23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2017/01
Transmisijos mažos galios traktoriuose
  • Dainius ŠIŠLAVAS, ASU
  • Mano ūkis

Pagal paskirtį universaliausi yra mažos galios traktoriai. Neatsitiktinai konkurso „Metų traktorius" rengėjai prieš keletą metų pastariesiems kartu su kompaktinėmis vidutinės galios mašinomis išskyrė atskirą „Geriausio standartinio traktoriaus" (angl. „Best Utility") kategoriją. Universalių traktorių pritaikomumą pabrėžia juose naudojamų transmisijų gausa.

Vertinant mažos galios bendrosios paskirties traktorius, reikia turėti omeny, kad pastaruosiuose galimos net trijų tipų transmisijos. Ši klasė apima traktorius su 3 arba 4 cl., 44 kW/60 AG-110 kW/150 AG varikliais, o jų bendroji masė - 3,5-8,5 tonos.

Trijų tipų transmisijos mažos galios traktoriuose

  • Mechaninės arba mechaninės su dviejų (angl. HiShift, Hi-Low, Hi-Lo) arba trijų pakopų dinaminiais reduktoriais (sukimo momento stiprintuvais).
  • Pusiau dinaminės arba automatinės pusiau dinaminės.
  • Bepakopės.

Mechaninėse pavarų dėžėse pavaros ir diapazonai perjungiami mechaniškai, nutraukiant galios perdavimą varantiesiems ratams. Šis transmisijos tipas mažiausiai efektyvus atliekant visus darbus, ypač traukos, tačiau gamintojai jį dar naudoja mažos galios žemesniojo pogrupio traktoriams, kurių bendroji masė neviršija 7,5 t. Tai yra pradinės ir paprasčiausio komplektiškumo mašinos, kuriomis neretai pradedama gamintojo modelių gama.

Mechaninėse pavarų dėžėse su dinaminiais reduktoriais (anksčiau jie buvo vadinami sukimo momento stiprintuvais) pavaros ir diapazonai taip pat perjungiami mechaniškai, tačiau kiekviena pavara turi papildomą vieną arba dvi pakopas, perjungiamas elektrohidrauliškai, nenutraukiant galios perdavimo varantiesiems ratams. Jei įrengtas dviejų pakopų dinaminis reduktorius, pirmoji pakopa atitinka įjungtą pavarą (angl. Hi), o antroji yra žeminanti (angl. Low, Lo), t. y. didinanti perdavimo skaičių - iš čia ir pavadinimas „sukimo momento stiprintuvas". Žeminanti pavara maždaug penktadaliu sumažina važiavimo greitį, tiek pat padidindama varantįjį momentą. Pavarų dėžėse su trijų pakopų dinaminiu reduktoriumi dažniausias derinys - žeminanti, tiesioginė ir greitinanti pavaros, kurias visas tris galima perjungti elektrohidrauliškai. Kai kurių gamintojų, pavyzdžiui, „Valtra", traktorius su Delta Power Shift reduktoriais buvo galima užsakyti su dviem žeminančiomis arba dviem aukštinančiomis pavaromis: pasirinkimas priklausė nuo užsakovo pageidavimų.

Tokio tipo pavarų dėžės yra bazinės daugelio gamintojų pradiniuose mažos galios traktoriuose, ypač aukštesniojo pogrupio modeliuose su galingesniais 4 cl. varikliais, kurių bendroji masė 7,6-8,5 t. Pastaruoju metu aukštesniojo pogrupio modeliuose gamintojai vis dažniau siūlo pusiau dinamines arba automatines pusiau dinamines transmisijas. Kai kuriais atvejais jos yra kaip bazinės transmisijos, pavyzdžiui, taip yra Case IH Maxxum U Pro pakeitusiuose Case IH Luxxum / New Holland T5 (Tier 4f) serijos traktoriuose.

Pusiau dinaminėse pavarų dėžėse pavaros, kurių dažniausiai būna keturios, perjungiamos eigoje, elektrohidrauliškai, o diapazonai - mechaniškai, kaip anksčiau minėtuose transmisijų tipuose. Pažangesnėse pusiau dinaminėse transmisijose keturias pavaras eigoje gali perjungti ne tik operatorius, bet ir automatinė valdymo sistema. Dažniausiai naudojami du automatinio valdymo režimai: ekonominis (angl. Eco) ir galios (angl. Power). Naujesniuose traktoriuose būna ir trečiasis, mišrus režimas, kuriame santykį tarp ekonomiškumo ir galios operatorius gali pasirinkti individualiai.

Ekonominis režimas skirtas darbams, kuriuos atliekant pasipriešinimas traukai nedidelis - žoliniams pašarams ruošti, darbui su krautuvu. Aukštesnė pavara ekonominiame valdymo režime perjungiama esant mažesniems variklio sūkiams. Galios režimas, atvirkščiai, naudojamas traukos darbuose, todėl ir aukštesnė pavara perjungiama esant didesniems variklio sūkiams. Žinoma, galima pasitikėti operatoriaus nuovoka, tačiau patirtis rodo, kad automatiniai valdymo režimai leidžia dirbti našiau ir efektyviau.

Reikia atkreipti dėmesį, kad automatiniai pusiau dinaminės transmisijos valdymo režimai yra aukštesnio komplektiškumo traktoriuose, todėl renkantis būsimąją mašiną papildomos įrangos sąrašą patartina nuodugniai išanalizuoti.

Jei eigoje galima perjungti pavaras, ar negalima būtų taip padaryti ir su diapazonais? Galima, tačiau tokio tipo dinaminės pavarų dėžės turi gerokai mažesnį perdavimo skaičių eilės tankį (t. y. pavarų skaičių), dėl tos pačios priežasties jos su nedidelio darbo tūrio ir mažiau elastingais varikliais yra ne tokios efektyvios, iš kitos pusės - jos yra gerokai brangesnės už pusiau dinamines transmisijas. Tačiau gamintojai siūlo išeitį: automatines pusiau dinamines pavarų dėžes, kuriose diapazonai perjungiami eigoje, automatiškai, tačiau perjungiant nutraukiamas galios perdavimas varantiesiems ratams. Dėl šios priežasties tokios transmisijos dažnai klaidingai laikomos „automatinėmis" - deja, su aukščiau minėtosiomis dinaminėmis pavarų dėžėmis jos neturi nieko bendro.

Automatinėse pusiau dinaminėse pavarų dėžėse diapazonus perjungia elektrohidrauliniai arba mechatroniniai vykdikliai, automatiškai prieš perjungimą išjungdami pagrindinę sankabą. Galios perdavimas iš variklio į transmisiją nutraukiamas, todėl automatinė valdymo sistema nuolatos stebi transmisijos apkrovą. Traukos darbuose galios perdavos apkrova didelė, todėl, išjungus pagrindinę sankabą, traktorius iškart sustotų, o jį įgreitinti aukštesne pavara ne tik neefektyvu - gali tiesiog nepavykti. Tai priežastis, kodėl, esant didelei apkrovai, diapazonai automatiškai nebus perjungiami. Atvirkščiai - transporto darbuose traktoriui bus leidžiama efektyviai greitėti nuosekliai perjungiant pavaras ir diapazonus. Kai kuriuose traktoriuose, pavyzdžiui, Case IH Luxxum / New Holland T5 (Tier 4f) automatiškai diapazonai perjungiami tik transportiniame režime Transport Automode.

Automatiniam diapazonų, kaip ir pavarų, perjungimui naudojamos analogiškos dvi strategijos: ekonominė ir galios. Pavyzdžiui, Case IH Luxxum / New Holland T5 (Tier 4f) jos žymimos kaip Transport Automode ir Field Automode. Diapazonai ir pavaros perjungiamos, atsižvelgiant į variklio apkrovą bei jo sūkių dažnį. Nauja paskutinės kartos traktoriuose yra tai, kad perjungimo momentus, priklausomai nuo atliekamo darbo, operatorius gali nustatyti individualiai. Jis gali pasirinkti tris režimus: galios, ekonominį ir mišrų, kurie nustatomi rankinio akceleratoriaus svirtelėmis.

Pastarojo meto tendencija - mažos galios traktoriuose įrengti pusiau dinamines pavarų dėžes, kurios turi ne 4, o 6 eigoje perjungiamas pavaras. Priežastis - traukos darbams 4-ių eigoje perjungiamų pavarų dažnai nepakanka, todėl, pavyzdžiui, „Claas" ir „Massey Ferguson" 4 diapazonus ir 6 eigoje perjungiamas pavaras turinčią automatinę pusiau dinaminę pavarų dėžę naudoja galingiausiuose modeliuose: Claas Arion 430- 460, Massey Ferguson 5611-5613/5710 SL-5713 SL. Abiem atvejais montuojama ta pati GIMA 24F/24R pavarų dėžė, kuri „Claas" vadinama Hexashift, „Massey Ferguson" traktoriuose - Dyna-6. Didesnį perdavimo skaičių eilės tankį turinti transmisija užtikrina palankesnį variklio sūkių dažnio ir važiavimo greičio santykį, todėl sumažėja degalų sąnaudos ir triukšmo sklaida į aplinką.

Pačios efektyviausios, tačiau ir brangiausios mažos galios traktorių segmente yra bepakopės padalyto galios srauto transmisijos. Jos naudojamos tik aukštesniojo pogrupio geriausio komplektiškumo modeliuose su galingesniais 4 cl. varikliais, kurių bendroji masė 7,6-8,5 t. Kol kas rinkoje tik trys gamintojai siūlo modelius su bepakopėmis pavarų dėžėmis: Deutz-Fahr 5 TTV/Hürlimann XM V-Drive/Lamborghini Nitro VRT/Same Silver3 Continuo (originali SDF T5430/ T5450 TTV transmisija), Fendt 200/300 Vario (originali Fendt Vario ML75 transmisija) ir Lindner Lintrac 90 (ZF Terramatic TMT 09 transmisija). Specialiosios paskirties traktorių grupėje yra dar keli gamintojai, tačiau tai atskira tema.

Bepakopių transmisijų greičių intervalai mažos galios traktoriuose

  • Fendt Vario ML75: 0,020-40 km/val. (Fendt 200 Vario) arba 0,020-50 km/val. (Fendt 300 Vario) pirmyn ir 0,020-25 km/val. atgal.
  • SDF T5430/T5450 TTV: 0,134-50 km/val. pirmyn ir 0,134-23 km/val. atgal.
  • ZF Terramatic TMT 09: 0,400-43 km/val. pirmyn ir 0,400-20 km/val. atgal.

Mechaninės ir pusiau dinaminės pavarų dėžės, įskaitant automatines pusiau dinamines, yra nuo 2 iki 6 greičių diapazonų. Vienas jų yra greitų, t. y. transportinių, pavarų diapazonas, du, trys arba keturi - vidutinių, t. y. darbinių (1,5-15 km/val.), greičių diapazonai. Dar vienas greičių diapazonas yra numatytas labai lėtiems, iki 3 km/val. greičiams.

Visose transmisijose, išskyrus bepakopes, gali būti įrengtas eigos lėtintuvas, užtikrinantis itin mažus, nuo 0,150 km/ val. greičius, būtinus atskiroms technologinėms operacijoms, pavyzdžiui, dirbant su daržovių sodinamosiomis. Bepakopėse transmisijose dėl begalinio perdavimo skaičiaus, mažiausias galimas greitis, esant vardiniams variklio sūkiams, - 0,020 km/val. (Fendt Vario ML75).

Su bazine mechanine transmisija paprastai derinamas mechaninis eigos reversas. Čia, keičiant kryptį, mechaniškai (kartais - elektrohidrauliškai) išjungiama sankaba, todėl mechaninė transmisija su mechaniniu reversu nepatogi apsisukant galulaukėse ir netinkama krovos darbuose.

Elektrohidraulinis reversas mechaninėje transmisijoje su dinaminiu reduktoriumi dažniausiai yra pasiren-kamas papildomai, o su pusiau dinaminėmis ir bepakopėmis transmisijomis elektrohidraulinis reversas yra bazinės įrangos dalis. Kai kurių gamintojų mažos galios traktoriuose, pavyzdžiui, Case IH Luxxum / New Holland T5 (Tier 4f), Claas Atos, 5 serijos Deutz-Fahr, Massey Ferguson 5700 SL, Valtra A3, priklausomai nuo atliekamų darbų, 3-5 pakopomis galima reguliuoti elektrohidraulinio reverso jautrį: nuo didžiausio greitai manevruoti atliekant krovos darbus iki mažiausio švelniai apsisukti galulaukėje.

***

Nenutraukiant galios perdavimo varytuvams, mažos galios traktorių transmisijose valdoma:

  • eigos reversas: papildomai su dinaminius reduktorius (sukimo momento stiprintuvus) turinčiomis transmisijomis, standartinis su visais kitais transmisijų tipais;
  • 2 arba 3 pakopų dinaminis reduktorius (sukimo momento stiprintuvas), tik mechaninėse transmisijose;
  • 4 arba 6 pavaros, tik pusiau dinaminėse arba automatinėse pusiau dinaminėse transmisijose.

Automatinės arba elektrohidrauliškai valdomos transmisijos funkcijos mažos galios traktoriuose

  • Eigos reverso jautrio reguliavimas: nuo staigaus važiavimo krypties keitimo krovos darbams iki lėto apsisukimo galulaukėje.
  • Elektrohidraulinis pagrindinės sankabos išjungimas / įjungimas: dubliuoja mechaninį sankabos valdymą pedalu, skirtas patogiau ir greičiau perjungti pavaras ir diapazonus; valdymo mygtukai įrengti ant pavarų, diapazonų ir reverso svirčių.
  • Aktyvaus sustojimo funkcija: leidžia sustoti ir vėl pajudėti iš vietos operatoriui nenaudojant sankabos pedalo - sankaba išjungiama ir vėl įjungiama automatiškai, elektrohidrauliškai; funkcija aktyvuojama specialiu klavišu ir galima 0-16 km/val. greičių diapazone.
  • Automatinis pavarų perjungimas: dažniausiai naudojamos dvi (ekonominė ir galios), tačiau vis dažniau trys (papildomai - mišri) pavarų perjungimo strategijos; yra tik pusiau dinaminėse ir automatinėse pusiau dinaminėse pavarų dėžėse.
  • Automatinis diapazonų perjungimas: galima tik kartu su automatiniu pavarų perjungimu, naudojamos analogiškos perjungimo strategijos, kaip ir automatiniam pavarų perjungimui; ši funkcija yra tik automatinėse pusiau dinaminėse pavarų dėžėse.