų padėtis. Kombainui važiuojant skersai šlaito, kuliamoji išlieka horizontali.

Kombaino šešių cilindrų dyzelinis variklis su dviem oro tiekimo turbinomis tenkina deginių emisijos Tier 4 reikalavimus. Degalų bako talpa 800 l, o karbamido tirpalo Adblue bakelio – 33 litrai.

Kabina

Ji erdvi. Operatoriaus darbui sudarytos labai palankios sąlygos. Įjungus automatinio kombaino vairavimo sistemą, jis daugiau laiko gali skirti darbo kokybei kontroliuoti, technologiniams parametrams parinkti ir kt. Kombaino pjaunamosios ir kuliamosios pavaros įjungiamos ir išjungiamos jungtukais (10). Stumdant daugiaveiksnę svirtį (1), keičiamas kombaino važiavimo greitis, o jungtukais – pjaunamosios, lenktuvų, grūdų iškrovimo sraigės padėtis, įjungiama ir išjungiama jos pavara, staigiai išjungiama pjaunamosios pavara. Jungtukais 3 valdomas sietų pravėrimas, šiaudų smulkintuvo dalys, hidrauliniai cilindrai, o jungtukais 4 – kompiuterio meniu. Dirbant kalvotuose laukuose, varančiojo tilto ratų padėtis keičiama jungtukais 5. Kombaino žibintai valdomi jungtukais 6, o radijas – jungtukais 7. Oro kondicionieriaus veikimas keičiamas jungtukais 8, diferencialo užraktas ir abiejų varančiųjų tiltų veikimas jungtukais 9. Kompiuterio ekrano šoniniais jungtukais 2 galima programuoti daugelį veiksnių, stebėti kintančius parametrus ir kt.

Su kombainų valdymo ypatumais, grūdų nuostolių, technologinių parametrų nustatymu, kompiuterio programavimu, degalų taupymo būdais ir priemonėmis per mokymus būtina supažindinti visus operatorius. Prieš išvykstant į lauką, serviso specialistas turi patikrinti, ar kompiuterio rodmenys sutampa su faktiniais technologiniais parametrais. Be to, javapjūtės pradžioje pirmą kartą važiuoti lauku reikia kartu su patyrusiu serviso specialistu. Darbo kokybę lemia žinios ir patirtis.