23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2015/07
Renkantis kombainą svarbios ir detalės
  • Prof. em. Liudas ŠPOKAS, Gediminas ŽEBRAUSKAS, ASU
  • Mano ūkis

Kiekvienais metais pasaulyje didėja grūdinių augalų plotai ir derliai. Derliui nuimti reikia vis daugiau ir laidesnių javų kombainų. Prieš trejus metus Vakarų Europoje parduota 7 000, Šiaurės Amerikoje - 13 717, o Vokietijoje - 2 058 javų kombainai. Šių mašinų gamintojai kasmet pateikia dėmesio vertų naujovių. Tęsiame praėjusiame numeryje pradėtą naujausių kombainų konstrukcijos apžvalgą.

Rotorinis šiaudų separatorius

Visi kombainų gamintojai, nekeisdami kūlimo aparato parametrų, didina variklio galią. Jie rekomenduoja prie kombaino pritvirtinti platesnę pjaunamąją ir važiuoti greičiau, tačiau tiekiant į kūlimo aparatą vis storesnį javų sluoksnį, iškuliamos ne visos varpos, mažiau grūdų prabyra pro pobūgnį. Laikina išeitis - už kūlimo aparato statyti rotorinį šiaudų separatorių. Jis menkai kulia varpas, nes tarp separatoriaus mentelių galų ir labai akyto pobūgnio yra apie 25 mm tarpas. Kiekvienas už kūlimo aparato esantis rotorius papildomai trupina šiaudus ir didina valytuvo apkrovą.

Kombainuose New Holland pirmiausia už atmušimo būgno buvo įrengtas rotorinis šiaudų separatorius. Jo konstrukcija iki šiol mažai pakito. Rotoriaus skersmuo 0,72 m, 12 mentelių eilių. Nuimant rapsus, rotorius sukamas 387 min.-1 dažniu, pobūgnis nuleidžiamas žemyn į antrą fiksuotą padėtį, o nuimant javus - sukamas 700 min.-1 dažniu ir priartinamas prie rotoriaus.

Kombaino Deutz-Fahr rotoriaus skersmuo 0,59 m, sukimosi dažnis - 410 arba 775 min.-1 Prie rotoriaus paviršiaus pritvirtinta 10 juostų su mentelėmis. Jų forma tokia, kad šiaudai nesivyniotų apie juostas, sklandžiai nuslystų nuo mentelių ir patektų ant kratiklių klavišų pradžios. Rotorinis šiaudų separatorius gali užimti penkias fiksuotas padėtis. Kai javų nuėmimo sąlygos nepalankios arba menkas derlius, rotorius pastumiamas žemyn, o kai šiaudai labai trapūs arba nuimami rapsai - aukštyn. Pobūgnio padėtis nekeičiama, todėl šiaudai numetami ant kratiklių klavišų pradžios.

Kombainų John Deere T rotorinio separatoriaus skersmuo 0,66 m, sukimosi dažnis 450 arba 900 min.-1 Prie rotoriaus paviršiaus pritvirtintos 8 dantytos juostos. Į rotorinį separatorių šiaudai patenka tik šiek tiek keisdami judėjimo kryptį, todėl mažiau trupinami. Pobūgnis labai akytas, jo plotas 1,56 m2. Nuimant javus nepalankiomis sąlygomis, grūdų separacijai iš šiaudų suaktyvinti pasukamos pobūgnio viduryje esančios plokštelės ir padidinami tarpai tarp jų.

Kratikliai

Rotoriniai šiaudų separatoriai įtaisomi, sumažinus klavišinių kratiklių ilgį. Laidžiuose kombainuose yra šeši, o Massey Ferguson - net aštuoni klavišai. Ilgiausi yra kombainų Claas Lexion 670 klavišiniai kratikliai (4,4 m), nes juose nėra rotorinio šiaudų separatoriaus, o prieš kūlimo būgną esantis masės greitintuvas užima mažiau vietos negu separatorius. Nors kombainuose Laverda M410 yra 0,6 m skersmens rotorinis šiaudų separatorius, bet kratiklių ilgis siekia 4,4 m, nes jų priekinė dalis yra po rotorinio šiaudų separatoriaus pobūgniu, kuris, kai šiaudai labai trapūs, gali būti pastatytas ir virš rotorinio separatoriaus būgno. Trumpesni (3,25 m) yra kombainų John Deere T (3,25 m) ir New Holland CX (3,67 m) klavišiniai kratikliai.

Klavišiniai kratikliai iš šiaudų iškrato grūdus, kai klavišų paviršiumi slenkančių šiaudų sluoksnio storis < 0,35 m. Šiaudų sluoksnis yra klampus, jis gesina klavišų impulsus. Todėl, kai šiaudų sluoksnis storesnis, viršutinė dalis nepaveikiama. Šiauduose lieka daug neiškratytų grūdų. Klavišai yra šiek tiek pasvirę į priekį. Šiaudams slenkant klavišų paviršiumi, jų sluoksnis sutankėja. Jų gale grūdų separacija pro šiaudų sluoksnį yra labai nežymi.

Kombainuose su klavišiniais kratikliais Claas Lexion ir John Deere virš kratiklių klavišų pradžios ar gale yra po vieną būgninį-pirštinį šiaudų purentuvą, kuris suardo klavišų paviršiumi slenkančią vientisą šiaudų juostą. Purentuvo vieta priklauso nuo klavišų konstrukcijos. Keičiant cilindro pirštų išsikišimo ilgį, kinta ir šiaudų sluoksnio purenimo intensyvumas. Grūdų separaciją iš šiaudų aktyvina ir klavišų laipteliai. Jų skaičius priklauso nuo klavišų ilgio.

Dažniausiai būna 4, 6, 7, bet kartais 9 ir net 11 laiptelių. Per didelis laiptelių skaičius neaktyvina grūdų separacijos. Klavišų dangalų pasvirimo kampas ir laiptelių aukštis yra skirtingas. Klavišų pirmojo laiptelio dangalo pasvirimo kampas didesnis, palyginti su kitų, kad būtų sumažintas rotorinio šiaudų separatoriaus metamų šiaudų greitis. Šiaudai nuo aukštesnių laiptelių krenta ilgiau, todėl daugiau grūdų spėja prasiskverbti pro puresnį šiaudų sluoksnį. Laiptelių aukštis turi būti suderintas su kratiklių velenų sukimosi dažniu. Įprastinių klavišinių kratiklių alkūninių velenų sukimosi dažnis yra 200-225, o su aukštesniais laipteliais - 175 min.-1 Virš klavišų piramojo laiptelio yra pakabinta užlaida, kuri taip pat nukreikia atmušimo būgno ar rotorinio separatoriaus metamus šiaudus ant klavišų pradžios. Užlaidos padėtis fiksuojama ir keičiama ją kilnojant.

Nuimant javus kalvotuose laukuose, kombainui važiuojant kalvos šlaitu žemyn, lėtėja šiaudų slinkimo greitis klavišų paviršiumi, didėja jų sluoksnio storis ir grūdų nuostoliai. Važiuojant kalvos šlaitu aukštyn, šiaudai slenka greičiau, dalis grūdų nespėja prabirti pro klavišų dangalus. Jau galima įsigyti kombainą New Holland CX, kurio kratiklių alkūninių velenų sukimosi dažnis priklauso nuo kombaino važiavimo krypties kalvos šlaitu ir jo nuolydžio. Dirbant lygumose, visų kombainų kratiklių alkūninių velenų sukimosi dažnis nekeičiamas.

Dirbant reikia periodiškai tikrinti kratiklių pavaros diržo įtempimą, klavišų dangalų švarą ir, pakitus darbo sąlygoms, patikslinti šiaudų purentuvo pirštų padėtį.

Valytuvas

Valytuvo laidumas priklauso nuo viršutinio sieto ploto ir ventiliatoriaus pučiamo oro srauto. Grūdų švara bunkeryje yra susieta su oro srovelių greičiu tarp apatinio sieto žvynų. Didinti viršutinio sieto plotą dėl riboto kuliamosios pločio ir ilgio nėra galimybės. Išeitis - intensyvinti nuokulų separaciją prieš joms patenkant ant viršutinio sieto.

Nuokulas, prabirusias pro visus pobūgnius ir net pro kratiklių klavišų dangalus, ant viršutinio sieto tiekia kratomoji lenta (1) arba sraigės (7). Abi nuokulų tiekimo priemonės užima daug vietos, bet yra menki separatoriai. Dabar bandoma suaktyvinti nuokulų separaciją, keičiant kratomosios lentos švytavimo eigą, laiptelių formą ir aukštį ir pasitelkiant oro srautą. Tobulinama ir sraigių konstrukcija.

Intensyviausiai nuokulos separuojamos nuožulniame oro sraute. Dabartinių kombainų valytuvuose yra du laipteliai, nuo kurių krisdamos nuokulos patenka į ventiliatorių pučiamus oro srautus (3 ir 4 arba 9 ir 10). Kombainuose Claas Lexion nuožulnų oro srautą sudaro kintamo skerspjūvio ploto ortakis (2), o John Deere - pasvirusios kratomosios lentos (8) tęsinio žvynai. Ventiliatoriaus pučiamo oro srauto kryptį po abiem sietais galima keisti ortakyje (5) esančiais kreipikliais. Kombainų New Holland valytuvai su trim sietais. Nuo kratomosios lentos krentančios nuokulos patenka į oro srautą ir ant trumpojo sieto, kuris jas padalija į dvi nelygias dalis. Didžioji dalis nuokulų nukreipiama ant viršutiniojo sieto, o prabirusios pro trumpąjį - ant apatiniojo. Tad šis sietas nepriskirtinas separatorių grupei.

Oro srautus sudaro vientisi (New Holland), sekciniai (Claas ir John Deere) arba tiesiasraučiai (Deutz-Fahr, Case) ventiliatoriai. Padidinus tarpus tarp sietų žvynų, ventiliatoriai turi tiekti daugiau oro. Jų sukimosi dažnį kombainininkas keičia elektromechanine pavara. Kombainuose Claas Lexion yra Cemos Automatic sistema, kuri, priklausomai nuo darbo sąlygų ir grūdų nuostolių, keičia tarpus tarp sietų žvynų ir ventiliatoriaus sukimosi dažnį.

Kombainų New Holland CX ventiliatoriaus sukimosi dažnis priklauso nuo kombaino važiavimo krypties kalvos šlaitu ir jo nuolydžio. Kombainų Laverda, John Deere, Deutz-Fahr žvyniniai sietai keičiami plokšteliniais. Jie labiau tinka mūsų sąlygoms, nes į grūdų bunkerį patenka mažiau šiaudagalių ir varpagalių. Platesnėmis ribomis galima keisti kūlimoaparato technologinius parametrus. Claas atstovai dar tik rekomenduoja įsigyti kombainus su plokšteliniais (TM) sietais. Kai kombainas su plokšteliniais sietais, jų aktyvus separacijos plotas didesnis, palyginti su žvyniniais sietais, todėl ventiliatorių reikia sukti didesniu dažniu.

Šiaudų smulkintuvas

Šiaudus smulkina keturiomis, šešiomis ar aštuoniomis eilėmis prie cilindro paviršiaus laikiklių lanksčiai pritvirtinti dantytais ar lygiais ašmenimis peiliai ir prie rėmo skersinės sijos keičiamos padėties priešpeiliai. Nuimant rapsus, patartina sumažinti rotoriaus sukimosi dažnį, perkeliant pavaros diržą ant kito skersmens skriemulių. Naujausių Claas ir kitų kombainų smulkintuvo rotoriaus sukimosi dažnis keičiamas elektros pavara. Šiaudus gana gerai susmulkina ir keturios dantytų peilių eilės. Smulkinant šiaudus, kombaino variklio valandinės degalų sąnaudos yra 8-10 l didesnės, palyginti su nesmulkintų šiaudų klojimu į pradalges.

Sudėtingiausia susmulkintus šiaudus tolygiai paskleisti visame pjaunamosios paliktame ražienos ruože, ypač vėjuotą dieną. Įprasti smulkintuve esantys pjaustinio kreipikliai, kurių padėtis keičiama rankiniu būdu arba kabinoje esančia elektromechanine pavara, šiaudų pjaustinį gana tolygiai paskleidžia iki 6 m pločio ruože, o pelų diskiniai skleidikliai dar siauresniame ruože. Naujausių kombainų kairiosios ir dešiniosios kreipikių grupės padėtį galima keisti atskirai. Platesniame ruože (> 9 m) šiaudų pjaustinį paskleidžia tik būgniniai-pirštiniai skleidikliai. Claas kombainų būgnus gaubiančių vertikalių kreipiklių padėtį keičia automatinė valdymo sistema, įvertinusi pučiamo vėjo kryptį ir stiprumą. Visuose kombainuose pelų skleidimo tolygumas dar nėra įgyvendintas. Bandyta pelus supūsti į šiaudų smulkintuvą ir juos kartu su pjaustiniu paskleisti, tačiau šis pelų ir šiaudų pjaustinio mišinio paskleidimo būdas nepaplito.

Kitos kombaino sistemos

Kombaino technologiniame procese dalyvauja elevatoriai, grūdų bunkeris, sraigės, valdymo sistemos ir kt. Nuolat didinama grūdų bunkerio talpa ir grūdų iškrovimo sraigių našumas. Nepriklausomai nuo kombaino bunkerio talpos, grūdai iškraunami per mažiau kaip 2 min. Kad nereikėtų sumažinti kombaino važiavimo greičio, transporto priemonei priartėjus prie kombaino, jos važiavimo greičio valdymą perima automatinė valdymo sistema. Transporto priemonės kėbulo užpildymo grūdais tolygumą valdo kita sekimo sistema. Be to, juo talpesnis grūdų bunkeris, tuo rečiau iškraunami grūdai ir grūdvežių bei juos tempiančių traktorių ratai mažiau suslegia dirvą. Galima įsigyti kombainus su pusiau vikšrine važiuokle arba su dviem varančiaisiais tiltais ar platesnėmis padangomis. Visos papildomos priemonės didina variklio degalų sąnaudas ir kombaino kainą. Nustatėme, kad technologiniam procesui valandinės degalų sąnaudos sudaro nuo 47,5 iki 59,4 proc. visų degalų sąnaudų. Todėl darbo metu reikia vengti tuščių važiavimų, pjauti javus ne visu pjaunamosios pločiu, važiuojant tuščia eiga būtina sumažinti variklio sukimosi dažnį bent iki 1 400 min.-1, jeigu to nepadaro automatinė variklio valdymo sistema.

Vidutinio ir mažo laidumo kombainų konstrukcija lėčiau tobulinama. Daugiausia pakeitimų yra Claas Tucano kombainuose. Jo konstrukcija panaši kaip Claas Lexion. Kitose šalyse populiaresni Claas Tucano 470 kombainai su vienu ašiniu rotoriniu šiaudų separatoriumi. Jie yra našesni, bet šiek tiek brangesni už klavišinius.

Kombainai su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu

Tai sauso klimato zonai skirti kombainai. Anksčiau Brazilijoje dominavo kombainai su klavišiniais kratikliais, dabar - kombainai su vienu ar dviem ašiniais kūlimo-separavimo būgnais. Kai sąlygos labai palankios, jie yra pastebimai laidesni už klavišinius kombainus. Mūsų šalies sąlygomis lyginant kombainų darbą, būtina atsižvelgti į kombaino darbo našumą ir kokybę, degalų sąnaudas ir išlaidas tonai grūdų prikulti.

Renkantis kombainą, reikia atsargiai vertinti pardavėjų rekomendacijas. Tarp kombainų gamintojų yra lyderių, kurių kombainai brangesni, bet patikimesnės konstrukcijos, jų liekamoji vertė rinkoje didesnė.