23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/12
Didžiausias pasaulyje katinas
  • Renaldas GABARTAS
  • Mano ūkis

Kai „Rolls-Royce" patvirtino planus gaminti modelį, įmantriai vadinamą „automobiliu, kuriuo galima važiuoti visur be didesnių pastangų", kai „Maserati" pristatė Levante, „Bentley" - Bentayga, „Aston Martin" parodose pademonstravo krosoverį DBX, o „Lamborghini" supažindino su bekelei skirtu Urus, visame automobilių pasaulyje buvo likusios tik dvi senas tradicijas turinčios kompanijos, savo gerbėjams nesiūlančios miesto visureigio: „Jaguar" ir „Ferrari". Šis „sąrašas" neseniai sutrumpėjo perpus - į „Jaguar" atstovybes atkeliavo F-Pace.

Kokio masto visureigizacija vyksta visame Senajame žemyne, puikiai iliustruoja tradicinio konkurso „Metų automobilis" dalyvių sąrašas: tarp 35 pretendentų į geriausiojo sostą net 17 yra priskiriami vadinamajam SUV (angl. Sport utility vehicle) segmentui. Daugiausia dėmesio pastarojoje kompanijoje sulaukia du ratuočiai - Maserati Levante ir Jaguar F-Pace. Pirmasis greičiausiai todėl, kad visiems pasiutusiai smalsu, ką reikia padaryti su 5 m ilgio metalo gabalu, kad jis pabrangtų iki 112 tūkst. eurų? Antrasis todėl, kad į miesto visureigių klubą įstojo pats paskutinis. Puikiai suvokdami, kas statoma ant kortos, „Jaguar Land Rover" strategai F-Pace kūrimui bei bandymams išleido astronomines sumas.

Po įprastų pravažumo testų kalnuotose apylinkėse, smėlinguose ir žvyruotuose šlaituose, duobėtuose keliuose buvo tikrinama, kaip automobilis elgiasi arktinio klimato zonoje. Tam pasirinkta Šiaurės Švedijoje, Arjepluge, esantis poligonas, kur vidutinė žiemos temperatūra retai siekia 15 oC laipsnių šalčio ir dažnai nukrenta iki -40 oC. Atsparumo karščiui egzaminą F-Pace laikė Dubajuje. Vasarą čia net šešėlyje oro temperatūra paprastai viršija +50 oC. Jei automobiliai yra paliekami saulės atokaitoje, salono temperatūra gali perkopti +70 oC. Tokioje aplinkoje, esant itin didelei kaitrai ir drėgmei, tikrinta, kaip veikia visureigio klimato kontrolės sistemos ir liečiamieji ekranai.

Pirmas viešas F-Pace pasirodymas taip pat įvyko ne bet kur, o prestižinėse daugiadienėse „Tour de France" lenktynėse, kur reklama kainuoja šešiaženkles sumas. Netrukus po to „Jaguar" rinkodaros meistrai pasirūpino, kad sportiško visureigio nuotraukos ir filmuoti reportažai apskrietų visą pasaulį su žinia apie naują Gineso rekordą: kaskadininko vairuojamas F-Pace atliko aukščiausią (19,08 m) kada nors automobiliu įveiktą mirties kilpą.

Svarbiausia katino medžioklė

Prieš pradedant narstyti F-Pace technines charakteristikas, derėtų padaryti dar vieną nedidelį lyrinį nukrypimą ir įvertinti, kaip publika sureagavo į visus šiuos „Jaguar" rinkodaros triukus. Tad štai - Amerika dėl naujojo visureigio tiesiog pamišo. Nors bendros JAV automobilių rinkos apsukos pastaruoju metu yra sulėtėjusios, po F-Pace debiuto „Jaguar" markės automobiliai pateko į sparčiausiai savo pardavimus auginančių kompanijų sąrašo viršūnę. Per pirmus septynis 2016 metų mėnesius „Jaguar" pardavimai šoktelėjo net 59 proc. ir aplenkė visus varžovus. Palyginimui - naujus modelius anapus Atlanto pristačiusios „Volvo" pardavimai išaugo viso labo 29 procentais.

Kas išbandžiusiems F-Pace padarė didžiausią įspūdį? Drįstu spėti, kad bent šiokią tokią automobilinę klausą turinčius vairuotojus užbūrė maksimalus sukimo momentas. V6 tipo, 3 l darbinio tūrio dviejų turbinų dyzelinė jėgainė generuoja 300 AG galią ir 700 Nm. Palyginimui - panašų sukimo momentą turi Valtra T4 serijos traktoriai ir Pasaulio ralio kroso čempionato „Supercar" įskaitoje startuojantys bolidai. Atsisėdus prie Jaguar vairo ir staigiu judesiu akceleratoriaus pedalą nuspaudus iki grindų, taip šauni į priekį, kad užgniaužia kvapą. Jei F-Pace mokėtų judėti vertikaliai, ko gero, galėtų į Žemės orbitą kelti kosminius palydovus.

Kitas dalykas, kuris paperka vairuotojus, pirmenybę teikiantiems ne planšetiniams kompiuteriams ant ratų, o 2G ar 3G perkrovas generuoti galintiems automobiliams - F-Pace valdymas. Šio krosoverio konstrukcijoje yra daugiau kaip 80 proc. aliuminio detalių, visas 4,7 m ilgio kėbulas sveria tik 300 kg, o svorio balansas tarp priekinės ir galinės ašies idealus (50/50). Viršutinė automobilio dalis pagaminta iš lengvesnių medžiagų, todėl svorio centras čia maksimaliai žemai. Tad smagiu tempu važiuojant vingiuotu keliu plūsteli pozityvo banga, panaši į tą, kai šunų dresūros pamokėlėje tavo augintinis, žiūrėdamas į akis, viską supranta ir komandas atlieka tobulai. Kažką panašaus daro F-Pace, apkabinantis „Recaro" tipo krėslo šoninėmis atramomis, suaugantis su pilotu ir manevrus atliekantis vos tik apie juos pagalvojama.

Maloniu dalyku čia galima vadinti ir tai, kas daugelyje kitų automobilių erzina - salone girdimą triukšmą. Prislopintas variklio murkimas liudija apie milžinišką galios rezervą, ir vairuotojo veidą papuošia šypsena. Lygesnis dugnas, nuolaidus bagažinės dangtis ir stogo liniją pailginantis aptakas, masyvūs ortakiai, iš priekinio buferio srautą paleidžiantys pro ratų arkas, leido sumažinti aerodinaminį pasipriešinimo koeficientą iki 0,34 Cd. Dėl šių sprendimų sumažėjo degalų sąnaudos ir padidėjo automobilio stabilumas. Be to, F-Pace atrodo patraukliai ir taip originaliai, kaip tik gali atrodyti vieno gražiausių rinkoje esančių rodsterių F-Type DNR turintis visureigis.

Modernių technologijų šou

Nors naujasis „Jaguar" šeimos narys sugeba džiuginti senosios automobilininkų mokyklos auklėtinius, labiausiai vertinančius dinamines mašinos savybes ir technikos valdymą, F-Pace sumontuoti elektroniniai vairuotojo pagalbininkai taip pat daro įspūdį.

Automatinę 8 laipsnių pavarų dėžę ir visų varančiųjų ratų transmisiją turintis modelis įprastomis sąlygomis juda įdarbinęs tik galinius ratus, tačiau, esant poreikiui, kompiuteris koreguoja galios perdavimą į priekinį tiltą iki 50 proc., o išskirtiniais atvejais ten gali „permesti" netgi visą 100 proc. traukos. Aktyvi traukos paskirstymo technologija (Torque vectoring) skaičiuoja kiekvieno rato greitį, atsižvelgia į posūkio kampą, vairo bei pedalų padėtis ir daug kitų parametrų ir atitinkamai kontroliuoja sukimo momento paskirstymą kiekvienam ratui atskirai. Analogiškai skaičiuojama ir kiekvieno rato stabdymo jėga - kad tik automobilis stabiliai laikytųsi ant kelio. Adaptyvios vairavimo sistemos (sportinė, normali, ekologiška ir aktyvaus važiavimo prastesnėmis sąlygomis, pastaroji su praslydimo kontrolės sistema iki 30 km/val. greičio neleidžia prasisukti nė vienam ratui ant bet kokios dangos) leidžia pritaikyti visus dalyvaujančius prietaisus prie pasikeitusių vairavimo ar kelio dangos sąlygų vieno mygtuko paspaudimu. Gamintojai teigia, kad, ieškant efektyviausios ir saugiausios parinkties, per sekundę atliekama apie 500 perskaičiavimų. Kaip tai atrodo praktiškai pasirinkus atitinkamą nustatymą, galima stebėti centriniame monitoriuje.

Kalbant apie kitus vairuotojui ir keleiviams siūlomus informacinių technologijų žaisliukus, reikia paminėti salone esančius tris 12 voltų ir 4 USB lizdus, kurie keliaujant ilgiau leidžia energija papildyti ne vieną prietaisą. Aktyvavus SIM kortelę, automobilį galima jungti prie interneto. Čia sumontuota Wi-Fi prieiga leidžia prijungti iki 8 skirtingų įrenginių vienu metu, taip pat siūloma 100 GB informacijos talpykla. F-Pace modeliuose jau integruota 20 specialiai „Jaguar" automobiliams sukurtų mobiliųjų programėlių.

Važiuojant atbuline eiga, naudotis veidrodėliais net nėra būtinybės: galinio vaizdo kamera į monitorių transliuoja didelės raiškos ir aprėpties vaizdą, telieka jį stebėti. Navigacijos sistema leidžia parsisiųsti adresą iš savo mobilaus telefono programėlės, o F-Pace kompiuteris galės iškart įvertinti, ar užteks degalų nuvykti iki numatytos vietos.

Konkurencijos ypatumai

Kaip jau minėjome, SUV segmentas keletą pastarųjų metų auga kaip ant mielių ir konkurencija čia didžiulė. Kokios „Jaguar" naujoko galimybės persivilioti panašius automobilius jau seniai gaminančių kompanijų klientus ir apskritai - į ką nusitaikę F-Pace kūrėjai?

Formaliai didysis katinas kausis su Volvo XC60, Mercedes-Benz GLC, Lexus NX, BMW X4 ir Audi Q5, tačiau savo dvasia ir generuojamomis emocijomis F-Pace artimiausias Porsche Macan. Abu šie krosoveriai atrodo ir važiuoja taip, tarsi kasdien sporto salėje praleistų po dvi tris valandas ir skrupulingai paisytų dietologų rekomendacijų, kaip išryškinti raumenis...

„Jaguar" koziriai - erdvus bei komfortiškas salonas, nemaža (650 l) bagažinė, solidžios įvairių modifikacijų pasirinkimo galimybės, gana ekonomiški varikliai ir motyvuota kainodaros politika. Bazinės įrangos F-Pace atsieis 44 165 eurus, tačiau galima susikomplektuoti net 87 tūkst. eurų kainuojantį žvėrį.