23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/03
Genialu tai, kas paprasta
  • Dovilė ŠIMKEVIČIENĖ
  • Mano ūkis

Lietuvių gamintojams konkuruoti su stipriomis užsienio kompanijoms nėra lengva, bet galima. Vienas tokių pavyzdžių yra lietuviško kapitalo bendrovė „Ruvera", kurios pagrindinė veikla - veterinarinių preparatų gyvūnams gamyba ir prekyba. Įmonę įkūrė ir iki šiol vadovauja Arūnas Rupšys.

Šiauliuose veikiančios UAB „Ruvera" viena iš veiklos sričių yra skystos ir pusiau kietos formos produkcijos (gelių, tepalų, kremų) gamyba. Įmonės savininkas ir vadovas Arūnas Rupšys, veiklą pradėjęs nuo didmeninės prekybos, ją išplėtė iki maždaug 50 pavadinimų produktų gamybos. Šiuo metu yra statomas naujas gamybos cechas, kuris pradės veikti po metų.

„Ruvera" kelis kartus jau buvo sulaukusi užsienio kompanijų susidomėjimo - įmonę A. Rupšys galėjo pelningai parduoti. Tačiau tokia galimybe nepasinaudojo. Pastaruosius kelerius metus pastebimas gamybos augimas, nors pienininkystės sektorius, kuriam gaminama dalis „Ruveros" produkcijos, išgyveno krizę. Įmonės vadovas tiki, kad blogieji žemės ūkio, o labiausiai - gyvulininkystės, metai jau praeityje.

Lietuvos gyvulių augintojams „Ruvera" yra gerai pažįstama. Pirmiausia dėl to, kad jos preparatai, gaminami augalinių ekstraktų pagrindu, skirti profilaktikai ir jiems nėra išlaukos termino. Aišku, priimtina kaina šalies žemdirbiams irgi svarbi. Naujausia įmonės veikla, sulaukusi didelio pripažinimo - žmonėms skirtų INOBIO ženklo gelių ir kosmetikos gamyba.

Kokių savybių, kokio požiūrio reikia žmogui, kuris ryžtasi stoti į konkurencinę kovą su dideliais Vakarų šalių gamintojais? Ir ar galima išsiugdyti nuojautą, kuri padėtų atspėti, ko reikės nuolat kintančiame žemės ūkyje rytoj ir poryt?

Pamatus sėkmei paklojo pirmasis produktas

Ekonomisto ir programuotojo A. Rupšio pažintis su veterinarija prasidėjo maždaug prieš 30 metų, kai jam teko padirbėti žemės ūkio sektoriuje vyriausiuoju ekonomistu. Ten sutikti žmonės vėliau ir paskatino jauną šiaulietį tapti veterinarinių produktų atstovu. „Jaučiau partnerių pasitikėjimą, taip pat turėjau ir tam tikrą bazę bei žemės ūkio įdirbį. Šis sektorius man visada buvo įdomus ir artimas", - „Ruveros" įkūrimo 1994 m. aplinkybes pasakoja A. Rupšys. Įmonė iš pradžių plėtojo didmeninę veterinarinių preparatų ir prekių prekybą. Apie gamybą tuo metu minties nebuvo, nes šiuo Nepriklausomybę atgavusios Lietuvos periodu gamyba žlugo.

Tačiau laikai keitėsi, ir 1998 m. „Ruvera" pradėjo bendradarbiauti su tuomete Lietuvos veterinarijos akademija (dabar - LSMU Veterinarijos akademija). Užmegzti ryšiai su profesoriais Algimantu Matusevičiumi ir šviesios atminties Antanu Stankevičiumi davė mintį, kad rinkai reikia pasiūlyti tam tikrą nelabai sudėtingos formulės produktą, skirtą profilaktikai, nes tuo metu populiariau buvo gydyti ligas, o ne rūpintis jų prevencija. Taip bendromis jėgomis buvo sukurtas karbaseptas. Šis tepalas iki šiol yra populiarus ne tik Lietuvoje, bet ir Lenkijoje, Latvijoje ir sudaro nemažą „Ruveros" apyvartos dalį. Nuo karbasepto sukūrimo ir prasidėjo naujas „Ruveros" etapas - gamyba.

„Kodėl gamyba? Mačiau, kad galime kasdienius reikalingus produktus pagaminti ne blogiau negu užsienio gamintojai. Tik jie yra geriau išplėtoję pardavimo meną, pardavimų logistikos vadybą - moka labai gerai pristatyti ir pateikti. Kalbant apie produktų pardavimą, visai Lietuvai reikia pasitempti", - įsitikinęs „Ruveros" įkūrėjas.

Šiaulių įmonei 2005 m. suteikta Geros gamybos praktikos licencija, visa gamyba sertifikuota pagal kokybės ir aplinkos apsaugos (ISO) sistemų standartus. Gamyba sudaro per 30 proc. nuo bendros „Ruveros" apyvartos, bet šis procentas kasmet didėja ir gamybos potencialas šiuo metu labiausiai didinamas. Pagrindinės Šiaulių bendrovės rinkos, kurioje ji yra labiausiai žinoma - Lietuva ir Latvija, čia turinti 700 klientų.

Kokybė, patikimumas, atsakomybė, požiūris į klientą, partnerystė - tai, pasak A. Rupšio, yra nedidelės jo įmonės sėkmės pagrindas. „Konkurencija, ypač gyvulininkystės produktų didmeninės prekybos srityje, yra didelė, nors pats sektorius, ypač pieno, verčiasi sunkiai. Mes išliekame konkurencingi, nes nuolat skiriame lėšų inovacijoms, kuriame gana daug naujų produktų ir didiname veterinarinių preparatų prekybos apimtis užsienyje", - sako A. Rupšys.

Dauguma „Ruveros" produktų gaminami naudojant natūralias veikliąsias medžiagas: eterinius aliejus, ekstraktus. Įmonė daugiausia gamina mastitų profilaktikai (karbaseptas, „Žalias plius" ir kt.), kanopų („Profihoof gel" ir kt.), odos priežiūrai skirtus preparatus („Arnigel", „Aloegel" ir kt.), pašarų priedus (kalcifostilis, „Calcil mag extra organic" ir kt.), taip pat yra sukūrę ir augintiniams skirtą produktą - šunų šampūnus. Prieš 5-erius metus sukurta ir žmonėms skirta INOBIO linija, kurios produktai laimėjo ne vieną aukščiausią apdovanojimą.

Lietuviško kapitalo įmonė nuolat dalyvauja tarptautinėse parodose. Prieš 7-erius metus Hanoveryje, prisimena A. Rupšys, iš Lietuvos buvo tik dviese - „Ruvera" ir bioenergetikos gamintojai. „Mes nebijome eksponuoti savo produktų. Nors jie nėra labai sudėtingi, bet labai reikalingi, skirti ligų prevencijai. Ta kryptimi jau eina visos šalys, nes gydyti yra gerokai brangiau. Ir norint, kad geros genetikos karvė būtų produktyvi, t. y. duotų 9-11 t pieno per metus, ji visą laiką turi būti sveika", - pabrėžia A. Rupšys. Savo gamybos veterinarinius preparatus „Ruvera" eksportuoja į 25 šalis - didžiąją dalį Europos, taip pat į Turkiją, Kuveitą, Katarą, Pakistaną.

Vis dėlto A. Rupšys pripažįsta - plėtoti verslą Lietuvoje nelengva, labiausiai dėl to, kad „Ruveros" verslas specifinis. Ribota rinka, nedidelės gamybos apimtys didžiųjų įmonių kontekste tarsi paslepia visus inovatyvius sprendimus. „Dėmesio sulaukiame nedaug, visur turime irtis ir eiti į priekį vien tik savo jėgomis. Bet nestovime vietoje, nes laikomės patikimumo, sąžiningumo, atsakomybės principų", - įmonės vadovas vardija svarbiausius dalykus, kurie padeda išlikti konkurencinėje kovoje.

Mokslo pasiekimais remiasi kasdien

Neeiliniai šiauliečiams buvo 2013 m., kai jie sulaukė išskirtinio įvertinimo - už darbų ciklą „Veterinarinių preparatų kūrimas, jų ikiklinikinis-klinikinis ištyrimas ir gamybos įteisinimas" prof. habil. dr. A. Matusevičiui, prof. habil. dr. A. Stankevičiui (po mirties), Arūnui Rupšiui, prof. dr. Vytautui Špakauskui skirta Lietuvos mokslo premija. Komisija įvertino apie 10 produktų, su kuriais atlikta daugybė mokslo darbų, klinikinių tyrimų, parašyta disertacijų, magistro darbų ir, pasak A. Rupšio, kurių galutinė išraiška - veterinarinis preparatas - buvo nukreiptas galutiniam vartotojui. Tie preparatai iki šiol parduodami ir užsienio rinkose.

„Džiugu, kad prieš 16-17 metų atspėjome, ko reikės rinkai. Mums pavyko, nes sugebėjome sukurti tikslinius ir rinkai pritaikytus aukštos kokybės produktus, pasiūlyti gerą kainos ir kokybės santykį. Šie nesudėtingi produktai labai reikalingi gyvulininkystės ūkiuose. Ir dabar vyrauja tendencijos, kad mokslas turi būti skirtas galutiniam vartotojui, jis turi būti realizuojamas", - sako nuolat į mokslo tyrimus investuojantis A. Rupšys.

Dar viena „Ruveros" gamybos dalis - klientų pageidavimu kuriami produktai ir kontraktinė gamyba, t. y. kai užsakovas duoda visas formules ir pagal jas gaminamas preparatas. Kontraktinė gamyba vyksta su užsienio partneriais. O jų nuolat daugėja. Prieš 7 metus užsimezgė ryšiai su airiais, kai jiems reikėjo iš tešmenų apsaugai skirto preparato išimti vieną ingredientą. „Idėja liko ta pati, bet sudėtis - kita, ir airiai šį preparatą sėkmingai naudoja jau 7-erius metus", - vieną iš bendradarbiavimo pavyzdžių pateikė A. Rupšys. Be to, „Ruvera" turi galimybių pagaminti ir mažą kiekį konkretaus produkto, o didžiosios kompanijos tuo neužsiimtų. Tai - dar vienas Šiaulių įmonės privalumas.

Didmeninė prekyba taip pat liko įmonės verslo dalis ir jos apimtys didėjo, nes per daugelį metų užsimezgė glaudus bendradarbiavimas su užsienio partneriais. Šiauliečiai atlieka bendrus darbus su 17 Vokietijos, Italijos, Ispanijos, Olandijos, Suomijos ir kt. šalių tiekėjų. Partnerių patikimumas išryškėjo atėjus didžiosioms krizėms - visi liko kartu ir dar kartą galėjo įsitikinti, sako ponas Arūnas, kad amžinos vertybės tikrai yra amžinos. Beje, „Ruvera" maždaug prieš 20 metų trumpai dirbo ir su Rusija, bet, jo nuomone, laiku pasitraukė - prieš 1998 m. krizę, įsitikinę, kad ši šalis nėra patikima partnerė.

„Mūsų idėja - diegti praktinę patirtį, užtikrinti logistiką, servisą, kad padėtume žemės ūkiui ir jo specialistams, ūkininkams, kad visiems būtų gerai. Bet parduoti produktą neužteka - reikia, kad klientas gautų kokybinę ir ekonominę naudą. Tai ir yra mūsų svarbiausias uždavinys, kai kalbame apie didmeninę prekybą, šis principas tinka ir mūsų gaminamai produkcijai. Tokia mūsų idėja buvo, yra ir bus", - teigia „Ruveros" vadovas.

Stato naują gamybos cechą

Tai, kad „Ruvera" Lietuvoje yra vienintelė tokia įmonė, kartais sukelia papildomų sunkumų, pavyzdžiui, norint kai kuriuos produktus užregistruoti kaip tinkamus ekologiniam ūkiui, nes normatyviniuose dokumentuose net nenumatyta tokia įmonė. „O ES paramos, skirtos intelektualiems produktams kurti, taisyklėse mūsų šakos nėra, todėl mes negalime pretenduoti į tokią paramą, nors mūsų verslas labai inovatyvus ir susijęs su aukščiausia pridedamąja verte, - pastebi A. Rupšys. - Bet nesame dideli, gal todėl ir nematomi."

ES paramą „Ruvera" gavo pagal priemonę „Regio invest LT+", ja pasinaudoję ir stato naująsias gamybos patalpas, kuriose bus įdiegtos šiuolaikiškiausios technologijos. Su mokslininkais jau pradedami kurti nauji produktai, gali būti, kad tuomet pradės gaminti ir vaistinius preparatus. „Tai - iššūkis mums, bet jau pribrendome plėtrai", - sako A. Rupšys, užsimojęs kartu su naujo gamybinio pastato statyba pakeisti ir visas įmonės technologines linijas. Į naująjį cechą „Ruvera" planuoja investuoti apie 3 mln. eurų.

Specifinis veterinarinių preparatų gamybos ir prekybos verslas labai ribotas, veikla licencijuota, reikia turėti daug specifinių žinių. Šis verslas, anot A. Rupšio, turi lubas, kurios yra gana žemos. Tiesioginės įtakos jam turi visos žemės ūkio sektoriaus krizės, ypač pieno. Tačiau pieno krizę „Ruverai" pavyko išgyventi - dvejus pastaruosius metus įmonės pardavimai Lietuvoje pamažu didėja. A. Rupšys įsitikinęs, kad tam įtakos turi produktų diversifikavimas, t. y. skirtingos veiklos rūšys, padedančios sumažinti pajamų netekimo riziką.

„Ruveros" metinė apyvarta siekia apie 5 mln. eurų. Konkuruoti tenka su dideliais Europos ir pasaulio koncernais, o jie, aišku, irgi nesnaudžia, vyksta tam tikra užkulisinė kova. „Tendencijas ir neigiamų lobizmo apraiškų matome, nors matome ir tai, kad vis labiau pabrėžiamas žmogus, maisto saugumas. Mes ir einame ta kryptimi, nes nė vienas mūsų produktas neturi išlaukos termino", - pabrėžia A. Rupšys.

Jo perspektyviniuose planuose - plėsti asortimentą, kuo daugiau produktų parduoti Lietuvoje ir Baltijos šalyse. Būtinas bendradarbiavimas su ūkininkais, kad jie gautų maksimalią naudą. Tada, neabejoja A. Rupšys, visiems bus gerai - ir tiems, kurie gauna galutinį rezultatą, ir randantiems savo vietą rinkoje gamintojams.

Įmonė yra užsitarnavusi patikimo gamintojo vardą - pardavimai užsienyje rodo, kad kitų šalių kompanijos šią įmonę pripažįsta. Kelis kartus A. Rupšys yra sulaukęs pasiūlymo parduoti įmonę, tačiau nesutiko. „Jeigu verslas turi tikslą, tam tikrą visuomeninę paskirtį, tai nori ir kažką sukurti. Todėl mano mintis - pirmiausia padaryti, kas užsibrėžta, šiuo atveju - pastatyti naują gamybos cechą ir įgyvendinti plėtros projektą, kad Lietuvos gamintojo vardas būtų gerbiamas ir vertinamas. O tada jau gal ir bus galima kalbėti apie kitus veiksmus. Bet kol turime potencijos, nesame išsisėmę, apie įmonės pardavimą nekalbu", - tvirtina „Ruveros" savininkas.

Įmonės plėtra priklausys nuo rezultatų

„Plaukiame, irkluojame, iriamės į priekį konkurencijos jūroje ir net naujas valtis perkame", - juokiasi A. Rupšys, vaizdingai kalbėdamas apie įmonės veiklą ir jos plėtrą.

„Ruveroje" dirba 43 įvairių specialybių darbuotojai, tarp jų - veterinarai, chemikai, technologai, vadybininkai ir pan. Tai daug mokslo žinių reikalaujantis verslas, ir bendrovei reikia kuriančių žmonių. Vaistinio preparato kūrimo procesas, pasak pono Arūno, nėra paprastas, reikia tiksliai žinoti, suprasti ir net numatyti, ko reikia ir reikės rinkai, ypač gyvulininkystės sektoriuje. Ne mažiau svarbu sugebėti parduoti.

Nelengva užduotis ir išlaikyti geriausius darbuotojus, bet „Ruveros" kolektyve, džiaugiasi jos vadovas, gera atmosfera, čia puoselėjamas komandinis darbas, aišku, darbo užmokestis taip pat svarbus dirbančiojo motyvas. Nors darbo našumo ir atlyginimo didinimo santykis Lietuvoje, jo teigimu, yra ne našumo naudai. Kaip pavyzdį pateikė 2007-uosius, kai atlyginimai kilo 27 proc., o darbo našumas - 6 proc. Tai, jo įsitikinimu, buvo viena iš priežasčių, kodėl Lietuvoje ekonominė krizė buvo tokia gili.

Ar naujasis gamybos cechas jau bus galutinė „Ruveros" plėtra? Priklausys nuo to, kaip seksis. Jeigu cecho galimybės bus visiškai išnaudojamos, jo apkrova bus maksimali, tai vietos naujų gamybinių pastatų statybai, sako A. Rupšys, dar yra. Bet svarbiausia šiuo atveju būtų idėja ir technologijos. Toks dalykinis mąstymas, sugebėjimas numatyti kelis žingsnius į priekį, racionalūs sprendimai ir leidžia „Ruverai" judėti pirmyn.