23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/05
Traktorių priekinės pakabos eksploatavimas
  • Kastytis LAURINAITIS, ASU
  • Mano ūkis

Modernūs traktoriai dažniausiai komplektuojami su priekiniu hidrauliniu keltuvu. Šie keltuvai reikalingi įvairiems žemės ūkio padargams, mašinoms prikabinti ir darbams atlikti. Kaip ir galiniam traktoriaus keltuvui, labai svarbi yra keliamoji galia. Tačiau, be kėlimo galios, svarbūs ir kiti eksploatacijos ypatumai.

Priekiniai keltuvai nustatomi ir reguliuojami kaiščiais. Kaištis tvirtinamas fiksatoriumi, tad ir po daugelio eksploatacijos metų nesunkiai ištraukiamas ir vėl įstatomas į savo vietą. Lyg ir paprasta elementari detalė, tačiau turi savo ypatumų. Fiksavimo kaištis gali būti be sukimosi fiksacijos arba su ja. Jei kaištis sukasi apie savo ašį, jis dėvisi sparčiau.

Norint sumažinti dilimą, rekomenduojama kaiščius fiksuoti ir neleisti jiems suktis. Patogu, jei įstatyto kaiščio, kad neiškristų, nereikia tvirtinti fiksatoriumi. Pavyzdžiui, John Deere traktoriuose sumontuota kaiščio fiksavimo sistema neleidžia jam iškristi ir suktis. Taip tepimo taškai yra visuomet lengvai prieinami ir toje pačioje vietoje.

Trauklių padėtys

Priekinio keltuvo apatinės trauklės („šlaunys“) turi fiksuotas ir plaukiojančias darbines padėtis. Pagal darbo specifiką parenkama tinkama darbinė padėtis: pjaunant žolę su priekine žoliapjove, reikia plaukiojančios padėties, o vežant papildomą balastinį svorį – fiksuotos. Geriau, kai darbinės pozicijos parenkamos perstatant kaiščius į reikiamą vietą. Patogus, tačiau blogesnis sprendimas naudoti iš dviejų pusių šiek tiek plokščiai nufrezuotus kaiščius. Juos pasukus 90o kampu, keičiamas plaukiojančios ar fiksuotos padėties nustatymas. Tokia konstrukcija yra mechaniškai silpnesnė. Patogu, kai trauklių atidaromų užraktų dydis priekyje ir gale vienodas. Priekinė centrinė trauklė standartiškai gaminama su dviem rutulinėmis jungtimis galuose. Dažnai keičiant naudojamus agregatus, labai patogu turėti atidaromą užraktą, kaip ir ant galinės centrinės trauklės.

Nenaudojant priekinio hidraulinio keltuvo, apatinės trauklės prilenkiamos prie traktoriaus, kad būtų mažiau išsikišusios. Centrinė trauklė tvirtinama laikiklyje. Laikiklis privalo užtikrinti centrinės trauklės stabilumą ne darbinėje padėtyje, turi būti lengvai valdomas, naudojamas. Patogu, jei centrinė trauklė neturi būti nuimama, kai ji nereikalinga. Privaloma sąlyga, kad, pakėlus padargą į maksimalų aukštį, centrinė trauklė neturėtų kontakto su laikikliu ir kitomis traktoriaus konstrukcinėmis detalėmis: variklio gaubtu, žibintais, aušinimo sistemos radiatoriais. Darbo metu šios detalės neturi būti sugadintos ar sulaužytos. Patogu, kai variklio gaubtą ir aušinimo sistemos radiatorių bloką galima atidaryti nenumontavus centrinės trauklės laikiklio. Jei kitaip negalima, tai laikiklis gali būti nusuktas į šoną.

Hidrauliniai komponentai

Hidrauliniams komponentams valdyti turėtų būti naudojamas atskiras skirstytuvas. Ne visi gamintojai siūlo tokį sprendimą. Paprasčiausias būdas naudoti galinį hidraulinį skirstytuvą su alyvos srauto uždarymo čiaupu. Tačiau tokiu atveju, neuždarius čiaupo, gali susidaryti pavojinga situacija, kai, valdant, pavyzdžiui, gale esantį padargą, ims judėti ir ant priekinės pakabos sumontuotas mazgas. „Sauter“ montuoja papildomą 6/2 skirstytuvą už pagrindinio galinio skirstytuvo. Čia alyvos srautas yra nukreipiamas atgal į alyvos baką arba tiekiamas priekiniam keltuvui ir prijungtiems padargams. Taip kiti alyvos keliai yra uždaromi.

Standartiškai priekinis galios tiekimo velenas sukasi 1 000 min-1, kai variklis dirba nominaliais sūkiais. Sukimasis vyksta pagal laikrodžio rodyklę. Daugeliu atvejų maksimalus galingumas apribojamas. Keli gamintojai siūlo papildomas funkcijas: keičiamą sukimosi kryptį ir greitį. „Sauter“ ir „Zuidberg“ rinkai siūlo dviejų skirtingų greičių 1000/1000 E priekinius galios tiekimo velenus. Tokių galios tiekimo velenų reikia galingiems traktoriams, atliekantiems iš dalies lengvus darbus. Belaipsnio priekinio galios tiekimo veleno rinkoje dar niekas nesiūlo. Priekinio galios tiekimo veleno įjungimas traktoriaus priekyje – retas reiškinys ir nelabai reikalingas.

Prikabinant padargą labai praverčia priekinio keltuvo valdymas traktoriaus išorėje. Traktoriai, turintys elektrinį skirstytuvo valdymą, nesunkiai modifikuojami ir pritaikomi krautuvui valdyti nelipant į kabiną. Reguliuojamas kėlimo ir nusileidimo greitis praplečia naudojimo galimybes. Prijungtų padargų hidraulinėms sistemoms valdyti montuojami atskiri skirstytuvai. Priekinio krautuvo automatiškai užsidarančios prijungimo spynos pagreitina traktoriaus ir padargo sujungimą.

Priekinio hidraulinio keltuvo svyravimams slopinti naudojamas suspausto azoto akumuliatorius. Net ir kai traktorius aprūpintas priekine amortizuojančia ašimi, hidraulinis akumuliatorius netrukdo. Su svyravimų slopintuvu prikabintas padargas važiuojant nesidaužo nė viename traktoriuje. Paprastas ir pigus rutulinis čiaupas gali nesunkiai išjungti hidraulinį akumuliatorių, jei to reikia atliekant kažkokius darbus.

Pageidautina, kad priekinio keltuvo hidraulinė sistema turėtų dvipusio veikimo su plaukiojančia pozicija hidraulinę jungtį. Tokia hidraulinė sistema leidžia atlikti didžiąją dalį darbų. Pajungiama jau standartine įranga tapusiomis greito jungimo movomis. Jei prie traktoriaus bus jungiamos mašinos su hidrauliniais varikliais, reikia, kad komplektacijoje būtų alyvos laisvo grįžimo į baką linija. Toks sprendimas tausoja hidraulinių variklių sandariklius ir pailgina mašinos eksploatacijos laiką.

Gabaritiniams ir apšvietimo prietaisams jungti prie hidraulinio keltuvo turėtų būti sumontuotas ir elektros tiekimo kištukinis lizdas. Važiuojant tamsiu paros metu, platesni padargai privalo būti pažymėti gabaritinėmis šviesomis. Gerai, jei yra galimybė sumontuoti tokią jungtį, per kurią būtų galima valdyti ant padargo sumontuotus posūkio žibintus, darbines šviesas, oranžinį švyturėlį. Tokią elektros instaliaciją siūlo Massey Ferguson traktorių gamintojas.

Dažnai prie priekinio keltuvo prikabintas padargas užstoja priekinius žibintus. Kelio apšvietimas ir matomumas stipriai suprastėja. Važiuoti su nuleistu padargu – ne išeitis. Papildomai prie traktoriaus kabinos ar prikabinto padargo montuojami žibintai matomumą pagerina. Šiuos papildomus žibintus reikia tinkamai sumontuoti, kad kelio apšvietimas būtų tinkamas ir nebūtų akinami priešais atvažiuojantys automobiliai.

Priekinis hidraulinis keltuvas, dirbant su galios tiekimo velenu, privalo turėti ribojamą nuleidimo ir pakėlimo aukštį. Ribota eiga leidžia išvengti galios tiekimo veleno ar kitų mašinų konstrukcijos sulaužymo ir sugadinimo. Eiga paprastai apribojama darbine ir transportavimo padėtimis.

Apkrovai jautri hidraulinė sistema leidžia prikabintam padargui kopijuoti dirvos paviršių jį slegiant nustatyta jėga. Pjaunant žolę ar atliekant smulkinimo darbus, padargas tam tikra savo svorio dalimi turi gulėti ant žemės paviršiaus. Per didelė prispaudimo jėga didina mašinos dėvėjimąsi, esant per mažai jėgai, darbas atliekamas nekokybiškai. Jei priekinio keltuvo hidraulinė sistema tai leidžia padaryti, tuomet nebereikia kabinti spyruoklių ir reguliuoti jų įtempimo.