23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2015/08
Priekiniai traktoriaus svoriai: daugiau negu tik svoriai
  • Kastytis LAURINAITIS, ASU
  • Mano ūkis

Traukos jėga, kurią gali išvystyti traktorius, priklauso ne tik nuo jo variklio galingumo. Labai svarbus ir traktoriaus svoris. Tinkamas padangų sukibimas su kelio paviršiumi ar dirva priklauso nuo mašinos balastavimo – bendros traktoriaus masės ir jos pasiskirstymo tarp ašių.

Traktorių priekinių ašių apkrovai padidinti naudojami betono, ketaus blokai ir įvairios jų kombinacijos. Kai tinkamai parinktas balastinis svoris, traktoriaus ratai mažiau buksuoja, sumažėja degalų sąnaudos.

Dirbant su priekiniu galios tiekimo velenu ar atliekant transporto darbus, pakanka mažesnės masės priekinių svorių. Dirbant laukuose su didelės traukos galios reikalaujančiais padargais, svorių masė didinama. Dėl per mažos traktoriaus apkrovos ne visai išnaudojama visų varančiųjų ratų pavara, mašiną sunkiau vairuoti. Reikalaujama, kad traktoriaus priekinės ašies apkrova būtų mažiausiai 20 proc. visos traktoriaus masės.

Priekinės ašies apkrovos balansą nesunku pažeisti: prikabinkite sunkų plūgą traktoriaus gale ir galinė ašis bus perkrauta, o priekinės ašies apkrova gerokai sumažės. Vairuoti traktorių, kurio priekinė ašis tuoj tuoj pakils nuo žemės, sunku ir pavojinga. Sumontavus priekinį svorį, ašių apkrovos balansas pagerėja. Apkraunant priekinę ašį, persistengti taip pat nereikėtų. Dėl per didelės priekinės ašies apkrovos greičiau dėvisi padangos, labiau slegiama dirva. Gerai, jeigu pavyksta svorius paskirstyti taip, kad ašių apkrova pasiskirstytų pagal tokias proporcijas: priekinei tektų 40, o galinei – 60 proc. Yra ne vienas sprendimo variantas, padedantis pasiekti tinkamą traktoriaus ašių apkro-vą, o balastiniai svoriai šiandien gali atlikti ir daugiau papildomų funkcijų.

Priekinių svorių pasirinkimas

Kokią balastinio svorio medžiagą pasirinkti, sprendžia patys žemdirbiai. Labiausiai paplitę betono ir metalo balastiniai svoriai. Šių medžiagų tankis siekia apie 2,4–2,5 kg/l. Tokio tankio apie 800 kg svoris užima maždaug 320 l tūrį. Jei reikia labiau kompaktiško svorio, tuomet jam gaminti naudojami magnetito, ketaus ar plieno gaminiai.

Magnetito ir betono mišinio svorio tankis apie 4 kg/l. Apie 800 kg tokio mišinio svoris užima 200 l tūrį. Ketaus liejinio tankis 7,2 kg/l, tad 800 kg svoris užims 111 l, o plieninio svorio tūris dėl dar didesnio medžiagos tankio (7,85 kg/l) tik 100 l. Gaminti priekinius svorius iš didesnio tankio medžiagos yra geriau, nes, pavyzdžiui, iš betono pagamintas 1 800 kg svoris užima 720, o iš ketaus – tik 250 l tūrį. Mažesnės konstrukcijos gaminys neužstoja priekinių žibintų, neblogina kelio matomumo.

Tvirtinimo vietos įtaka

Tinkamai pasiskirstyti traktoriaus apkrovos priekinei ir galinei ašiai įtakos turi ne tik priekinio svorio dydis, bet ir jo tvirtinimo vieta, t. y. atstumas iki priekinės ašies. Traktoriui balastuoti 600 kg svoris, sumontuotas prie traktoriaus rėmo be priekinės hidraulinės pakabos, turi mažesnę įtaką negu tas pats svoris, prikabintas ant priekinės hidraulinės pakabos.

Atstumas nuo priekinio svorio iki priekinės ašies padidėja dėl hidraulinės pakabos išilginių traukių (šlaunų). Juo šis atstumas didesnis, tuo priekiniai ratai didesne jėga spaudžiami prie žemės, bet toli priekyje esantis svoris riboja matomumą, padidėja tikimybė šiuo svoriu ką nors užkliudyti.

Prieš 10 metų kompanija „Claas“ parodoje „Agritechnica“ pristatė 500 kg masės priekinio svorio modelį, kuris, priklausomai nuo atliekamo darbo (lauko ar transporto), skirtingai apkrauna priekinę traktoriaus ašį. Dirbant laukuose, svoris priekiniu hidrauliniu keltuvu išstumiamas į priekį. Taip priekinės ašies ratų apkrova padidėja iki 2 000 kg. Atliekant transporto darbus, svoris užkeliamas beveik ant variklio gaubto ir priekinės ašies ratų apkrova sumažėja iki 500 kg. Pačio traktoriaus svorio apkrova priekiniams ratams šiuo atveju nevertinama. Atrodytų toks prie atliekamo darbo prisitaikantis priekinio svorio modelis geras sprendimas: vykdant transporto darbus priekinės ašies apkrova sumažinama, dirbant laukuose – padidinama keturis kartus. Tačiau reikia nepamiršti, kad perkeliant svorį toli į priekį, galinės ašies apkrova sumažėja. Pagal fizikos dėsnius sverto posūkio ašies (šiuo atveju traktoriaus priekinės ašies) apkrova padidėja, priklausomai nuo pridedamo svorio ir jo tvirtinimo vietos.

Paveiksle pavaizduotas svertas S, padėtas ant dviejų A ir B atramų. Sverto masė 100 kg. Viename sverto gale padėtas svoris X, kurio masė 100 kg. Kitas svoris X, kurio masė taip pat 100 kg, gali būti padėtas viename iš keturių taškų 1, 2, 3, 4. Priklausomai nuo to, kuriame taške pritvirtinsime papildomą svorį X, atramų A ir B apkrovos keisis taip:

Jeigu atrama A būtų traktoriaus priekinė ašis, o atrama B būtų traktoriaus galinė ašis, tai, priekinį svorį pritvirtinus gana toli traktoriaus priekyje, galinę ašį galima ir visai nukrauti. Išstūmus svorį toli į priekį, apkraunamas traktoriaus rėmas. Kaip matyti iš lentelės, pridėjus papildomą svorį, atramų bendroji apkrova padidėja tiek, kiek sveria svertas, t. y. 100 kg. Tačiau atramų apkrova labiausiai priklauso nuo papildomo svorio tvirtinimo taško. Galbūt dėl šios priežasties kompanijos „Claas“ priekinio svorio modelis nebuvo paklausus.

Populiaresni svoriai, kurių masę galima padidinti papildomais elementais. Elementai prie pagrindinio svorio montuojami priekyje arba apačioje kregždės uodegos formos laikikliais su užraktais. Elementas, kuris montuojamas pagrindinio svorio apačioje, nesunkiai pritvirtinamas, o nuimtas saugiai guli ant žemės. Montuojant papildomą elementą priekyje prie pagrindinio svorio, reikia pakylos ir didesnio manevravimo tikslumo.

Svorių gamintojai ir modeliai

Kompanija „Tenwinkel“ siūlo Magnetito 800 ir 1 000 kg svorius, prie kurių papildomai gali būti sumontuoti 400 ir 800 kg svoriai. Papildomi elementai prijungiami kregždės uodegos formos laikikliais po pagrindiniais svoriais.

Įmonė MX, gamindama balastinius svorius, taiko modulinę sistemą. Gaminami keturių dydžių (600, 900, 1 200 ir 1 500 kg) pagrindiniai svoriai. Prie kiekvieno iš jų gali būti pridėti 2 papildomi elementai po 400 kg. Vietoje papildomų svorių elementų siūloma ir 168 l tūrio daiktadėžė. Ji labai praverčia, norint susidėti miško ruošos ar kitus įrankius. Numatyta vieta ir motoriniam pjūklui tvirtinti.

Prancūzų kompanijos „Euromasse“ produkcija yra universali ir gali būti įvairiai komplektuojama. Pagrindiniai svoriai gali būti kabinami ant traktoriaus priekinės hidraulinės pakabos arba ant traktoriaus rėmo. Papildomas svoris gali būti montuojamas ir pagrindinio svorio apačioje, ir jo priekyje. Pagrindiniai svoriai gaminami 600, 800 ir 1 450 kg masės. Didžiausias galimas svoris 2 850 kg. Pagrindinio svorio konstrukcijoje gali būti 15 arba 30 l talpos daiktadėžė. Kaip papildomą įrangą, galima užsakyti trijų taškų pakabinimo sistemą padargui ar papildomam svoriui transportuoti.

Priekinių svorių modulinę konstrukciją siūlo ir Vokietijos kompanija „Wolfgang Riebsamen“. Apie 80 mm storio metalinė plokštė sveria 400 kg. Pagrindinio svorio modulis susideda iš dviejų plokščių ir sveria 800 kg. Naudojant 3 plokštes, gaunamas 1 200 kg svoris. Sumontavus didžiausią skaičių plokščių, bus 3 200 kg svoris. Tokio svorio matmenys: 64 cm aukštis ir 118 cm plotis. Įmonė gamina šias plokštes su iš anksto paruoštomis skylėmis tvirtinimo kaiščiams. Reguliuojant kaiščių padėtį, galima keisti svorio tvirtinimo aukštį nuo žemės ir atstumą iki priekinės traktoriaus ašies.

Anglijos gamintojas „Cherry“ siūlo gaminius, kurie pritaikyti daiktams transportuoti. Į juos galima sudėti augalų apsaugos priemonių pakuotes, įrankius. Sudėjus visas balastinio svorio plokštes, gaunamas 3 000 kg svoris. Pageidaujant papildomai gali būti sumontuotas šoninis LED apšvietimas.

Firmos „Peecon“ inžinieriai galvoja ir apie saugumą kelyje. Jie sukonstravo priekinius svorius su apsauginiu skydu. Susidūrus su kliūtimi, jis deformuojasi iki 20 cm ir taip sugeria smūgio energiją. Norint šiuos elementus sumontuoti prie bet kurio traktoriaus, svorių ir skydo tvirtinimo rėmo plotis gali būti reguliuojamas nuo 2,1 iki 2,55 m. Skydas apklijuotas šviesą atspindinčiais lipdukais ir yra su LED apšvietimu.

Nyderlandų kompanija „Agribumper“ gamina priekinius svorius, kurie atlieka ir apsaugos funkciją. Svoris tvirtinamas gana žemai prieš traktoriaus priekinius ratus. Tai sumažina riziką traktoriui avarijos atveju užvažiuoti ant lengvojo automobilio. Įmonė siūlo 4 gaminių variantus: lengviausias 350 kg, sunkiausias 1 000 kg. Svoriai dengiami plastiko gaubtais, nudažytais traktoriaus spalvomis, su šviesą atspindinčiais lipdukais bei apšvietimu. Ši įranga netrukdo naudotis priekiniu hidrauliniu traktoriaus keltuvu.

Nereikėtų pamiršti ir dar vieno traktoriaus masės didinimo metodo, t. y. skysčio padangose. Tik nuo padangos dydžio priklauso, kiek vandens joje tilps. Iki 75 proc. padangos pripildoma vandens, likusi dalis pripučiama oro iki reikiamo slėgio. Pripildžius padangas vandens, bendroji traktoriaus masė padidėja, o konstrukciniai elementai neapkraunami papildomu svoriu. Važiavimo ir vairavimo savybėms įtaka minimali. Šis balastavimo metodas nepatogus, norint greitai keisti traktoriaus masę. Vandens užpylimas ir išleidimas užtrunka. Norint, kad žiemą vanduo padangoje nesušaltų, reikia naudoti aušinimo skystį arba ruošti vandens druskos tirpalą. Druska ratlankio viduje sukelia koroziją.