23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/02
Daugiausia svarbių apdovanojimų – vienose rankose
  • Dainius ŠIŠLAVAS, ASU
  • Mano ūkis

Daugiausia komercinės sėkmės atneša ne specialistų vertinami parodos „Agritechnica" komisijos apdovanojimai, o specializuoto leidinio „Trattori" inicijuotas „Metų traktoriaus" konkursas, kurio laimėtojai skelbiami didžiausioje žemės ūkio technikos mugėje. Šįkart beveik visi naujų traktorių apdovanojimai atiteko įmonių grupės AGCO modeliams.

Svarbiausias „Metų traktoriaus 2016" titulas atiteko galingiausiam tradicinės konstrukcijos (t. y. ne sisteminiam) traktoriui Fendt 1050 Vario, „Geriausiu standartiniu traktoriumi" pripažintas Massey Ferguson 5713 SL, o „Auksinio traktoriaus" už dizainą nominacija įteikta naujajam Valtra N174 Versu. Prieš apžvelgiant tituluočiausius traktorius, verta sužinoti ir apie Didžiosios Britanijos JCB parodoje pristatytas naujoves.

Mažiausių sisteminių traktorių šeimyna

Kompanija JCB parodoje „Agritechnica 2015" visą dėmesį skyrė naujai Fastrac 4000 serijai. Mažiausią iš trijų kompanijos gaminamų traktorių šeimynų sudaro trys modeliai: 4160, 4190 ir 4220, apimantys 134 kW / 180 AG - 179 kW / 240 AG (didžiausia galia pagal ISO TR14396 standartą) diapazoną.

JCB Fastrac 4000 serijos traktoriuose įrengtas 6 cl., 6,6 l darbinio tūrio AGCO Power variklis, kuris naudojamas ir Massey Ferguson 7700 bei Valtra T4 serijos mašinose. Transmisijos tiekėjas taip pat grupė AGCO. Fastrac 4000 serijos mašinose įrengta Fendt Vario ML180 / ML180 HD bepakopė, padalyto galios srauto pavarų dėžė, kuri naudojama ir Fendt 700 Vario S4, ir didesnės galios MF 7700 serijos traktoriuose. Galingiausių Fastrac 8000 serijos traktorių pavyzdžiu, mažiausių modelių transmisijos valdymo programoje, be įprastinių režimų, įdiegtas ir pakopinis jos valdymas. Operatorius savo nuožiūra pasirenka norimus perjungimo momentus - tariamas pavaras, kurias po to, panašiai kaip automobiliuose su diržiniais variatoriais, eigoje gali perjunginėti. Pasak JCB atstovų, ši valdymo savybė patogi operatoriams, dirbusiems traktoriais su pakopinėmis hidromechaninėmis transmisijomis, nes leidžia jiems lengviau perprasti ir panaudoti specifinius valdymo įgūdžius. Šios savybės, kurios nauda išties abejotina, neturi nei kompanijų „Fendt", nei „Massey Ferguson" traktoriai, kuriuose įrengta analogiška Fendt Vario ML transmisija.

Fastrac 4000 serijos traktoriai yra rėminės konstrukcijos su automobilinio tipo varančiaisiais tiltais. Tai paskutinis ir kartu vienintelis tokios koncepcijos vidutinės galios traktorius rinkoje. Prieš ketvirtį amžiaus tokia vadinamojo sisteminio traktoriaus komponuotė buvo labai populiari (Deutz-Fahr Intrac, Fendt Xylon, Mercedes-Benz Trac, Schlüter Euro-Trac, Systra 550/750, net rusiškas LTZ-155), tačiau ilgainiui šių traktorių poreikis labai sumenko, o investicijos į jų konstravimą - padidėjo. Todėl visi gamintojai tokių iki 250 AG diapazono mašinų atsisakė, išskyrus JCB. „Fendt" iš varžovų laikėsi ilgiausiai, tačiau galop Xylon gamybą Vokietijos kompanija 2004 m. taip pat nutraukė.

Abu varantieji tiltai su hidropneumatine amortizacijos sistema aprūpinta skersiniais stabilizatoriais. Tokio tipo amortizacija su automatine lygio kontrolės sistema leidžia labai efektyviai slopinti traktoriaus liemens švytavimus, o kartu su ratų bazėje įrengta kabina užtikrina labai aukštą operatoriaus darbo komfortą. Papildomai gali būti įrengta aktyvi varančiųjų tiltų amortizacijos sistema. Kabina Command Plus, nors ir yra visai nauja, nėra pati efektyviausia dėl matomumo. Viena iš priežasčių - šeši kabinos statramsčiai, labai ribojantys matomumą aplinkui, tačiau tokią jos konstrukciją iš dalies lemia centrinė montavimo vieta.

Traktoriaus stabdžių sistema - taip pat automobilinio tipo, su diskiniais, įrengtais varančiųjų tiltų išorėje stabdymo mechanizmais, tiekiamais „Knott". Šios serijos JCB traktoriai yra pirmieji, kuriuose įrengtas 4 greičių galinis GTV, iš kurių net du greičiai - ekonominiai: 540 / 540E / 1000 / 1000E. Ši savybė GTV perdavą leidžia išnaudoti itin efektyviai, be to, taip užtikrinamas agregavimo su įvairių tipų mašinomis lankstumas ir taupus energijos išteklių naudojimas.

Didžiausias JCB Fastrac 4000 greitis 60 km/val. Traktoriuose įrengta stabdžių antiblokavimo sistema ABS, padidinanti stabdymo efektyvumą ant slidžios dangos ir leidžianti išsaugoti trajektorinį traktoriaus stabilumą (pusiausvyrą).

Trečiam didžiausiam gamintojui - iššūkių metas

Grupė AGCO dar 2015 m. pradžioje deklaravo ketvirtadaliu smuksiančią apyvartą. Nors trečiasis ir ketvirtasis metų ketvirčiai buvo mažiau niūrus už abu pirmuosius, apyvarta per 2015 metus smuko 23,9 proc. iki 5,5 mlrd. JAV dolerių (5,0 mlrd. eurų). Tiesa, pavyko išsaugoti gana aukštą bendrąjį pelningumo rodiklį, jis liko toks pats, kaip ir 2014-aisiais (21,1 proc.). Tai rodo, kad pasirinkta tinkama ilgalaikė strategija: gebama valdyti sąnaudas sunkmečiu, patraukli produktų kainodara.

Preliminariai, neatsižvelgiant į valiutų kurso svyravimus, gamyba mažiausiai smuko per trečią ketvirtį (↓14 proc.), tačiau bendras metinis AGCO žemės ūkio mašinų gamybos sumažėjimas siekė 16-18 proc. Remiantis prognozėmis, daugiausia pardavimai sumažėjo Pietų Amerikoje (↓18 proc., prognozuotas bendras rinkos krytis - 25 proc.), kurioje „Valtra" turi atskirą gamyklą, mažiausiai - Europos, Viduriniųjų Rytų ir Afrikos (↓6 proc.) bei Azijos ir Ramiojo vandenyno (↓6 proc.) regionuose. Jei Pietų Amerikoje AGCO pavyko išsaugoti geresnes pozicijas nei bendras rinkos krytis (↓25 proc.), tačiau Šiaurės Amerikoje padėtis kur kas rimtesnė. Čia AGCO mašinų realizuota 6 proc. mažiau nei bendras rinkos krytis (↓10 proc.).

Greitas prisitaikymas prie rinkos pokyčių ir griežta sąnaudų kontrolė leido Premium klasės traktorius gaminančiai kompanijai „Fendt" per 2014 metus realizuoti 14 781 traukos mašiną, t. y. panašiai, kaip 2011 ir 2012 m. Tikslių praėjusių metų rezultatų dar nėra, tačiau „Fendt" prognozavo 9-10 proc. krytį iki maždaug 13 500, panašiai tiek, kiek susitrauks Vakarų ir Centrinės Europos naujų traktorių rinka.

Yra ir kuo pasidžiaugti. Gimtojoje Vokietijoje „Fendt" išsaugojo lyderio pozicijas: 2014 m. čia buvo registruoti 5 904 nauji kompanijos traktoriai (20,8 proc. rinkos dalis), o per aštuonis 2015 m. mėnesius jų rinkos dalis ūgtelėjo iki 25,2 proc. (per aštuonis 2014 m. mėnesius užimta 23,8 proc.), nepaisant 11,8 proc. sumažėjusių naujų traktorių pardavimų Vokietijoje. Palyginkime, Lietuvoje 2014 m. registruoti 27 šios Premium klasės traktoriai. Tai sudarė 6,7 proc. vakarietiškų traktorių rinkos dalies, tačiau nors praėjusiais metais jų registruota panašiai (26 vnt.), „Fendt" rinkos dalis vakarietiškų traktorių segmente sumažėjo iki 3,6 proc.

„Metų traktoriumi" tituluota galingiausia tradicinės konstrukcijos mašina

Fendt 1000 Vario yra pirmasis serijinis didesnio kaip 500 AG pajėgumo tradicinės konstrukcijos traktorius, kol kas neturintis nė vieno varžovo šioje klasėje. Pagrindinis jo konkurentas - maždaug 130 km nuo Marktoberdorfo gaminamas Deutz-Fahr 11 TTV nuo konvejerio pradės riedėti tik šiais metais.

Fendt 1000 Vario įdiegta daug techninių naujovių, dėl kurių jam pagrįstai skirtas „Metų traktoriaus 2016" apdovanojimas - techniniu lygiu jam neprilygo nė vienas pretendentas. Gamą sudaro 4 modeliai, apimantys nuo 380 iki 500 AG (neto galia pagal standartą ECE R24) galios diapazoną. Tai pirmasis traktorius, turintis automatinę traukos kontrolės sistemą VarioDrive, dėl kurios teko perprojektuoti jau pažįstamą bepakopę, padalyto galios srauto transmisiją Fendt Vario ML. Įprastinėje transmisijoje galinio ir priekinio tilto sūkių dažniai yra tarpusavyje susieti. Priekinis tiltas gali būti įjungiamas priverstinai arba automatiškai. VarioDrive transmisijoje priekinis tiltas taip pat įjungiamas automatiškai, tačiau jo perdava gali būti nesusieta su galiniu tiltu.

VarioDrive gerokai praplečia padalyto galios srauto hidromechaninėje transmisijoje sąvoką. Transmisijoje, kaip ir 800 Vario S4 / 900 Vario S4, yra trimašininis hidrostatinis variatorius, sudarytas iš siurblio ir dviejų hidrovariklių. Tik 1000 Vario transmisijoje vienas hidrovariklis skirtas galiniam, kitas - priekiniam varančiajam tiltui. Pirmasis hidraulinis variklis per planetinę ir galios sumavimo pavarą sujungtas su galiniu tiltu ir užtikrina galios perdavimą visame greičių diapazone, nepriklausomai nuo darbo režimo. Antrasis hidraulinis variklis yra sujungtas su priekiniu tiltu ir daugiausiai skirtas padidinti bendrą varantįjį momentą, atliekant traukos darbus. Ši galios perdava šiek tiek panaši į Dieci, Manitou ir Merlo teleskopiniuose krautuvuose naudojamas hidromechanines transmisijas su trimašininiais hidrostatiniais variatoriais (Dieci Vario System EVO 2, Manitou Eco-Booster ir Merlo CVTronic). Abu hidrauliniai varikliai, dirbdami poroje, naudingai padidina varantįjį momentą, o transportinių greičių diapazone, siekiant sumažinti galios nuostolius, vieno jų kontūras yra uždaromas.

Elektriškai valdoma 4WD mova leidžia išmaniai valdyti varantįjį momentą ir optimizuoti mašinos traukos charakteristikas visame greičių diapazone, nuo 0 iki 60 km/val. Be to, greičiui viršijus 25 km/ val., siekiant išvengti vadinamųjų parazitinių jėgų cirkuliacijos, galios nuostolių ir didesnių degalų sąnaudų, priekinio tilto galios perdava automatiškai išjungiama. Automatinė traukos kontrolės sistema, galėdama atskirai valdyti abiejų tiltų varančiuosius momentus, leidžia iki 10 proc. sumažinti apsisukimo spindulį.

Išskirtinį ekonomiškumą užtikrina ir Fendt iD koncepcija, kurios uždavinys - užtikrinti kuo didesnį sukimo momentą, esant kuo mažesniems variklio sūkiams. Ji įgyvendinta vienu metu sekant ir valdant visų - variklio, transmisijos, aušinimo, hidraulinės ir kitų sistemų - darbą. Efektyviausią variklio sūkių diapazoną pavyko sumažinti iki 1 150-1 550 min.-1 Didžiausias 2 400 Nm sukimo momentas pasiekiamas ne esant įprastiniams 1 400-1 500 min.-1, o jau 1 100 min.-1 variklio sūkiams. Vardiniai variklio sūkiai taip pat ne 2 100 min-1, o sumažinti iki 1 700 min.- 1 Bazinis transportinis 40 km/ val. greitis gali būti pasiekiamas esant 950 min.-1 variklio sūkiams, o didžiausias - 60 km/val. - vos 1 450 min.-1

Traktoriuje sumontuotas 6 cl., 12,4 l darbo tūrio MAN variklis (paskutinį kartą šios kompanijos varikliai naudoti Fendt 900 Vario TMS serijos traktoriuose, gamintuose iki 2006 m.) su kintamos geometrijos (VGT) turbokompresorinio pripūtimo sistema. Jame, kaip ir 2011 m. pristatytame John Deere 7R serijos traktoriuje, yra slegiamojo tipo aušinimo sistema. Nors „John Deere" tokio tipo sistemos atsisakė jau po kelerių metų, „Fendt" teigia, kad CAS sistemos su hidrostatine ventiliatoriaus perdava efektyvumas kai kuriuose režimuose iki 70 proc. didesnis.

Fendt 1000 Vario įrengta galinga dviejų kontūrų hidraulinė sistema. Abu kontūrai autonominiai, su atskirais kiekvienam jų ašiniais stūmokliniais siurbliais. Jų bendras našumas 430 l/min. (220 + 210 l/min.).

Galiūno apkrovos indeksas yra 1,5, t. y. jis gali būti apkrautas net 50 proc. savosios masės: konstrukcinė traktoriaus masė 17 t, bendroji - 26 t. Traktorių galima naudoti išskirtinai kaip traukos mašiną: pageidaujant galima atsisakyti ne tik galinės trijų taškų pakabinimo sistemos, bet ir galinio GTV. Priekinis elektrohidraulinis keltuvas, kuris tokios konstrukcijos traktoriui yra labai svarbus - taip pat pasirenkamas.

Kiek mažesnė naujiena „Fendt" ekspozicijoje - naujoji 300 Vario serija. Tai vieni populiariausių Vokietijos kompanijos modelių, istoriškai itin pamėgti senojoje Europoje. Naujoji 300 Vario S4 serija - tai jau iš eilės trečia šių modelių su bepakope transmisija modifikacija: pristatyti prieš 11 metų, o 2011-aisiais juose pradėtas montuoti ekologiškai švaresnis variklis su SCR katalizatoriumi.

Fendt 300 Vario S4 yra dar mažiau unifikuotas su aukštesnės klasės 500 Vario modeliais, nei praeityje tarpusavyje buvo 300 Vario ir 400 Vario serijų traktoriai. Pirmiausia, pirmąkart šioje serijoje naudojamas 4 cl., 4,4 l darbo tūrio AGCO Power variklis, antra - techniškai solidesnės konstrukcijos ZF priekinis tiltas su priverstiniu diferencialo blokavimu (ankstesnėse serijose buvo naudojamas Carraro priekinis tiltas su ne tokiu pažangiu didelės trinties diferencialu), trečia - nauja VisioPlus kabina. Pastarosios konstrukcija didele dalimi unifikuota su naudojamomis 500 Vario / 700 Vario traktoriuose.

Fendt 300 Vario S4 gamą sudaro keturi modeliai, apimantys nuo 110 iki 138 AG (didžiausia neto galia pagal standartą ECE R24) diapazoną. 4 cl., 4,4 l darbo tūrio AGCO Power variklyje, kurio bazinė konstrukcija naudojama dar ir Massey Ferguson 5600 / 5700 bei Valtra N3 / N4 serijos traktoriuose, Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimai įgyvendinti, pasitelkus vidines (variklines) ir išorines kenksmingų deginių emisijos mažinimo priemones: išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemą EGR su skystis-oras tipo tarpiniu aušintuvu, oksidacinį DOC ir selektyvinio katalitinio redukavimo SCR katalizatorius.

Pusiau rėminės konstrukcijos traktoriuose gali būti sumontuotas priekinis elektrohidraulinis keltuvas ne tik su pozicinio, bet ir proporcinio slėgio reguliavimo sistema. Tokią sistemą, išlaikančią pastovų kontaktinį agregato slėgį į atraminį paviršių ir leidžiantį jam itin tiksliai kopijuoti reljefą, jau turi 500-900 Vario serijų traktoriai. Hidraulinė sistema gali būti su dviem bendrą veleną turinčiais pastovaus debito siurbliais (bendras abiejų našumas 84 l/min.; sistemoje pirmą kartą pritaikyta automatinė srautų sumavimo funkcija), tačiau ji gali būti trečdaliu galingesnė: jautri apkrovai ir su kintamo debito 110 l/min. siurbliu.

Nauja tai, kad šioje traktorių serijoje siūlomos įprastos aukštesnės klasės Fendt modeliams būdingos modifikacijos: Power ir Profi. Bazinėje Power modifikacijoje naudojama supaprastinta daugiafunkcė valdymo svirtelė, o Profi ji analogiška visiems šios modifikacijos Fendt traktoriams. Didesnį valdiklių skaičių turinti Vario svirtelė pritaikyta komandų sekos galulaukėje sudarymo programai Variotronic TI: ja komandų seka paleidžiama ir valdoma. Liečiamasis 7 colių ekranas 7-A, kuriuo galima valdyti prie ISO-Bus linijos prijungtus agregatus, taip pat tik Profi komplektacijos prerogatyva. Ekrano meniu hierarchija tokia pati kaip 500-900 Vario traktorių modeliuose.

Nepaisant to, kad valdikliai yra moderniausi klasėje ir pirmą kartą 300 Vario serijoje galimas spalvotas liečiamasis ekranas, jie įrengti ne daugiafunkciame porankyje, o dešinės pusės konsolėje.

Norintiems įsigyti Fendt traktorių, tačiau jam stokojantiems lėšų, kompanija siūlo sertifikuotas naudotas mašinas - traktorius ir javų kombainus. Būsimam naudotojui „Fendt StarCertified" sertifikatas reikš, kad įsigyjama mašina su skaidria istorija, ji buvo prižiūrima autorizuotame servise ir jai atlikta iki 200 punktų patikra. Nustatytos resursą atidirbusios detalės yra pakeistos naujomis (patikros ir atliktų darbų sąrašas privalomas kiekvienai sertifikuotai mašinai). Be to, gamintojo sertifikatą turinčiai mašinai suteikiama vienerių metų garantija. Papildomai, kaip ir naujai mašinai, naudotojas gali užsisakyti individualų garantinį „Fendt StarWarranty" paketą: traktorių garantija gali būti pratęsta iki 8 metų arba 8 000 mval., javų kombainų ir savaeigių smulkintuvų Katana - iki 5 metų arba 3000 mval.

Tęsinys kitame numeryje