Mano Ūkis 2017/04
Puspriekabių gamintojas Lietuvoje didina pajėgumus
  • Gitana KEMEŽIENĖ
  • Mano ūkis

Prieš penkiolika metų Ričardas Vesternas (Richard Western), įžvelgęs lietuvaičio Dariaus Jurkaus, kelerius metus dirbusio jo gamykloje Anglijoje, gabumus, pasiūlė įkurti gamyklą Lietuvoje. Dabar Mažeikiuose žemės ūkiui skirtas puspriekabes ir įvairius priedus gaminanti įmonė gamybos apimtimis gerokai lenkia savo pirmtakę Anglijoje.

Anglijoje daugiau kaip pusę amžiaus veikianti įkūrėjo vardo gamykla traktorinėmis puspriekabėmis aprūpina tik Jungtinės Karalystės rinką, o gamyklos Lietuvoje prekybos užmojai buvo ir yra kur kas didesni. Mažeikiuose įkurta „Western Fabrications“ savo produkciją eksportuoja į daugiau kaip dešimt šalių ir pamažu plečia prekybos geografiją.

Nuo pat pirmųjų gamyklos veiklos metų Western mašinos yra populiarios Latvijoje, pirmojoje eksporto rinkoje (čia jau dirba per 2 tūkst. puspriekabių), taip pat Skandinavijos šalyse, ypač Norvegijoje ir Švedijoje. Lietuvių sukonstruotomis mašinomis prekiaujama Estijoje, Danijoje, Čekijoje, Slovakijoje ir Slovėnijoje. Pasak įmonės pardavimų vadovo Mindaugo Virkučio, Švedijoje Western mašinos užima per 30 proc. rinkos, tačiau kitose šalyse dar yra kur pasistengti. Artimiausiu metu planuojama stiprinti pozicijas Lenkijoje, Suomijoje ir Vokietijoje, be to, ieškoti prekybos atstovų Balkanų šalyse.

Jau kelerius metus įmonė pati savo gaminiais neprekiauja ir mūsų šalyje: iš pradžių Western puspriekabes mūsų ūkininkams siūlė trys atstovai, tarp jų – ir bendrovė „DOJUS Agro“, kuriai pernai suteiktos išskirtinės vienintelio prekybos atstovo šalyje teisės. M. Virkutis tikina, kad, likus tik vienam atstovui, mašinų pardavimai Lietuvoje išaugo 17 procentų.

Bendrovė „Western Fabrications“ eksportuoja 80 proc. produkcijos, įskaitant gaminamus priedus (įvairius kaušus, sniego pūstuvus, stumdytuvus, pjaunamųjų vežimėlius ir pan.) ir atsargines dalis, o vien puspriekabių eksportas sudaro apie 85–90 proc. Įmonė griežtai laikosi pozicijos populiarinti savo prekės ženklą, tad visose rinkose gaminius parduoda Western vardu.

Plečia ir modernizuoja gamyklą

Veiklą pradėjusi senuose kolūkio pastatuose su iš Anglijos gamyklos atvežta naudota įranga ir staklėmis, per 15 m. bendrovė gamybinę bazę gerokai išplėtė ir modernizavo. Ypač dideli pokyčiai įvyko per pastaruosius 4 m., kai, naudojantis ES parama ir investuojant nuosavas ir iš banko pasiskolintas lėšas, gamyklos plotas išplėstas beveik 5 tūkst. m2, įsigyta naujų staklių, įrengtos naujos gamybos linijos ir 5 modernios dažymo kameros. Pastatams išplėsti panaudotos savos gamybos metalo konstrukcijos (jų gamyba – papildoma įmonės veikla). Didelis dėmesys skirtas ir darbuotojų darbo sąlygoms gerinti – atnaujintos buitinės patalpos, pastatytas šiaudų katilas patalpoms šildyti, gamykloje įrengta šiuolaikiška ventiliacijos sistema. Kad gamykloje būtų dar jaukiau ir šviesiau, numatyta pakeisti langus, perdažyti virinant šiek tiek aprūkusias sienas.

„Norime, kad gamykla atitiktų vakarietiškus standartus, todėl investuojame ne tik į įrangą, bet ir į darbo aplinką bei darbuotojų gerovę“, – sako M. Virkutis ir pabrėžia, kad dideli reikalavimai keliami ir darbo tvarkai, o ypač netoleruojamas yra alkoholio vartojimas. Tvarkai ir švarai gamykloje palaikyti taip pat skiriamas dėmesys.

Gamybinei bazei atnaujinti skirta daugiau kaip 2,6 mln. eurų (9 mln. litų), planuojama iki įmonės jubiliejaus gegužę paleisti ir paskutinę liniją, galutinai įrengti kokybės inžinieriaus, testuojančio išvežti paruoštas puspriekabes, darbo vietą. „Mums labai svarbu, kad iš gamyklos išvažiuotų mašina, kokybiška nuo pat pirmųjų gamybos žingsnių. Griežtai laikomės nuostatos komplektuoti tik aukščiausios kokybės dalis, įskaitant ir padangas. Neslepiame, kad mūsų gaminiai brangūs, tačiau mes nepraleidžiame procesų, kurie reikalingi, kad technika būtų ilgaamžė, patikima, stipri ir atliktų numatytas funkcijas“, – tikina gamyklos atstovas.

Šiuo metu gamykloje dirba apie 100 darbuotojų, tarp kurių apie 30 suvirintojų, gamybos procesus prižiūri iš Anglijos atvykęs gamybos vadovas, 5 m. gyvenantis mūsų šalyje, čia jau sukūręs ir šeimą. Pagaminama po 3–4 puspriekabes per dieną arba 800 mašinų per metus. Baigus gamyklos atnaujinimo darbus, planuoja-ma išplėsti gamybos apimtis – per dieną pagaminti po 6 puspriekabes.

Puspriekabės kiekvieno ūkio poreikiams

Bendrovės „Western Fabrications“ asortimente yra 13 skirtingo tipo puspriekabių modelių. Kiekvienas modelis gali būti 3–10 skirtingų dydžių. Pavyzdžiui, universalios puspriekabės WF- T/ TS gali būti nuo 12,8 iki 33 m3 talpos, o uždėjus paaukštinimo bortus didžiausio modelio talpa gali padidėti iki 47 m3. Pasak M. Virkučio, šio tipo puspriekabės – vienos populiariausių, o tai lemia jų universalumas: savivartėmis puspriekabėmis patogu vežti įvairius birius krovinius, pvz., grūdus, o sumontavus paaukštinimo bortus (jie gali būti 900 ar 1 200 mm), jomis galima gabenti žaliąją masę, smulkintą medieną ar durpes.

Universalios ir puspriekabės nuimamais bortais. Gaminamos keturių modelių mašinos, kurių keliamoji galia nuo 10 iki 16 t, jomis galima vežti grūdus, nuardžius bortus iki pusės – gabenti akmenis, žvyrą, trąšas, o visai nuėmus ir uždėjus pailginimus – vežti ritinius, paletes, dėžes. Gamyklos atstovo teigimu, šias puspriekabes dažniausiai renkasi mišrių ūkių savininkai. Planuojantiesiems vežti ypač daug statybinių medžiagų, gamykla rekomenduoja rinktis statybines WF-DL modelio puspriekabes, gaminamas iš storo ir dilimui atsparaus Hardox metalo. Šio tipo mašinos ypač paklausios Skandinavijos šalyse – jų vyriausybės samdo ūkininkus arba nuomojasi jų techniką įvairiems kelių priežiūros darbams. Gamintojas pamažu plečia šio tipo puspriekabių gamą ir planuoja pasiūlyti ne tik profesionaliam naudojimui, bet ir nedidelių ūkių poreikius tenkinančias mašinas.

Švedijos prekybos atstovai ir ūkininkai paskatino „Western Fabrications“ sukonstruoti gyvulių pervežimo puspriekabes WF-DTV. Keturių modelių mašinos labai populiarios Švedijoje, čia jų per metus parduoda per 100 vienetų, jos užima apie 80 proc. rinkos. „Jos sukurtos atsižvelgiant į gyvulio gerovę. Svarbiausia idėja – kad vežamas gyvulys nepatirtų streso, vadinasi, galėtų patogiai vaikščioti, neslydinėtų, nesusižeistų, negąsdintų jo triukšmas. Mūsų puspriekabių dugnas guminis, kad karvės jaustųsi kaip ant žolės, stogas geltonas, šonai rudi ir žali, t. y. natūralių spalvų, lipant į puspriekabę gyvuliui koją kelti reikia tik 15 cm. Kad neužsigautų, nėra nė vieno aštraus kampo ar varžtelio. Visur sudėtos gumos, kad nebūtų bildėjimo, triukšmo ir karvės gerai jaustųsi, nekristų jų primilžis“, – aiškina M. Virkutis.

Norvegų pageidavimai verčia gamyklos konstruktorius ieškoti naujų sprendimų ir kurti dviejų aukštų avių pervežimo puspriekabę. Gamintojas planuoja naują mašiną pristatyti rugsėjį parodoje Norvegijoje. Danijos rinkoje ypač didelio populiarumo sulaukia ritinių puspriekabės, nes čia labai skatinamas šiaudų naudojimas biokurui. Palyginti naujas gaminys – žemagrindės puspriekabės WF-BT – paklausios mūsų šalyje, taip pat Norvegijoje, Švedijoje, Danijoje. Dažniausiai naudojamos jos sunkiasvorei technikai pervežti, bet, pvz., danai, sumontavę pertvarėles, pritaiko jas ir kalėdinėms eglutėms vežti.

Daugumą dalių gamina patys

Pagrindinių mazgų gamybos technologijas „Western Fabrications“ perėmė iš Anglijos gamyklos. „Iš anglų perimta amortizuojančio grąžulo technologija, linginė važiuoklė, konusinio kėbulo sistema, stambus vainikas. Tai pagrindiniai dalykai, kurie mašiną daro ne tik metaline dėže, bet ir ūkyje pasiteisinančia technologija“, – sako M. Virkutis, neslėpdamas, kad šie sprendimai jų mašinoms suteikia pranašumo, palyginti su kitų gamintojų technika.

Maždaug 70 proc. komponentų gaminama pačioje gamykloje, per metus apdirbama apie 4 tūkst. t metalo. Kiekvienai detalei pagaminti naudojami šablonai, kad nesikeistų jų matmenys. Bendrovė turi pačius naujausius įrengimus metalui pjaustyti, lankstyti, tekinti, frezuoti. Siekiant užtikrinti darbų našumą ir gaminių kokybę, dauguma gamybos procesų automatizuoti, pvz., kompiuterizuotos net mechaninės tekinimo staklės, kad jomis dirbančiam žmogui nereikėtų gaišti laiko matavimams. Įvairias detales iš metalo lakštų pjausto 18 m plazminio pjovimo įrenginys, dirbantis ištisą parą. Ant jo vienu metu galima uždėti net 4 lakštus.

Kiekvienos puspriekabės modelis turi savo liniją ir vietą gamykloje. Išaugus ritinių pervežimo puspriekabių paklausai, šiuo metu kuriama antra šio tipo mašinų vieta. Puspriekabės virinamos dviem etapais: pirmiausia suvirinama pati mašina, kuri vėliau keliauja į hidraulikos ir elektros instaliacijos apvirinimo cechą, kur dirba šios srities specialistai. Čia pagal schemas ir brėžinius paruošiami hidraulinių žarnų ir elektros laidų laikikliai.

Atskiros dalys ir jau suvirintos puspriekabės yra šveičiamos metalo granulėmis arba, kitaip sakant, „šratuojamos“. Paruoštos puspriekabės dengiamos dviejų komponentų poliuretaniniu gruntu ir dažomos elektrostatiniu būdu. Ir nugruntuoti, ir nudažyti gaminiai yra kaitinami aukšta temperatūra. Grunto ir dažų sluoksnis siekia iki 140 mikronų. „Ši technologija suteikia išskirtinę apsaugą nuo korozijos. Net 10 m. naudojamos puspriekabės nuplautos blizga ir atrodo kaip naujos, – gaminių ilgaamžiškumą pabrėžia M. Virkutis. – Žinoma, šie procesai kelia gaminio kainą, bet mes esame tikri dėl jo kokybės.“

Standartiškai puspriekabės gali būti 4 spalvų – geltonos, žalios, juodos ir raudonos. Klientui pageidaujant, mašinos dažomos ir kitomis spalvomis, tačiau tai kainuoja brangiau. Kaip kaprizingiausius užsakymus gamyklos atstovas prisimena balto perlamutro srutvežį ir žalio perlamutro puspriekabę, su juodo perlamutro rėmu ir auksinio perlamutro ratais.

Tobulina technologijas

Be įvairių tipų puspriekabių, įmonė gamina ir mėšlo kratytuvus bei srutvežius. „Dedame daug pastangų ir investicijų mėšlo kratytuvų ir srutvežių technologijoms tobulinti. Neapsiribojame primityviomis mašinomis, pirmenybę teikiame aukštosioms technologijoms, daug dėmesio skiriame procesams automatizuoti“, – sako M. Virkutis, pabrėždamas, kad griežtėjant aplinkosaugos reikalavimams, ypač daug iššūkių kelia srutvežių gamyba.

Gamyklos asortimente – 9–20 t keliamosios galios 5 mėšlo kratytuvų modeliai, trys modeliai yra vienos ir du – dviejų ašių. Kratytuvai komplektuojami su vertikaliais ir horizontaliais mėšlo paskleidimo rotoriais, pastarieji yra su skleidimo diskais, kurie ypač pasiteisina skleidžiant kalkes, paukščių, kailinių žvėrelių mėšlą, valymo įrengimų dumblą.

Srutvežių gamoje – 6 modeliai, jų talpa nuo 8 iki 25 tūkst. litrų. Ant puspriekabių bazės komplektuojamos cisternos gaminamos pačioje gamykloje. M. Virkutis neslepia, kad rimtu iššūkiu tapo 30 m3 cisternos gamyba – tokio dydžio visiškai automatizuotą mašiną su 24 m žarnomis užsakė viena Lietuvos žemės ūkio bendrovė. Įgyvendinusi šį užsakymą, gamykla srutvežių gamą planuoja išplėsti ir ypač dideliems ūkiams skirtomis mašinomis.

„Srutvežiai – labai specifiniai gaminiai, nes norint, kad jie dirbtų patikimai ir kokybiškai, reikia įvertinti daugybę niuansų. Kad tinkamai pagal ūkio poreikius parinktume reikiamą įrangą, galima sakyti, srutvežius gaminame pagal individualius užsakymus, o lietuvių ūkininkams esame parengę net 6 lapų klausimyną“, – sako pardavimų vadovas. Neatsitiktinai kasdien į Mažeikių įmonę pasikonsultuoti, išsiaiškinti techninių subtilumų ar įsigyti reikiamų atsarginių dalių užsuka lietuvių ar latvių ūkininkai, be to, kokybei didelius reikalavimus keliančioje gamykloje dažnos ir kitų šalių žemdirbių delegacijos.

Naujienų prenumerata

Verslo informacija
Orai