23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/11
Žemės ūkio traktorių klasifikavimas
  • Dainius ŠIŠLAVAS, ASU
  • Mano ūkis

Žemės ūkyje naudojamų traktorių klasifikavimas padeda geriau suprasti atskirų traukos mašinų skirtumus ir jas tinkamai pasirinkti numatomiems darbams. Kuo aukštesnei galios klasei priskiriamas traktorius, tuo didesnė racionalaus agregavimo svarba - nuo pastarojo priklauso, kaip našiai ir ekonomiškai atliekamos technologinės operacijos.

Sovietinėje žemės ūkio mašinų nomenklatūroje žemės ūkio traktoriai buvo skirstomi į klases pagal vardinę traukos jėgą: nuo 0,6 t/6 kN (T-16 ir T-25, bendroji masė iki 1,5 t) iki 5,0 t/50 kN (K-700/701, bendroji masė iki 13,5 t). Įsisavinti galingesnių, 8,0 t/80 kN klasės ratinių traktorių, kurių bendroji masė iki 19,0 t, taip ir nespėta. Skirstymas, kurį prisimena visi vyresnės kartos specialistai, buvo patogus, nes pagal apskaičiuotą arba paimtą iš specialių žinynų konkrečių žemės ūkio mašinų ir agregatų pasipriešinimą traukai, buvo galima parinkti agreguoti tinkamus traktorius.

Šiandien rinkoje traktorių pasiūla be galo didelė. Beveik visi didžiausi traktorių gamintojai turi ką pasiūlyti visose galios klasėse. Traktorių išvystomos traukos galios gamintojai nepateikia, kaip ir reikalingos traukos galios, nepaisant negausių išimčių, nepateikia žemės ūkio mašinų ir agregatų gamintojai.

Renkantis traktorius, būtina įvertinti lyginamų mašinų klasę ir grupę. Vardinė ar didžiausia variklio galia - ne patys svarbiausi rodikliai. Gamintojai, siekdami prisitaikyti prie naujų technologinių reikalavimų, ieško būdų padidinti variklio galią, tačiau dėl to traktoriaus klasė nesikeičia. Nepasiklysti mašinų gausoje ir skirtas jų klasifikatorius.

Nėra vieno patvirtinto traukos mašinų klasifikatoriaus. Tačiau egzistuoja neformalus traktorių skirstymas į galios klases, o pastarųjų - į pogrupius. Šis skirstymas leidžia geriau suprasti gamintojų logiką ir tiksliau pasirinkti mašinas planuojamoms technologinėms operacijoms.

Traktoriai į galios klases skirstomi pagal tris pagrindinius požymius: vardinę (nominalią) variklio galią, ratų bazę ir leistiną bendrąją masę. Papildomai atsižvelgiama į variklio cilindrų skaičių, transmisijos ir varytuvų tipą, kai kuriais atvejais - į gabaritinį mašinos plotį. Mažos ir vidutinės galios klasės turi dar po 2-3 pogrupius, juose dar tiksliau išskiriami traktoriai pagal ratų bazę, bendrąją masę ir techninės įrangos lygį - transmisijos ir hidraulinės sistemos tipą.

Žemės ūkyje visos traktorių klasės yra paplitusios, išskyrus 8-ąją, t. y. pusiau vikšrines traukos mašinas. Tai naujas segmentas, kurį gamintojai atvėrė praėjusiais metais.

Daugiausia pogrupių yra mažos ir vidutinės galios klasėse. Mažos galios klasėje žemesniojo pogrupio mašinos, kartais dar vadinamos pradinėmis šios klasės mašinomis, apima 60-120 AG diapazoną, jų bendroji masė yra nuo 3,5 iki 7,5 t. Aukštesniojo pogrupio arba baziniai šios klasės traktoriai turi 80-150 AG variklius, o jų bendroji masė yra nuo 7,6 iki 8,5 t (kai kuriais atvejais šių mašinų bendroji masė gali būti nuo 7,1 t).

Žemesniojo pogrupio traktorius, t. y. pradinės klasės mašinas, gamintojai išskiria specialiomis modifikacijomis, pavyzdžiui, Case IH Farmall A/C, atitinkamai New Holland TD5/T4. Reikia atkreipti dėmesį, kad tos pačios galios, tačiau skirtingų modifikacijų traktoriai yra priskiriami ir skirtingiems pogrupiams, pavyzdžiui, Case IH Farmall 105A ir Case IH Farmall 105U/U Pro. Analogiškai mažos galios traktorių pradinės klasės modeliams galima priskirti Deutz-Fahr 5 G DT MD/HD ir 5 C DT, Claas Atos, Fendt 200 Vario, John Derre 5M/5R, tos pačios klasės aukštesniajam pogrupiui - Deutz-Fahr 5, 5 P ir 5 TTV, Claas Arion 400, Fendt 300 Vario, John Deere 6MC/ RC, New Holland T5 serijų traktorius.

Pradiniai mažos galios klasės traktoriai, kai kurie labiau, kai kurie mažiau yra unifikuoti su specialiosios paskirties 60-120 AG pajėgumo traktoriais, pavyzdžiui, Claas Elios su Claas Nexos, Fendt 200 Vario su Fendt 200 Vario V/P/F. Unifikacija apima variklius ir transmisijas, rečiau - hidraulinių sistemų pagrindinius komponentus. Beveik visi gamintojai šiame segmente turi modifikacijas su kompaktiškesnėmis ir komfortiškesnėmis didesnio tūrio kabinomis. Svarbi pastarojo meto variklių darbo tūrio mažinimo tendencija (angl. downsizing) šią klasę palietė ypač smarkiai. Pradiniuose ir vadinamuosiuose baziniuose klasės modeliuose 4 cl. varikliai keičiami 3 cl. jėgos agregatais.

Kompaktiniai vidutinės galios traktoriai unifikuoti su aukštesnės traukos klasės traktoriais. Kartais jie priskiriami prie mažos galios, aukštesnės klasės modelių. Su galingesniais traktoriais juos vienija bendra kabina ir analogiški kai kurie mazgai: priekinis varantysis tiltas, pavarų dėžė, hidraulinė sistema. Pagrindinis skiriamasis bruožas - 4, o ne 6 cilindrų variklis. Dėl šios priežasties traktoriaus ratų bazė yra trumpesnė, jis manevringesnis, todėl itin patogus naudoti su priekiniu krautuvu. Didžiausia šio segmento mašinų galia šiandien jau perkopė 180 AG, pavyzdžiui, Massey Ferguson 6718 S ir Valtra N174. Šiam segmentui priskiriami Case IH Maxxum 110-130, Deutz-Fahr Agrotron 6.4, Claas Arion 500, Fendt 500 Vario, John Deere 6M/6R (mod. 6110-6135), New Holland T6.120-T6.160 (Etapas IIIB/Tier 4i) ir T6.125-T6.175 (Etapas IV/Tier 4f).

Vidutinės galios mašinų segmente taip pat yra du pogrupiai. Šiame traukos mašinų segmente ratų bazė yra nuo 2,7 iki 2,9 m. Tačiau šis, atrodytų, nedidelis 20 cm skirtumas grupės traktorius dalina į du pogrupius: į žemesniuosius su 120-175 AG varikliais ir iki 2,8 m ratų baze ir aukštesniuosius, kurių variklio galia 175-270 AG, ratų bazė nuo 2,8 iki 2,9 m. Pastarieji yra ne tik galingiausi vidutinės galios klasės modeliai - jų bendroji masė taip pat didžiausia. Pirmajai, žemesniųjų modelių grupei priskiriami Case IH Maxxum 115-140 ir Puma 150-175, Deutz-Fahr Agrotron 6145-6185, New Holland T6.155- T6.175 (Etapas IIIB/Tier 4i), T6.180 (Etapas IV/Tier 4f), T7.170-T7.210 (Etapas IIIB/Tier 4i) ir T7.175-T7.225 (EtapasIV/Tier 4f). Aukštesniajai grupei priskiriami Case IH Puma 185-240, Deutz-Fahr Agrotron 6205-6215/7230- 7250, New Holland T7.220-T7.270 (Etapas IIIB/Tier 4i) ir T7.230-T7.270 (Etapas IV/Tier 4f).

Traktoriaus ratų bazė priklauso nuo priekinio tilto konstrukcijos. Pastarasis gali būti su standžia pakaba, tuomet ratų bazė dažnai būna trumpesnė, lyginant su modeliais, turinčiais priekinį tiltą su amortizacijos sistema. Kai kurie gamintojai, pavyzdžiui, „New Holland", siūlo modelius su didesnį priekinių ratų pasukimo kampą užtikrinančiu priekiniu tiltu SuperSteer. Su juo ratų bazė didžiausia, tačiau nereikėtų suklysti: 2,98 m atstumas tarp priekinio ir galinio tilto centrų dar neleidžia priskirti aukštesnės vidutinės galios modelių T7.220-T7.270 (Etapas IIIB/Tier 4i) ir T7.230-T7.270 (Etapas IV/Tier 4f) kompaktinių didelės galios mašinų klasei, nes bendroji šių traktorių masė neviršija 13,0 tonų.

Tokia pati situacija ir su Massey Ferguson 7619-7626 (Etapas IIIB/Tier 4i) ir 7719-7726 (Etapas IV/Tier 4f) traktoriais. Nors jų ratų bazė yra 3,0 m, tačiau bendroji masė neviršija 12,5 t (mod. 7619 ir 7620) arba 13,0/14,0 t (mod. 7622-7626/7719-7726). Taip pat ir Deutz-Fahr Agrotron 7230/7250 TTV: pastarieji yra aukštesniajam vidutinės galios mašinų pogrupiui priskiriami traktoriai, kurių ratų bazė yra 2,8-2,9 m ribose, o bendroji masė neviršija 14,0 tonų.

Kompaktinių didelės galios traktorių segmentas kol kas negausus, tačiau gamintojų dėmesys jam auga. Šiems traktoriams būdingi panašūs privalumai, kaip ir kompaktinėms vidutinės galios mašinoms: gabaritais ir manevringumu jie artimesni aukštesniems (ratų bazė 2,8-2,9 m) vidutinės galios modeliams, tačiau juos lenkia didesne traukos galia. Žvelgiant iš techninės pusės, šiame segmente derinami abiejų klasių konstrukciniai sprendimai. Pavyzdžiui, variklis - iš vidutinės galios mašinų, kabina - iš galingesnių to paties gamintojo modelių. Transmisija, net jei ji sukonstruota vidutinės galios mašinų pagrindu, yra sustiprinta. Su nedidelėmis išimtimis, kompaktiniai didelės galios traktoriai yra galingiausios mašinos, kurios galimos su priekiniais krautuvais. Tiesa, dėl labai ribotos paklausos pastaruosius gamina tik kelios įmonės, pavyzdžiui, „Ålö / Quicke", „Stoll".

Kompaktiniai didelės galios traktoriai yra itin efektyvūs, taikant intensyvaus dirbimo technologijas vidutinio dydžio ūkiuose, siekiančiuose didesnės apimties darbus atlikti sparčiau ir ekonomiškiau, neinvestuojant papildomų lėšų į aukštesnio galios segmento mašinas. Dažniausiai naudojamiems 4-6 m pločio dirvos dirbimo ir kombinuotiems sėjos agregatams vidutinės galios traktoriaus traukos charakteristikos gali būti nepakankamos. Taip pat reikia atsižvelgti, kad, naudojant sunkius pakabinamus padargus, net ir didesnę ratų bazę turinčios vidutinės galios mašinos neužtikrina našaus, ekonomiškai efektyvaus darbo. Technologiniai agreguojamų mašinų parametrai reikalauja didesnės traukos galios - tai ir pastūmėjo gamintojus konstruoti tarpinės klasės traktorius.

Anksčiausiai kompaktinių didelės galios traktorių segmentą atrado „John Deere" (pirmieji 7000-osios serijos traktoriai pristatyti 1992 m.) ir „Claas" (Claas Axion 800 pirmtakas Renault Ares 800 pasirodė 2002 m.). Šiuo metu šio segmento mašinas siūlo keturi didieji gamintojai: AGCO (Fendt 800 Vario), „Claas" (mod. Axion 800), CNH (Case IH Optum CVX, Steyr Terrus CVT, New Holland T7.290 AC ir T7.315 AC) ir „John Deere" (mod. 7R).

Didelės galios mašinų atskirai pristatyti nereikia. Tai iš dalies negausi, tačiau svarbi traktorių klasė, nes orientuota į sunkiausius traukos darbus. Tiesa, pastaruoju metu čia galima išskirti naują pogrupį: tradicinės konstrukcijos traktorius, apimančius 250-400 AG diapazoną, ir tokias pat mašinas su didesnės kaip 400 AG varikliais. Kol kas pastarajame pogrupyje vienintelis traktorius Fendt 1000 Vario, jo artimiausias varžovas (Deutz-Fahr Agrotron 11 TTV) žada pasirodyti tik 2017 metais. Unikalus šiame galios segmente yra Claas Xerion: tai vienintelis rėminis didelės galios sisteminis traktorius su vienodo dydžio vairuojamais priekiniais ir galiniais ratais.

Pusiau vikšrinių didelės galios traktorių segmente kol kas yra vienas gamintojas - grupė CNH su Case IH Magnum Rowtrac modeliu, turinčiu hidromechaninę dinaminę arba bepakopę transmisiją. Greta šio modelio grupė CNH neseniai pristatė analogiškos konstrukcijos traktorių kitu prekės ženklu - New Holland T8 Smarttrax. Abu traktoriai yra tarpusavyje unifikuoti.

Pagrindinės žemės ūkio traktorių klasės

I. Ratiniai bendrosios paskirties, mažos galios: 3 arba 4 cl., 44 kW/60 AG-110 kW/150 AG variklis, bendroji masė 3,5-8,5 t.

II. Ratiniai bendrosios paskirties, kompaktiniai vidutinės galios: 4 cl., 88 kW/120 AG-129 kW/175 AG variklis, ratų bazė iki 2,7 m, bendroji masė 8,6-11,0 t.

III. Ratiniai bendrosios paskirties, vidutinės galios: 6 cl., 88 kW/120 AG-199 kW/270 AG variklis, bendroji masė 9,0-14,0 t.

IV. Ratiniai bendrosios paskirties, kompaktiniai didelės galios: 6 cl., 154 kW/210 AG-228 kW/310 AG variklis, ratų bazė 2,9-3,0 m, bendroji masė 14,1-16,0 t.

V. Ratiniai bendrosios paskirties, didelės galios: 6 cl., daugiau kaip 84 kW/250 AG variklis, ratų bazė didesnė kaip 3,0 m, bendroji masė 16,1-24,0 t.

VI. Ratiniai bendrosios paskirties, didelės galios, modulinės konstrukcijos (vairuojami pasukant priekinę dalį galinės atžvilgiu): 6 cl., daugiau kaip 184 kW/250 AG variklis, bendroji masė iki 24,0 t.

VII. Pusiau vikšriniai bendrosios paskirties su gale vietoje ratų įrengtais vikšriniais varytuvais, daugiau kaip 184 kW/250 AG galios, bendroji masė iki 24,0 t.

VIII. Vikšriniai bendrosios paskirties, didelės per 184 kW/250 AG galios, su dviem lygiagrečiai judančiomis vikšrų juostomis.

IX. Vikšriniai bendrosios paskirties, didelės per 184 kW/250 AG galios, modulinės konstrukcijos (vairuojami pasukant priekinę dalį galinės atžvilgiu), su keturiomis lygiagrečiai judančiomis vikšrų juostomis.

X. Ratiniai, pusiau vikšriniai ir vikšriniai specialiosios paskirties: 3 arba 4 cl., 44 kW/60 AG- 88 kW/120 AG variklis, gabaritinis plotis iki 1,8 m.

XI. Ratiniai mažieji traktoriai: 2, 3 arba 4 cl., 15 kW/20 AG-44 kW/60 AG variklis, tik su galiniais (2WD) arba visais (4WD) varančiaisiais ratais, su kabina arba saugos lankais vietoje jos.