23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/02
Tobulinama javų kombainų su klavišiniais kratikliais konstrukcija
  • Prof. em. Liudas ŠPOKAS
  • Mano ūkis

Žemės ūkio technikos gamintojai kiekvienoje kas dveji metai Hanoveryje vykstančioje parodoje „Agritechnika" pateikia daug naujovių. Inovacijos taip pat diegiamos ir javų derliaus nuėmimo mašinose. Praėjusioje „Agritechnikoje" buvo galima išvysti kombainų su klavišiniais kratikliais tobulinimo tendencijas.

Europos rinkoje vyrauja Claas, John Deere ir New Holland kombainai. Parodoje jų ekspozicijos buvo didžiausios ir lankytojų gausiai lankomos. Kompanija „Claas" nemažus ekspozicijos plotus skyrė vadybininkams su kombainų šeimininkais ir būsimais pirkėjais susitikti. Tarp gausybės šeimos įmonės atstovų buvo ir kompanijos savininkai Helmutas Klasas (Helmut Claas) ir jo duktė Katrina (Cathrina).

Visi javų kombainų gamintojai didina variklių galią. Nuo 1950 m. iki dabar kombainų su klavišiniais kratikliais vidutinė variklio galia padidėjo nuo 40 iki 450 AG, o laidžiausių kombainų su rotoriniais šiaudų separatoriais ar ašiniais kūlimoseparavimo būgnais jau viršija 600 AG. Gamintojai teigia, kad didesnė variklio galia leis pasiekti didesnį kombainų našumą ir sumažinti degalų sąnaudas grūdų tonai prikulti, tačiau kombaino našumas priklauso ir nuo javų derliaus, kombaino važiavimo greičio ir pjaunamosios pločio.

Kombainų ratinė ir pusiau vikšrinė važiuoklė darbo metu jau neriboja važiavimo greičio. Naujausi kombainai kelyje važiuoja net 40 km val.-1 greičiu. Tuo metu variklis sukasi mažesniu dažniu ir vartoja mažiau degalų.

Pjaunamosios

Austrijos kompanija „Biso" gamina 16 m pločio kombainų pjaunamąsias Biso Ultralight 800. Jas galima tvirtinti prie daugumos kombainų. Pjaunamosios masę pavyko sumažinti rėmui panaudojus aliuminio gaminius, plokščias detales sujungus ne varžtais, o kniedėmis. Nuimant trumpašiaudžius javus arba paliekant aukštą ražieną, pjovimo aparatas priartinamas prie sraigės. Tada tarp dalgio ir sraigės cilindro yra tik 0,23 m atstumas. Kai nuimami rapsai, dalgis pastumiamas pirmyn, o atstumas tarp jo ir sraigės siekia 1,025 m. Sraigės padėtis pjaunamosios dugno atžvilgiu keičiama hidrauline, o lenktuvų pirštų pasvirimo kampas - elektros pavara.

Kiti gamintojai prie laidžių kombainų tvirtina 10,7 arba 12,2 m pločio pjaunamąsias. Pjaunamųjų plotį riboja masė, kurios didžiąją dalį sudaro sraigės ir lenktuvų masė. John Deere ir kitų gamintojų kombainuose sraigės pakeistos skersiniais juostiniais transporteriais (1 pav., a). Juostų plotis siekia 1,06 m. Prie juostų pritvirtintos 25 mm aukščio medinės juostelės. Iš kabinos keičiamas pjaunamosios pasvirimo kampas. Tada, nuimant sugulusius javus, ypač žirnius, ražiena lieka 38 mm aukščio.

Juostinius transporterius (2 pav., a) ir lenktuvus (2 pav., b) suka hidrauliniai varikliai. Todėl galima keisti juostų slinkimo greitį ir nupjautų javų tiekimo nuožulniajam transporteriui tolygumą.

Skersiniai juostiniai transporteriai nupjautus javus meta ant išilginio juostinio transporterio, kurio paviršiuje yra pritvirtintos skersinės juostelės. Kitų gamintojų pjaunamosiose prie išilginės juostos pritvirtintos vingiuotos juostos. Jos šiek tiek paskleidžia tiekiamus javus. Pjaunamosios su skersiniais juostiniais transporteriais masė apie 0,5 t mažesnė, palyginti su įprasta pjaunamąja. Nupjauti javai, nepriklausomai nuo jų aukščio, tiekiami grandikliniam transporteriui varpomis į priekį, todėl tolygiau apkraunamas kūlimo aparatas.

Keičiant kombaino važiavimo greitį ir tiekiamą javų srautą, reikėtų pakeisti dalgio slankiojimo greitį, sraigės ir lenktuvų sukimosi dažnį ar skersinio juostinio transporterio slinkimo greitį. Kol kas kombainuose automatinė valdymo sistema, pakeitus kombaino važiavimo greitį, keičia tik lenktuvų sukimosi dažnį. Svarbu pasiekti, kad nuimant nesugulusius javus, lenktuvų pirštai tik šiek tiek lenktų stiebus, o sugulusius - keltų nuo dirvos. Hidrauline pavara kaitalioti dalgio slankiojimo greičio ir sraigės sukimosi dažnio dar negalima.

Pjaunamųjų elektros pavaros. Pjaunamųjų gamybos kompanija „Zürn" kartu su pjovimo aparatų gamybos firma „Schumacher", Drezdeno technikos universitetu ir kitais projekto dalyviais pagamino ir išbandė javų kombainų pjaunamąją, kurios dalgio, sraigės, juostinių transporterių ir lenktuvų pavaras suka nuolatinės srovės elektros varikliai. Du po 20 kW galios pjaunamosios elektros generatorius (3 pav., a) suka pagrindinis pjaunamosios pavaros velenas, sujungtas su nuožulniojo transporterio apatiniu velenu. Generatoriai į elektros tinklą tiekia nuolatinę srovę. Pjaunamosios lenktuvus dar kilnoja, stumdo pirmyn ir atgal hidrauliniai cilindrai, o suka vidurinėje dalyje esantis 20 kW galios elektros variklis.

Pjaunamosios sraigė padalyta į dvi dalis, jas suka atskiri po 20 kW galios elektros varikliai. Vietoje keičiamo pločio pjaunamosios dugno yra 8 dalių juostiniai transporteriai (3 pav., c). Kiekvieną juostinį transporterį suka 0,7 kW galios elektros variklis. Jeigu įrengti skersiniai juostiniai transporteriai, juos suka du atskiri elektros varikliai. Dalgio pavarą suka 20 kW galios elektros variklis. Originalios konstrukcijos mechaninė sistema dalgių sukamąjį judesį pakeičia švytuojamuoju.

Srovei tekant elektros linijomis, išskiriama šiluma. Juo didesnė linijos apkrova, tuo daugiau išskiriama šilumos, todėl elektros linijas reikia aušinti. Prie pjaunamosios yra pritvirtintas elektros variklio sukamas oro siurblys, kuris aušina pagrindines elektros linijas.

Su nauja pjaunamąja nuimant javus, dalgio peiliukų ašmenų apkrova mažiau priklauso nuo kombaino važiavimo greičio ar javų derliaus, nes, keičiant dalgio pavaros elektros variklio sukimosi dažnį, kinta dalgio eigų skaičius ir peiliukų ašmenų pjaunamas stiebų skaičius. Šiuolaikinių pjaunamųjų dalgio eigų skaičius siekia 1 300, o pjaunamosios su elektros pavara galės siekti net 2 000 min.-1 Javų masės tiekimo nuožulniajam transporteriui tolygumą galima sklandžiai reguliuoti, keičiant sraigės pavaros elektros variklių sukimosi dažnį. Nuimant rapsus, tarpas tarp sraigės vijų ir dugno padidinamas hidrauline pavara. Darbo metu dažniausiai tenka kaitalioti lenktuvų sukimosi dažnį, kai pjaunami sugulę ar vėjo gūsių suvelti javai. Lenktuvų pavaros elektros variklio sukimosi dažnį galima kaitalioti platesnėse ribose, palyginti su hidrauline pavara. Be to, pjaunamosios technologinio proceso visų dalių tarpusavio sąveiką gali reguliuoti kompiuterinė valdymo sistema.

Pjovimo aparatas

Daugumos kombainų pjaunamųjų dalgio mechaninės ar hidraulinės pavaros yra pagamintos kompanijoje „Schumacher". Įsigyjant kombainą, būtina nurodyti dalgio tipą. Rekomenduojama įsigyti sekcinį dalgį. Darbo metu vidurinių dalgio peiliukų (4 pav., a) apkrova yra didesnė, todėl greičiau dyla jų ašmenys. Dyla ir dalgio trinties juostelė, į kurią remiasi peiliukai, ir dalgio sijelė. Dalgio sijelės ir trinties juostelės horizontali ir vertikali plokštumos turi būti statmenos (4 pav., b). Priešingu atveju, pjaunant stiebus, peiliukų ašmenys nepriglus prie pirštų priešpeilių. Stiebai bus ne pjaunami, o nuglemžiami - ražienos viršus bus atšerpėjęs. Nereikės keisti visos nudilusios dalgio sijelės ar trinties juostelės, jeigu jos bus sekcinės, kurių kiekvienos ilgis 2,6 m. Pakeisti reikės tik nusidėvėjusias dalgio sekcijos dalis.

Kombainininkai nepakankamą dėmesį skiria dalgio priežiūrai. Kombainų variklių galios užtektų ne tik javams nupjauti, bet, jeigu reikėtų, ir jiems nurauti, tačiau tada padidėtų variklio degalų sąnaudos. Svarbiausia dalgio dalis - peiliukai. Jų ašmenys dantyti. Javams pjauti naudojami 19, piktžolėtiems ir labai drėgniems - 25, o storastiebiams - 13 dantukų peiliukai. Jeigu javai su įsėliu, juos reikėtų pjauti dalgiu, kurių peiliukų ašmenys su 25 dantukais. Užsakant kombainą būtina nurodyti, kad atsarginio dalgio peiliukai turi būti su 25 dantukais.

Peiliukų ašmenų nudilimą lengviausia patikrinti, kai jie prie sijelės pritvirtinti varžteliais. Nuėmus peiliuką ir jį uždėjus ant naujo, per visą ašmenų ilgį dar turi būti dantukų. Rekomenduojama įsigyti dalgius su labai atspariais nudilimui ir smūginėms apkrovoms peiliukais (4 pav., c), kurių viduryje yra dvi ovalios skylės žemėms prabirti. Jų dantukai ne tik nupjauna augalus, bet ir išstumia tarp peiliukų ir pirštų priešpeilių stringančias stiebų atplaišas.

Pjovimo kokybę lemia ir pirštų konstrukcija (5 pav., a), priešpeilių ašmenų aštrumas ir tarpas tarp peiliuko ir priešpeilių. Peiliuko ašmenys turi liesti pirštų priešpeilius. Naujausių kombainų Schumacher pjovimo aparatų pirštai yra aptakesni, kad nupjauti stiebai nedelsiant būtų nustumti sraigei. Tarpas tarp piršto viršutinio ir apatinio priešpeilio gali siekti 3,8-4,2 milimetro.

Dirbant kombainui, pakaičiui slankioja peiliukai su ašmenų dantukais, nukreiptais žemyn ir aukštyn. Darbo metu priešpeilių paviršius dyla, didėja tarpas tarp jų, dalgis pradeda vibruoti, suprastėja pjovimo kokybė. Todėl periodiškai reikia patikrinti tarpą tarp pirštų viršutinio ir apatinio priešpeilio. Kai jis siekia 5,4 mm, pirštus būtina pakeisti. Prie kombainų pjovimo aparato kas ketvirto piršto tvirtinami naujos konstrukcijos stiebų kėlikliai (5 pav., b). Užsakant atsarginius pjaunamosios pirštus ir kėliklius, reikia nurodyti kombaino markę ir jo pagaminimo metus.

Nuimant javus ir paliekant aukštesnę kaip 15 cm aukščio ražieną, ryte galima pradėti dirbti anksčiau, o vakare baigti darbą maždaug dviem valandom vėliau. Nustatyta, kad, nuimant žieminius rapsus ir padidinus ražienos aukštį nuo 20 iki 30 cm, į kombainą tiekiama 12 proc. mažiau rapsų masės, kurios vidutinis drėgnumas siekia 70,6 procento.

Prieš skutimą rapsų ražieną reikia susmulkinti ir tolygiai paskleisti. Prie Claas kombainų pjaunamosios yra tvirtinamas ražienos smulkintuvas (6 pav., a). Prie vertikalių rotorių trimis eilėmis pritvirtinti peiliai (6 pav., b). Kompanija „New Holland" parodoje demonstravo prie kombaino pjaunamosios pakabintą nesudėtingos konstrukcijos lengvą ražienos trumpinimo aparatą (6 pav., c). Jis dviem šoniniais voleliais remiasi į dirvą. Po kombainu volelio nėra. Prieš volelius įrengtas dvidalgis pjovimo aparatas, kurio padėtis keičiama. Pjaunamosios dalgio paliktą 0,3 m aukščio ražieną iki 0,15 m aukščio sutrumpina kitas dalgis. Voleliai paskleidžia nupjautos ražienos dalis ir pašiaušia pjaunamosios šliūžių-jutiklių prie dirvos prispaustą ražieną.

Nepatartina prie labai laidžių kombainų pjaunamosios kabinti ražienos smulkintuvą ar kitą įtaisą. Per javapjūtę svarbiausia kuo greičiau ir daugiau į kombaino bunkerį supilti grūdų. Todėl aukštos ražienos smulkinimą reikia patikėti prie traktoriaus prikabintam smulkintuvui. Kelios įmonės juos jau gamina. Europoje populiariausi 6 m pločio smulkintuvai. Smulkintuvą Bednar Mulcher MZ 6000 (7 pav.) traukia 150 AG traktorius. Ražieną smulkina prie diskų pritvirtinti keturi peiliai, o prie korpuso - priešpeiliai. Diskų skaičius priklauso nuo mašinos pločio. Kai smulkintuvo plotis 6 m - dirba keturi diskai, o kai 7 m - 5 diskai. Peilių judėjimo greitis 87 m s-1. Mašinos darbo greitis 7 km val.-1 Penkių diskų mašiną galima traukti iki 15 km val.-1 greičiu.

Kūlimo-separavimo aparatas

Parodos „Agritechnika" komisija 2016 metų mašina pripažino Claas Lexion 700 grupės kombainus. Šiuo metu Europoje Claas javų kombainai užima apie 50 proc. rinkos. Laidžiausių kombainų grupėje populiariausi Claas Lexion 770 ir Claas Lexion 780 modeliai. Didžiausia pažanga pasiekta technologinio proceso automatinio valdymo srityje. Lietuvoje jau yra keli Claas Lexion 770 kombainai su Cemos Automatic sistema ir Cemos mobile prietaisu. Pasirinkus javų nuėmimo strategiją, kintant kombaino darbo sąlygoms ir kokybiniams darbo įvertinimo rodikliams, automatinė technologinio proceso valdymo sistema keičia rotorinių šiaudų separatorių sukimosi dažnį ir dangalų padėtį, tarpus tarp valytuvo sieto žvynų ir ventiliatorių sukimosi dažnį. Be to, tiekiamo javų srauto valdymo sistema kaitalioja kombaino važiavimo greitį.

Naujausių Claas Lexion javų kombainų darbo kalvotame lauke kokybiniai rodikliai yra daug geresni, nes įdiegta 4-D sistema. Esant ankstesnei 3-D sistemai, kombainui važiuojant skersai kalvos šlaito, valytuvo viršutinis sietas švytavo ne tik išilgine, bet ir skersine kryptimi. Kūlenos nuo viršutinio sieto žemutinio krašto buvo stumiamos aukštyn. Todėl buvo tolygesnė viso sieto ploto apkrova. Trūkumas - kombainui važiuojant skersai kalvos šlaito, nuokulos kaupiasi ir kratomosios lentos žemutiniame krašte. Todėl daugiau jų metama ir ant viršutinio sieto žemesniojo krašto. Be to, pro šiaudų rotorinių separatorių pobūgnius prabirusios nuokulos taip pat netolygiai apkrauna viršutinįjį sietą (8 pav., b).

Claas Lexion kombainuose po rotoriniais šiaudų separatoriais yra šešios poros ardelinių pobūgnių (8 pav., a). Po pirmosiomis trimis poromis pobūgnių įrengti hidrauline pavara valdomi dangalai. Kairiųjų ir dešiniųjų dangalų padėtis valdoma atskirai. Rotoriaus kairės pusės vienas pobūgnis ar visi gali būti pridengti dangalais, o dešiniosios - atviri (8 pav., c) ir atvirkščiai. Tada grūdai byra tik pro nepridengtus dešiniosios pusės pobūgnius ir krenta ant viršutiniojo sieto viduriniosios dalies ar dar toliau. Todėl valytuvo viršutiniojo sieto apkrova yra tolygesnė, palyginti su 3-D sistema.

Kombainui nuimant javus kalvotame lauke, važiuojama lyguma, kalvos šlaitu aukštyn arba žemyn. Važiuojant lyguma (9 pav., a), automatinė valdymo sistema laiko rotorinio šiaudų separatoriaus pobūgnius nepridengtus, priekiniai gali būti ir pridengti. Nustatomas racionalus ventiliatoriaus sukimosi dažnis ir tarpai tarp sietų žvynų.

Važiuojant kalvos šlaitu aukštyn (9 pav., b), rotorinių šiaudų separatorių pobūgniai lieka nepridengti, sumažinamas ventiliatoriaus sukimosi dažnis, padidinami tarpai tarp valytuvo apatinio sieto žvynų. Važiuojant kalvos šlaitu žemyn (9 pav., c) - uždengiama dalis rotoriaus pobūgnių, padidinamas ventiliatoriaus sukimosi dažnis, sumažinami tarpai tarp apatinio sieto žvynų.

Dirbant pasitaiko laikinų kūlimo aparato, rotorinių šiaudų separatorių ar variklio perkrovų. Sumažėjus jų sukimosi dažniui, išjungiamos pjaunamosios, nuožulniojo transporterio pavaros, sustabdomas kombainas ir grūdų iškrovimas, jeigu jis vyksta. Taip išvengiama kūlimo aparato ar rotorių užsikimšimo. Ši sistema veikia automatiškai.

Šiaudų smulkintuvas

Taikant neariamąją žemdirbystę, labai svarbu, kad šiaudų pjaustinys būtų kuo trumpesnis ir tolygiai paskleistas visame pjaunamosios ruože. Pjaustinys gana tolygiai paskleidžiamas iki 7,5 m pločio ruože. Juo platesnė pjaunamoji, tuo lieka didesnis šiaudų pjaustiniu neuždengtas ražienos ruožas kombaino dviejų važiavimų sandūroje. Siekiant to išvengti, patobulinta šiaudų smulkintuvo konstrukcija. Prie didesnio skersmens rotoriaus pritvirtinti 108 dvipusių ašmenų peiliai (10 pav., a). Pailgintas po rotoriumi esantis dugnas. Naujasis rotorius padidina peiliukų sukuriamą oro srautą ir jo greitį. Nuo viršutinio sieto krentančius pelus diskiniai rotoriai supučia į smulkintuvą, jie kartu su šiaudų pjaustiniu paskleidžiami ant ražienos.

Iš kabinos hidrauline pavara šiaudų smulkintuvas nustatomas iš transporto į darbo padėtį ir atvirkščiai, paruošiama nesmulkintus šiaudus kloti į pradalges, keičiama priešpeilių ir atraminės juostos padėtis. Šiaudų pjaustinio paskleidimo rotorių hidraulinė pavara pakeista mechanine (10 pav., b). Esant labai nepalankioms sąlygoms ir kintamai apkrovai, rotoriai sukasi pastoviu dažniu ir tolygiai pakleidžia pjaustinį ražienoje.

Kiti pakeitimai

Prie visų Claas kombainų gali būti pritvirtintos Vario pjaunamosios. Nuimant rapsus, nebereikia praplatintame pjaunamosios dugne įdėti skardos dangčių. Lietuvos sąlygomis prie kombaino reikėtų pritvirtinti tik Vario pjaunamąsias, nes tenka pjauti labai skirtingo aukščio javus, o pjaunant rapsus - kaitalioti ražienos aukštį.

Visų pjaunamųjų pjovimo aparato pirštai su dirva turi sudaryti 12-14 º kampą, kad nupjauti stiebai nebūtų pakartotinai pjaunami, o sklandžiai stumiami nuožulniajam transporteriui. Nuimant sugulusius žirnius, reikia palikti kuo trumpesnę ražieną. Tai buvo pasiekiama pakreipiant pjaunamąją. Abiejose nuožulniojo transporterio pusėse reikėdavo atlaisvinti varžtus ir tik tada buvo galima pakreipti pjaunamąją. Patogiau, kai pjaunamosios padėtis buvo keičiama dviem sraigtais. Dabar Claas kombainų nuožulniojo transporterio viršuje yra hidraulinis cilindras, kuris keičia pjaunamosios padėtį.

Pažangu, kad Claas Lexion kombainuose montuojami Mercedes Benz varikliai. Tik Claas Lexion 760 vis dar gaminami su Perkins varikliu. Visi varikliai tenkina Tier 4 reikalavimus. Naujausiuose kombainuose yra patobulinta kabina, valdymo įtaisai, važiuoklė ir t. t. Siekiama, kad kombainai dirbtų našiai, mažiau suvartotų degalų, nebarstytų ir nežalotų grūdų, o kombainininkas tik kontroliuotų technologinio proceso, vairavimo, apkrovos automatinio valdymo sistemų veikimą. Daug pakeitimų yra Claas Tucano kombainuose. Jų konstrukcija panašėja į Claas Lexion kombainų.

Tęsinys kitame numeryje