23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2015/03
Lietinimo įrangos eksploatacija ir priežiūra
  • Otilija MISECKAITĖ, ASUViktor LUKAŠEVIČ, BVŽŪA
  • Mano ūkis

Norint, kad lietinimo technika dirbtų ilgai be gedimų, ją reikia tinkamai prižiūrėti. Ypač daug dėmesio ir laiko reikalauja įrangos paruošimas darbui lietinimo pradžioje, taip pat ir pasibaigus sezonui, kai ji tvarkoma prieš žiemą.

Ruošiant lietinimo sezonui ratu judančią techniką (pvz., kompanijos „Lindsay Greenfield" Mini-Pivot), pirmiausia reikia įsitikinti, ar nėra mechaninių pažeidimų, ar atraminių vežimėlių padangos pripūstos iki reikiamo slėgio. Paskui atliekama esminė apžiūra ir, jeigu reikia, įranga taisoma.

Pavasarį prieš lietinimo sezoną visada sutepami tepimo taškai, sandarinami riebokšliai, tikrinamos sąvaržos ir tarpinės. Pastatomas autonominis dyzelinis generatorius, prieš tai įvertinamos jo darbinės charakteristikos. Svarbu atidžiai patikrinti, ar nėra mechaninių pažeidimų, pakeisti aušinimo skystį ir tepalus, užpilti dyzelinio kuro. Ruošiant įrangą eksploatacijai, pastatomas valdymo pultas su nuotolinio valdymo prietaisais (drėgmės davikliais), prijungiami elektros kabeliai. Elektros varikliai ant atraminių vežimėlių prijungiami prie lietinimo technikos elektros sistemos.

Svarbu patikrinti reduktorių tepalo lygį, per lanksčias jungtis prijungti kardaninius valus. Tuo paruošiamieji darbai nesibaigia, dar reikia ant centrinės sijos strypo pastatyti galinį lietinimo aparatą ir įrengti išleidimo vožtuvą. Žemo slėgio deflektoriniai purkštukai įtaisomi per visą lietinimo technikos ilgį. Baigus šiuos darbus, patikrinama, ar teisingai prijungta elektros sistema, dyzelinis generatorius. Jei jokių nesklandumų nerasta, atliekamas bandomasis lietinimas ratu.

Eksploatacijai po žiemos parengti lietinimo įrangą su trim atraminiais vežimėliais užtrunka apie 19 val. Pasibaigus sezonui, sutvarkyti mašiną ir paruošti ją saugoti prireikia apie 11 valandų.

Technikos paruošimo žiemai darbai

  • Patikrinti, ar nėra mechaninių pažeidimų, ar tinkamas slėgis ratuose (jei reikia, pripūsti).
  • Transportuoti lietinimo techniką į saugojimo vietą.
  • Atraminius vežimėlius pastatyti ant stelažų.
  • Nuimti dyzelinį generatorių ir akumuliatoriaus baterijas.
  • Nuimti nuotolinio valdymo pultą (drėgmės daviklius), elektros kabelį, elektros vožtuvus.
  • Nuimti žemo slėgio ir galinius purkštukus.
  • Išmontuoti elektros variklius ir elektros sistemą.
  • Išmontuoti kardanėlius ir lanksčias jungtis.
  • Iš lietinimo technikos išleisti vandenį.
  • Išvalyti, išplauti lietinimo techniką, nubalinti ratus.

Mašiną parengti darbui - trys dienos

Dideliems plotams lietinti (nuo 40 ha) naudojama sudėtingesnės konstrukcijos įranga, todėl ir jos parengimas darbui užima gerokai daugiau laiko. Praėjusiame „Mano ūkis" numeryje išsamiai aprašyta prancūziška lietinimo mašina Omega 5-1/2 05 OM 510 (kompanija „Zimmatic"). Ši lietinimo technika eksploatuojama su ant pagrindinio vežimėlio įrengtu vidaus degimo varikliu, kuris suka generatorių, tiekiantį elektrą sijos atraminių vežimėlių elektros varikliams. Taip pat įrengtas uždorius vandeniui iš atviro kanalo paimti. Vanduo gali būti paduodamas ir per lankstų slėginį vamzdį iš hidranto. Vežimėlyje yra valdymo pultas, pagrindinis vandens tiekimo vamzdis, palydovinė antena ir kiti įrenginiai.

Ši lietinimo technika gali judėti skirtingomis trajektorijomis. Važiuoklės konstrukcija leidžia judėti į priekį, ratu, todėl galima drėkinti įvairių kontūrų laukus. Paruošti tokią techniką darbui prireikia net 3 dienų. Pirmiausia reikia apžiūrėti, ar įrengimai mechaniškai nepažeisti, pripūsti padangas, jeigu jose trūksta oro. Nustatytus gedimus reikia sutvarkyti, sutepti būtinus tepimo taškus, užsandarinti riebokšlius, patikrinti sąvaržas ir tarpines.

Prieš pastatant autonominį dyzelinį variklį, reikia patikrinti jo darbo parametrus, apžiūrėti, ar nėra mechaninių pažeidimų, pakeisti aušinimo skystį ir tepalą, užpilti dyzelinio kuro. Prie pastatytos valdymo sistemos (konsolės) prijungiami elektros tiekimo kabeliai. Ant atraminių vežimėlių ir centrinės dalies pastačius ir prijungus elektros variklius (10 vnt.), patikrinamas tepalo lygis reduktoriuje. Centrinė dalis centruojama su elektriniais varikliais ir suvedančiųjų ratų reduktoriais (4 vnt). Per lanksčias jungtis prijungiami kardanai (16 vnt.), o ant centrinės sijos strypo pastatomas galinis lietinimo aparatas ir išleidimo vožtuvas. Žemo slėgio deflektoriniai purkštukai montuojami per visą lietinimo technikos ilgį (93 vnt.). Baigiant paruošiamuosius darbus, patikrinama, ar teisingai sujungta elektros sistema, užvedamas dyzelinis generatorius ir atliekamas bandomasis lietinimas. Lietinimo technika paleidžiama važiuoti pirmyn, atgal ir ratu. Pasibaigus sezonui, mašiną reikia parengti saugoti. Tai trunka tris kartus trumpiau, t. y. viską galima padaryti per dieną.

Technikos paruošimo žiemai darbai

  • Patikrinti, ar nėra mechaninių pažeidimų, jei reikia, pripūsti padangas.
  • Nuvežti į saugojimo vietą.
  • Nuimti dyzelinį generatorių ir akumuliatorių.
  • Nuimti valdymo sistemą (elektros kabelį, elektros vožtuvus).
  • Nuimti purkštukus (deflektorinius ir čiurkšlinius).
  • Išmontuoti elektros variklius ir elektros sistemą.
  • Išmontuoti kardanėlius ir lanksčias jungtis.
  • Iš lietinimo technikos išleisti vandenį.
  • Mašiną išvalyti, išplauti ir nubalinti ratus.

Saugios eksploatacijos rekomendacijos

Eksploatuojant lietinimo techniką, labai svarbu laikytis saugios eksploatacijos taisyklių. Dirbti su lietinimo technika gali tik asmenys, sulaukę 18 m. amžiaus, turintys atitinkamą kvalifikaciją, medicininės apžiūros pažymėjimą ir išklausę saugaus darbo kursus. Operatorius, dirbantis su tokia lietinimo technika, turi turėti traktoriaus vairavimo pažymėjimą. Jei lietinimo technika naudojama mineralinėms ar organinėms trąšoms skleisti, aptarnaujantis personalas turi būti supažindintas su fizikinėmis-cheminėmis trąšų savybėmis, poveikiu žmogaus sveikatai, saugaus elgesio su jomis reikalavimais.

Transportuoti lietinimo techniką į darbo vietą reikia, vadovaujantis eksploatavimo dokumentais. Transportuoti mašiną po elektros tinklais galima tik gavus elektros tinklų leidimą. Renkantis kelius technikai vežti, reikia atsižvelgti į jos matmenis. Transportuojant mašiną ant jos ar šalia jos negali būti žmonių. Prieš pradedant judėti, būtina įjungti garsinį signalą ir įsitikinti, ar nėra žmonių. Lietinimo technikos negalima transportuoti naktį.

Prieš paleidžiant mašiną, reikia ją apžiūrėti, t. y. patikrinti sujungimų sandarumą, vandens tiekimo vamzdžio jungtis su hidrantu, vožtuvus ir kitas detales. Siekiant išvengti hidraulinio smūgio, vandenį hidrante reikia atsukti iš lėto (1-2 min.).

Lietinti su mobilia juostine lietinimo technika rekomenduojama, kai vėjo greitis ne didesnis kaip 3,3 m/s (kai lietinama ratu) ar 4 m/s (kai lietinama sekcijomis, t. y. juostomis). Operatoriai turi stovėti pavėjui. Sijinė lietinimo technika gali dirbti, kai vėjo greitis - iki 7 m/s. Artinantis audrai mašina turi būti stabdoma, o aptarnaujantis personalas atsitraukti ne mažiau kaip 100 m nuo technikos. Pašaliniams asmenims būti darbo zonoje draudžiama.

Lietinimo darbus reikia organizuoti taip, kad lietinimo technika bet kokiu oru nekirstų elektros apsaugos zonų (atsižvelgiant į vėjo greitį, kryptį ir atstumą, kuriuo nunešamos vandens dalelės) ribas.

Mašina turi būti eksploatuojama laukuose be kliūčių ir su ne didesniu negu nurodyta techniniuose dokumentuose nuolydžiu. Lietinimo technikos montavimas turi atitikti gamintojo nurodymus (technologinius reikalavimus). Montavimo darbai turi būti atliekami, prižiūrint atsakingam asmeniui. Remontuoti, apžiūrėti įrengimus galima tik išjungus generatorių ir sistemą atjungus nuo hidranto.

Jeigu laukai laistomi vandeniu su trąšomis, draudžiama atlikti lietinimo technikos nustatymo darbus, taip pat bet kokius kitus remonto arba aptarnavimo darbus. Pakraunant ar iškraunant trąšų talpyklas, reikia būti pavėjui ir su atitinkamomis apsaugos priemonėmis.