23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/03
Grupės narių sąveika: panašumus atsveria skirtumai
  • Dainius ŠIŠLAVAS, ASU
  • Mano ūkis

Netiesa, kad vienos grupės skirtingų prekių ženklų mašinos taps panašios. Pavyzdžių, kai dėl ekonominio efektyvumo keliems modeliams pritaikoma viena ir ta pati platforma, nestinga. Tačiau yra ir atvirkščias sprendimo būdas, leidžiantis išsaugoti atskirų prekių ženklų identitetą ir unikalias kiekvieno jų savybes. Pastarasis realizuotas AGCO grupės mažos galios mašinose: Fendt 300 Vario S4, Massey Ferguson 5700 SL ir Valtra N4 serijos modeliuose.

AGCO įmonių grupėje yra keturi traktorių gamintojai - „Challenger", „Fendt", „Massey Ferguson" ir „Valtra", kurie, nepaisant didesnės integracijos ir platesnio OEM komponentų (AGCO Power variklių, Fendt Vario ML transmisijų) naudojimo, puikiai išsaugo identitetą. Tai vienas iš pavyzdžių, kai tose pačiose rinkose ir tuose pačiuose segmentuose siūlant net tris traktorių markes, sumaniai išvengiama vidinės konkurencijos. Kiekvienas prekės ženklas turi išskirtinių savybių, kurių nėra kitose mašinose.

Mažesnė standartizacija sunkina beveik visus veiklos procesus, nors ir be jų AGCO grupei pakanka iššūkių: daugumoje svarbių rinkų jai tenka trečia vieta po CNH ir „John Deere". Pagal 2014 m. rezultatus AGCO grupė liko trečia Didžiojoje Britanijoje, Austrijoje, Italijoje ir Ispanijoje, antra - Belgijoje ir Danijoje. Tačiau įtakingiausiose, didžiausią mašinų kiekį generuojančiose rinkose, ji užtikrintai pirmauja: Vokietijoje (bendra rinkos dalis 27,5 proc., pokytis per metus ↓7,4 proc.; lyderis „Fendt"), Prancūzijoje (bendra rinkos dalis 27,4 proc., pokytis per metus ↓19,5 proc.; lyderis „Massey Ferguson").

AGCO išlieka tradiciškai stipri Skandinavijos šalyse: Norvegijoje (bendra rinkos dalis 41,8 proc., pokytis per metus ↓3,5 proc.; lyderis „Massey Ferguson"), Švedijoje (bendra rinkos dalis 43,5 proc., pokytis per metus ↓3,1 proc.; lyderis „Valtra"). Dar didesne AGCO rinkos dalis Suomijoje, kur rinkos lyderis, be abejo, kompanija „Valtra".

Lietuvoje AGCO grupės mašinos užima trečią vietą traktorių reitingo lentelėje. 2014 m. šalyje buvo registruoti 99 nauji AGCO grupės traktoriai, praėjusiais metais - 163 (įskaitant privalomai dėl Etapo IIIB/Tier 4i taršos reikalavimų galiojimo tiekėjų vardu registruotas mašinas). Tai sudaro 22,5 proc. naujų vakarietiškų traktorių rinkos Lietuvoje. Lyderio pozicijos tarp AGCO grupės mašinų tvirtai priklauso Valtra traktoriams, tačiau kompanija „Massey Ferguson" šiais metais žada gerokai pasistūmėti į priekį ir registruoti 65-70 naujų traktorių.

(Ne)standartinis traktorius

Mažos galios, universalių traktorių klasei priskiriamas Massey Ferguson 5700 SL, kurio debiutui pasirinkta didžiausia žemės ūkio mašinų ir technologijų mugė „Agritechnica 2015", yra tiesioginis Fendt 300 Vario S4, aprašyto praėjusiame „Mano ūkio" numeryje, varžovas. Šioje serijoje taip pat yra keturi modeliai, apimantys 100-130 AG diapazoną, turintys identišką masės ir galios santyki - 37kg/ AG ir panašių galimybių hidraulines sistemas. Tačiau tuo panašumai baigiasi.

Išskyrus pradinį modelį, Massey Ferguson ratų bazė apčiuopiamai, t. y. 13 cm, ilgesnė: 2,55 m vietoje 2,42 m. Variklis, nors jo konstrukcinė dalis identiška, Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimus atitinka pasitelkus vien tik išorines priemones - du nuosekliai įrengtus katalizatorius: oksidacinį DOC ir selektyvinio katalitinio redukavimo SCR. Išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR kartu su aušintuvu, kokia įdiegta 4 cl., 4,4 l darbo tūrio Fendt 300 Vario S4 variklyje, Massey Ferguson traktoriuose nenaudojama. AGCO Power variklis juose derinamas ir su paprastesnėmis, pusiau dinaminėmis 4 arba 6 pakopų pavarų dėžėmis Dyna-4 arba Dyna-6. Efektyvesnė bepakopė transmisija Massey Ferguson 5700 SL serijos mašinose nenumatyta.

Būsimiems pirkėjams siūlomi trys traktorių įrangos lygiai (Essential, Efficient, Panoramic). Dėl šių įrangos pasirinkimo galimybių ir dėl paprastesnės transmisijos bei kuklesnės bazinės hidraulinės sistemos (bendras dviejų, poroje dirbančių pastovaus debito siurblių našumas 58 l/min.; transmisijai, vairavimo ir stabdžių sistemoms numatytas atskiras 32 l/min. našumo krumpliaratinis alyvos siurblys), Massey Ferguson kainodara lankstesnė. Tai viena iš priežasčių, nulėmusių „Geriausio standartinio traktoriaus" nominaciją, beje, pirmą tokią „Metų traktoriaus" rinkimuose, 130 AG pajėgumo grupės flagmanui Massey Ferguson 5713 SL.

Massey Ferguson 5700 SL keičia ankstesnius to paties galios diapazono 5600 serijos modelius, kuriuose buvo montuojami žemesnės, Etapo IIIB/Tier 4i taršos normas atitikantys 4 cl., 4,4 l darbo tūrio AGCO Power varikliai. Išoriškai naujieji modeliai nepasikeitė.

Ekologiškai švaresnė pamaina modelių hierarchijoje įsitaisiusi viena pakopa aukšciau už 5600 serijos mašinas su 3 cl., 3,3 l darbo tūrio AGCO Power varikliais, apimančiais galios diapazoną nuo 85 iki 105 AG. 5700 SL yra mažiausia Massey Ferguson traktorių seriją, į kurią montuojama pusiau dinaminė 4 diapazonų, 6 pakopų „GIMA" pavarų dėžė Dyna-6.

Massey Ferguson 5700 SL serijos traktoriuose, kaip ir parodoje pristatytose Valtra N4 mašinose, Etapo IV/Tier 4f taršos normas AGCO Power variklis atitinka, naudodamas tik išorines kenksmingų deginių emisijos mažinimo priemones: oksidacinį DOC ir selekyvinio katalitinio redukavimo katalizatorių SCR. Variklyje įrengta IV kartos maitinimo sistema common rail ir turbokompresorius su elektriškai valdomu slėgio reguliatoriumi.

Dažnas šios klasės traktorius, o mažasis Massey Ferguson ne išimtis, naudojamas krovos darbams atlikti. Elektrohidraulinis reversas jau yra standartinėje tokių traktorių įrangoje, tad gamintojai pradeda siūlyti parengti priekiniam krautuvui montuoti (gamykloje įrengiami atitinkami hidraulinės sistemos komponentai, reikiami valdikliai ir krautuvo tvirtinimo sijos, nutiesiamos valdymo linijos) ir aktyvaus sustojimo funkcija, t. y. sinchroninį automatinį sankabos valdymą, naudojamą kartu su kojiniais stabdžiais (angl. Brake to Neutral, Stop&Go). Sankaba automatiškai išjungiama nuspaudus stabdžių pedalą, o stabdį atleidus - ji vėl įjungiama. Tai labai patogu dirbant ne tik krovos darbus, bet ir manevruojant, apsisukinėjant galulaukese, nes traktoriaus judėjimas valdomas vienu stabdžių pedalu. Pastaroji funkcija įdiegta ir naujojo Massey Ferguson 5700 SL transmisijoje, kuri perimta iš 5600 serijos. Be jos, papildomai gali būti įdiegta automatinė transmisijos valdymo funkcija AutoDrive, priklausomai nuo apkrovos ir variklio sūkių automatiškai eigoje perjungianti 4 (Dyna-4) arba 6 (Dyna-6) pavaras.

Dar vienas krovos darbams atlikti patogus įrangos elementas - greitojo vairavimo sistema. Pastaroji sparčiai populiarėja ne tik didelės galios traukos mašinose, bet ir kompaktinės klasės traktoriuose. Massey Ferguson Speedsteer sistema, kaip ir kitos, traktoriui važiuojant mažu greičiu sumažina perdavimo santykį, todėl ratai iš vienos kraštinės padėties į kitą pasukami greičiau. Dėl saugumo, pasiekus 20 km/val. greitį, Speedsteer sistema išjungiama automatiškai.

Hidraulinė sistema dviejų tipų: atviro centro, 58 arba 100 l/min. našumo (abi - dviejų kontūrų) ir uždaro centro, jautri apkrovai su 110 l/min. našumo siurbliu. Antrasis atviro centro hidraulinės sistemos kontūras su atskiru siurbliu numatytas vidiniams imtuvams: transmisijai, priekinio tilto, diferencialų blokavimo ir GTV sankaboms, stabdžių ir vairavimo sistemoms.

2,55 m ratų bazės ir 4,8 t konstrukcinės masės traktorius ne tik manevringas. Tarp kompaktinės klasės mašinų su varikliais be galios didinimo sistemų Massey Ferguson 5713 SL, kaip ir Fendt 312 Vario S4, turi vieną geriausių masės ir galios santykį - 37 kg/AG (palyginkime, Claas Arion 450 - 39 kg/AG, John Deere 6125M - 41 kg/AG).

Žvelgiant į pastarojo meto Massey Ferguson traktorius, nesunku pastebėti, kokį dėmesį kompanija skiria operatoriaus darbo sąlygoms. Kompaktiniuose Massey Ferguson 5700 SL serijos traktoriuose naudojama tokia pati, kaip ir Massey Ferguson 6600/7700 serijų, kabina su atitinkamais valdikliais. Visos traktorių grupės (nuo 5700 iki 8700) prietaisų skydelis toks pats.

Estetika taip pat svarbi

Suomijos kompanijos „Valtra" ekspozicijoje greta naujos vidutinės galios serijos T4 daugiausia dėmesio sulaukė kompaktinė N4 traktorių šeimyna. Valtra N4 pelnytai įteiktas „Auksinio traktoriaus" už dizainą apdovanojimas. Vertinant subjektyviai, jo architektūra viena dailiausių kompaktinių traktorių klasėje. Nominacijos laimėtojas N174 yra galingiausias rinkoje kompaktinės klasės traktorius su 4 cl. varikliu. Didžiausias jo variklio su įjungta galios didinimo sistema pajėgumas - 136 kW / 185 AG (standartas ISO TR14396).

Ketvirtos kartos N serijos traktoriuose įrengti ekologiškai švaresni 4 cl., 4,4 l (modelis 44AWF) ir 4,9 l (modelis 49AWF) darbo tūrio AGCO Power varikliai. Gamą sudaro 6 modeliai, kurių galia 105-165 AG (didžiausia bruto galia pagal ISO TR14396 standartą). Keturi komplektacijos lygiai (HT, Active, Versu ir Direct) leidžia pasirinkti tinkamiausią ūkio poreikiams mašiną.

Valtra N serijos traktoriuose naudojami AGCO Power varikliai Etapo IV/Tier 4f taršos normas taip pat atitinka naudodami tik išorines kenksmingų deginių emisijos mažinimo priemones (oksidacinį DOC ir selekyvinio katalitinio redukavimo katalizatorių SCR). Alyvos keitimo intervalai varikliuose pailginti iki 600 motovalandų.

Kompanija „Valtra" kompaktinių traktorių gamoje išsaugojo du firminius modelius - N114e ir N154e, kurių varikliai dirba mažesniu sūkių dažniu. Iki 1 900 min.-1 sumažinti vardiniai variklio sūkiai ir iki 1 750 min.-1 didžiausios galios sūkiai, gamintojo teigimu, leidžia sutaupyti iki 10 proc. degalų. Beje, variklio tuščiosios eigos sūkiai taip pat sumažinti iki 700 min.-1, todėl taupomi ne tik degalai, bet ir mažinama triukšmo sklaida į aplinką.

Pradinių modelių N104-N124 su AGCO Power 44AWF varikliais hidromechaninėje HiTech (HT) transmisijoje su 5 pakopų dinaminiu reduktorium gali būti įrengta hidraulinė sankaba HiTrol. N4 serijos traktoriuose su pakopinėmis hidromechaninėmis transmisijomis, vieninteliuose klasėje, gali būti naudojama traukos kontrolės sistema ASR. Priklausomai nuo galinių varančiųjų ratų buksavimo, sistema automatiškai įjungia priekinį tiltą ir reguliuoja diferencialų blokavimą. Jei ir to nepakanka, pasitelkus galinio elektrohidraulinio keltuvo valdymo sistemą, reguliuojamas dirbimo gylis, taigi ir agregato pasipriešinimas traukai.

Galingesniuose N4 serijos modeliuose su AGCO Power 49AWF varikliais gali būti įrengta bepakopė transmisija Direct, kuri yra gaminama ten pat, kur ir traktoriai, t.y. Suomijoje.

Kaip ir Massey Ferguson 5700 SL traktoriuose, suomiškose mašinose įrengta greitojo vairavimo sistema QuickSteer. Hidraulinė sistema taip pat dviejų tipų - atviro arba uždaro centro. Pradiniai Valtra modeliai su 44AWF modifikacijos varikliais turi paprasčiausią, pirmojo tipo hidraulinę sistemą su 73 arba 90 l/min. našumo siurbliais. Galingesniuose modeliuose, išskyrus bazines HiTech modifikacijas, įrengta kintamo debito, jautri apkrovai hidraulinė sistema su 115 arba 160 l/min. našumo siurbliu. Atitinkamai hidraulinėje sistemoje vietoje 4 sekcijų mechaniškai valdomo įrengiamas proporcinis, 5 sekcijų elektriškai valdomas skirstytuvas.

Nauja Valtra N4 serijos kabina ganėtinai šviesi ir erdvi - įstiklintas plotas (iki 6,5 m2) gana didelis. Ji gali būti su durelėmis abiejose pusėse arba tik kairėje. Net ir būdama su 5 statramsčiais, kabina užtikrina gerą matomumą visomis kryptimis. Interjero apdailos medžiagos taip pat neblogos kokybės. Savaime suprantama, ji unifikuota su T4 serijoje naudojama kabina, todėl visi valdikliai pažįstami iš jos. Kabina gerai izoliuota nuo traktoriaus liemens, todėl triukšmo lygis joje neviršija 70 dB(A). Galbūt dėl šios priežasties Suomijos gamintojas siūlo aukštos kokybės garso sistemą su apačioje, kairėje įrengtu žematoniu garsiakalbiu. Pastarasis traktoriuose dėl akustiškai jam tinkamos vietos sutinkamas itin retai, o kompaktinėje klasėje kompanija „Valtra" vienintelė surado jam vietą.