03 06 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/11
Verti varžytis kaip lygūs su lygiais
  • Daina STANIŠAUSKIENĖ
  • Mano ūkis

Čekijos kompanijos „Zetor" traktoriai - Lietuvos žemdirbiams gerai žinomi ir yra paklausūs mūsų rinkoje. Technikos registracijos duomenimis, jie kasmet atsiduria pirmajame paklausiausiųjų penketuke, o 2014-aisiais buvo rinkos lyderiai. Kadaise buvusi valstybinė įmonė šiandien tapo modernia niekuo nuo kitų vakarietiškų kompanijų nesiskiriančia bendrove. Septyniasdešimtmetį mininti „Zetor" šiemet debiutavo ir geriausiojo traktoriaus rinkimų finale, į kurį pateko Zetor Forterra 140 modelis.

Kiekvieną svečią „Zetor" pasitinka vos prieš kelerius metus duris atvėrusia galerija, kurioje įrengtos traktorių ekspozicijų salės, mokymų patalpos. Čia išrikiuoti ne tik šiuolaikiniai modeliai, bet ir mašinų gamybos istoriją atspindinčios mašinos. Nors garbingiausioje vietoje pastatytas naujausias kompanijos kūrinys - nauju rūbu, kurį sukūrė Italijos dizaino studija „Pininfarina", pasipuošęs Zetor modelis, tačiau lankytojai pirmiausiai vedami prie kitos, ne tokios išvaizdžios ir modernios mašinos - Z25 A. Tai pirmoji nuo gamyklos konvejerio nuriedėjusi 26 AG mašina su 2 cl. varikliu, kuri buvo gaminama nuo įmonės įkūrimo pradžios (1946 m.) iki 1991 m. Jos krikštynos įvyko 1946 m. kovo 15 d. Po penkių mėnesių Čekijos Respublikos Prekybos ir amatų rūmai patvirtino „Zetor" prekės ženklą, o kompanijos statusą įmonė įgavo 1976-aisiais.

Beje, iki tol Zbrojovka Brno gamykloje, kur gimė pirmieji Zetor traktoriai, buvo gaminami ginklai. Įdomus ir dar vienas kompanijos „Zetor" istorijos faktas. Jei ne tuometinės Čekijos Respublikos valdžios sprendimas restruktūrizuoti šalies traktorių gamybą, Zetor trakorių šiandien gal ir nebūtų. Tapti vieninteliu traktorių gamintoju šalyje taip pat pretendavo šiandieninė automobilių gamintoja - kompanija „Škoda", kuri tada konstravo ir traktorius. Žemės ūkio mašinų su „Škoda" ženklu rinkoje neliko nuo 1952 metų.

Posūkis modernizacijos link

Esminis Čekijos traktorių gamintojo veiklos posūkis šiuolaikinių technikos ir jos gamybos standartų link įvyko 2002-aisiais. Ties bankroto riba atsidūrusią įmonę įsigijo koncernas „HTC Holding A.S.", kuris verčiasi įvairia pramonine veikla Slovakijoje ir Čekijoje. Naujas investuotojas nepagailėjo lėšų technikos gamybos įrangai modernizuoti ir naujiems modeliams kurti. Kompanijos „Zetor" traktorių gamybos pažanga įvertinta ne vienu tarptautiniu ir vietiniu apdovanojimu. Įmonė demonstruoja pagrįstas ambicijas konkuruoti su kita vakarietiška technika ne tik gamybos modernizacija, bet ir dalyvavimu tarptautinėse parodose. Debiutas geriausio traktoriaus rinkimų konkurse - taip pat svarus koziris konkurencinėje kovoje.

Pasak „Zetor" projektų valdymo vadovo Pavelo Chlupo (Pavel Chlup), įmonei didelė garbė tapti vienu iš prestižinio konkurso dalyvių ir varžytis su kitomis garsiomis kompanijomis kaip lygiai su lygiais. „Jaučiamės pakylėti ir nusiteikę nepraleisti progos pakovoti ir ateityje", - kandidatų į konkurso finalą pristatymo konferencijoje, kuri vyko gegužę, sakė P. Chlupas. Traktorių vertinimo komisija pretendentą laimėti svarbiausią „Metų traktorių 2017" titulą Zetor Forterra 140 išbandė spalio pradžioje. Išsamūs techniniai šio modelio parametrai pateikti žurnalo „Mano ūkis" rugpjūčio numeryje.

Prioritetas - paprastumas

Forterra HD serija apima nuo 127 iki 147 AG pajėgumo modelius. „Tai geriausiai įrengti mūsų asortimento traktoriai, kurie pradėti gaminti 2014-aisiais. Forterra HD - labai sėkminga ir dėl savo paprastumo ūkininkų vertinama mašina", - pabrėžė kompanijos mokymų vadovas Tomašas Jochmanas (Tomaš Jochman). Pasak jo, nemažai ūkininkų pageidauja lengvai valdomos, paprastos mašinos, kurią įsigiję galėtų iš karto sėsti už vairo ir važiuoti, o ne dvi dienas skaityti eksploatavimo instrukcijas ir tik tada imtis darbo. „Tokie ir yra Zetor Forterra HD traktoriai, tačiau tai nereiškia, kad jie nėra modernūs. Juose įdiegtas ne vienas pažangus sprendimas", - akcentavo T. Jochmanas.

Forterra HD modeliuose montuojamas 4 сl. Zetor variklis. Siekiant atitikti griežtesnius Etapo IV deginių emisijų reikalavimus, jame buvo įrengta nuodingas medžiagas neutralizuojanti SCR sistema, DPF filtras ir oksidacijos katalizatorius. „Mes siekiame laikytis paprastumo koncepcijos, todėl tiek traktoriuje, tiek variklyje nėra daug elektronikos elementų, o dauguma komponentų yra mūsų pačių gamybos. Tad čekiškų mašinų eksploatavimo išlaidos vienos iš mažiausių, - tikino inžinierius. - Šioje mašinų klasėje siūlome traktorius su palyginti moderniomis, tačiau paprastai valdomomis funkcijomis." Beje, „Zetor" variklių konstruktoriams pavyko įdiegti deginių emisijas mažinančias priemones, nenaudojant common rail degalų įpurškimo sistemos.

Nors patobulinus variklius teko padidinti mašinų kainą, tačiau papildomos investicijos atsiperka, nes taršą mažinančios priemonės taupo degalus. Atlikus dviejų dienų pilnai apkrautų traktorių darbo testus, apskaičiuota, kad 1 Eur, išleistas AdBlue tirpalui, sutaupo 7 Eur degalams. „Zetor traktoriai su naujais varikliais naudoja 15-20 proc. mažiau degalų, palyginti su Etapo III varikliais. Didesnės investicijos dėl sutaupytų degalų atsiperka per 1-1,5 metų", - aiškino mokymų vadovas.

Dar vienas Zetor variklių privalumas - atsparumas blogesnės kokybės dyzelinui. T. Jochmano teigimu, remiantis atliktais testais, į Zetor traktorių degalų baką galima pilti prastesnius degalus be baimės pakenkti varikliui.

Traktorių tobulinimui - išskirtinis dėmesys

Čekiški traktoriai stiprina savo pozicijas ir didina užimamos rinkos dalį ne tik gimtojoje Čekijoje, bet ir kitose Vakarų ir Centrinės Europos šalyse. Didžioji dauguma (86 proc.) Brno gamykloje pagamintų traktorių eksportuojama. „Mašinas parduodame visame pasaulyje, tačiau tvirčiausiai laikomės vietos rinkoje, Vengrijoje, Lenkijoje, Slovakijoje ir Baltijos šalyse", - situaciją rinkose komentavo kompanijos finansų direktorius Lukašas Kreičiras (Lukaš Krejčir). Zetor traktoriai parduodami 40 valstybių. Penkiose šalyse (Lenkijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Šiaurės Amerikoje ir JAV) įsteigtos antrinės įmonės, kitose - traktoriai platinami per nepriklausomų atstovų tinklą.

Šiemet septyniasdešimtmetį švenčianti įmonė iš viso yra pardavusi daugiau kaip 1,3 mln. traktorių. Kompanijos asortimente 4 serijų modeliai nuo 60 iki 160 AG. Nepaisant smukusios apyvartos (pernai ji sudarė 135 mln. Eur, rekordiniais 2012-aisiais - 162 mln. Eur), kompanija investicijų į tyrimus ir technikos tobulinimą nemažino ir tam skyrė 5 mln. Eur pajamų. Per pastaruosius penkerius metus investicijos į šią sritį padidėjo 400 proc. Kompanijos planuose - išplėsti mašinų gamą iki šešių serijų, kurios apimtų nuo 50 iki 200 AG pajėgumo diapozoną. Mažųjų traktorių (50 AG) gamyba Per metus Brno gamykloje surenkama beveik 4 tūkst. traktorių. Rekordiniais 2012 metais gamybos pajėgumai padidėjo iki 5 tūkst. mašinų numatyta jau kitais metais. „Kitąmet planuojame atnaujinti ir Major traktorių seriją", - teigė L. Kreičiras.

Kaip ir kitose vakarietiškos technikos gamyklose, „Zetor" fabrike laikomasi ISO standartų. Tikrinama ne tik pagamintų traktorių, bet ir atskirų jo sudedamųjų dalių kokybė. Variklių patikrai įrengti keturi stendai. Kiekvieno variklio testavimas užtrunka dvi valandas. Tikrinami įvairūs jo darbo parametrai. Gamybos procesui supaprastinti šiemet pradėtas eksploatuoti 6 000 m2 ploto logistikos centras, kuriame sandėliuojami visi traktoriams surinkti reikalingi komponentai.

Kompanijoje „Zetor" dirba beveik 730 žmonių. Įmonė taip pat gamina variklius ne tik traktoriams, bet ir laivams, garvežiams, transmisijas, bendradarbiaudama su Švedijos kompanija - frontalinius krautuvus, atsargines dalis. „Zetor traktoriuose beveik nėra užsienietiškų komponentų ar detalių ir mes tuo labai didžiuojamės. Drąsiai galime teigti, kad technika pagaminta Čekijoje ir mes esame ramūs dėl jos kokybės, - pabrėžė finansų vadovas. - Be to, tai leidžia išlaikyti palyginti su konkurentais mažesnę traktorių kainodarą."

Kompanijai „Zetor" Lietuvoje nuo 2000 metų atstovauja bendrovė „Specagra". Įmonės 15 metų veiklos proga 2014 m. surengtas Zetor traktorių paradas, kuriame važiavo 115 čekiškų traktorių, oficialiai pripažintas Gineso rekordu.