23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2015/11
Kompaktiniai didelės galios traktoriai
  • Dainius ŠIŠLAVAS, ASU
  • Mano ūkis

Kompaktinių didelės galios mašinų segmentas atsirado prieš trylika metų. Nors šie traktoriai ne patys populiariausi rinkoje, tačiau jų gretos gausėja - šiandien čia jėgas bando jau keturi gamintojai.

Kompaktiniuose didelės galios modeliuose stengiamasi apimti iškart dviejų klasių traukos mašinų privalumus, t. y. gabaritais ir manevringumu nedaug nutolti nuo aukštesnių vidutinės galios modelių, tačiau užtikrinti didesnę už pastaruosius traukos galią. Dažnai kompaktiniai didelės galios modeliai yra galingiausios mašinos, prie kurių gali būti įrengiami priekiniai krautuvai. Tokius siūlo kompanijos „Ålö" (jos produkcija platinama su „Quicke" ir „Trima" prekių ženklais), „Stoll".

Dviejų klasių sandūroje esantys modeliai yra ne tokie populiarūs, todėl juos konstruojant pasirenkama ta pati strategija: dalis pagrindinių mazgų (variklis, transmisija, centrinė pavara ir priekinis varantysis tiltas) yra unifikuoti arba su didelės, arba su vidutinės galios modeliais. Neretai šiame segmente naudojami ankstesnių kartų didelės galios traktorių konstrukciniai elementai, pavyzdžiui, transmisijos, varantieji tiltai. Išskyrus „Case IH Optum CVX", visi kompaktiniai didelės galios traktoriai gaminami su didelės galios mašinų kabinomis.

Kam reikalingi tokie hibridai?

Taikant intensyvaus žemės dirbimo technologijas, net įprasto darbinio pločio (4-6 m) dirvos dirbimo ir sėjos agregatams vidutinės galios klasės traktoriaus traukos savybių nepakanka. Naudojant sunkesnius pakabinamus padargus, žemesnės klasės mašinos, net ir su ilgesne ratų baze, neužtikrina saugaus ir komfortiško darbo. Šias mašinas konstruoti pastūmėjo ūkių pageidavimas didesnės apimties darbus atlikti sparčiau ir ekonomiškiau, neinvestuojant papildomų lėšų į aukštesnio galios segmento mašinas.

Gamintojų vertinimu, kompaktinių didelės galios traktorių pirkėjas yra artimas didelės galios mašinų naudotojui. Tai daugiau kaip 200 ha valdantis ūkis, per metus šios klasės traktoriumi išdirbantis apie 900 mval. Jie naudojami ne tik dirvos dirbimo ir sėjos darbams (nuo 40 iki 75 proc. visos darbų apimties), bet ir žoliniams pašarams ruošti iki 9 m pločio žoliapjovių kompleksais, didelio našumo kintamos kameros ritinių presais ir presais-vyniotuvais, agreguoti su didelės talpos rinktuvinėmis priekabomis.

Kaip atskirti kompaktinius didelės galios traktorius nuo likusiųjų? Galima remtis bendrosios paskirties ratinių traktorių klasifikatoriumi, nurodančiu būtinąsias kiekvienai klasei savybes.

Traktorių klasių techninės savybės

  • Vidutinės galios traktoriai: 6 cl., 120-270 AG, bendroji masė 9,0-14,0 t.
  • Kompaktiniai didelės galios traktoriai: 6 cl., 210-310 AG, ratų bazė 2,9-3,0 m, bendroji masė 14,1-16,0 t.
  • Didelės galios traktoriai: 6 cl., nuo 250 AG, ratų bazė didesnė kaip 3,0 m, bendroji masė 16,1-24,0 t.

Atkreiptinas dėmesys, kad visų šiuolaikinių kompaktinių didelės galios traktorių ratų bazė yra vos 10 cm diapazone - nuo 2,9 iki 3,0 m. Nors traktoriaus New Holland T7.220-T7.270 su didesnį priekinių ratų pasukimo kampą užtikrinančia SuperSteer vairavimo sistema ratų bazė yra 2,98 m, tačiau jie yra aukštesnės klasės vidutinės galios modeliai, nes bendroji traktorių masė neviršija 13,0 t. Analogiškai klasei priskiriami ir Massey Ferguson 7619- 7626/7719-7726 modeliai, kurių ratų bazė yra net 3,0 m, tačiau bendroji masė neviršija 12,5 t (modeliai 7619 ir 7620) arba 13,0 t/14,0 t (modeliai 7622-7626/7719- 7726). Šie MF traktoriai nuo standartinių vidutinės galios mašinų skiriasi 12-15 cm ilgesne ratų baze ir atitinkamai dėl to didesne bendrąja mase. Skirtingai negu didelės galios traktoriai, pavyzdžiui, Fendt 900 Vario S4, John Deere 8R, kompaktinių didelės galios mašinų klasėje nėra nė vieno modelio su nepriklausoma hidropneumatine priekinių ratų amortizacijos sistema. Priežastis ekonominė.

Šiuo metu rinkoje tik keturi gamintojai siūlo kompaktinius didelės galios traktorius: „Case IH", „Claas", „Fendt" ir „John Deere". Pirmoji 1992 m. šį segmentą atrado kompanija „John Deere", o naujausias šioje nišoje - bendrovės „Case IH" modelis Optum CVX, kuris yra vienas iš pretendentų į „Metų traktoriaus 2016" titulą. Tikėtina, kad artimiausiu metu šį segmentą papildys su Case IH Optum CVX unifikuotos kompanijų „New Holland" ir „Steyr" mašinos. Traktorių gamybos geografija taip pat plati: nuo Prancūzijos („Claas"), Austrijos („Case IH"), Vokietijos („Fendt") iki JAV („John Deere").

Kas buvo pirmasis?

Trys pirmosios John Deere 7000 serijos modeliai (7600, 7700 ir 7800), apimantys 130-170 AG diapazoną pristatyti 1992 m. Jie ir laikomi pirmaisiais kompaktiniais didelės galios traktoriais.

Pradiniame modelyje buvo montuojamas iš 6000 serijos žinomas 6 cl., 6,8 l darbo tūrio variklis, pusiau dinaminė pavarų dėžė PowrQuad (teisybės dėlei, šiuose modeliuose ir tik juose buvo galima originali, tačiau retai naudojama John Deere-Funk dinaminė 19F/7R transmisija Powershift) ir kabina. Likusiuose dviejuose modeliuose buvo montuojamas 6 cl., 7,6 l darbo tūrio variklis, analogiškas kaip didesnės galios 8100-8300 modeliuose. Palyginti su tuometine 6000 serija, kompaktinių didelės galios John Deere traktorių konstrukcinė masė buvo 1,3-1,5 t didesnė.

John Deere 7000 serijos traktoriai buvo modernizuoti du kartus: 1997 ir 2001 m. Per šį laikotarpį gama išsiplėtė iki 5 modelių, apimančių 140-190 AG diapazoną. Šiuo etapu vietoje senstelėjusių 6 cl., 7,6 l darbo tūrio variklių pradėti naudoti nauji 8,1 l darbo tūrio jėgos agregatai, analogiški 8000 ir 8010 serijoms, įrengtos pažangesnės pusiau dinaminės pavarų dėžės AutoQuad su automatiniais pavarų perjungimo režimais ir pirmą kartą šioje klasėje - bepakopės AutoPower transmisijos. Skirtingai nuo John Deere 6020 serijos, 7010 serijoje naudotos bepakopės transmisijos buvo ne „ZF Eccom", bet originalios, „John Deere-Funk" konstrukcijos. Tai pirmosios kartos bepakopės transmisijos. Palyginimui, šiuo metu naudojamos jau trečiosios kartos John Deere IVT pavarų dėžės. Papildomai 7010 serijos traktoriuose buvo galima užsisakyti priekinį tiltą su hidropneumatine amortizacijos sistema TLS.

Antroji 7000 serijos traktorių karta pristatyta 2003-aisiais. John Deere 7020 serijos traktoriai, kurių galia padidėjo iki 234 AG, labai pasikeitė. Pirmiausia, įsigaliojus Etapo II/Tier 2 taršos reikalavimams varikliuose, pradėta naudoti Japonijos kompanijos „Denso" didelio slėgio akumuliatorinė degalų įpurškimo sistema Common Rail. Dėl įdiegtos daugiavožtuvinės skirstymo sistemos (kiekviename cilindre - po 4 vožtuvus) iš esmės pasikeitė cilindrų galvutės konstrukcija. Varikliai, kaip ir anksčiau, buvo unifikuoti su 6020/8020 serijos traktoriuose naudojamais jėgos agregatais.

Be to, pusiau dinaminės pavarų dėžės PowrQuad ir AutoQuad tapo dar išmanesnės - mechaniškai perjungus aukštesnį arba žemesnį diapazoną, pavarų dėžės valdymo procesorius, atsižvelgdamas į važiavimo greitį ir variklio sūkius, automatiškai parinkdavo tinkamiausią iš 4 pavarų. Šią galimybę nurodo papildomas indeksas „Plus".

John Deere 7020 serijos traktoriuose pirmą kartą pradėtos naudoti kabinos, unifikuotos su didelės galios 8020 serija. Dėl kabinos lubose įrengtų specialių rezonatorių triukšmo lygį joje pavyko sumažinti iki rekordinių 72 dB(A). Už papildomą mokestį buvo galima užsisakyti pirmąją vairuotojo sėdynę su aktyviąja amortizacijos sistema.

Antrosios kartos traktoriai buvo modernizuoti 2006-aisiais, jiems suteiktas indeksas 7030. Modernizuoti mašinas reikėjo pirmiausia dėl griežtesnių Etapo IIIA/Tier 3 taršos normų. Dar kartą patobulinti varikliai: be išorinės išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemos EGR pradėta naudoti galios didinimo sistema IPM. Šios klasės traktorių galia padidėjo iki 250 AG. Beje, John Deere 7030 serijos traktoriai tapo pirmaisiais šioje kompaktinių mašinų klasėje, kurių varikliuose buvo įdiegta galios didinimo sistema.

Išpopuliarėjus tiksliojo ūkininkavimo sistemoms (TŪS), 7030 serijos traktoriai patobulinti, juose įdiegta automatinio vairavimo sistema AutoTrac su GreenStar 2 valdymo terminalu, kuris per ISO-Bus liniją įjungtas į bendrą su traktoriaus valdymo sistema tinklą.

Trečiosios kartos kompaktinės didelės galios klasės traktorių pasirodymą taip pat lėmė nauji, Etapo IIIB/Tier 4i taršos reikalavimai. Traktoriaus koncepcija labai pasikeitė. Atsisakyta rėminės konstrukcijos: vietoje ištisinių rėmo sijų ir tarp jų įrengtų agregatų traktoriaus liemenį, analogiškai didelės galios 8R modeliams, sudarė nuosekliai sujungti agregatų korpusai.

Pirmuosiuose 2011 m. pristatytuose nauju indeksu pažymėtuose 7R serijos traktoriuose buvo įrengti dar kartą modernizuoti 6 cl., 6,8 l ir 9,0 l darbo tūrio iki 280 AG varikliai. Išorinę išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemą papildė oksidacinis katalizatorius DOC ir regeneracinis suodžių filtras DPF. „John Deere Power Systems" (JDPS) kartu su „Cummins" ir „Perkins" kompanijomis žemės ūkio mašinose pasirinko šią taršos mažinimo strategiją. Be to, JDPS įdiegė originalią slegiamo oro aušinimo sistemą, kurios, deja, 2013 m. atsisakė. Modelių gama nuo 3 padidėjo iki 5.

Prieš dvejus metus iki parodos „Agritechnica" pristatyti atnaujinti 210 iki 290 AG 7R serijos traktoriai. Nors formaliai traktoriai atitiko tuos pačius Etapo IIIB/Tier 4i kenksmingų deginių emisijos reikalavimus, juose slypėjo daug techninių naujovių. Pirmiausia, iš slegiamo į traukiamo oro pro radiatorių pakeista variklio aušinimo sistema, t. y. grįžta prie įprastinės. Antra, traktoriuose įrengta šiandien pažangiausia dinaminė 23F/11R pavarų dėžė e23.

Kabinoje visi valdymo prietaisai sutelkti daugiafunkciame sėdynės porankyje. Tokią patogiausią valdymo koncepciją šiandien rinkoje, be „Fendt", siūlo tik „John Deere". Be naujos valdymo koncepcijos, iš esmės atnaujinta Sears sėdynės aktyvioji amortizacijos sistema, daug dėmesio skiriant valdiklių greitaveikai. Iš ankstesnės kartos modelių į 7R traktorius perkelta tradicinė hidropneumatinė kabinos amortizacijos sistema. Tiesa, paskutinės kartos mašinose ji atnaujinta, įdiegus automatinės lygio kontrolės sistemą.

Nuo praėjusių metų „John Deere" laipsniškai pereina į trečiąjį 7R modernizacijos etapą ir pristato Etapo IV/Tier 4f taršos normas atitinkančius modelius, kuriuose kenksmingų deginių emisija mažinama išorinių ir vidinių (variklinių) priemonių kompleksu: išorine išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR, oksidaciniu katalizatoriumi DOC, regeneraciniu suodžių filtru DPF, selektyvinio katalitinio redukavimo katalizatoriumi SCR su amoniako blokavimo katalizatoriumi AOC. Šie modernizuoti 7R serijos traktoriai yra pirmieji kompaktinių didelės galios John Deere mašinų segmente, kuriuose taršai mažinti naudojamas tirpalas AdBlue (DEF).

Rinkoje antrasis

Pirmosios kartos Claas Axion 800 pristatytas 2006-aisiais, prieš pat įsigaliojant Etapo IIIA/Tier 3 taršos normoms. Su šiuo metu gaminamu Axion 800 serijos traktoriumi pirmosios kartos mašina turi labai mažai ką bendro: mažiausiai pakeitimų tik pusiau dinaminėje Hexashift transmisijoje ir hidropneumatinėje priekinio tilto amortizacijos sistemoje.

Prieš dvejus metus pristatytas Claas Axion 800 yra iš esmės naujos konstrukcijos, antros kartos traktorius. Jis jau parengtas baigiamiesiems Etapo IV/ Tier 4f taršos reikalavimams. Šiais metais pristatytas galingiausias šios grupės modelis 870.

Traktoriuose montuojamas 6 cl., 6,7 l darbo tūrio FPT NEF6 serijos 215-280 AG variklis. Jame pritaikyta Hi-eSCR kenksmingų deginių emisijos mažinimo technologija, sujungianti tris nuosekliai įrengtus katalizatorius: oksidacinį DOC, selektyvinio katalitinio redukavimo SCR ir amoniako blokavimo CUC. Šiuose varikliuose nėra nei vidinės, nei išorinės išmetamųjų dujų recirkuliacijos, be to, alyvos keitimo intervalas juose pailgintas iki 600 mval.

Traktoriuje galimos dvi transmisijos: pusiau dinaminė Hexashift iš kompanijos „GIMA" su šešiomis eigoje perjungiamomis pavaromis ir diapazonais (analogiška pavarų dėžė, kurioje diapazonai perjungiami eigoje, tačiau nutraukiant galios perdavimą varantiesiems ratams naudojama ir Massey Ferguson 7600/7700 serijos traktoriuose kaip Dyna-6) ir bepakopė, padalyto galios srauto ZF Terramatic transmisija TMG 25/TMG 28. Pastaroji yra šiek tiek mažesnėms apkrovoms pritaikyta transmisija, naudojama didelės galios Claas Axion 900 ir Deutz-Fahr 9 TTV serijos traktoriuose. Priekinis tiltas su hidropneumatine amortizacijos sistema trijuose galingiausiuose modeliuose 840,850 ir 870 yra sustiprintas, todėl priekinius ratus, siekiant padidinti mašinos trauką ir sumažinti dirvos suslėgimą, taip pat galima dvejinti. Galiniai traktoriaus ratai, kaip įprasta šiame segmente, gali būti iki 2,05 m skersmens. Palyginimui, didelės galios mašinose pastarųjų skersmuo gali siekti 2,15 m. Svarbu, kad šiuose traktoriuose galimi 4 greičių galiniai GTV, kur du greičiai - ekonominiai: 540E ir 1000E.

Traktoriaus kabina, palyginti su pirmtaku, visai nauja. Tratorius Claas Axion 800, kaip ir Fendt 800 Vario S4, gali turėti nepriklausomą kabinos amortizacijos sistemą su automatinės lygio kontrolės sistema. Tačiau ši amortizacija yra ne pneumatinė: „Claas" montuoja elastingą mechaninę kabinos pakabą. Pati kabina unifikuota su Axion 900 serijos traktoriais.

Claas Axion 800 gali būti dviejų bazinių lygių: CIS, kai hidraulinio skirstytuvo sekcijos valdomos mechaniškai, ir Cebis, kuriame įrengtas daugiafunkcis sėdynės porankis su valdymo terminalu. Visos skirstytuvo sekcijos čia valdomos elektrohidrauliškai.

Vienintelis su slėgio padangose reguliavimo sistema

Trečiasis gamintojas, įžengęs į kompaktinių didelės galios traktorių segmentą, yra kompanija „Fendt". Skirtingai nei „John Deere", Vokietijos Premium klasės traktorių gamintojas jį atrado po beveik dešimtmečio.

Pirmieji Fendt kompaktiniai didelės galios traktoriai pristatyti 2010-aisiais. Fendt 800 Vario SCR gamą sudarė keturi modeliai, apimantys 226-287 AG diapazoną. Naujoji 800 Vario serija neturi nieko bendro su 2002-2011 m. gamintais vidutinės galios modeliais.

Nors traktoriaus formatas Vokietijos gamintojui buvo naujas, konstrukciškai tai nebuvo unikalus kūrinys: 6 cl., 6,1 l darbo tūrio Deutz AG variklis buvo unifikuotas su naudojamu Fendt 700 Vario SCR modeliuose, o Fendt Vario ML200 transmisija buvo naudojama 2002-2006 m. gamintos Fendt 900 Vario serijos traktoriuose. Kabina taip pat buvo „pasiskolinta" iš naujosios Fendt 900 Vario SCR traktorių serijos.

Fendt 800 Vario SCR traktoriai, pirmą kartą pristatyti 2010 m., tapo vieninteliais šiame segmente tik su bepakope, padalyto galios srauto transmisija. Be to, tai buvo didelės galios traktoriai su mažiausio darbo tūrio varikliu. Visa tai, palyginti su kitų kompanijų varžovais, šiems modeliams leido tapti ekonomiškiausiais segmento traktoriais.

Pirmosios kartos Fendt 800 Vario SCR išsiskyrė kaip vieninteliai, galintys važiuoti didžiausiu 60 km/val. greičiu. Didžiųjų traktorių pavyzdžiu juose buvo įrengta dinaminio stabilumo kontrolės sistema FCS, neleidžianti traktoriui svirti kelio vingiuose, didesniu kaip 20 km/val. greičiu įveikiant posūkius. Panašiai, kaip John Deere 7R, Fendt traktoriai turėjo adaptyvią vairavimo sistemą, išlaikančią trajektorinį mašinos stabilumą, važiuojant didesniais greičiais, ir užtikrinančią geresnį atgalinį ryšį.

Atnaujinti Fendt 800 Vario S4 serijos traktoriai gaminami nuo 2013-ųjų. Jų modernizacija pirmiausia susijusi su nuo 2014 m. sausio 1 d. įsigaliojusiais griežtesniais Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimais. Atnaujintuose S4 modeliuose įrengti varikliai su dviejų pakopų turbokompresorinio pripūtimo sistema. Abu nuosekliai sujungti turbokompresoriai - pastovios geometrijos (FGT). Nauji ekologiniai reikalavimai nulėmė ne tik didesnio, iki 2 000 bar slėgio, degalų įpurškimo sistemos Common Rail, bet ir papildomų išorinių bei vidinių kenksmingų deginių emisiją mažinančių priemonių įrengimą. Taršai mažinti varikliuose panaudota išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema EGR, oksidacinis katalizatorius DOC ir katalitinis arba pasyvusis suodžių filtras CDPF (CSF). Fendt 800 Vario S4 tapo pirmąja šio segmento mašina su pastovios galios varikliais.

Kartu Fendt 800 Vario S4 vieninteliai šiame segmente, į kurių konstrukciją integruota slėgio padangose reguliavimo sistema VarioGrip. Priekinis šių traktorių elektrohidraulinis keltuvas taip pat gali būti su kontaktinio slėgio reguliavimo sistema PRC, išsaugančia pastovų priekyje agreguojamo įrenginio darbinių dalių dirvos paviršiaus slėgį. Kabinoje pasikeitimų nedaug, iš kurių esminis - naujas 10,4" įstrižainės terminalas su didelės raiškos skystųjų kristalų LED ekranu, padengtu specialia, abrazyviniam poveikiui atsparesne danga. Nuo sekančių metų pradžios šios serijos traktoriai bus keturių bazinės įrangos lygių: Power, Power Plus, Profi ir Profi Plus.

Naujausia mašina pretenduoja į prestižinį apdovanojimą

Neturėtų stebinti, ketvirtasis kompaktinių didelės galios mašinų gamintojas - grupė CNH. Sudėjus visus prekės ženklus („Case IH", „New Holland" ir „Steyr"), grupė CNH daugumoje Europos šalių pernai užėmė pirmąsias reitingų vietas Austrijoje, Danijoje, Belgijoje, Italijoje, Ispanijoje, Čekijoje, Lenkijoje, Slovėnijoje, Bulgarijoje. Taip pat ir Lietuvoje.

Rugpjūtį pristatyti kol kas du Case IH Optum CVX modeliai. 288 ir 313 AG pajėgumo traktoriuose sumontuotas toks pat, kaip ir Claas Axion 800, 6 cl., 6,7 l darbo tūrio FPT NEF6 serijos variklis, atitinkantis Etapo IV/Tier 4f taršos reikalavimus. Kenksmingų deginių emisija mažinama Hi-eSCR technologija. Variklio pripūtimo sistemoje, kaip Claas Axion 800 ir John Deere 7R (tik su 9,0 l darbo tūrio varikliu) atveju, naudojamas vienas, tačiau kintamos geometrijos turbokompresorius (VGT).

Transmisijos - tik bepakopės, savos CNH konstrukcijos. Taigi, šiandien greta Fendt 800 Vario S4 tai vienintelis traktorius, kuris siūlomas tik su efektyviausiu, bepakopiu greičio reguliavimu, tačiau skirtingai nuo Fendt modelio, Case IH Optum CVX traktoriaus didžiausias greitis yra 50 km/val. Kad tai yra naujos konstrukcijos mašina, rodo ir 4 greičių galinis GTV, kurio du greičiai ekonominiai: 540E ir 1000E. Priekinis GTV gali būti 2 greičių.

Case IH Optum CVX iš varžovų išsiskiria stabdžių antiblokavimo sistema ABS, trečiosios kartos ISO-Bus protokolu, leidžiančiu per šią liniją prijungtam agregatui valdyti traktorių.