23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/05
Ūkininkai įvertino itališkus krautuvus
  • Dovilė ŠIMKEVIČIENĖ
  • Mano ūkis

Italijos teleskopinių krautuvų gamintojo „Dieci" pasiūlyta nauja Vario transmisija sulaukė daug komplimentų. Šiuos krautuvus ketinantys pirkti Lietuvos ūkininkai juos išbandė pačioje gamykloje.

UAB „Biržų žemtiekimas", atstovaujantis žemės ūkiui skirtų Dieci krautuvų linijai, būriui savo klientų sudarė galimybę nuvykti į gamyklą Montekjo Emilijos (Montecchio Emilia) mieste. Taigi, ūkininkai galėjo savo akimis pamatyti, kaip gaminami savaeigiai teleskopiniai krautuvai ir net išbandyti juos bandymų trasoje.

„Dieci" įmonė, veiklą pradėjusi daugiau kaip prieš 50 metų, gamina 135 modelių įvairiems poreikiams skirtus krautuvus. Žemės ūkio linijos Dieci krautuvų kėlimo galia ir aukštis - nuo 2,5 t ir 6 m (Agri Mini) iki 7,5 t ir 10 m (Agri Maxi). Praėjusiais metais „Dieci" apyvarta siekė 107 mln. eurų, buvo parduota 2 200 krautuvų. 80 proc. produkcijos yra eksportuojama į 80 šalių.

Vario transmisija abejingų nepaliko

Nuo 2008 m. „Dieci" pradėjo aktyviai investuoti į pavarų dėžės transmisiją ir šiuo metu įmonė gali pasiūlyti hidrostatinę paprastą, Powershift ir Vario (VS) transmisijas. Eksporto skyriaus vadovės Patricijos Gambareli (Patrizia Gambareli) teigimu, „Dieci" - vienintelis gamintojas rinkoje, kuris siūlo trijų tipų transmisijas, tad pagal technologijas gali vadintis krautuvų gamintojų lyderiu. Kiekviena transmisija turi savų pranašumų tam tikriems darbams atlikti.

Pasak „Biržų žemtiekimo" pardavimų vadovo Jurijaus Čaikino, visos trys transmisijos skirtos skirtingo tipo darbams. Hidrostatinė labai tinka preciziniams, pvz., sandėliavimo darbams, nes krovos darbus toks teleskopinis krautuvas gali dirbti 3-5 km spinduliu, netraukdamas jokių priekabų. Jeigu reikia ir pakrauti, ir tempti priekabą, galima pasirinkti Powershift transmisiją. Su šia užduotimi puikiai susidorotų ir hidrostatinė transmisija, bet, tarkime, važiuojant įkalne, krautuvas praranda savo galią, sulėtėja. Todėl šiai darbų kombinacijai geriausiai tinka Vario transmisija. „Įkalnėje nejausite sulėtėjimo dėl elektroninio valdymo ir hidrosiurblių darbo, kokiu greičiu važiavote, tokiu ir važiuosite. Esant skirtingai apkrovai, išlieka ta pati galia, tas pats komfortas", - aiškina J. Čaikinas.

„Biržų žemtiekimo" vadybininkas Mindaugas Cironka Vario transmisijos ypatybes apibūdina paprastai. „Vario transmisija turi labai daug bėgių. Ir jie persijungia automatiškai pagal mašinos apkrovas, priklausomai nuo važiavimo ypatybių - ar į kalniuką, ar nuokalnėn. Vairuotojui nieko pačiam nereikia daryti", - teigia vadybininkas. Krautuvai su Vario transmisija pradėti gaminti 2015 m., jų jau yra ir Lietuvoje.

Kelis Dieci krautuvų modelius ir Vario transmisijos privalumą būrelis Lietuvos ūkininkų galėjo išbandyti gamykloje įrengtoje bandymų trasoje. Bandymams buvo pateiktas universalus, didelį kėlimo aukštį turintis ir išskirtinai žemės ūkio reikmėms pritaikytas Agri Star, mažiausias „Dieci" žemės ūkio reikmėms gaminamas Agri Mini, taip pat universalios ir galingos krovos mašinos, skirtos pačioms sudėtingiausioms operacijoms atlikti Agri Plus bei Agri Max. Pastarasis modelis yra galingiausias „Dieci" gaminamas žemės ūkio paskirties teleskopinis krautuvas.

Vario transmisija abejingų nepaliko. Antrojo krautuvo pieno ūkiui besižvalgantis Aurimas Babenskas iš Prienų r. sakė, kad Dieci krautuvas su Vario transmisija jam paliko labai gerą įspūdį. „Su šia transmisija labai patogu važiuoti įkalnėje, krautuvas pats sustoja. Be to, sudėta daug apsaugų: tik pakeli strėlę aukštyn, iškart dėl darbo saugumo krautuvo greitis mažėja, juo aukščiau keliasi strėlė, tuo lėčiau tai daro. Tik nuimi ranką nuo svirties, mašina iškart sustoja", - dalijosi įspūdžiais ūkininkas.

Mišraus ūkio savininkas Juozas Nasulevičius (Marijampolės r.) Dieci krautuvu važiavo pirmą kartą, bet bandymų trasoje atliko daug drąsių viražų ir liko labai patenkintas. „Verta buvo čia atkeliauti. Trasoje išbandžiau visus modelius, labai patiko krautuvas su Vario transmisija. Tikiuosi, svajonė turėti ūkyje tokį krautuvą išsipildys", - mano jaunasis ūkininkas.

Mėsinius galvijus Kėdainių r. auginančiam Donatui Vaiteliui tiko mažasis modelis - greitas, patogus, nedidelis. „Manau, kad ir aš kurį nors iš senųjų ūkio krautuvų pakeisiu į Dieci. Man tiktų mažiukas, nes ferma senovinė, o joje jis tilptų", - aiškina Donatas.

„Biržų žemtiekimo" atstovai perspėja ūkininkus, kad su ES parama jie gali pirkti tik žemės ūkiui skirtus Dieci krautuvus, kurių modeliai yra su žodžiu „Agri". Iš nežinojimo įsigiję statyboms skirtą Dieci krautuvą ūkininkai rizikuoja prarasti paramą.

Pasirūpino ir komfortu

Agri Plus modelio krautuvai galimi su dviejų tipų transmisijomis: hidromechanine dinamine ir Vario (mod. VS EVO 2). Pastaroji turi 4-ias valdymo strategijas, kurios derinamos su automatine traukos kontrolės sistema. Hidrostatinė VS EVO 2 transmisija - trimašininė: joje įrengtas didelio darbo tūrio siurblys ir du ašiniai stūmokliniai hidrovarikliai, dirbantys poroje.

Teleskopiniame krautuve sumontuota itin galinga, 180 l/min. (mod. PS) arba 210 l/min. (mod. VS Agri Plus), 185 l/min. (mod. Agri Max VS) našumo hidraulinė sistema, užtikrinanti iki 25 proc., palyginti su ankstesniais modeliais, didesnę atliekamų darbų spartą.

Seno tipo sovietinėse fermose su kolonomis ir žemomis lubomis, kurių Lietuvoje dar yra gana daug, labai tinka manevringas Agri Farmer modelis - tarpinis Agri Mini ir Agri Plus variantas.

P. Gambareli informavo, kad šiais metais bus pasiūlytas Agri Star modelis su paprasta transmisija, dėl kurios šis krautuvas bus pigesnis. Tai darbui sandėlyje skirtas vieno greičio krautuvas. Visos jo techninės charakteristikos (keliamoji galia ir strėlės aukštis) bus tos pačios.

Gal kai kam pasirodys smulkmena, bet daugelis ūkininkų atkreipė dėmesį, kad Dieci krautuvų kabinos langai valdomi elektra, jie nusileidžia žemyn. Didžiąją laiko dalį krautuvas dirba su atidarytu langu, o jeigu jis būna atveriamas, kaip kitų gamintojų krautuvuose, neretai kur nors užkliūva ir dūžta. M. Cironka juokavo, kad tokie langai jau vadinami atsarginių dalių pardavėjų duona, bet „Dieci" šią problemą išsprendė ūkininkų naudai.

Daugelio kitų teleskopinių krautuvų gamintojų hidraulinių tepalų bakas yra po sėdyne, dėl ko ji kaista, o „Dieci" jį iškėlęs kitur, kad kabina būtų komfortiškesnė.

Krautuvo mazgas, ant kurio kabinami visi padargai, yra labai masyvus, stiprus, suteikia tvirtumo.

Užpatentavo strėlės kėlimo technologiją

„Dieci" dirba 300 žmonių. Įmonės savininko Čiro Koredžio (Ciro Correggi) filosofija - komplektuojančias krautuvų dalis surinkti iš geriausių pasaulio gamintojų. Taigi, varikliai, tiltai, hidraulika, padangos, elektroninės, plastikinės ir kai kurios kitos detalės gaunamos iš tiekėjų.

Gamykloje gaminama važiuoklė, t. y. teleskopinio krautuvo rėmas, ant kurio tvirtinasi visi mazgai, ir pati strėlė. Ji taip pat gaminama ne tik Dieci, bet ir kai kuriems kitiems rinkoje esantiems krautuvams. „Dieci" yra užpatentavusi strėlės kėlimo technologiją: strėlės cilindras, kuris ją kelia, yra strėlės viduje.

„Dieci" gamykloje visus važiuoklės, strėlės, mazgų suvirinimo darbus atlieka robotas, todėl siūlių kokybė yra išskirtinė. Visos detalės prieš dažymą apdirbamos stiklapūte, o ne smėliapūte, kaip įprasta. Taip ir švariau, ir ne taip greitai prasideda korozija. Automatinio dažymo kamera taip pat įrengta pagal naujausias technologijas.

Įspūdingas atsarginių dalių sandėlis valdomas automatiškai. Kompiuteryje aptikus reikiamą detalę, ją sandėlyje randa ir paima robotas. Atsarginių detalių vadybininkui reikia tik sekti, kad tų detalių nepritrūktų.

Italijoje viešėjusi vyriška „Biržų žemtiekimo" ir ūkininkų komanda išvyką baigė ekskursija į „Ferrari" muziejų, kuris yra už kelių dešimčių kilometrų nuo Montekjo Emilijos. „Dieci" gamykloje įvertinę geriausius teleskopinių krautuvų pavyzdžius, muziejuje vyrai su malonumu apžiūrėjo įvairiais laikotarpiais gamintus ir net „Formulės- 1" trasoje važiavusius legendinio ženklo automobilius.