23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2015/07
Mažos galios traktoriai seka didžiųjų pėdomis
  • Dainius ŠIŠLAVAS
  • Mano ūkis

Mažos ir vidutinės galios universalios (bendrosios) paskirties traktoriai su 3 arba 4 cilindrų varikliais šiandien apima kaip niekad platų 60-175 AG diapazoną, kuris ateityje žada dar šiek tiek išsiplėsti.

Šios grupės traktorių konstrukcinė masė neviršija 6,5 t, bendroji - 10,5 t. Tai labiausiai naudojamos mašinos: jos yra pagrindinės nedideliuose ūkiuose, pagalbinės - stambiuose, itin tinkamos gyvulininkystės ir mišrių ūkių reikmėms.

Trys grupės traktorių su keturių cilindrų varikliais

Atsižvelgiant į traktorių klasifikaciją, mažos galios mašinos yra tarp vidutinės galios traktorių su 6 cl. varikliais (120-270 AG) ir specialiosios paskirties mašinų, apimančių 50-120 AG diapazoną, naudojamų išimtinai sodininkystės, šiltnamių ūkiuose, komunaliniame ir panašiuose sektoriuose. Dėl to kai kurie mažos galios modeliai didele dalimi unifikuoti su specialiosios paskirties traktoriais, nuo jų skiriasi tik platesne tarpvėže ir didesne, erdvesne kabina. Tai populiari praktika, verta paminėti tik kelis tokius pavyzdžius: Claas Elios, kuris yra unifikuotas su Claas Nexos, ir Fendt 200 Vario, unifikuotą su 200 Vario V/P/F modeliais. Tuo tarpu aukštesnės klasės modeliai su 4 cl. varikliais (grupė C) yra unifikuoti su vidutinės galios klasės 6 cl. mašinomis, tačiau nuo pastarųjų skiriasi trumpesne ratų baze ir mažesnio darbo tūrio varikliu.

Mažos galios segmento, skirtingai negu visų kitų, traktoriai labai skiriasi techniniu lygiu: greta mechaninių pakopinių transmisijų ir atviro centro hidraulinių sistemų su paprastos konstrukcijos, pastovaus našumo krumpliaratiniais alyvos siurbliais galima rasti itin aukšto techninio lygio mašinų su bepakopėmis transmisijomis ir kintamo debito, apkrovai jautriomis hidraulinėmis sistemomis. Viena priežasčių - šio segmento jautrumas kainai. Be to, mašinos rečiau vertinamos pagal ekonominį efektyvumą, todėl pažangiausi techniniai sprendimai, naudojami didesnės galios traktoriuose, čia įdiegiami paskiausiai. Šioje traktorių klasėje vis dar galima rasti mašinų, turinčių tik vieną, galinį varantįjį tiltą (2WD).  Nepalyginamai pažangesni techniniu požiūriu yra aukštesnės klasės modeliai su 4 cl. varikliais (grupė C).

Dar viena svarbi aplinkybė - didieji traktorių gamintojai mažos galios mašinų (išskyrus grupę C) ar bent pagrindinių jų mazgų gamybą stengiasi perkelti į trečiąsias šalis: gamyba perleidžiama antrinei įmonei arba pasirenkamas šioje srityje besispecializuojantis vietos gamintojas. Tai taisyklė, turinti labai mažai išimčių. OEM gamintojų, kurių paslaugomis naudojasi žinomi prekių ženklai, geografija labai plati: Pietų Korėja („LS Mtron", TYM), Turkija („Hattat", „Yağmur"), Kinija („Foton Lovol"). Europoje mažos galios traktorių „techniniais donorais" dažniausiai pasirenkami specializuoti Italijos gamintojai, pavyzdžiui, „Carraro Agritalia". Yra ir kitoks bendradarbiavimo pavyzdys: naujasis, praėjusiais metais EIMA parodoje pristatytas Claas Atos yra gaminamas SDF gamykloje Italijoje. Claas modeliui panaudota Deutz-Fahr Agrotron 5 G platforma.

Pripažintu specialistu 60-130 AG diapazono traktorių segmente yra laikoma įmonių grupė SDF („Same Deutz Fahr"). Tai vienintelis gamintojas, kurio asortimente yra net 8 baziniai mažos galios traktorių modeliai: Deutz-Fahr Agroplius ir Agroplius Ecoline, Agrotron 5 D ir 5 D Ecoline, Agrotron 5 C ir 5 G, Agrotron 5 P ir 5 TTV. Be to, gaminamos įvairius poreikius atitinkančios mašinos: nuo bazinių modelių iki reikliems naudotojams skirtų traktorių su bepakopiu greičio reguliavimu. Beveik visi modeliai, išskyrus Agrotron 5 TTV, turi ir kitų SDF prekių ženklų atitikmenis: „Lamborghini" ir „Same", o kelis iš jų - ir „Hürlimann".

Varikliai: permainos dėl naujų taršos reikalavimų

Šiuo metu gaminamų mažos galios traktorių varikliai atitinka Etapo IIIB/ Tier 4i emisijos reikalavimus ir tik nedaugelis jų - Etapo IV/Tier 4f taršos normas. Daugelyje variklių azoto oksidų (NOX) ir suodžių (PM) emisija mažinama, pasitelkiant išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemą - dažniau vidinę, retesniais atvejais - išorinę su papildomu „skystis-oras" tipo aušintuvu ir oksidaciniu katalizatoriumi DOC. Kai kuriuose varikliuose, pavyzdžiui, atitinkančiuose Etapo IIIB/Tier 4i reikalavimus Deutz TCD 4.1 L4, FPT NEF CR TAA jau įdiegta SCR technologija. Gerokai mažesnė variklių grupė Etapo IIIB/Tier 4i emisijos reikalavimus atitinka pasitelkusi EGR, DOC ir DPF technologiją. Tokia naudojama „John Deere Power Systems" (JDPS), „Perkins" varikliuose.

Po truputį grupėje B pradedamos naudoti aukštesnės klasės mašinose pasiteisinusios variklio galios didinimo sistemos EPM. Ši priemonė pagerina galios ir masės santykį, leidžia išsaugoti pastovų traktoriaus technologinį greitį darbuose su GTV, transporte. Dar viena nauja tendencija - pastovios galios varikliai, kuriuose vardinės ir didžiausios galios skaitinės reikšmės yra vienodos. Tokius variklius siūlo grupė CNH.

Transmisijos: bepakopis greičio reguliavimas jau ne naujiena

Bazinės transmisijos mažos galios traktoriuose - mechaninės pakopinės. Perdavimo skaičių eilės tankis apima diapazoną nuo 12F/12R iki 105F/36R. Labai paplitusios mechaninės pavarų dėžės su dviejų pakopų dinaminiais reduktoriais (sukimo momento stiprintuvais, angl. Hi-Lo, Twinshift). Pastaruoju metu grupės B aukštesnės klasės traktoriuose naudojamos mechaninės pavarų dėžės su trijų diapazonų dinaminiu reduktoriumi. Dirbant su tokiais traktoriais, nenutraukiant galios perdavimo varantiesiems ratams, galima perjungti tris pavaras.

Pažangiausios iš pakopinių transmisijų, naudojamų mažos galios traktoriuose, yra pusiau dinaminės pavarų dėžės. Dirbant su jais galima perjungti keturias, penkias ar net šešias pavaras. Keturias pavaras eigoje galima perjungti Claas, Deutz-Fahr/Same, John Deere, Massey Ferguson traktoriuose, penkias - Valtra, šešias - Claas ir Massey Ferguson. Šios pavarų dėžės itin naudingos traktoriams, kurie atlieka traukos, t. y. priešsėjinio dirbimo ir sėjos darbus.

Efektyvumas didinamas ne tik diegiant kelis ekonominius GTV greičius, bet ir parenkant atitinkamą perdavimo skaičių transmisijoje, leidžiantį didžiausiu 40/50 km/val. greičiu važiuoti, esant ekonomiškam variklio sūkių dažniui. Tokias Eco transmisijas siūlo visi didieji traktorių gamintojai.

Baziniuose traktoriuose įrengiamas mechaninis, o geresnės komplektacijos mašinose - elektrohidraulinis reversas. Kai jis yra, kai kurie gamintojai leidžia naudotojui reguliuoti reverso reduktoriaus jautrį. Pavyzdžiui, SDF įmonių grupės traktoriuose siūlomas penkių pakopų, o CNH - trijų pakopų jautrio reguliavimas. Reguliuoti sankabos įjungimo momentą nuo labai švelnaus iki staigaus ypač patogu, dirbant su priekiniu krautuvu, manevruojant galulaukėse, dirbant su sodinamosiomis ir kitomis technologinėmis mašinomis.

Daug svarbesnis yra vienodas greičių pirmyn ir atgal santykis, t. y. 1:1, pvz., 12F/12R, 16F/16R, 20F/20R ir t. t. Esant tokiam santykiui ir elektrohidrauliniam reversui, patogiausia dirbti su priekiniu krautuvu. Tačiau vienodą pavarų skaičių pirmyn ir atgal siūlo ne visi gamintojai.

Paprasčiausiuose mažos galios traktoriuose pagrindinė sankaba yra daugiadiskė (dažnai - dvidiskė), sausojo tipo, brangesniuose - daugiadiskė, šlapiojo tipo. Pagrindinė sankaba šio segmento traktoriuose gali būti valdoma hidromechaniškai arba elektrohidrauliškai. Pastarasis būdas dažnai būna kaip papildomas: elektrohidraulinio sankabos išjungimo mygtukai įrengiami ant pavarų ir diapazonų perjungimo svirčių. Metodas patogus: nuspaudus mygtuką čia pat svirtimi perjungiama pavara arba diapazonas. Nereikėtų šio principo (angl. Comfort Clutch, Declutch Control, HiShift, vok. Komfortkupplung) painioti su pavarų perjungimu eigoje - tai viso labo patogesnis ir greitesnis pagrindinės sankabos išjungimas prieš perjungiant pavarą ar keičiant diapazoną. Galios perdavimas transmisijai šiuo atveju nutraukiamas.

Vienintelė mažos galios, grupės B traktorių segmentui gaminanti mašinas tik su efektyviausiu bepakopiu greičio reguliavimu yra Vokietijos kompanija „Fendt" (mod. 300 Vario SCR/300 Vario S4). Tiesiogiai konkuruoti su Fendt 300 Vario serijos traktoriais gali tik Deutz- Fahr Agrotron 5 TTV mašinos. Prieš kelerius metus su bepakopėmis transmisijomis buvo galimi ir kompanijos „Same" mažos galios traktoriai Silver3 Continuo, tačiau tokių šio prekės ženklo traktorių kompanijos asortimente neliko. Vietoje Same siūlomi Lamborghini VRT modeliai, išskyrus apdailos elementus, techniškai atitinkantys Deutz-Fahr mašinas.

Abi kompanijos siūlo savos konstrukcijos mazgą: „Deutz-Fahr" - SDF TTV, „Fendt" - Fendt Vario ML90. Abiejų bepakopių pavarų dėžių, „Fendt" ir SDF, koncepcija yra panaši. Abi jos yra padalyto galios srauto, dviejų diapazonų, kurie išdėstyti ne nuosekliai, o lygiagrečiai. Vienas iš jų orientuotas traukos darbams atlikti, kitas - transportui. Fendt Vario ML90 diapazonai: 0-25 km/val. ir 0-40 km/val., SDF TTV: 0-20 km/val. ir 0-40 km/val.

Be dviejų pagrindinių varžovų, grupės B traktorių su bepakopėmis transmisijomis segmente yra du mažesni gamintojai, siūlantys analogišką greičio reguliavimo būdą: Austrijos kompanija „Lindner" ir Šveicarijos įmonė „Rigitrac". Abiejų šių gamintojų mašinos yra labai retos, kiekviena iš jų turi savo unikalių savybių. Traktoriaus Lindner Lintrac 90 visi keturi ratai vairuojamieji, o Rigitrac turi iš dviejų dalių sudarytą liemenį, tarpusavyje sujungtą lankstu. Mašinos priekinė dalis galinės atžvilgiu vertikalia kryptimi gali būti pasukta 22o. Kompanija „Rigitrac" naudoja savos konstrukcijos bepakopę hidrostatinę 0-30/40 km/val. transmisiją, o į Lindner Lintrac 90 yra montuojamas naujausios konstrukcijos ZF Terramatic TMT09 mazgas.

Tarp mažos galios grupės C traktorių bepakopis greičio reguliavimas populiaresnis. Be „Deutz-Fahr" ir „Fendt" bepakopes pavarų dėžes siūlo visi didžiausi gamintojai: „Case IH", „Claas", „John Deere", „Massey Ferguson", „New Holland" ir „Valtra".

Daugelyje traktorių yra dviejų (540/750 min.-1, 540/540E arba 540/1 000 min.-1) greičių galinis GTV, tačiau naujos konstrukcijos mašinose pradedami naudoti keturių greičių GTV, iš kurių du greičiai yra prie mažesnių variklio sūkių: 540/540E/1 000/1 000E. Toks sprendimas leidžia geriau pritaikyti traktorių prie turimų agregatų ir pasirinkti ekonomiškiausią darbo režimą. Tai ypač aktualu gaminant žolinius pašarus, kuomet efektyviausiai galima išnaudoti abu ekonominius GTV greičius. Kai kurie gamintojai, pavyzdžiui, „Lindner", taip pat siūlo keturių greičių GTV, tačiau, priklausomai nuo modelio, galimi ir kitokie greičių deriniai: 430/540/750/1 000 min.-1 ir 540/750/1 000/1 400 min.-1

Dviejų dalių rėmas, parengtis priekiniam krautuvui ir pneumatinė kabinos amortizacija

Rinkoje yra vienintelis mažos klasės rėminis traktorius Rigitrac SKH, kuriame abu varantieji tiltai nėra laikančiosios liemens dalys. Mašinos rėmas lankstu specialiai atskirtas į priekinę ir galinę dalis, kurios viena kitos atžvilgiu vertikalioje plokštumoje gali pasisukti 22 o kampu. „John Deere" 5 ir 6 serijos traktorius rėminiais galima laikyti su išlyga: šoninės rėmo sijos tvirtinamos prie galinio tilto korpuso, kuris yra svarbi laikančioji traktoriaus konstrukcijos dalis.

Pažangiausiose konstrukcijose diegiamas ne tik bepakopis greičio reguliavimas. Keičiamos ir kabinos. Penkių ir vis dar naudojamas šešių statramsčių kabinas keičia keturių statramsčių konstrukcijos. Pastarosios užtikrina ne tik patogesnį įlipimą ir išlipimą, bet ir geresnį matomumą abiem šoninėmis kryptimis.

Baziniuose traktoriuose kabinos su traktoriaus liemeniu sujungtos per gumines elastines jungtis. Papildomai galimos pusiau priklausomo tipo (tvirtinimas gale dviejuose taškuose) mechaninės, o atskirais atvejais (pavyzdžiui, Fendt 300 Vario S4 ir 500 Vario) pneumatinės kabinos amortizacijos su automatine lygio kontrole sistemos.

Valdymo prasme toliausiai pažengęs yra Fendt traktorius. Nors praėjusiais metais pristatytame 300 Vario S4 modelyje valdymo prietaisai sutelkti vienoje zonoje, tačiau jie neįrengti daugiafunkciame porankyje, kaip yra aukštesnės klasės 4 cl. modelyje 500 Vario. Jame, kaip ir daugelyje kitų pažangiausios konstrukcijos mažos galios traktorių, gali būti įrengtas 7 colių liečiamasis valdymo ekranas. Panašias funkcijas turintys ekranai gali būti įrengti ir kompanijų „Claas", „Deutz-Fahr", „John Deere", „Massey Ferguson" traktoriuose.

Mažos galios traktoriai itin dažnai naudojami krovos darbams, todėl gamintojai stengiasi į tai atsižvelgti. SDF įmonių grupės traktoriai gali būti parengti Stoll priekiniam krautuvui montuoti dar gamykloje: įrengiami reikiami hidraulinės sistemos skirstytuvai, nutiesiamos hidraulinės linijos, įrengiami krautuvo tvirtinimo kronšteinai, o kabinoje - daugiafunkcė valdymo svirtis. Būsimam naudotojui belieka užsisakyti norimo modelio Stoll krautuvą.

Priekinis elektrohidraulinis keltuvas gali būti su pažangiu poziciniu reguliavimu. Tokiu atveju traktoriuje įrengiamos dvi beveik identiškos valdymo konsolės: viena galiniam, kita - priekiniam keltuvui. Toks dviejų „Bosch" keltuvų valdymo sistemų derinys įdiegtas kai kuriuose Lindner 4 serijos Alpine ir Geotrac traktorių modeliuose. Dar pažangesnį kontaktinio slėgio reguliavimą, leidžiantį išlaikyti pastovų agregato darbinių dalių slėgį į dirvos paviršių, siūlo „Fendt" 500 Vario serijos traktoriuose.

Dar vienas svarbus elementas - geresnis matomumas vertikalia kryptimi. Skaidrus stoglangis negelbsti, nes dalį vaizdo užstoja viršutinis kabinos skersinis, todėl jau siūlomos kabinos su lenktu viršuje priekiniu stiklu arba jį pratęsiančia sandūra. Tokios yra Claas Arion 400/500, Fendt 300 Vario S4/500 Vario ir Lindner Geotrac kabinos. Vienintelė įmonė „Valtra" siūlo kabinas, specialiai paruoštas dirbti miške, tačiau net ir standartinėje kabinoje gali būti įrengtas reversinis valdymas Twin Trac.

***

Tendencijos mažos galios traktorių klasėje

  • Grupėse A ir B mažesnės galios 4 cl. varikliai keičiami 3 cl. jėgos agregatais.
  • Grupėje B pradedama taikyti galios didinimo sistema ir naudojami pastovios galios varikliai.
  • Naudojamos tik common rail tipo maitinimo sistemos, kurių pažangiausiose slėgis siekia 2 000 bar.
  • Etapo IV/Tier 4f emisijos reikalavimus atitinkančiuose varikliuose, kai kuriais atvejais jau ir Etapo IIIB/Tier 4i jėgos agregatuose, įdiegta SCR technologija.
  • Beveik išnykusi vieną varantįjį tiltą turinčių modifikacijų paklausa, kai kuriose rinkose jos apskritai nesiūlomos.
  • Pažangiausiuose grupės A ir B modeliuose naudojamos bepakopės transmisijos.
  • Trakoriai pritaikyti važiuoti didžiausiu transportiniu greičiu, esant ekonominiams variklio sūkiams.
  • Naujose konstrukcijose įrengiami 4 greičių GTV, iš kurių du greičiai - esant ekonomiškiems variklio sūkiams: 540/540E/1 000/1 000E.
  • Grupėse B ir C pradedamos taikyti pneumatinės kabinos amortizacijos sistemos.
  • Pažangiausi modeliai galimi su ISO-Bus linijomis, į bendrą tinklą sujungiančiomis traktoriaus ir agregato valdymo sistemas.