23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2016/01
Agritechnica 2015: taršos mažinimo ir efektyvumo rezervų ieškojimas
  • Dainius ŠIŠLAVAS, ASU
  • Mano ūkis

Žemės ūkio mašinų gamintojai veržiasi diržus, tačiau „Agritechnica", būdama šio sektoriaus vitrina, stebina vis didesne eksponatų gausa. Palyginti su 1997-aisiais, kai „Agritechnica" Hanoveryje surengta pirmą kartą, dalyvių skaičius išaugo 2,5 karto - nuo 1 176 iki 2 907 dalyvių.

Išsiplėtė ir dalyvių geografija: pirmosiose parodose du trečdaliai kompanijų buvo vietinės, o 2015-aisiais Vokietijos kompanijų dalis sudarė 44 proc., taigi ji ir toliau išlieka viena žemės ūkio mašinų gamintojų. Parodos organizatorių pastangos nenuėjo veltui - į renginį atvyko beveik pusė milijono lankytojų. Kokios nuotaikos tvyrojo gamintojų ekspozicijose?

Pardavimų karštinė - praeityje

„Agritechnica" parodoje pristatomos ne tik artimos ateities žemės ūko technologijų ir mašinų vizijos. Ji geriausiai atspindi mašinų pramonės nuotaikas. O jos niūrios. Viena vertus, spaudžia toliau griežtėjantys ekologiniai reikalavimai. Etapo V/Tier 5 taršos normas per 130 kW/174 AG pajėgumo varikliams žadama įvesti nuo 2019 m. sausio 1 d., o pramonės ekspertai vis garsiau kalba apie jau matomą lengvųjų automobilių vidaus degimo variklio saulėlydį, ne už kalnų - ir komercinio transporto.

Be to, technikos gamintojai ieško rezervų dėl taršos reguliavimų padidėjusioms gamybos išlaidoms padengti. Matyti, kad visos atsargos beveik išnaudotos, todėl tolesnis savybių gerinimas įmanomas tik radikaliai peržiūrėjus konstrukciją ar net technologiją. Kompanijas prie sienos remia ir turimi pertekliniai gamybos pajėgumai. Gamintojai stengiasi neprisiminti „auksinio" 2006-2008 m.periodo, kai gamybos ir tiekimo grandinė buvo perkrauta. Šiandien visų gamintojų pajėgumai ūgtelėję, tačiau nematyti, kada jie bus panaudoti. Padarytos tokios investicijos, kurios trumpuoju periodu rinkoje pasirodė perteklinės - grąža nusimato tik ateity.

Užpernai traktorių paklausa pasaulinėje rinkoje sumažėjo vidutiniškai 5 proc., o 2015-aisiais krytis buvo dar staigesnis - didžiausias pasaulyje žemės ūkio mašinų gamintojas „John Deere" jau metų pradžioje prognozavo tolesnį, vidutiniškai 7 proc. mažėsiantį traukos mašinų poreikį. Štai kodėl „Agritechnikoje" buvo pasigesta įspūdingų naujienų, fotoaparatų objektyvus pritraukiančių koncepcijų ir teatralizuotų naujokų pristatymo.

2013-ieji pasaulinėje traktorių rinkoje buvo palankūs, bet tik Kinijos ir Indijos sąskaita. Nereikia stebėtis, 2014 m. buvo prastesni, krytis dar padidėjo praėjusiais metais. Vien JAV rinkoje planuotos 20 proc. mažesnės negu 2014 m. traktorių pardavimo apimtys, kai jų realizuota daugiau kaip 235 tūkst., įskaičiuojant iki 40 AG pajėgumo aplinkos priežūros techniką, kuri bendrame balanse sudaro apie 50 proc. visų parduotų traktorių.

JAV žemės ūkio mašinų eksportas per 2014 m. smuko nuo 6,9 proc. iki 40,8 proc.: mažiausias krytis užfiksuotas kaimyninėje Meksikoje, o svarbiausiose rinkose - Kanadoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Kinijoje ir Rusijoje - amerikinių žemės ūkio mašinų paklausa sumažėjo daugiau kaip trečdaliu. Didžiausioje JAV žemės ūkio mašinų eksporto partnerėje Kanadoje per 2014 metus buvo realizuota mašinų už 2,64 mlrd. JAV dolerių arba 2,43 mlrd. eurų, t. y. daugiau negu likusiose keturiose didžiausiose eksporto rinkose kartu sudėjus. Nepaisant to, 2014-aisiais, palyginti su ankstesniais metais, eksportas į Kanadą smuko 38,4 proc., išreiškus skaičiais, tai tas pats, kaip prarasti didelę rinką, pavyzdžiui, tokią, kaip Australija (į ją 2014 m. žemės ūkio mašinų iš JAV eksportuota už 640,1 mln. JAV dolerių arba 589 mln. eurų). Apskritai Europoje 2014 m. JAV pagamintų žemės ūkio mašinų realizuota 30,8 proc. arba už 1,95 mlrd. JAV dolerių (1,79 mlrd. eurų) mažiau.

Pirmų penkių praėjusių metų mėnesių toliau prastėjančius traktorių pardavimo rezultatus lėmė mažesnės negu prognozuota ūkių pajamos ir todėl geresnę poziciją užėmusi antrinė mašinų rinka. Pasaulinė traktorių rinka, imant > 30 AG pajėgumo traukos mašinas, išskyrus Kiniją, smuko 17 proc. Tik įtraukus Kiniją, krytis bent statistiškai neatrodo toks baisus (↓3 proc.) - jis puikiai iliustruoja Kinijos įtaką pasaulinei žemės ūkio mašinų rinkai.

Per pirmuosius penkis 2015 m. mėnesius traktorių (per 30 AG) daugiau realizuota tik Turkijoje (↑24 proc.) ir Kinijoje (↑23 proc.). Kitose didžiausiose rinkose - recesija: Italijoje (↓5 proc.), Prancūzijoje (↓8 proc.), JAV (↓9 proc.), Vokietijoje (↓10 proc.). Paskutines sąrašo pozicijas užima Kanada (↓16 proc.), Brazilija (↓22 proc.), Indija (↓23 proc.) ir Rusija (↓47 proc.). Bendrai paėmus, Vakarų Europos naujų traktorių rinka per pirmuosius 2015 m. mėnesius smuko 9 proc.

Vokietijoje ir Prancūzijoje - didžiausiose žemės ūkio mašinų rinkose Vakarų Europoje - realizuojama 40 proc. visų naujų traktorių. 2014 m. čia buvo parduotos atitinkamai 34 611 ir 33 127 naujos traukos mašinos, tačiau įvertinus panašų (↓8 ir ↓10 proc. atitinkamai) rinkos krytį, 2015 m. abiejose valstybėse planuojama realizuoti ne daugiau kaip po 32 tūkst. traktorių. Lenkijoje, kuri yra penkta didžiausia Europos traktorių rinka, per pirmuosius penkis 2015 m. mėnesius susitraukė 13 procentų.

Trys tobulinimo kryptys

Įdėmiai peržvelgus „Agritechnikoje" demonstruotų traktorių naujovių sąrašą, galima išskirti tris svarbiausias jų tobulinimo tendencijas: tolesnį variklių taršos mažinimą, masės ir galios santykio didinimą ir traukos savybių gerinimą.

Per pastaruosius 20 metų įsigalioję kenksmingų deginių emisijos reikalavimai padėjo gerokai sumažinti aplinkos taršą. Lyginant Etapo I/Tier 1 taršos reikalavimus su šiuo metu 130 kW/174 AG-560 kW/750 AG pajėgumo ne transporto paskirties varikliams galiojančiais Etapo IV/Tier 4f kenksmingų deginių emisijos reikalavimais, aplinkos tarša ir azoto oksidais (NOx), ir kietosiomis dalelėmis (PM) sumažinta 95 procentais!

Dar griežtesnius Etapo V/Tier 5 taršos reikalavimus numatoma pradėti taikyti 2019 m., o įvertinus dvejų metų pereinamąjį laikotarpį, skirtą gamintojams pasiruošti, visiems minėtosios galios varikliams nauji reikalavimai privalomai įsigalios ne anksčiau kaip 2021 m. Naujame taršos mažinimo etape numatytos dar mažesnės leistinos NOx ir PM normos. Griežtinant ekologinius reikalavimus dyzeliniams varikliams, nejučia prisimenamas kone trileriu tapęs „Volkswagen" grupės skandalas, kai JAV, Kalifornijos valstijoje, patikrinus kai kurių modelių variklių taršą azoto oksidais, paaiškėjo, kad šie Tier 2 Bin 5 (griežtesnės už Euro- 6) taršos normas viršija 20, o kai kurie iš jų - net 38 kartus! Tiesa, ne be nuodėmės ir kiti: „Hyundai" ir „Volvo" viršijo vidutiniškai 7-15 kartų. Automobilių pramonės ekspertai teigia, kad skandalo priežastimi tapo ne daugkartinis taršos normų viršijimas, ne speciali programinė įranga, „atpažįstanti" tikrinimo metodiką, bet būtent tai, kad varikliai su standartine programa neatitiko, o kai kuriais atvejais ir viršijo leistinas taršos normų vertes. Tai rodo, kad reikia iš esmės pertvarktyti jėgos agregatų konstrukciją ir naudoti kompleksines taršos mažinimo priemones, nes, vien tik programiškai valdant variklio parametrus, neįmanoma atitikti nustatytų normų. Kas būtų, jeigu patikrintume ne transporto paskirties variklius? Tokio „egzamino" gali sulaukti ir mums geriau pažįstami varikliai.

Varžybos dėl galingiausio traktoriaus titulo

Didžiausiai žemės ūkio mašinas gaminančiai kompanijai „John Deere" parodos komisija skyrė 3 aukso ir 10 sidabro medalių. Įspūdingas kraitis, iš kurio net 4 sidabriniai įvertinimai skirti tiesiogiai su traukos mašinomis susijusiems sprendimams: automatinei traukos kontrolės sistemai, išmaniajai savikrypei komandų analizavimo sistemai iTEC AutoLearn, nuimamai, po liemens galine dalimi montuojamai balastinei plokštei EZ Ballast ir aplinkinio vaizdo sistemai, padedančiai operatoriui pasirinkti idealią manevrui trajektoriją.

Nors „John Deere" ekspozicijos formatas nesikeičia kelias parodas iš eilės, jame vis dėlto nepasimetė dvi svarbios traktorių naujienos: didelės galios, modulinės konstrukcijos traktorius su keturiomis lygiagrečiai judančiomis vikšrų juostomis ir eksperimentinė mašina su ant priekinio keltuvo sumontuotu elektros generatoriumi.

John Deere 9RX - lauktas ir planuotas traktorius. Rinkoje siūlomos efektyviausios dirvos dirbimo technologijos reikalauja didesnės traukos galios, o bendrieji reikalavimai traukos mašinoms labai riboja varytuvų matmenis - gabaritinis tokio traktoriaus plotis neturi viršyti 3,0 metrų.

Kompanija nė neslepia, kad pristatydama pirmą traktorių su tokios konstrukcijos varytuvais, nusitaikė į Case IH Quadtrac segmentą, kuriam pastaruoju metu negausiomis pajėgomis bandė oponuoti tik Bühler/Versatile DeltaTrack. Pastarojo modelio, surinkto Rusijoje, pavadinamas Rostselmash DeltaTrack. Be to, ši konstrukcija CNH atstovui leido pirmauti galios varžybose: Case IH Quadtrac 620 Hi-eSCR iki pasirodant John Deere 9620RX buvo galingiausias bendrosios paskirties traktorius - didžiausia jame sumontuoto 6 cl., 12,9 l darbo tūrio variklio su dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo sistema galia 509 kW/692 AG (pagal standartą ECE R120). Dabar Quadtrac 620 Hi-eSCR galingiausio traktoriaus titulu tenka dalintis su 9620RX, kuris atsilieka labai nedaug: pastarojo 6 cl., 15,0 l darbo tūrio variklio didžiausia galia 492 kW/670 AG (EC 97/68). Grupė CNH nežada nusileisti ne tik galios varžybose, bet ir siūlydama naujus modelius, vis garsiau prasitardama apie analogiškus varytuvus ir tradiciškai mažesnę kainą už kompanijos „Case IH" galiūną turintį New Holland T9 analogą.

Sulig naujosios mašinos pristatymu, „John Deere" tapo vieninteliu gamintoju, > 450 AG segmente siūlančiu dviejų skirtingų koncepcijų mašinas: 9RT su dviem ir 9RX su keturiom lygiagrečiai judančiom vikšrų juostom.

Techninė John Deere 9RX dalis yra panaši kaip ratinio 9R serijos traktoriaus. Skirtingai negu 9RT, kurio yra trys modifikacijos, 9RX gamą sudaro keturi modeliai. Be to, 9RX apima nuo 346 kW/470 AG iki 492 kW/670 AG diapazoną, o 9RT - iki 461 kW/628 AG.

Naujuosius 9RX / 9RT sieja daug bendrų sprendimų: pradiniuose dviejuose modeliuose naudojami 6 cl./13,5 l darbo tūrio John Deere PowerTech PSS serijos varikliai, tačiau galingiausiuose naudojami 15,0 l darbo tūrio Cummins QSX15 serijos jėgos agregatai, tokie patys, kaip ir Bühler/Versatile DeltaTrack. Beje, Cummins varikliai naudojami ir galingiausiuose kompanijos „John Deere" savaeigiuose pašarų smulkintuvuose (modeliuose 8700 ir 8800). Juose žaliai nudažyti 6 cl./19,0 l darbo tūrio Cummins varikliai dar galingesni, apimantys diapazoną nuo 563 kW/766 AG iki 620 kW/843 AG, t. y. kaip tik tą imtį, kurioje nėra patogios JDPS alternatyvos. Tiesa, abu varikliai atitinka Etapo II/Tier 2 kenksmingų deginių emisijos reikalavimus - griežčiausi Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimai nuo 2014 m. sausio 1 d. taikomi tik iki 560 kW galios ne transporto paskirties varikliams.

Cummins QSX15 jėgos agregatuose, atitinkančiuose Etapo IV/Tier 4f kenksmingų deginių reikalavimus, įrengtas visas kompleksas vidinių (variklinių) ir išorinių taršą mažinančių priemonių: išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR su skystis-oras tipo aušintuvu, kietųjų dalelių (suodžių) filtras DPF, selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatorius SCR, kurio darbui reikalingas tirpalas AdBlue. Mažesnius taršos reikalavimus keliančioms šalims, pavyzdžiui, Ukrainai ir NVS, John Deere 9RX bus siūlomas su PSS serijos varikliais, atitinkančiais Etapo II/Tier 2 reikalavimus.

Kaip ir 9R serijos mašinose, vikšriniuose traktoriuose naudojama nauja pakopinė dinaminė pavarų dėžė e18, turinti 18 pavarų į priekį ir 6 atgal. Palyginti su ankstesnio modelio pavarų dėže, naujoje įrengti didesne greitaveika pasižymintys valdikliai, įdiegta optimalią variklio apkrovą visuose darbo režimuose užtikrinanti valdymo programa. Pastaroji tokia pati, kaip ir 7R / 8R traktoriuose naudojama e23 pavarų dėžės valdymo sistema, kuri, savo ruožtu, nusižiūrėta nuo bepakopių transmisijų valdymo programos. Jos paskirtis - užtikrinti didžiausią galios perdavos efektyvumą ir mažiausias degalų sąnaudas.

Kad modulinės konstrukcijos John Deere traktorių, vairuojamų priekinę dalį pasukant galinės atžvilgiu, vairavimas būtų tikslus, juose galima įrengti ACS vairavimo sistemą. Aktyvioji vairavimo sistema užtikrina ne tik geresnį atgalinį ryšį, tikslesnį valdymą, bet ir padidina trajektorinį stabilumą ne tik važiuojant nelygumais, bet ir maksimaliais transportiniais greičiais. ACS sistema, priklausomai nuo važiavimo greičio, keičia vairo pavaros perdavimo skaičių: darbinių greičių diapazone ir manevruojant užtikrinama 3,5 vairo apsisukimų nuo vienos kraštinės padėties iki kitos, o transporte - 5 apsisukimai. Trajektoriniam stabilumui transporte išlaikyti ir automatinėms vairavimo korekcijoms atlikti ACS sistema naudoja giroskopą, kuris padeda nustatyti traktoriaus pasisukimo apie vertikalią ašį dydį.

Vikšrinio traktoriaus kintamo debito hidraulinėje sistemoje įrengtas 220 l/ min. (papidomai - 435 l/min.) našumo siurblys. Traktoriaus gale gali būti įrengtas iki 8 sekcijų hidraulinės sistemos skirstytuvas.

9RT serijos traktoriuose, kaip ir Bühler/ Versatile DeltaTrack, įrengti vikšriniai varytuvai su 2 ratukus turinčiais atraminiais vežimėliais. Palyginimui, Case IH Quadtrac Hi-eSCR vikšrinių varytuvų atraminis vežimėlis turi 3 ratukus. Vikšro juosta naudojama išimtinai dviejų tipų: Camso Durabuilt 3500 ir Durabuilt 6500. Su 762 mm (30") pločio vikšrais traktoriaus gabaritinis plotis neviršija 3,0 m. Papildomai siūlomi 914 mm (36") pločio vikšrai. Didžiausias ir ratinių, ir vikšrinių mašinų greitis - 40 km/val.

John Deere 9RX įrengta CommandView III kabina, kurioje dauguma valdiklių išdėstyti panašiai kaip ir 7R / 8R serijos traktoriuose, tačiau, skirtingai negu juose, 9RX įrengta nepriklausomo tipo, 100 mm eigą vertikalia kryptimi turinti mechaninė pakaba (Case IH Quadtrac Hi-eSCR ji taip pat nepriklausomo tipo, įrengta keturiuose taškuose). Darbo zoną aplink traktorių puikiai apšviečia 24 žibintai su LED lempomis.

Greta serijino galingiausio John Deere traktoriaus kompanijos ekspozicijoje kukliai glaudėsi traukos mašina su novatoriška galios perdava. Vokietijos kompanija „ZF Friedrichshafen AG" 2011 m. parodoje „Agritechnica" pristatė elektros generatorių, montuojamą ant traktoriaus priekinio keltuvo. Generatoriui sukti naudojamas traktoriaus GTV. Elektros energija, kurią jis pagamina, skirta išoriniams imtuvams - nuo generatoriaus iki traktoriaus galinio elektrohidraulinio keltuvo nutiestos specialios energijos perdavimo linijos.

Būtent tokią idėją įgyvendino kompanija „John Deere", parodoje pristačiusi vidutinės galios 6155R modelio traktorių su jo priekyje sumontuotu 100 kW galios elektros generatoriumi. Pastarąjį vykusiai maskuoja specialus gaubtas, kurio forma parinkta tokia, kad kuo mažiau operatoriui užstotų matomumą. Įmonė mato plačias elektros perdavos galimybes žemės ūkio mašinų sektoriuje. 2014 m. pradžioje „John Deere" kartu su Vokietijos kompanija „Fliegl" pristatė originalų sprendimą: hibridinį (dyzelinį-elektrinį) modelį JD 6210RE, agregauojamą su triaše Gigant E serijos puspriekabe, pritaikyta žaliajai masei vežti. Traktoriaus su puspriekabe pravažumui padidinti panaudota elektrinė Fliegl Gigant E varytuvų pavara PowerDriveElect. Slidžiose įkalnėse arba sunkesniuose dirvos ruožuose traktoriaus varantiesiems ratams pradėjus buksuoti, elektroninė traukos kontrolės sistema automatiškai įjungia elektrinę galios perdavą, sukančią puspriekabės ratus. Papildoma traukos jėga, sumažindama varytuvų buksavimą, efektyviai gelbsti sunkiomis darbo sąlygomis. Elektriškai valdomos movos, įjungiančios puspriekabės varytuvus, darbą galima stebėti traktoriaus CommandCenter monitoriuje.

Šis naujas sprendimas leidžia išsaugoti kompanijos „John Deere", kaip lyderiaujančios hibridinių mašinų kūrime, pozicijas. Priminsime, pirmasis serijinis dyzelinis-elektrinis traktorius JD 7530 E-Premium pristatytas 2007 m., o ant kulnų lipantis gamintojas „Fendt" (grupė AGCO) pirmąją eksperimentinę tokio tipo mašiną pristatė tik 2013 m. Kol kas, deja, „Fendt" hibridinių traktorių serijiniu būdu dar negamina.

Kituose „Mano ūkio" numeriuose skaitykite apie naujus kitų kompanijų traktorių modelius