23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/04
Didžiųjų šešėlyje?
  • Dainius ŠIŠLAVAS, ASU
  • Mano ūkis

Ketvirtoji ir penktoji didžiausių žemės ūkio mašinų gamintojų sąrašo vietos atiteko kompanijoms „Claas" ir „Same Deutz-Fahr" (SDF). Pirmoji nuosekliai didina modelių skaičių - paskutinės Axion ir Atos naujienos tai tik patvirtina, antroji - gana sėkmingai sugrįžta į derliaus nuėmimo mašinų segmentą, tačiau išlaiko ir specializuotų mašinų gamintojo reputaciją.

Didžiausia gama kompaktinių modelių klasėje

Parodoje „Agritechnica 2015" ketvirtas didžiausias žemės ūkio mašinų gamintojas pasaulyje kompanija „Claas" daugiausia pristatė derliaus nuėmimo mašinų Lexion ir Jaguar, rinktuvinių priekabų Cargos ir stačiakampių ryšulių presų Quadrant naujovių. Jos įvertintos penkiais sidabro medaliais. Ką naujo 3,8 mlrd. eurų apyvartą 2014 metais pasiekusi kompanija pateikė traukos mašinų srityje?

Kompanija „Claas" daug investuoja į kompaktinių didelės galios traktorių klasę, kurioje kol kas nedaug varžovų: Fendt 800 Vario S4, John Deere 7R ir Case IH Optum CVX/Steyr Terrus 6300 CVT. „Claas" kartu su „John Deere" yra pirmosios įmonės, pradėjusios gaminti šio segmento traktorius. Pirmoji Axion 800 karta pradėta gaminti 2006 m., o 2013 m. juose įrengtas ekologiškai švaresnis, Etapo IV/Tier 4f taršos normas atitinkantis FPT NEF6 variklis. Reikia paminėti, kad „Renault Agriculture", kurios kontrolinį akcijų paketą 2003 m. įsigijo „Claas", šiame segmente dar anksčiau, nuo 2002 m., kai buvo pristatyti pirmieji Ares 800.

2013 m. pristatytos keturios II kartos Axion 800 modifikacijos, apimančios 215-264 AG (bruto galia pagal ECE R120) diapazoną, kurias vėliau papildė dar dvi. Praėjusiais metais pristatyta galingiausia, septintoji grupėje Axion 800 modifikacija, galios diapazoną praplečianti iki 295 AG. Pristačiusi Axion 870, „Claas" tapo daugiausiai modelių šiame negausiame segmente turinčiu gamintoju. Kartu su kompanija „Fendt", kuri gamina Fendt 800 Vario S4, šios dvi įmonės vienintelės siūlo pusiau rėminės konstrukcijos traktorius.

Kodėl toks dėmesys kompaktiniams didelės galios traktoriams? Senojoje Europoje dominuoja nedideli šeimos ūkiai, kurie, nepaisant dydžio, siekia dirbti efektyviai ir išlikti konkurencingi. Prie traktorių agreguojama įranga taip pat keičiasi: daugiau naudojama sudėtinių agregatų, vienu metu atliekančių kelis technologinius procesus, didesnis operacijų atlikimo greitis. Įprastiniai vidutinės galios traktoriai, net galingesni ir su ilgesne ratų baze, ne visada užtikrina pakankamą traukos galią, o tradicinės didelės galios mašinos yra masyvesnės, ne tokios manevringos ir brangesnės. Tokiai specifinei rinkos daliai ir skirtas šis poklasis.

„Metų traktoriumi 2014" prieš trejus metus nominuotas Claas Axion 850 (šį titulą „Claas" laimėjo pirmą kartą) iš pradžių buvo siūlomas su vienintele, pusiau dinamine 24F/24R pavarų dėže Hexashift. Analogiškas kompanijos GIMA mazgas naudojamas ir Massey Ferguson 7700 serijos traktoriuose (Dyna-6). Vėliau šis modelis pradėtas gaminti ir su bepakope ZF Terramatic 28 pavarų dėže (modeliai CMATIC). Serijos flagmanas Axion 870 yra galimas tik su vienintele CMATIC transmisija.

Variklis liko tas pas - 6 cl., 6,7 l darbo tūrio FPT NEF6 jėgos agregatas, kuris montuojamas ir į šiame segmente su „Claas" konkuruojančiuose Case IH Optum CVX/Steyr Terrus 6300 CVT. Siekiant sumažinti eksploatacijos sąnaudas, variklio alyvos keitimo intervalai pailginti iki 600 mval. Tokia nauja tendencija įsigali variklių pramonėje.

Griežčiausius Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimus FPT NEF6 variklis atitinka pasitelkęs Hi-eSCR strategiją, leidžiančią išvengti išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemos EGR ir suodžių filtro (DPF arba CDPF). Azoto oksidų (NOX) ir suodžių (PM) emisijai mažinti naudojamos trys priemonės: oksidacinis DOC, selektyvinio katalitinio redukavimo SCR ir amoniako blokavimo CUC katalizatorius. Įspūdingų matmenų DOC katalizatorius įrengtas virš variklio, tiesiai už turbokompresoriaus, nes deginių oksidacijai reikalinga aukšta išmetamųjų dujų temperatūra. Nuosekliai sujungti SCR ir CUC katalizatoriai įrengti kabinos dešinėje. Be FPT NEF6, tokia išmetamųjų dujų taršos mažinimo strategija naudojama MTU („Mercedes-Benz") varikliuose. Dar vienas skiriamasis šių variklių bruožas - elektriškai valdomas kintamos geometrijos turbokompresorius, užtikrinantis geresnes traukos savybes plačiame sūkių diapazone.

Nuo likusiųjų Axion 800 serijos modelių flagmanas išsiskiria variklyje įrengta galios didinimo sistema. Rezervinės galios dydis transportinių greičių (per 14 km/val.) diapazone ir naudojant GTV - iki 15 AG.

Bepakopė, padalyto galios srauto transmisija ZF Terramatic, be Axion 870, naudojama dar trijuose šios serijos modeliuose: 850 (modelis TMT 28), 830 ir 810 (abiejuose TMT 25). Axion 800 serijos traktoriai 2013 m. tapo pirmaisiais, į kuriuos pradėtos montuoti II kartos bepakopės ZF transmisijos. 2015 m. TMT 32 pradėtos montuoti ir į didelės galios Deutz-Fahr Agrotron 9TTV serijos traukos mašinas. Kaip ir jų pirmtakėse Eccom, pavarų dėžėse Terramatic 0-50 km/val. greičių diapazonas suskirstytas į keturias grupes, kurių kiekvienoje perdavimo skaičius, taigi ir greitis, reguliuojamas bepakopiškai, o diapazonai perjungiami eigoje, nenutraukiant galios perdavimo varantiesiems ratams. Diapazonai perjungiami naudojant daugiadiskes sankabas.

Class Axion 870, kaip ir kituose šios serijos modeliuose, įrengtas naujos konstrukcijos priekinis tiltas, kuris už naudotą anksčiau yra iki 380 kg lengvesnis. Jis naudingai veikia mašinos masės ir galios santykį. Palyginti su Axion 850, grupės flagmanas 31 AG galingesnis, todėl jo masės ir galios santykis geresnis - 30,7 kg/AG (Axion 850 - 33,0 kg/AG). Tai vienas iš geriausių rodiklių kompaktinių didelės galios traktorių segmente, palyginkime: Case IH Optum 300 CVX - 33,5 kg/AG, Fendt 828 Vario S4 - 33,2 kg/AG; John Deere 7250R - 37,3 kg/ AG.

Naujas drabužis

Prie „Claas" traktorių gamos naujienų galima priskirti ir mažos galios Atos 200/300 mašinas, užimančias nišą tarp Elios 200 (75-103 AG) ir Arion 400 (90- 140 AG). Tai standartiniai mažos galios traktoriai, kuriems panaudota Trevilyje, Italijoje gaminamų Deutz-Fahr 5 G serijos traktorių su 3 cl., 2,9 l ir 4 cl., 3,9 l SDF FARMotion varikliais platforma.

„Claas" ir „Same Deutz-Fahr" (SDF) šią partnerystę slėpė gana ilgai, kol 2013 m. pabaigoje „Agritechnica" parodoje pateikė vos kelių pastraipų apimties spaudos pranešimą apie bendradarbiavimą konstruojant ir gaminant mažos galios traktorius. Projektavimo galimybių „Claas" turi, tačiau jas riboja gamyklos Le Mane pajėgumai, todėl ši dviejų grupių partnerystė nieko nenustebino: „Claas" naudingai padidina modelių gamą, o SDF, būdamas didžiausias mažos galios (60-130 AG) traktorių specialistas Europoje, efektyviai išnaudoja gamybos pajėgumus Trevilyje. Rezultatas - kosmetiškai pakeistas Deutz-Fahr 5 G, 2014 m. pabaigoje pirmą kartą pristatytas kaip Claas Atos. Tai iš eilės penktasis šio traktoriaus „drabužis", mat jis yra galimas ir su kitais SDF prekių ženklais: „Hürlimann", „Same" ir „Lamborghini".

Pirmoji nepriklausoma mažų traktorių pakaba

Penktajai pagal dydį žemės ūkio mašinų gamintojai SDF parodoje „Agritechnica 2015" atiteko svarbus „Metų specialiosios paskirties traktoriaus" titulas. Tai devintas grupei skirtas „Metų traktoriaus" komisijos apdovanojimas per visą šių nominacijų teikimo laikotarpį nuo 1998 m. ir kartu antras už geriausią mašiną specialiosios paskirties traktorių grupėje.

Same Frutteto S ActiveDrive yra specialiosios paskirties traktoriaus Frutteto S, taip pat kaip ir siauresnę tarpvėžę turinčios jo modifikacijos Frutteto V versija su nepriklausoma priekinių ratų pakaba. Iš viso siūlomi penki modeliai, turintys 3 arba 4 cl., 82-106 AG pajėgumo, Etapo IIIA/Tier 3 taršos reikalavimus atitinkančius SDF 1000.3WTI/1000.4WTI turbokompresorinius variklius su tiesioginiu dyzelino įpurškimu. Šie traktoriai siūlomi ir kitais SDF prekių ženklais: „Deutz-Fahr" (modelis Agroplus V/S), „Hürlimann" (modelis XS) ir „Lamborghini" (modelis RV/RS).

SDF ActiveDrive yra pirmoji ir kol kas vienintelė nepriklausoma priekinių ratų pakaba su hidropneumatine amortizacija ir automatine lygio kontrole, įrengta specialiosios paskirties traktoriuose.

Nepriklausoma priekinių ratų pakaba užtikrina ne tik geresnes traukos savybes, didesnį komfortą, bet ir padeda sumažinti apsisukimo spindulį. Pakaba sudaryta iš dviejų A formos svirčių, tarp kurių įrengtas hidraulinis cilindras. Svirtys pritvirtintos prie variklio karterio, o prie jų priešingose pusėse - ratų stebulės su galiniais reduktoriais. Lygiui kontroliuoti abiejose pusėse įrengti švytavimo greičio, svirčių padėties ir ratų posūkio kampo jutikliai. Pakabos hidraulinėje sistemoje įrengti trys hidrauliniai akumuliatoriai. Elektroninė pakabos valdymo sistema įvertina traktoriaus važiavimo greitį, abiejų hidraulinių cilindrų stūmoklių padėtis ir ratų pasukimo kampą, todėl abiejų ratų padėtis išlieka optimali net keičiantis priekinio tilto apkrovai, pavyzdžiui, stabdant, greitėjant, manevruojant įkalnėje ar nuokalnėje.

Pirmasis per 300 AG

Nors apžvalgininkai laukė, įmonių grupė „Same Deutz-Fahr" parodoje nepristatė vidutinės ir didelės galios traktorių pamainos su Etapo IV/Tier 4f varikliais. Vietoje jų kompanija nusprendė išleisti jubliejinius ribotos serijos modelius su Etapo IIIB/Tier 4i varikliais. Iš viso pristatyti trys modeliai: Deutz-Fahr Agrotron 6190 CShift, Deutz-Fahr Agrotron 6190 TTV ir Deutz-Fahr Agrotron 7250 TTV. Tai trys skirtingų grupių flagmanai: vienas su robotizuota pusiau dinamine pavarų dėže ZF T-7200 ir du su bepakopėmis ZF Eccom 1.8 ir ZF SMatic 240 HD CVT. Visuose jubiliejiniuose traktoriuose daugiau įrangos, jie išsiskiria apdailos elementais, žibintų su šviesos diodų LED lempomis komplektu ir gali būti ne tik juodi, bet ir tradicinės žalios spalvos. Analogiškų ribotos serijos modelių su „Lamborghini" ir „Same" prekių ženklais nesiūloma.

SDF taip pat neparodė ir galingiausio 11 TTV serijos traktoriaus. Jis pagrindiniu ekspozicijos akcentu taps dar po metų, kitoje „Agritechnica" parodoje. Priešserijinė šių modelių, kurie rinkoje kol kas turės vienintelį varžovą Fendt 1000 Vario, partija bus pagaminta šių metų antroje pusėje, kai tik startuos nauja SDF traktorių gamykla Lauingene, Vokietijoje.

Praėjusiais metais „Deutz-Fahr" gamykloje Lauingene pamažu pradėta 9 TTV serijos traktorių gamyba. Tai ne pirmasis „Deutz-Fahr" bandymas didelės galios traukos mašinų segmente: paskutinis Agrotron X700 serijos traktorius nuo konvejerio nuriedėjo 2012 m., tačiau net galingiausias, 202 kW/275 AG (bruto galia pagal 2000/25/EC) modelis X720, deja, galėjo varžytis tik kompaktinių didelės galios traktorių klasėje - mašinos bendroji masė neviršijo 14,0 t. Dėl šios priežasties 9 TTV galima laikyti pirmuoju visateisiu SDF didelės galios klasės (6 cl. variklis, kurio galia didesnė kaip 250 AG, ratų bazė didesnė kaip 3,0 m, o bendroji masė - 16,1-24 t) traktoriumi ir pirmąja kompanijos mašina, peržengusia 300 AG ribą. Nors pavėluota penkiolika metų (pirmieji Fendt 930 Vario kartu su John Deere 8520 parodoje pristatyti 2001 m.), Deutz-Fahr Agrotron 9 TTV stengiasi lygiuotis į geriausias šios klasės mašinas.

Gamoje tik trys modeliai, apimantys 295-336 AG (bruto galia pagal ECE R120) diapazoną, tačiau visi jie su bepakopėmis transmisijomis. 6 cl., 7,8 l darbo tūrio Deutz TTCD 7.8 L06 variklis su dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo sistema, turinčia atskirus kiekvienai pakopai tarpinius oro aušintuvus, didele dalimi unifikuotas su naudojamu Fendt 900 Vario S4 traktoriuose. Fendt traktoriuose šis variklis yra pastovios galios (visame darbinių sūkių diapazone galia didžiausia ir ji yra pastovi), o Deutz-Fahr variklio galia priklauso nuo jo sūkių dažnio.

Į šiuos traktorius montuojama tik bepakopė transmisija. Į 9 TTV montuojama naujos kartos 0,02-60 km/val. ZF Terramatic 32 pavarų dėžė. SDF nė neslepia, kad, projektuojant naująjį didelės galios traktorių, kaip referencinė mašina pasirinktas Fendt 900 Vario.

Serijiniu būdu gaminamas 9 TTV išliko toks, kaip ir prieš kelerius metus pristatytas jo prototipas. Kabina ir valdikliai gerai žinomi iš 6 bei 7 serijos traktorių, tačiau kabina visiškai atskirta ne tik nuo traktoriaus liemens, bet ir atitraukta nuo variklio gaubto. Dėl šios priežasties triukšmo lygį pavyko sumažinti iki 69 dB(A). Bendras apšvietimo prietaisų su šviesos diodų LED lempomis ryškis taip pat įspūdingas - 47 000 liumenų. Iš originalių konstrukcijos elementų papildomai įrengiamas priekinis tiltas su išoriniais diskiniais, automobilinio tipo stabdžiais. Jis yra standartinis 60 km/ val. modifikacijose (panašios konstrukcijos mazgas gali būti sumontuotas ir į Deutz- Fahr Agrotron 7 TTV serijos 50-60 km/ val. modelius). Be to, serijiniuose modeliuose montuojamas elektrohidraulinis stovėjimo stabdys EPB, įrengiamas vertikaliai iš operatoriaus darbo vietos arba iš lauko pakeliamas variklio gaubtas. Vadovaujantis šiuolaikinėmis tendencijomis, galinis GTV - keturių greičių: 540/540E/1000/1000E.

Dar viena įdomi sistema, parodoje kartu su panašiais kompanijų „Fendt" ir „John Deere" sprendimais įvertinta sidabro medaliu - erdvinio vaizdo kameros DEE (angl. Driver Extended Eyes). Tai moderni aktyviojo saugumo priemonė, leidžianti operatoriui stebėti nematomą zoną traktoriaus priekyje. Kad balastiniais svoriais netyčia nekliudytų automobilio ar nesužalotų žaidžiančių vaikų, trys vaizdo kameros, įrengtos variklio gaubto priekyje ir jo šonuose, valdymo terminalui iMonitor2 perduoda didelės raiškos panoraminį vaizdą. Aktyviojo saugumo priemonė ne tik aptinka priekyje judantį objektą, nustato atstumą iki jo, bet ir automatiškai sustabdo traktorių.

Suslėgtos gamtinės dujos - racionali alternatyva dyzelinui

Paskui 2013 m. CNH pristatytą New Holland T6.140 Methane Power estafetę perima SDF, kuri pristatė suslėgtomis gamtinėmis dujomis CNG (angl. Compressed Natural Gas) varomą Deutz-Fahr 5120 C. Traktoriuje įrengtas 4 cl., 3,6 l darbo tūrio Deutz TCD 3.6 variklis yra ir pirmasis kompanijos „Deutz AG" bandymas vietoje dyzelino traktoriui skirtame variklyje panaudoti dujas.

Visuotinėje kovoje su klimato kaita dujiniai degalai atrodo patraukli skystų degalų alternatyva, nes užtikrina gerokai mažesnę CO2, NOX ir PM dalelių emisiją. Naudojant CNG dujas, varikliai gana nesunkiai atitinka šiuo metu galiojančius Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimus be daugybės tam tikslui skirtų komponentų: recirkuliacijos sistemų, filtrų ir katalizatorių. Vietoje jų pakanka įrengti vieną, metano dujų emisiją mažinantį katalizatorių.

Nors anglies dioksido emisija yra 24 proc. mažesnė, skirtingai nei dyzelinis, gamtinėmis dujomis varomas variklis į aplinką išmeta metano dujas. Tačiau šių vadinamųjų „šiltnamio dujų" emisija nėra didelė - neviršija 0,5 g/kWh (1,0 g/ kWh metano dujų šiltnamio efektu prilygsta 23 g/kWh CO2 dujų).

SDF ir „Deutz AG" projekto iniciatorius - Rostoko universiteto vidaus degimo ir stūmoklinių variklių fakultetas, 2012 m. pasiūlęs šią idėją kaip efektyvų taršos mažinimo sprendimą. Užduotį mokslininkai suformulavo taip: traktoriuje įrengti dujinį keturtaktį, Otto principu veikiantį variklį, kurio efektyvieji rodikliai būtų ne prastesni už konversijai panaudoto dyzelinio variklio, tačiau kenksmingų deginių, ypač CO2 emisija, gerokai mažesnė.

Bazinio Deutz TCD 3.6 variklio galios diapazonas nuo 50 iki 90 kW, didžiausias sukimo momentas - 480 Nm. Gamtinėms dujoms, kitaip nei dyzelinui, užsiliepsnoti reikalingos uždegimo žvakės. Jos variklyje yra sumontuotos vietoje purkštuvų. Common rail maitinimo sistemos degalų akumuliatorius užleido vietą reduktoriui su specialiu maišytuvu, pakeisti variklio stūmokliai ir cilindrų galvutė. Valdymo programa taip pat visiškai originali, kruopščiai derinta per bandymus.

Praktiniai Deutz-Fahr 5120 C su dujiniu varikliu bandymų rezultatai rodo 12 proc. mažesnę taršą anglies dioksido dujomis, o tarša azoto oksidais sumažėjo net 90 proc. Parodoje demonstruotas traktorius yra vienintelis tokios mašinos pavyzdys, perdarytas Tiuneno institute, Ekologinės žemdirbystės katedroje.

Mažos galios mašina yra labai nepatogi CNG talpykloms įrengti. Dujos saugomos specialiuose balionuose, todėl traktoriuje, kur tik buvo vietos, įrengti net 8 balionai. Visi kartu jie talpina 316 l arba 60 kg CNG dujų. Tai atitinka maždaug 77 l dyzelino. Pirmieji traktoriaus bandymai 2015 m. rugsėjį patvirtino CNH rezultatus (ši grupė 2015 m. pabaigoje pradėjo lauko bandymus su patobulintu, II kartos T6 Methane Power), kad suslėgtos gamtinės dujos yra racionali dyzelino alternatyva.