23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2015/09
Pažinti traktorių pradedame nuo kabinos
  • Dainius ŠIŠLAVAS
  • Mano ūkis

Rinkodaros ekspertai pastebi, kad, renkantis traktorių, kabinai tenka kone lemiamas vaidmuo. Būkite tikri - gamintojai tai žino, todėl stengiasi pateikti vis įdomesnių naujovių.

Projektuojant būsimą traktorių, kabinai tenka svari investicijų dalis. Mažiausiai 6 modelių grupėje, apimančioje mažos, vidutinės ir didelės galios klases, gamintojai apsiriboja trim, rečiau - keturiais bazinių kabinų modeliais.

Naujausias kabinas nuo suprojektuotų paskutiniame praėjusio amžiaus dešimtmetyje konstrukcijų skiria keli požymiai:

  • mažiau statramsčių: 6 statramsčių konstrukcijos keičiamos į 5 ir 4 statramsčių kabinas;
  • didelės galios traktorių kabinose atsisakoma dešinės pusės durelių;
  • atsisakoma į viršų atveriamo priekinio lango, vietoje jo naudojamas geresnį matomumą užtikrinantis ir daugiau standumo konstrukcijai suteikiantis vientisas įklijuojamas stiklas;
  • vidutinės ir mažos galios traktoriuose atsisakoma viršutinio priekinio kabinos skersinio, šią zoną įstiklinant;
  • visų galios klasių traktoriuose plačiau taikomos nepriklausomo tipo mechaninės ir pneumatinės kabinos amortizacijos sistemos.

Pramonėje yra pavyzdžių, kai kabinos gaminamos atskirose gamyklose. Žinant projektavimo, sertifikavimo ir gamybos sąnaudas, gamintojai jas naudoja kitose jų pačių gaminamose savaeigėse mašinose (pavyzdžiui, AGCO, „John Deere" jas naudoja savaeigiuose purkštuvuose) arba noriai jas tiekia (pavyzdžiui, „Claas", CNH) specializuotiems savaeigių mašinų (cukrinių runkelių nuėmimo, bulvių kasimo ir kt. kombainų) gamintojams.

Traktoriaus kabina pirmiausia skirta apsaugoti operatorių nuo nepalankių klimato sąlygų: oro temperatūros, kritulių, vėjo, saulės spindulių. Taip pat ir nuo nepalankių darbinės aplinkos veiksnių: dulkių, išmetamųjų dujų, šilumos, sklindančios nuo variklio, transmisijos ir hidraulinės sistemos mazgų bei jų keliamo triukšmo, kenksmingų technologiniame procese naudojamų medžiagų. Ji yra ir viena apsaugos nuo avarinių situacijų (mašinos apvirtimo ar pavojingo krovinio užkritimo) priemonių. Tai reglamentuoja ROPS (apsaugos nuo virtimo konstrukcijų) ir FOPS (apsaugos nuo krintančių daiktų) reikalavimai.

Kabinos vidaus architektūra didelę įtaką turi operatoriaus veikimo laisvei, valdymo patogumui ir darbinių funkcijų atlikimui. Konstruktoriai tai žino, todėl stengiasi kuo labiau padidinti operatoriaus darbo zonos erdvę, palengvinti patekimą į kabiną ir pašalinti jos viduje bei išorėje matomumą ribojančius elementus. Taip nutiko su oro valytuvu ir išmetimo vamzdžiu. Dabar oro valytuvo imtuvas įrengiamas po variklio gaubtu arba, kaip ir išmetimo vamzdis, iškeliamas šalia kabinos statramsčio.

Gabaritinis aukštis

Dauguma gamintojų mažos ir vidutinės galios klasės traktorius siūlo su dviejų skirtingų aukščių kabinomis. Bazinė kabinos konstrukcija nesikeičia, tačiau, pakeitus jos stogą, gabaritinį traktoriaus aukštį galima sumažinti 120-140 mm, pavyzdžiui, bendrą Case IH Maxxum / New Holland T6 aukštį taip galima sumažinti iki 2 780 mm, o Claas Arion 400 - iki 2 480 mm. Tai patogu gyvulininkystės ūkiams, kuriuose traktoriai turi dirbti senos statybos pastatuose žemomis lubomis. Mažesnis gabaritinis aukštis ne be kompromisų: kartais tenka atsisakyti oro kondicionavimo ir efektyvesnės ventiliacijos sistemos.

Matomumas ir judėjimo patogumas

Didelės galios traktoriuose kabinos statramsčių skaičius mažinamas (vietoj šešių - penki, kituose vietoj šešių ir penkių - keturi), siekiant padidinti matomumo zoną aplink traktorių, sumažinti dėl papildomų statramsčių susidarančias „juodąsias dėmes". Kai mažiau statramsčių, susidaro didesnės erdvės pojūtis, o toliau įrengti durelių lankstai ir plačiau atvertos durelės leidžia ne tik lengviau patekti į kabiną, bet ir saugiau iš jos išlipti. Tai yra juo svarbiau, kuo operatoriaus judėjimas intensyvesnis. Kad geriau matytųsi agreguojama mašina, ypač jos prikabinimo zona, yra naudojamas išgaubtas galinis stiklas.

Penkių arba keturių statramsčių kabinoje įrengtos tik vienerios, kairės pusės, durelės. Dešinėje pusėje - vientisas panoraminis stiklas. Šis sprendimas patogus dėl dviejų priežasčių. Pirmoji - vis daugiau valdymo funkcijų, įskaitant didelės įstrižainės valdymo terminalą, sutelkiama dešiniajame sėdynės porankyje, todėl gerokai mažiau erdvės operatoriui judėti šia kryptimi. Antroji - vientisas panoraminis stiklas suteikia papildomo standumo kabinos konstrukcijai ir taip pat pagerina matomumą. Tai svarbu, stebint platesnių agregatų darbą, dirbant su šlaitinėmis žoliapjovėmis, augalų liekanų smulkintuvais. Kartais tokios penkių statramsčių kabinos siūlomos papildomai, kartu pasirenkant saugų polikarbonatinį stiklą (pvz., Massey Ferguson Panoramic, Valtra SVC360 kabinos). Kai kurie gamintojai gali pasiūlyti ir dešinės pusės vientiso panoraminio stiklo dureles, tačiau funkcionalumo sąskaita prarandamas didesnis kabinos standumas, kurį suteikia įklijuojamas stiklas.

Šiuolaikinių mažos ir vidutinės galios traktorių kabinos įstiklinimo plotas būna net 6 m2, o kai kuriais atvejais jis yra didesnis, pavyzdžiui, Fendt VisioPlus kabinos - 6,2 m2. Palyginimui, Valtra N3 serijos traktorių bazinės kabinos įstiklinimo plotas siekia 5,7 m2.

Vidinis tūris

Jei tokios pačios kabinos montuojamos kelių galios klasių traktoriuose, jas siekiama daryti kuo erdvesnes. Tai bendra tendencija. Pavyzdžiui, Deutz-Fahr 6, 7 ir 9 serijos traktoriuose naudojamos kabinos vidinis tūris siekia 3 m3, Fendt 500 / 700 Vario ir 300 Vario S4 - 2,52 m3.

Triukšmingumas

Šiuolaikinių traktorių kabinose triukšmo lygis gana žemas - maždaug 67-70 dB(A). Prieš 10-15 metų geru buvo laikomas 71-73 dB(A) rodiklis. Žinoma, šis skaičius rodo ne vien gerą kabinos apsaugą nuo pašalinio triukšmo, bet ir ūgtelėjusį bendrą mašinos techninį lygį. Pavyzdžiui, variklio triukšmą gerokai sumažino nuo 2003 m. pradėtos diegti akumuliatorinės, didelio įpurškimo slėgio common rail maitinimo sistemos.

Kabelių kreipiančiosios

Kabina turi būti sandari, todėl agreguojamų mašinų valdymo terminalų kabeliams nutiesti naudojamos individualios kreipiančiosios su specialiais, kiekvienam kabeliui skirtais guminiais užspaudikliais. Tokie yra Deutz-Fahr, Fendt traktoriuose ir jie yra gerokai efektyvesni už anksčiau naudotus vientisus tarpiklius, pagamintus iš elastingos gumos.

Priekinis stiklas

Šiuolaikiniai mažos ir vidutinės galios traktoriai projektuojami kartu su priekiniais krautuvais. Todėl kabinų atveriamą viršutinę priekinio lango sekciją galima pakelti iki pat viršaus be pavojaus kliudyti krautuvo sijas. Taip priderinta yra OEM ir pagrindinių krautuvų gamintojų produkcija, tačiau pigesniųjų sijos ar skersiniai ne visada leidžia atverti langą iki kraštinės aukščiausios jo padėties.

Vientisas priekinis stiklas be atveriamos viršutinės sekcijos sudaro galimybę išvengti dviejų kabinos skersinių, užstojančių matomumą apatine kryptimi. Neabejotinai vientisas priekinis stiklas yra brangesnis, tačiau jis suteikia kabinai papildomo standumo ir operatorius gali gerai matyti priekinių ratų zoną.

Siekiant padidinti matomumą vertikalia kryptimi, naujausiose kabinose atsisakyta viršutinio kabinos skersinio. Kai kurių traktorių (Claas 400 Arion, Lindner Geotrac 4) šis sektorius įstiklinamas papildomu stikliniu intarpu, kituose naudojamas vientisas, viršuje lenktas panoraminis stiklas. Tokia yra naujoji VisioPlus kabina, montuojama visuose Fendt 500 / 700 Vario ir naujuosiuose 300 Vario S4 modeliuose. Šis papildomas įstiklintas sektorius užtikrina nuo 77 (Fendt 300 Vario S4 / 500 / 700 Vario) iki 100 o (Lindner Geotrac 4) vertikalų apžvalgos kampą.

Valytuvai

Kol kas vienintelis gamintojas, kompanija „Fendt", naudoja dviejų tipų priekinio stiklo valytuvus: įprastinius, kurių šluotelės darbo metu keičia kampą, ir vertikaliuosius arba vadinamuosius segmentinius, kurio kampas darbo metu nesikeičia. Nepaisant to, kad tokie valytuvai yra gremėzdiškesni, valomas didesnis stiklo plotas.

Mašinos operatoriui svarbus matomumas ne tik priekine ir viršutine kryptimis, todėl didelės galios traktoriuose Fendt 800 / 900 Vario S4 priekinio stiklo valytuvo darbinis kampas padidintas iki 300 o. Šis sprendimas leidžia padidinti operatoriaus matomumo kampą apatine kryptimi, todėl net ir lyjant lietui gerai matyti priekinių ratų padėtis.

Apšvietimo prietaisai

Įprastiniai halogeniniai ir net 2,5 karto už juos ryškiau šviečiantys dujų išlydžio (ksenoniniai) žibintai papildomi arba keičiami žibintais su didelio ryškio šviesos diodų (LED) lempomis, kurie yra ne tik ilgaamžiškesni, bet ir ekonomiškesni. Be to, jų vienintelių skaistis, bėgant laikui, beveik nesikeičia.

Kai kuriuose traktoriuose naudojamas kombinuotas apšvietimas ksenoniniais ir LED žibintais, užtikrinantis ne tik deramą skaistį, bet ir artimą natūraliam apšvietimui spalvą. Vidutinės ir didelės galios traktoriuje visą darbo zonos apšvietimo prietaisų rinkinį sudaro iki 20 žibintų, sumontuotų ant kabinos stogo ir statramsčių. Kai kurie ant stogo priekyje sumontuoti žibintai šviečia įstrižai ir taip užtikrina didesnį apšvietimo kampą. Taip šviečiančių žibintų neužstoja išmetimo ir oro paėmimo vamzdžiai, sumontuoti prie šoninių kabinos statramsčių.

Populiarėja apšvietimo laikmatis, kurį laiką neišjungiantis priekinių žibintų. Tai patogu namų link einančiam operatoriui.

Foninis apšvietimas

Naujos kartos traktoriuose vis dažniau naudojamas akių nevarginantis foninis valdymo prietaisų apšvietimas, ne tik patogus tamsoje ar prietemoje, bet ir sukuriantis išskirtinį jaukumą. Papildomas foninis LED apšvietimas naudojamas ir mašinos išorėje, pavyzdžiui, laipteliams į kabiną apšviesti. Pastarosios priemonės yra 2011 m. pristatytose Fendt VisioPlus kabinose.

Mikroklimatas

Daug dėmesio skiriama ne tik sprendimams, užtikrinantiems geresnį matomumą, gerai operatoriaus pasostės amortizacijai ir logiškam valdymo prietaisų išdėstymui, bet ir reikiamam mikroklimatui kabinos viduje sukurti. Tai gana sunkus uždavinys, sprendžiamas kompleksu priemonių, tarp kurių itin svarbios termoizoliacinės dangos, saugančios kabiną nuo įkaitusių mazgų ir specialūs stiklai, sulaikantys ir atspindintys infraraudonąją spinduliuotę.

Aktyviosios priemonės taip pat nestovi vietoje: įrengiami našesni ventiliatoriai su daugiau reguliuojamų ortakių, efektyvesni oro kondicionierių garintuvai. Šių priemonių uždavinys - greičiau sušildyti ir atvėsinti kabinoje esantį orą, taip pat - greičiau ištirpdyti ant langų susidariusį ledą. Kai kuriuose traktoriuose galimas elektriškai šildomas galinis stiklas.

Daugumoje traktorių be įprasto oro kondicionieriaus galima įrengti klimato kontrolės sistemą, tiksliai palaikančią nustatytą kabinos vidaus temperatūrą.

Kabinos amortizacijos sistemos

Kabinos be amortizacijos sistemos dažniausiai naudojamos tik mažos galios bazinės įrangos traktoriuose. Aukštesnių klasių traktoriuose bazine priimta laikyti pusiau priklausomo tipo mechaninę kabinos amortizaciją. Beveik visais atvejais už papildomą mokestį ją galima pakeisti į efektyvesnę pneumatinę arba hidraulinę pusiau priklausomo tipo amortizacijos sistemą, kuri pagal įrengto padėties jutiklio duomenis automatiškai kontroliuoja kabinos lygį.

Pneumatinės kabinos amortizacijos eiga yra didesnė (iki ± 40 mm) ir jai būtinas oro kompresorius, tačiau, jei traktoriuje įrengta pneumatinė stabdžių sistema prikabinamiems padargams, mechaninę amortizaciją pakeisti pneumatine nebrangu. Hidraulinė amortizacijos sistema, tradiciškai naudojama John Deere, Massey Ferguson traktoriuose, yra integruota į hidraulinę traktoriaus sistemą, todėl, kai nėra oro kompresoriaus, ją įrengti pigiau. Šiuo atveju atsižvelgta į tai, kad kai kuriose šalyse hidraulinė stabdžių sistema yra populiaresnė už pneumatinę.

Kai kuriuose traktoriuose (Case IH Steiger / Quadtrac, Claas 500/600 Arion ir 800/900 Axion, Fendt 500-900 Vario) gali būti naudojamos efektyviausios nepriklausomo tipo mechaninės arba pneumatinės kabinos amortizacijos sistemos. Visose amortizacijos sistemose įrengti skersiniai stabilizatoriai - Panaro trauklės, efektyviai slopinančios kabinos švytavimus skersine kryptimi.

Naujausios pneumatinės ir hidraulinės kabinos amortizacijos sistemos yra pusiau aktyvios. Jose įrengti vienas ar keli kabinos padėties jutikliai, atsižvelgiant į kurių signalus yra keičiamos pakabos elastingųjų elementų charakteristikos. Tokios sistemos kabinos švytavimus slopina efektyviausiai.

Speciali apsauga

Dažniausiai tai susiję su apsauga nuo krentančių objektų (FOPS reglamentas). Priklausomai nuo atliekamų technologinių operacijų, gamintojai gali pasiūlyti tiekėjus, specialiai parengiančius kabinas dirbti miške. Kol kas vienintelis gamintojas, kompanija „Valtra", specialiai šiam darbui siūlo OEM kabinas su saugiais polikarbonatiniais stiklais, įstiklinta galine stogo dalimi ir specialia vamzdine apsauga, įrengta per visą stogo perimetrą. Šoniniai ir galinis kabinos langai gali būti iš grūdinto stiklo arba taip pat polikarbonatiniai.

Dirbant su priekiniu krautuvu, papildoma stogo apsauga taip pat aktuali. Kai kurie gamintojai, pavyzdžiui, „Massey Ferguson", siūlo specialias metalines groteles, įrengiamas virš įstiklintos priekinės Visio kabinos stogo dalies.

Specialios kabinos su reguliuojamu viršslėgiu

Šios kabinos pritaikytos dirbti su pakabinamaisiais arba prikabinamaisiais lauko ir sodo purkštuvais. Kai kuriuose specialiosios paskirties traktoriuose, pavyzdžiui, Antonio Carraro Ergit 100, įrengiamos IV saugumo klasės kabinos su reguliuojamu viršslėgiu.

Modernus gamybos centras Vokietijoje

Vieną iš atskirų kabinas gaminančių gamyklų turi grupė AGCO. Vokietijos Bavarijos regione, Asbache-Baumenhaime (Asbach-Bäumenheim), įsikūrusi gamykla tiekia penkių tipų kabinas visų klasių Fendt traktoriams. Gamykloje, kurioje dirba 1 200 darbuotojų, per metus pagaminama iki 18 tūkst. kabinų, kurių pakanka ne tik naujiems traktoriams, bet ir atsargoms - atkurti per nelaimingus įvykius sugadintą kabinos geometriją labai sunku ir brangu, todėl ekonomiškai naudingiau yra užsakyti naują.

Nepaisant to, kad minėtoje gamykloje gaminamos penkių tipų visų klasių naujų Fendt traktorių bazinės kabinos, joje gali būti surinkta ir ankstesnės kartos mašinos kabina. Įvertinus visus šiuo metu gaminamus Fendt traktorių modelius ir jų modifikacijas, bendras kabinų įrangos variantų skaičius viršija 20 tūkstančių.

Būsimosios kabinos karkasą formuoja 70 m ilgio konvejeris, kuriame yra 12 technologinių operacijų, iš kurių septynios fiziškai sunkiausios, labiausiai užterštos kenksmingomis dujomis ir dūmais - visiškai automatizuotos. Automatizuota suvirinimo linija nesunkiai leidžia prisitaikyti prie besikeičiančio gaminių poreikio: 20 proc. pokytis įvertinamas akimirksniu.

Karkasas iš įvairaus profilio skersinių suvirinamas septyniais etapais, naudojant aktyviąsias apsaugines dujas, t. y. MAG suvirinimo būdą. Automatinėje linijoje įdarbinta 19 septynašių suvirinimo robotų, kurie ne tik savaime prisiderina prie kabinos tipo, bet ir gali perimti bet kurį iš suvirinimo etapų.

Robotai, įrengti trijuose paskutiniuose etapuose, turi specialius lazerinius jutiklius, kurie padeda įvertinti etaloninių koordinačių ir realaus gaminio matmenų neatitikimą. Kiekviename etape suvirinimo parametrai yra individualiai priderinami konkrečiam gaminiui. Speciali programinė įranga leidžia projektuotojui stebėti visų robotų darbą ir nuotoliniu būdu atlikti pakeitimus, kurie iškart įtraukiami į procesą, nestabdant linijos.

Kabinai užbaigti skirti šeši rankinio suvirinimo etapai, kuriuose taikomi abu populiariausi suvirinimo būdai: MIG (suvirinimas inertinėse apsauginėse dujose) ir MAG. Nors paskutiniuose etapuose suvirinimas rankinis, tačiau kabinos transportavimas ir pozicionavimas atliekamas automatiškai, nepriklausomai, kokio tipo kabina tuo metu yra suvirinama. Taip užtikrinamas reikiamas gaminio tikslumas.