- Renaldas GABARTAS
- Mano ūkis
Pasakojimą apie vieną svarbiausių 2016-ųjų įvykių automobilių pasaulyje - Volkswagen Tiguan, Škoda Kodiaq ir Seat Ateca premjerą, pradėsiu nuo anekdoto apie agurkus, sukurto remiantis autentišku liudijimu. Kartą prekybos centre jaunas miesčionis spoksojo į kalną agurkų ir akivaizdžiai negalėjo dėl kažko apsispręsti. Tai pastebėjusi netoliese buvusi parduotuvės darbuotoja paslaugiai pasiteiravo: „Gal galiu jums padėti? Parinksiu kokių norite: mažesnių ar didesnių, trumpesnių ar ilgesnių"... Nežinia apie ką užsigalvojęs pirkėjas vietoj „ačiū" viso labo burbtelėjo panosėje: „Dydis nesvarbu - mes juos valgysim".
Ar ne per didelė minties properša - tarp agurkų ir automobilių? Drįstu teigti, kad „ne". Jeigu su automobiliu ketinate elgtis kaip su paprasta transporto priemone, kurią naudosite kelionėms į darbą, šeimos išvykoms savaitgaliais ar per atostogas, esminio skirtumo, kurį ratuotį rinktis, nėra. XXI amžiaus technologinė pažanga yra palytėjusi absoliučiai visų (bent jau dirbančių Lietuvos rinkoje) gamintojų visus modelius. Juk pirkdami tam tikro standarto variklio alyvą, galite būti visiškai tikri, kad ji atitinka bent jau kokybinio minimumo reikalavimus ir tikrai netaps motoro negalavimų priežastimi. Panašiai yra su naujos kartos automobiliais. Klausimo, ar kuris nors į akį kritęs daiktas gali būti gerokai prastesnis už kitos kompanijos fabrike pagamintą analogą, tiesiog nebeliko. Šia prasme pasirinkimo galvosūkiai daugeliu atvejų tapo kur kas paprastesni. Net jei nesate kaprizinga mergiūkštė, svarbiausiu kriterijumi renkantis automobilį daugeliu atvejų gali būti jums atrodantys „geri" stilistiniai sprendimai, simpatijos tam tikram prekiniam ženklui, gamintojo atstovybių tinklo išplėtojimas ir, žinoma, mašinos kaina ir eksploatacijos sąnaudos.
Bet grįžkime prie to, nuo ko pradėjom: ar čiupinėjant „Volkswagen" šeimos naujokus Tiguan, Kodiaq ir Ateca, sukonstruotus naudojant tą pačią modulinę koncerno inžinierių sukurtą MQB platformą, suniveliuojančią technines charakteristikas, lieka erdvės racionaliam pasirinkimui? Atsakymas - „taip", nors šįkart skirtumai tokie subtilūs, kaip tarp tos pačios rūšies sūrių, tik pagamintų iš skirtingu metų laiku, skirtingą pašarą rupšnojusių karvių pieno.
Kaip įmanydami vengdami tiesioginės konkurencijos, vokiečiai iš karto vieną trynukų dedikavo didelę salono erdvę vertinantiems automobilininkams. Kodiaq yra net 21-33 cm ilgesnis (beveik 4,7 m) už mažesniuosius brolius, todėl gali būti lyginamas ne su kompaktiniais SUV, bet su vidutinės klasės analogais - Hyundai Santa Fe ar Nissan X-Trail. Vietos čia tiek, kad čekai ryžosi siūlyti 7 vietų versiją - du išlankstomus krėslus trečioje sėdynių eilėje. Žinoma, jos tinkamos nebent trumpoms išvykoms ir tai, jei šeimoje yra pradinių klasių moksleivių. Jei tokių rudimentinių sėdynių nereikia, galėsite naudotis gigantiška 720 l bagažine (nulenkus atlošus - 2 065 l) ir tokiais plotais, kad vairuotojui su gale įsikūrusiais keleiviais bus sunku susikalbėti. Čekų inžinieriai, įvertinę situaciją, netgi pasiūlė įrengti vairuotojo pokalbių su gale sėdinčiais keleiviais įrangą - lubose virš galinio salono veidrodėlio numatyta vieta tam skirtam mygtukui ir mikrofonui.
Vis dėlto milžino gabaritai turi ne vien privalumų. Šiųmetinio konkurso „Lietuvos metų automobilis" rengėjai SUV įskaitos varžovus pakvietė pasitikrinti geometrinio pravažumo galimybes naudojant specialias rampas, kurias sukonstravo visureigių guru Audrius Sutkus. „Peak Point" vardu pakrikštytos konstrukcijos leidžia įvertinti mašinos gebėjimą judėti esant dideliam šoniniam posvyriui (kai ne visi ratai turi sukibimą su žeme), diferencialų efektyvumą važiuojant į nedidelę įkalnę (automobilis naudojasi tik vienu varančiuoju ratu, todėl apnuoginamas priekinio ir galinio diferencialo efektyvumas bei tarpašinis jų sujungimas) ir kėbulo standumą. Pastarasis egzaminas vykdomas automobiliui sustojus ant kliūties ir į žemę remiantis tik dviem ratais: vienos pusės priekiniu ir kitos pusės galiniu. Likę du ratai svyruoja ore. Jei tuomet mašinos durelės atsidaro ir užsidaro taip pat lengvai, kaip ir stovint ant horizontalaus paviršiaus - visureigis užsidirba 10 balų. Kodiaq šįkart buvo įvertintas tik 6 balais (dėl spyriotis pradėjusios bagažinės), kai broliai Tiguan ir Ateca - po 10.
Ar tai svarbu? Taip, jei mašinos saugumas ir ilgaamžiškumas laikomas svarbiu dalyku. Kita vertus, teisybės dėlei reikia pasakyti, kad su panašiomis problemomis susiduria daugelis ilgų ir masyvių miesto visureigių, neturinčių rėminės konstrukcijos. Todėl badyti į Kodiaq pirštais nereikėtų. Juo labiau kad visus kitus priekaištus šiam krosoveriui galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų: važiuojant didesniu nei 120 km/val. greičiu salone girdėti vėjo šniokštimas, o pasukus į prastesnį žvyrkelį, nepasitenkinimo garsai sklinda iš pakabos.
Visa kita, nuo modernaus, kokybiško bei ergonomiško interjero iki durelėse įmontuotų skėčių ir ledo grandiklių degalų užpylimo angos dangteliuose - padaryta su meile ir nuoširdžiu bandymu praskaidrinti kasdienybę.
Kalbant apie egzotiškas smulkmenas, dar reikia paminėti atidaromų durelių kraštus uždengiančias iškylančias plastikines apsaugas, kurios ypač praverčia, kai tenka ropštis iš automobilio ankštose stovėjimo aikštelėse įsispraudus tarp čia įsikūrusių mašinų - graužtis dėl savo nerangumo pėdsakų, paliktų ant svetimo kėbulo, tikrai neteks.
Svarbiausias dalykas - naujojo „Škoda" visureigio kaina. Bazinis modelis kainuoja 19 950 eurų arba beveik dvigubai mažiau nei panašaus dydžio septynviečiai iš Korėjos, t. y. čekai siūlo „daugiausia automobilio už mažiausiai pinigų".
Jei jums tiek daug nereikia - atsisukite į Tiguan ir Ateca. Šie visureigiai taip pat šiek tiek skiriasi dydžiu (čekas už vokietį mažesnis 12 cm; Ateca turi trumpesnę galinę dalį ir mažesnę bagažinę), tačiau iš esmės vienodi svarbiausiomis techninėmis charakteristikomis ir važiavimo pojūčiu. Nepaisant dizainerių pastangų išvagoti visureigio kėbulą aštresnėmis linijomis, Tiguan atrodo konservatyvesnis ir nuobodesnis. Panašu, kad „Volkswagen" kūrėjai visą fantaziją ištaško bandydami sugalvoti naujo modelio ratuočio pavadinimą, bet ne suteikti jam žvilgsnius prikaustančią formą. Dar prieš pristatydami pirmosios kartos modelį, jie surengė didelio masto apklausą ir pakrikštijo korosverį Tiguan. Atseit būtent toks sintetinis raidžių kratinys įprasmina tigro jėgą, greitį bei eleganciją ir egzotiško roplio iguanos sugebėjimą prisitaikyti ir išgyventi žiaurioje laukinėje gamtoje. Žinoma, tai tik rinkodaros paistalai, nes kur kas paprasčiau būtų buvę šią mašiną pavadinti ubervisureigiu. Kelyje jis elgiasi pavyzdingai, yra puikiai valdomas ir nepriekaištingas bekelėje (modeliuose su visais varančiaisiais ratais diegiama Active Control sistema, kuri siūlo keturis režimus, pritaikytus važiuoti skirtingomis kelio sąlygomis). Gana santūrus Tiguan interjeras tiesiog prifarširuotas modernių technologijų: vietoje įprasto spidometro ir tachometro - skaitmeninis prietaisų vaizdas, kurį galima keisti, pasirenkant skirtingus atvaizdavimo režimus, taip pat, naudojantis navigacijos sistema, padidinant trimačio navigacijos sistemos žemėlapio atvaizdą. Viena didžiausių naujienų - Area View funkcija, kuri rodo vaizdą iš kamerų aplink automobilį 360 laipsnių spinduliu ir itin padeda manevruoti ankštoje erdvėje ar bekelėje, kai nematyti automobilio kampų.
Ateca nuo vyresnėlio skiriasi keletu dalykų, iš kurių viso labo vienas yra iš dalies neigiamas. Tai likutinė vertė antrinėje rinkoje. Analitikai spėjo suskaičiuoti, kad po trejų metų už Tiguan galima atgauti maždaug 60 proc. jo pradinės kainos, o „Seat" analogas geriausiu atveju gaus pusę pinigų. Tačiau Ateca turi rimtų kontraargumentų: šiam modeliui teikiama 5 metų garantija, o broliui vokiečiui - įprasta 2 metų garantija. Be to, ispanas startuoja apčiuopiamai žemesniame kainų lygmenyje (nuo 18 929 eurų, Tiguan - nuo 21 867 eurų). Jei brangiausias įmanomas „Seat" visureigis parduodamas už 33 tūkst., tai „Volkswagen" - daugiau nei už 41 tūkst. Kitkas - siūlomų variklių ir pavarų dėžių meniu - yra identiškas.
Pastarieji dalykai paaiškina, kodėl Ateca triumfavo tiek „Lietuvos metų automobilio" rinkimų maratone, tiek neseniai finišavusiame tarptautiniame konkurse „AutoBest", o „Auto Express New Car Awards" apdovanojimuose laimėjo „Geriausio visureigio" titulą. Ko gero tai ir yra automobilių žinovų reveransas racionalumui.